Gender: Male Age: 50 Joined: 29 Mar 2012 Posts: 10 Location: Belfeld
Posted: Fri 30 Mar 2012, 12:37 Post subject: Nikon D50 Sigma 170-500 f5-6.3
Goedemiddag,
Sinds een tijdje probeer ik met een Nikon D50 en een Sigma 170-500 scherpe vogelfoto's te maken. Dat lukt maar heel incidenteel bij goede lichtomstandigheden. Zelfs al lijkt de foto scherp dan wordt hij met een beetje croppen al snel "blokjesachtig". Ligt dit aan de beperkte megapixels van de camera (6MP) en beginisowaarde van 200 of zou hier eerder de beperkingen van het objectief de boosdoener zijn? M.a.w. stel ik wil verbetering aanbrengen tegen niet al te veel kosten, kan ik dan beter beginnen met een moderne body met 14 of 16MP of moet ik het eerder in het objectief zoeken, met het risico dat de body alsnog de bottleneck blijft? Enige suggesties in deze?
Groet en dank voor de respons, Sjors _________________ Nikon D7000, Nikkor 300mm F4 AF-S
Het zou handig zijn in dit geval als je wat voorbeeld foto's in je persoonlijk album zou zetten?
Maar in zijn algemeenheid: het blokjesachtige zou een jpg ding kunnen zijn - zie je het ook als je in raw hebt gefotografeerd en naar tif hebt geconverteerd?
Croppen is bij weinig MP's altijd een probleem natuurlijk, maar een stukje moet wel kunnen natuurlijk.
Blokjes ontstaan niet door je lens lijkt me in elk geval
grtz, josephine
Posted: Fri 30 Mar 2012, 13:17 Post subject:
Ok gaan we eens plaatsen. Ik heb eigenlijk nog nooit in raw gefotografeerd. Ik ga dat eens proberen. Dus het is waarschijnlijk zinvoller een andere body met meer MP aan te schaffen dan een andere lens, als het het croppen betreft? _________________ Nikon D7000, Nikkor 300mm F4 AF-S
Zou het echt aan de camera en zijn "beperkt" aantal megabytes kunnen liggen? Ik vraag dit omdat ik dezelfde camera gebruik en (bijna) nooit last heb van onscherpe foto's, ook niet als ik fotografeer op 500mm uit de hand. Ik ken de 170-500 niet, maar het lijkt mij sterk dat het enkel aan de camera zou liggen, tenzij er natuurlijk ergens een foutje aanwezig is ofzo...
Posted: Fri 30 Mar 2012, 21:57 Post subject:
Hallo Niels,
Als je dan een stukje cropt heb je dan nog geen last van het beperkt aantal MP's?
Groet, Sjors _________________ Nikon D7000, Nikkor 300mm F4 AF-S
Beste Sjors, ik post hier een aantal voorbeelden van door mij geplaatste foto's waarin ik gecropt heb. Ik crop meestal maximum een vijfde ofzo van de foto weg... Misschien kan je zelf best oordelen, maar naar mijn mening heeft het croppen de foto's toch geen slecht gedaan.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum