Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek

Hoogdoorlaat verscherpen met selectie in Nikon Capture NX(2)

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 7:57    Post subject: Hoogdoorlaat verscherpen met selectie in Nikon Capture NX(2)
Als Nikon gebruiker kreeg ik, RobvdR, bij de aanschaf van mijn eerste camera als bonus het programma Capture NX.
Aangezien ik verder helemaal niets aan verwerkingsprogramma’s had liggen, heb ik dus al het bewerken (voornamelijk uitsnijden) met NX gedaan.
Ik ging ervan uit dat als je een goede foto maakte, er geen verdere bewerkingen nodig waren. Totdat ik kennis maakte met Birdpix. Bij bijna iedere foto stond het woordje “verscherpt” in de bewerkingslijst. Daar zag ik het nut natuurlijk niet van in. Mijn foto’s zijn goed…..

Nou… het kon toch beter bleek al snel.
Uiteindelijk is er een up-grade van NX naar Capture NX2 gekomen en volgde er een workshop, gegeven door mensen van Nikon Nederland (bij CameraNu in Urk). Toen kreeg ik pas in de gaten dat dit programma veel meer kon dan alleen maar uitsnijden.

Tijdens de workshop werd onder andere het hoogdoorlaat verscherpen behandeld. “Hoogdoorlaat verscherpen is de tool voor de professional” werd daar tussen neus en lippen door gesteld. Tja, wie ben ik om dat in twijfel te trekken?

Daarna volgde er een prima uitleg. En eerlijk is eerlijk: daar was ik met behulp van alleen de handleiding nooit uit gekomen en dus nooit aan begonnen. Maar voor mij staat nu vast: als je het één keer gedaan hebt, weet je wat je gemist hebt.
Vooral vanwege de verrassende eenvoud van deze handeling in het programma en het effekt op de foto.

Hieronder zal ik proberen uit te leggen hoe ik te werk ga met mijn foto’s.

standaardinstelling
Als eerste doe je er goed aan om een standaard instelling in Capture NX2 aan te vinken.
Die vind je onder de kop: “bewerken” > “voorkeuren” > “algemeen”.
Daar vink je de checkbox: Bewerkingslijst > “alle stappen aktief houden” aan.
(Die snelle processor hebben de meeste van jullie wel).

Vink je deze niet aan, dan zul je gedurende het bewerken de meest vreemde uitsneden in beeld krijgen en ben je in no-time de draad kwijt. Probeer het maar eens en je weet niet hoe snel je dat vinkje terug moet plaatsen……

Goed: nu aan het werk.

Ik heb als voorbeeld de NEF file (Nikon-RAW) van één van mijn foto’s van een baardmannetje genomen.
De compositieuitsnede heb ik al gedaan.

het verscherpen
Dit is wat ik dan doe.
Inzoomen op het vogeltje.

Dan ga je naar nieuwe stap (rechtsonder).

Selecteer de aanpassing “Scherpte” > “hoogdoorlaat”

De foto wordt nu helemaal grijs.
Als je de schuifregelaar naar een straal van b.v. 2px zet, zul je zien dat er omtreks- of grenslijnen zichtbaar worden.
Ook zul je zien dat er een lichte rand om het vogeltje verschijnt.

Nu is de foto met het gehele beest en de omgeving verscherpt.

Kies dan: “Dekking” > overvloeimodus > bedekken.
Dan krijg je dit te zien:

Maar, misschien vind je dat de randen van de vogel hard mee verscherpt worden, of vind je dat de achtergrond te onrustig wordt. Daarvoor kun je een selectie van het beeld maken waarop je de bewerking toepast.

Ik maak altijd eerst de selectie, en zet daarna pas het filter aan.

Selecteren
Vink het "+" penseeltje (rechtsboven) in de werkbalk aan.
Voor het bewerken heb ik de grootte van het penseel op 160 px gezet en de hardheid en dekking beide op 100%.
Al deze waarden kun je naar eigen smaak/stijl instellen, maar voor dit voorbeeld doe ik het even op deze manier.

Dan zet je de cursor op het vogeltje en drukt de linker muisknop in en houd die ingedrukt. Het “normale beeld” komt terug en zie je de cirkel van160px rond de cursor in grijs.

Dan ga je ruim BINNEN de omtrekslijnen van het vogeltje dat grijze vlak uitbreiden met de muisknop ingedrukt.

Als de cirkel van 160px te groot is voor de smallere delen, laat je de muisknop los en kies je een kleinere straal (hier 66px) en gaat verder met de vergijzing. Tussendoor in- of uitzoomen en schuiven is mogelijk zonder dat je de functie hoeft af te sluiten en opnieuw op te starten.
Het snaveltje b.v. met 10px

Als je onverhoopt een uitschieter hebt buiten de omtrekslijnen is dat geen probleem.

Kies gewoon het – penseeltje en verwijder de uitschieter door er overheen te poetsen.

Weer terug naar het + penseel en rond het geheel af.
Als je binnen de omtrekslijnen van het vogeltje blijft, zal je achteraf geen verscherpingsranden OM het beestje zien.
Daarom nog maar eens: blijf er binnen is mijn tip.
Ik ben opgehouden bij dit beeld:

Kies dan: “Dekking” > overvloeimodus > bedekken.
Dan krijg je dit te zien:

En het was:

Bestand opslaan en dat was het dan.
Het uitschakelen van het + penseeltje kun je doen door er nogmaals op te klikken.

Dat is alles……
Moeilijker is het niet.

Natuurlijk kun je binnen het programma deze werkwijze voor andere bewerkingen inzetten. De principes blijven gelijk.
Gewoon proberen.

Succes!

Rob.

Last edited by peter wijn on Wed 21 Mar 2012, 9:13; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Reinder

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 8:36    Post subject:
Hoi Peter (update: en met name Rob!)

Ik heb deze handeling geleerd op de eerste Pixperience tijdens de sessie over Capture NX2 en ik gebruik hem sindsdien altijd. Het geeft minder artefacts (kartelige randjes) dan de gewone verscherping en komt wat natuurlijker over. Wat ik soms ook doe is eerst een lichte verscherping met onscherp masker en daarna nog een keer hoogdoorlaat verscherping. Als het dan toch iets te veel is kan je ook nog bij de bedekking het percentage van 100% iets terugschroeven naar bijvoorbeeld 80%.

Goeie tip voor Capture NX2 gebruikers en helder uitgelegd!

En nu maar hopen dat Capture NX3 eens een keertje komt Smile.

Groeten,

Reinder

Last edited by Reinder on Wed 21 Mar 2012, 9:28; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 8:57    Post subject:
Reinder wrote:
Hoi Peter...
hoi Reinder, let wel Rob schreef dit artikel.
Quote:
...En nu maar hopen dat Capture NX3 eens een keertje komt Smile...

nou, wat mij betreft passen ze Capture NX2 gewoon nog een aantal keer aan. Het leek met versie 2.3 een stuk sneller geworden... maar echt helemaal netjes draait het programma nog niet. Een nieuwe versie klopt je waarschijnlijk weer zo'n 100 euro uit de zak (upgrade). Maar, wie weet zijn eventuele uitbreidingen het geld waard.

Overigens,
zelf gebruik ik - in tegenstelling tot Rob hierboven - een zachte kwast, met hardheid 0 ipv 100. Je hoeft dan niet zo precies te borstelen en krijgt toch vanzelf zachte overgangen aan de randen.

Overigens
Zelf gebruik ik vooral USM, omdat je preciezer de diameter kunt varieren, maar ook een drempel kunt instellen en zodoende onscherpe foto's scherp kunt laten lijken, zonder de ruis op te blazen. Ik zie eigenlijk weinig verschil met hoogdoorlaat-verscherpen. Misschien werkt de combinatie van drempelgrootte en percentage die jij noemt wel het zelfde?

Overigens
Ook andere software - zoals photoshop - kent hoogdoorlaat-verscherpen.
Reply with quote

josephine
PixPas Pro

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 9:10    Post subject:
Bedankt Peter voor deze uitleg. Tijd dat ik de fuji ga vervangen door een fijne nikon, al heb ik de plaatjes uit de D80 tijd nog om te oefenen.
En dat ga ik zeker doen!
Goed en duidelijk geschreven, compliment daarvoor.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 9:16    Post subject:
Quote:
Als Nikon gebruiker kreeg ik, RobvdR, bij de aanschaf van mijn eerste camera als bonus het programma Capture NX.

heb het maar even aangepast Rob Wink
opdat de eer gaat naar waar die hoort.
Reply with quote

DeBob

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 10:33    Post subject:
Voor goed verscherpen geldt allereerst dat je precies moet begrijpen wat je nou eigenlijk doet. Zodra je dat begrijpt ben je veel beter in staat een goede verscherping toe te passen. Al dan niet door gebruik te maken van maskers.

Ik heb zeer veel aan onderstaande website gehad. 6 Delen waarin steeds een andere (uigebreidere) methode wordt uitgelegd. Hierin staat zeer gedetailleerd beschreven wat je nu eigenlijk doet.

http://www.ronbigelow.com/articles/sharpen1/sharpen1.htm
http://www.ronbigelow.com/articles/sharpen2/sharpen2.htm
http://www.ronbigelow.com/articles/sharpen3/sharpen3.htm
http://www.ronbigelow.com/articles/sharpen4/sharpen4.htm
http://www.ronbigelow.com/articles/sharpen5/sharpen5.htm
http://www.ronbigelow.com/articles/sharpen6/sharpen6.htm

Zowieso is deze website een aanrader voor allerlei tutorials over fotografie en nabewerking. Het is wel allemaal in het Engels...

http://www.ronbigelow.com/articles/articles.htm

Gr, Bob

Rick Robaard
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 18:14    Post subject:
Bedankt voor de info Rob.
Ik ga er mee aan de slag.

Groet, Rick

RobvdR
PixPas (Basic)

PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 18:48    Post subject:
Ik heb deze:

http://kelbytv.com/dtowntv/category/episodes

ook nog even bekeken.
Als je teruggaat naar aflevering 15 en de eerste 3.11 minuten even overslaat volgt er een (snelle) uitleg (in het Amerikaans/Engels) door Vincent Versace.
Die werkt met een tablet en pen.
Ik heb het nog wel even 2x moeten bekijken voor ik snapte wat hij deed......Wat een snelheid.

Rob
Back to top
Reply with quote

gewoon peter

PostPosted: Wed 18 Apr 2012, 12:29    Post subject:
Hallo, goed artikel over die verscherping met hoogdoorlaat.

misschien een aanvulling. Om de kwast groter c.q. kleiner te maken kun je de toetsen < (kleiner) en > (groter) gebruiken. Blijft de cursor (cirkel) op de goede plek staan. Even wennen maar is absoluut sneller.
Mocht dit allemaal bekend zijn gooi het dan maar weg.
Groet, peter
Back to top
Reply with quote

martijn1

PostPosted: Tue 08 May 2012, 16:31    Post subject:
even een andere vraag die met verscherping heeft te maken..

ik zelf verscherp selectief met nx2 op een andere manier, maar mijn vraag nu is hoe vaak verscherpen jullie in het proces van raw vol formaat tot aan (bv hier 800)
ik zelf na al mijn bewerkingen op volle grote de 1ste keer en vervolgens na het verkleinen naar 800 nog een keer..
maar lees/hoor wel eens dat het verstandig is om tussentijds (denk aan bv halverwege vol formaat en 800) dit ook nog eens te doen..

gewoon peter

PostPosted: Tue 08 May 2012, 16:36    Post subject:
martijn1 wrote:
even een andere vraag die met verscherping heeft te maken..

ik zelf verscherp selectief met nx2 op een andere manier, maar mijn vraag nu is hoe vaak verscherpen jullie in het proces van raw vol formaat tot aan (bv hier 800)
ik zelf na al mijn bewerkingen op volle grote de 1ste keer en vervolgens na het verkleinen naar 800 nog een keer..
maar lees/hoor wel eens dat het verstandig is om tussentijds (denk aan bv halverwege vol formaat en 800) dit ook nog eens te doen..

Hallo Martijn, waarom verscherp je 2 keer? Maakt het er volgens mij niet mooier op. Ik hoor wel. Groet, peter

en wat bedoel je precies met "800"? Pixels?
Back to top
Reply with quote

martijn1

PostPosted: Tue 08 May 2012, 16:37    Post subject:
800 breed bedoel ik daar mee, en verder werk ik eigenlijk altijd zo qua verscherpen..
jij alleen na het verkleinen?

gewoon peter

PostPosted: Tue 08 May 2012, 16:48    Post subject:
martijn1 wrote:
800 breed bedoel ik daar mee, en verder werk ik eigenlijk altijd zo qua verscherpen..
jij alleen na het verkleinen?

Hangt er van af hoe scherp of de foto is. Heb wat van die vakantielenzen die niet top zijn en daar verscherp ik dan wel eens wat. Maar altijd heel subtiel met hoogdoorlaat meestal nooit boven de 125. En dat is meestal het laatste wat ik aan de foto doe alvorens hem of als NEF weer op te slaan, soms Tiff voor eventuele nabewerkingen in een programma dat geen NEF aankan en als ik vind dat hij af is meestal naar 1024. Kun je hem vaak kwijt op diverse sites of fora.
Verder voor het betere werk ga ik met Tiff via Aperture naar NIK sharpening en daar sta ik nog steeds versteld van.
Groet, peter
Back to top
Reply with quote

martijn1

PostPosted: Tue 08 May 2012, 16:51    Post subject:
en zo heeft ieder zijn manier weer Laughing
zal eens gaan spelen met 1x verscherping aan het eind en aan 3x dus 1 tussentijdse

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum