Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek

Verkleinen en verscherpen voor de pixen - CONCEPT -
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Apr 2012, 7:00    Post subject: Verkleinen en verscherpen voor de pixen - CONCEPT -
Verkleinen en verscherpen voor de pixen

- CONCEPT -
er wordt nog gewerkt aan dit artikel. als je suggesties hebt, zet ze er onder. Peter
- CONCEPT -

Dit artikel is bedoeld voor iedereen die worstelt met het optimaal benutten van het foto-formaat dat Birdpix voorschrijft. De foto mag niet breder dan 800 en niet hoger dan 700 pixels zijn. Het aangeboden bestand mag daarbij niet groter zijn dan 300 kb.
Voor mensen die geen pixpas hebben, gebruik hieronder 600 in plaats van 700 pixels, en 200 kb in plaats van 300 kb).

Er zijn beschrijvingen opgenomen voor diverse programma’s om het zo eenvoudig mogelijk te doen, ze zijn geschreven door de medepixers die er achter staan vermeld.

Uitgangspunt is dat alle overige bewerkingsstappen gedaan zijn: lichtheid en kleurbewerkingen, en ook alle eventuele ‘editing’ (somigen beperken dit tot het verwijderen van stofjes, anderen verwijderen hele takken, bomen of vogels).

Irfanview (gratis) Peter Teune
BDSizer (gratis) Folkert Veenstra
Photoshop Elements versie 8+ Marcel van der Tol
Lightroom Gert-Jan Cromwijk
Photoshop V-Sanders
Capture NX(1 en 2) Peter Wijn
PaintShopPro Photo X2 Hendrik van Kampen
Aperture… vacature
PhaseOne… vacature

Irfanview (gratis) Peter Teune
Nadat ik mijn RAW foto’s in Lightroom heb bewerkt en vervolgens op mijn harde schijf heb opgeslagen als JPEG open ik het gratis van internet te downloaden programma ‘Irfan view’. Voor me zie ik dan een grotendeels zwart vlak met 2 taakbalken er boven. Een met Engelse namen en 1 met pictogrammen. Ik begin bij ‘file’ en via ‘open’ zoek ik de JPEG's terug op mijn harde schijf die ik wil verkleinen voor Birdpix. Ik open de foto die ik wil verkleinen.

In de taakbalk klik ik nu op het item ‘Image’ en vervolgens op het item ‘resize/resample’. In het kleiner schermpje dat opent, vink ik ‘Set new size’ aan en typ vervolgens in het vakje daaronder bij ‘width’ de maximale breedte voor Birdpix: 800. (alleen bij een vierkante JPEG uitsnede kies ik voor 700). Vervolgens vult ‘Irfan view’ automatisch de ‘Height’ in.
Let er op dat op het geopende schermpje ook de volgende instellingen bevat:
‘Preserve aspect ratio’
en kies bij ‘Size method’ het vakje ‘resample (better quality)’.

Je bent nu klaar in dit schermpje en klikt dus op ‘OK’

Als je bovenstaande goed hebt gedaan zie je nu in het zwarte werkvlak de oorspronkelijke jpeg verspringen naar een kleiner forrmaat, precies op maat voor Birdpix.

Kijk nu of je foto nog na-verscherpt moet worden. Veel gebruikers doen dit standaard, maar ik vind het niet altijd beter/mooier worden. Na-verscherpen doe je door in de taakbalk opnieuw voor ‘Image’ te kiezen en daar op ‘sharpen’ te klikken…als je goed kijkt, zie je meteen hoe de verscherping uitpakt (dit vergt soms wat oefening om te zien).

Vervolgens komt het opslaan en daar kan het nog weer aardig mis lopen. Ik heb zelf op mijn harde schijf een mapje ‘Bestanden voor Birdpix’ gemaakt en dat verdeel ik weer onder in mapjes per maand. Ik open via ‘File’ (boven in de taakbalk)…de optie ‘save as…’ (dus niet ‘save for web’!). Er opent zich een nieuw venster, automatisch wordt de map geselecteerd waarin je voor het laatst een verkleind bestand hebt opgeslagen. Hen je de goede map voor je, vul dan onder aan het venster een nieuwe bestandsnaam in voor het verkleinde bestand (ter onderscheiding van de oorspronkelijke JPEG). Let nu eerst op het kleine vierkante schermpje in de rechterbovenhoek. Hier kun je de kwaliteit van je nieuwe bestand aangeven. Kies in eerste instantie de kwaliteit van je nieuwe bestand maximaal, dus 100 % en zorg er ook voor dat daaronder alles aangevinkt staat vanaf ‘Keep original exif’ tot en met ‘Reset Exif orientation teg’. Dat zorgt er namelijk ook voor dat je bestand op Birdpix automatisch de exif gegevens (camera, model, datum, tijd, sluiter, diafragma, iso etc. etc. ) laat zien, erg handig.

Je bent nu bijna klaar…klik op ‘opslaan’ …en je nieuwe bestand dat je Birdpix wilt aanbieden zit in de map die je daarvoor hebt uitgezocht en voldoet maximaal aan de voorwaarden die Birdpix stelt…er zit echter nog een addertje onder het gras…

Nadat je je nieuwe bestand hebt opgeslagen keer je automatisch terug naar ‘Irfan view’ …je bent dus weer in het scherm voordat je ging opslaan…klik nu nog eens op ‘File’ en op ‘save as’’ en zoek in het mapje je nieuwe bestand terug op. Door er met je cursor even op te staan worden de bestandsgegevens getoond (rechtsklikken kan ook). Je kunt nu controleren of de bestandsgrootte binnen de limiet is: 300 kb. Doorgaans is het nieuwe bestand bij mij meteen goed en kan ik de foto aan Birdpix/Nederpix aanbieden! Maar het komt ook voor dat een foto heel veel informatie bevat en boven de limiet uitkomt. In dat geval moet je een stapje - of meer - terug doen. Kijk nu naar het kleine venster rechts bovenin en in plaats van de 100%, schuif je het percentage iets omlaag en sla het bestand op, controleer weer opnieuw de grootte, totdat de bestandsgrootte binnen jouw limiet past.
Vergeet niet bij een volgende foto de kwaliteitschuif weer op 100% te zetten.

Piece of cake] nietwaar? Het lijkt allemaal ingewikkeld en uitgebreid en dat is het ook!! Ik ergerde me vaak dood in het begin, maar inmiddels is het gesneden koek en doe ik dit verkleinen in minder dan 20 seconden…succes!!!

BDSizer (gratis) Folkert Veenstra
Leuk al die verschillende methodes en programma's. Hierbij mijn bijdrage.

Ik gebruik voor het verkleinen BDSizer. Hier te downloaden: http://www.freewarefiles.com/BD-Sizer_program_34971.html
(Je klikt in de pagina op Download Now! Op de volgende pagina die verschijnt klik je op de knop "External Mirror 1" Dan krijg je een pop-upje wat je er mee wilt doen (uitvoeren of opslaan). Ik kies meestal voor Opslaan en kies dan voor bureaublad. Vanaf daar installeer ik het als het is geladen.)

Het programma heeft een vrij eenvoudige interface, ik behandel de instellingen één voor één (eenmalig instellen):

Load Photo(s): spreekt voor zich
Resize longest side to: zet een vinkje en zet de waarde op 800
Resize method: hier kies ik voor Lanczos3, dit geeft voor mij de beste resultaten
Sharpen: zet een vinkje en de waarde op 10%, eventueel aanpassen of uitschakelen.
Crop: niet aanvinken
Additional Operations: laat alle vakjes leeg bij de 4 keuzes
Output Folder: geef hier het pad in waar je de verkleinde foto's wil opslaan, dus b.v. Upload BirdPix o.i.d.
Restrict Size: zet een vinkje en de waarde op 300 kb
Keep exif: zet een vinkje
Add metadata: zet een vinkje
Save in sRGB color space: zet een vinkje
Transfer afterwards to: laat vakje leeg

Klik daarna op Run Now!, eventueel eerst bekijken via de knop Preview

Alleen bij vierkante uitsnede of staand beeld moet je de ‘longest side’ aanpassen aan 700 pixels.

Photoshop Elements versie 8+ Marcel van der Tol

Dit staat uitgewerkt op digiscopix.nl:
Verscherpen

Opslaan

Lightroom Gert-Jan Cromwijk

In Lightroom doe ik het zo:
Na het bewerken in RAW exporteer ik de foto naar een nieuwe map waarin ik de bewerkte foto's voor birdpix en voor mijn eigen site bewaar.
In het exporteer-venster heb ik de volgende instellingen gemaakt (en die worden voor elke foto die ik in deze map zet zo toegepast):

-indeling JPEG
-bestandsgrootte beperken tot: 300 Kb
-afbeelding passend maken (Breedte 800, Hoogte 700)
-verscherpen voor scherm - standaard

Eén keer instellen op deze manier en elke foto die je dan wilt bewaren exporteer je zonder één extra klik op deze manier.
Simpeler kan niet, minder handelingen kan ik niet bedenken.

Photoshop V-Sanders
Ik doe het zo in Photoshop CS5:

- Open de foto in photoshop
- Venster > Handelingen (Alt+F9), nu verschijnt er een schermpje in beeld.
- Klik op het velletje die naast de prullenbak staat.
- Geef de handeling een naam, bijv. Verkleinen Birdpix.
- Nu start als het goed is de "opname"
- Verklein je foto via Afbeelding > Afbeeldingsgrootte naar het gewenste formaat. Breedste zijde 800px voor grote upload.
- Verscherp nu een heel klein beetje, is immers voor elke foto anders. Dus niet teveel, anders krijg je straks misschien weer teveel verscherping bij andere foto's.
- Stop nu de handeling door op het vierkantje te klikken.
- Maak een map "Tijdelijk" aan.
- Zet daar je foto's in die je wilt verkleinen.

- Ga weer naar photoshop
- Bestand > Scripts > Afbeeldingsprocessor
- Bij stap 1 klik je de map "Tijdelijk" aan.
- Bij stap 2 opslaan op dezelfde locatie.
- Bij stap 3 kun je ook de grootte instellen maar als je het in je handeling zet ben je voor altijd in één keer klaar.
- Bij stap 4 klik de naam van je zojuist opgenomen handeling aan en eventueel Copyright info. Die wordt volgens mij in de exif gezet.

De volgende keer dat je wilt verkleinen zet je dus gewoon de foto's die je wilt verkleinen in de map "Tijdelijk" en ga je gelijk naar de afbeeldingsprocessor.

filmpje

Photoshop René D.
Lijkt het zelfde als bovenstaande, maar dan verkleinen in meerdere stappen.

De volgende handeling aanmaken in Photoshop
en met 1 druk op de knop doet PS automatisch alles voor je!!!

Verscherpen 2x---->
Verkleinen naar 3000px (lange zijde)--->
USM r=0,5 Hoeveelheid 150%--->
Verkleinen naar 2000 px (lange zijde)--->
Slim verscherpen r=0,3 Hoeveelheid 77%--->
Verkleinen naar 1024 px (of 800px voor Birdpix) (lange zijde)--->
en dan nog 1-3x Slim Verscherpen r=0,2 Hoeveelheid 10%

Dit doe ik meestal voor Birdpix (als er niet te veel gecropt is).

Capture NX(1 en 2) Peter Wijn
Dit programma is net als Lightroom een Raw-convertor.

De bewerkingsstappen voor individuele foto’s:
- bewerk de foto (RAW) zo dat ie goed toont en bewaar de bewerkingen in je originele RAW-bestand.
- kies op de menubalk bovenin links 'Bewerken' en dan 'Foto passend maken'
helemaal rechts wordt nu een nieuwe bewerkingsstap aangemaakt:
- voer hier de maximale breedte in (800 pixels) en de maximale hoogte (700 pixels) en klik op 'toepassen'
- zoom in tot 100%
- kies onderin een nieuwe bewerkingsstap en kies onder bewerking selecteren 'scherpte' en daaronder 'onscherp masker'
- voer de waarden 20 2 0 in (sterkte, straal, filter; pas de waarden aan naar eigen smaak en noodzaak)
- sla de foto op met 'opslaan als' in de map van waaruit je de foto's naar de pixen laadt. Ik heb daarvoor één map, die heet ‘tijdelijke foto’s’.
- kies hierin bestandstype jpeg. Een nieuw venster opent, waarin je kunt besluiten of je het kleurprofiel insluit en waarin je de jpeg-kwaliteit kunt invullen. (Kies hier liefst een waarde boven de 80% het profiel insluiten heeft helaas op de meeste internet browsers waarop mensen naar birdpix kijken geen zin, die gaan er sowieso van uit dat je sRGB hanteert.)
- klik nogmaals op opslaan als, beweeg met de muis over het beeld en controleer of je binnen de toegestane kb blijft
- zo niet de jpeg compressie aanpassen bij het opnieuw opslaan.

Dan komt een hele handige voor de toekomst, het opslaan van deze bewerkingsstappen:
- selecteer met je muis de stap 'Foto passend maken' en 'Onscherp masker'
- klik rechts en kies 'aanpassingen opslaan'.
- geef een naam aan het bestand, bijvoorbeeld 'pixen' of 'max 800x700 usm 20 2 0'
- druk op 'ok'

en de volgende keer kun je deze twee stappen in een keer laden door in het overzichtje met bewerkingen rechts, weerom rechts te klikken en te kiezen voor 'bewerkingen laden'.

- Daarna kun je de verscherping nog aanpassen, zoals de diameter en intensiteit van het filter, of selectief verscherpen door aanklikken van de bewerkingsstap 'onscherp masker' en vervolgens een zachte kwast te selecteren en je onderwerp te schilderen.

Dit is alleen voor Nikongebruikers die in RAW fotograferen interessant.

PaintShopPro Photo X2 Hendrik van Kampen

- Foto openen

Verkleinen:
- Afbeelding -> formaat wijzigen (shift + s)
Instellingen:
-- Pixelafmetingen Breedte: 800
-- Geavanceerde instellingen aanvinken
-- Bicubisch
-- Scherpte: Vloeiender <-> Scherper instellen (op bijvoorbeeld 80)
-- Hoogte-breedteverhouding vergrendelen

- Met lasso selecteren wat scherp moet (niet noodzakelijk)
(voordeel = minder ruis en minder kB's)
Instellingen (F4):
- Selectie uit de vrije hand
- Doezelen +/- 40 pixels
(je kan eventueel ook nog binnen, buiten of verdelen doezelen instellen. Zoek dan onder Selecties -> Wijzigen -> binnen/buiten doezelen)
- Ruime lijn rond onderwerp trekken

Verscherpen:
- Aanpassen -> Scherpte -> Onscherp masker:
Instellingen naar eigen smaak:
Ik gebruik vaak:
-- Bereik 0,5
-- Kracht 120
-- Knippen 3

Opslaan:
- Bestand -> Kopie opslaan als -> JPEG
-- Kies opties:
-- Optimalisatie uitvoeren.
Hier kan je alles instellen en meteen zien hoeveel kB de foto gaat worden.
-- Opslaan in een mapje naar keuze

(Voor al deze procedures van bewerkingen is een knopje beschikbaar dat je standaard in de werkbalk kunt zetten. Klik daarvoor rechts op de werkbalk en kies aanpassen. Zoek het betreffende knopje en sleep dit naar de werkbalk. Het is nu voortaan veel gemakkelijker om je foto's meteen goed op te slaan).

PaintShopPro kan je zo instellen dat het programma alle instellingen onthoudt. Heb je eenmaal de goede instellingen gevonden dan kan je een volgende keer veel sneller werken.

Last edited by peter wijn on Thu 20 Sep 2012, 15:22; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan Cromwijk

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Apr 2012, 7:22    Post subject:
Peter,
als aanvulling op mijn bijdrage:
mensen met een pixpas mogen tot 300KB gaan (?) en tot 900 pixels (?); wellicht handig om te vermelden?
GJ
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 18 Apr 2012, 8:01    Post subject:
de smaken die de pixen bieden staan helemaal vooraan in de inleiding vermeld Gert-Jan. Anders staat bij elk artikel eenzelfde verhaal telkens dubbel. Ik heb gekozen om vanuit pix-pasperspectief (3x woordwaarde) te schrijven, maar ben bij jou dit vergeten aan te passen... Gaat nu gelijk gebeuren.

maar uh, 900 pixels? heb ik iets gemist?
Reply with quote

Inge van der Wulp

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Apr 2012, 8:19    Post subject:
peter wijn wrote:

maar uh, 900 pixels? heb ik iets gemist?

Nee hoor. 800 pixels op de lange zijde is het max bij liggende foto's. Bij staande foto's is het 700 pixels voor pixpassers en 600 pixels voor niet passers
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote

gustav

PostPosted: Wed 18 Apr 2012, 18:12    Post subject:
folkert

ik gebruik ook BD sizer
maar bij RESIZE METHOD zet ik hem op SMART , jij op LANCZOS3
kun jij aangeven waarom dat beter is ??????

alvast bedankt

gustav
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

Milihili

PostPosted: Thu 19 Apr 2012, 13:13    Post subject:
Bedankt voor het artikel! Tot nu toe doe ik erg weinig met fotobewerking en naverscherpen etc.
Dan is het verwarrend om alle stappen uit te zoeken wat werkt.

peter wijn

PostPosted: Thu 19 Apr 2012, 18:28    Post subject:
gustav
doe effe een mailtje of pb-tje naar folkert als je wilt.
met een link naar je vraag.
Reply with quote

Folkert Veenstra

PostPosted: Thu 19 Apr 2012, 20:19    Post subject:
gustav heeft inmiddels antwoord.

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Thu 19 Apr 2012, 20:51    Post subject:
Er waren/zijn meer mensen benieuwd naar het antwoord....?
Rinus
Back to top
Reply with quote

Folkert Veenstra

PostPosted: Thu 19 Apr 2012, 20:55    Post subject:
Het antwoord is niet zo heel spannend:

Als ik SMART gebruik dan vind ik, als ik in de "preview" kijk dat er een scherpteverschil is, je moet de foto dan wel even groter maken om het te zien. Dus zo scherp niet als Lanczos.

Lijkt niet zo heel veel verschil in te zitten, soms doe ik ook wel smart, probeer meestal beide even uit.

NellekeSn

PostPosted: Mon 23 Apr 2012, 21:32    Post subject:
Vandaag had ik een goede scherpe foto.
Is het dan altijd noodzakelijk om een foto te verscherpen als hij verkleind is?
Nelleke
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 24 Apr 2012, 6:23    Post subject:
Door het verkleinen verlies je altijd wat scherpte ten opzichte van het origineel en dient dus vrijwel altijd naverscherpt te worden. Enkel bij hoge contrast situaties zoals silhouetten tegen een egale lucht is het meestal niet nodig. Verder is de mate van verscherping die nodig is voor iedere foto anders. Gewoon kijken wat je mooi vind.
Reply with quote

NellekeSn

PostPosted: Wed 25 Apr 2012, 20:39    Post subject:
Bedankt, dat is duidelijk.
Het is wel fijn dat er richtlijnen zijn gegeven voor verscherpen. Dan kan ik dat alvast als uitgangspunt gebruiken.
Nelleke
Back to top
Reply with quote

arnold merckx
PixPas Plus

PostPosted: Thu 26 Apr 2012, 11:12    Post subject:
verkleinen in Aperture :
Ik heb Lightroom 4 aangeschaft omdat ik niet zo tevreden ben over Aperture.
Vooropgesteld, Aperture is een heel inzichtelijk en eenvoudig te doorgronden programma, maar ik heb toch de indruk dat verscherpen en ruis onderdrukken in Lightroom beter gaat ( maar ik heb het net, dus moet de fijne kneepjes nog leren ).
Aperture naar beneden trekken, Bij Presets Image export aanklikken, links onder presets name JPEG en afm . vermelden, rechts idem, maar dan komt het probleem. Er is een schuifje voor Image quality zet je bij bv afm 700 x700 het schuifje op 12 dan is het bestand 356 kb zet je het terug op 11 dan is het 115 kb , een tussenstand is niet mogelijk.
Ik heb er Apple ( Aperture ) over gebeld, er is geen oplossing voor.
Nu dus een stevig probleem, hele archief zit in Aperture, hoe overzetten naar Lightroom met behoud van aanpassingen en benamingen moet of überhaupt kan is nog niet duidelijk.

peter wijn

PostPosted: Thu 26 Apr 2012, 13:06    Post subject:
arnold merckx wrote:
... Nu dus een stevig probleem, hele archief zit in Aperture, hoe overzetten naar Lightroom met behoud van aanpassingen en benamingen moet of überhaupt kan is nog niet duidelijk.

De Noodgreep (heb ik toegepast toen ik van een corrupte Expression Media omgeving naar ID-imager overstapte (ID-imager kan ook een gewoon werkende bibliotheek van diverse databases inlezen).

1) de keywords die je in aperture gebruikt kopieer je in de foto (keywords).
2) Zonodig: dan de foto's uit die suffe database van Aperture terugplaatsen naar een ietwat fysiekere omgeving (tenzij je de echte foto's buiten de database gelaten hebt). Hoe dat werkt moet je opzoeken in de handleiding van Aperture.

3) Dan in Lightroom een nieuwe keywordstructuur opbouwen waarbij je de foto's vindt door de keywords in de foto's op te zoeken.

4) op het forum van Lightroom een vraag stellen naar gebruikers die het slimmer gedaan hebben. Je bent niet de eerste die van Aperture over gaat naar Lightroom. En vice versa.
succes
Reply with quote

arnold merckx
PixPas Plus

PostPosted: Thu 26 Apr 2012, 16:36    Post subject:
Bedankt voor de hulp, klein probleem, de originelen staan op een externe schijf, Apperture op de harde schijf van de computer, maar daarin zitten dan weer alle gegevens.
Dus wellicht moet ik dan eerst ook de originelen weer terugzetten.
Hele toestand lijkt me.

Gr. arnold

peter wijn

PostPosted: Thu 26 Apr 2012, 19:58    Post subject:
arnold merckx wrote:
Bedankt voor de hulp, klein probleem, de originelen staan op een externe schijf, Apperture op de harde schijf van de computer, maar daarin zitten dan weer alle gegevens.
Dus wellicht moet ik dan eerst ook de originelen weer terugzetten.
Hele toestand lijkt me.

je bedoelt dat je de foto's dubbel hebt?
dan verder gaan met je aperture d-base - die foto's exporteren en gebruiken -, en die andere gewoon als back-up houden. Of begrijp ik je verkeerd?

Als je foto's zelf niet in Aperture zitten, maar alleen een verwijzing naar je externe harde schijf, dan kun je door de harde schijf aan de computer te hangen de gegevens van de database in de foto's zelf kopiëren. Reken er op dat het vrij veel werk is, maar aanzienlijk minder werk dan alles opnieuw doen.

Maar mogelijk kun je ook je Aperture database exporteren en importeren in Lightroom. Dat is het minste werk (er van uit gaand dat het goed gaat. Ik zou zeker ook zorgen dat je keywords ook in de foto's staan, zodat je als er iets mis gaat altijd nog op de ruwe manier kunt corrigeren.

Raadpleeg de gebruikersgroepen van Aperture en Lightroom.
Reply with quote

arnold merckx
PixPas Plus

PostPosted: Thu 26 Apr 2012, 20:43    Post subject:
Dank voor het antwoord en de hulp.
Ga me er eerst eens verder in verdiepen.
Wil ook zeker weten dat lightroom inderdaad beter bevalt dan Apperture.
Het basis bestand staat op een externe schijf (waaraan gekoppeld een backup schijf) maar daar staat mijn hele foto bestand op dus ook reizen, familie enz.
Maar ik vrees dat we nu een beetje het oorspronkelijke onderwerp verlaten, ik kom er eventueel later wel op terug.

Gr. arnold merckx

Frits Stoekenbroek

PostPosted: Wed 20 Jun 2012, 15:12    Post subject:
Ik gebruik alleen Aperture op mijn mac. Hoewel niet zaligmakend vind ik het heerlijk om maar met 1 programma te werken.
Om voor BP mijn fotos te verkleinen kan ik geen BD Sizer gebruiken, is er gewoon niet voor Mac. Wat ik wel hebt gevonden is IDsizer, werkt geweldig.
Er zijn 3 tapblaadjes waar je op de eerste de langste zijde invult, 800 pix dus en bij scherpte, zet maar op 2 (eerst op 5 maar dat was al teveel).
Vervolgens sleep je de foto(s) in het onderste venster.
Op het tweede tapblaadje heb ik alles uit gezet.
Op het derde tapblaadje kan je een andere naam aan je foto geven en aangeven in welke map de bewerkte foto wordt opgeslagen. Ook de grote kan je hier aangeven. 300 kb dus.
Bij plaatsing in BP sleep ik de foto naar een mapje waar ik al mijn BP foto's in hebt opgeslagen en komt de map van IDsizer weer leeg. Er is uiteraard ook een probeer versie.
http://appinsider.com/2012/04/17/resize-pictures-on-mac-with-idsizer/
Gr. Frits

kirsten_dl

PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 5:03    Post subject:
gustav wrote:
folkert

ik gebruik ook BD sizer
maar bij RESIZE METHOD zet ik hem op SMART , jij op LANCZOS3
kun jij aangeven waarom dat beter is ??????

alvast bedankt

gustav

hierom:

Smart resize: In deze mode zal idimager de foto's resizen volgens een gemiddelde berekening. Het geeft mooie verkleiningen maar is minder geschikt voor foto's waarbij je veel dicht op elkaar staande fijne lijntjes hebt zoals bijv. fijne takken van bomen of een krijtpak.
Probeer echter altijd eerst smart resize. Het is snel en geeft een zeer mooi resultaat.

Lanczos3: Bij de Lanczos3 methode worden de foto's herberekend op basis van deze algemeen bekende methode. Het geeft goede resultaten, vooral voor verkleiningen en voorkomt ook moire ringen bij fijne lijntjes; dit in tegenstelling tot smart resize.
Het nadeel is een zeer klein beetje verlies in scherpte wat weer te corrigeren is met de optie om te verscherpen in BDSizer.

BSpline: Ook bij de BSpline methode worden de foto's herberekend op basis van deze algemeen bekende methode. De methode wordt het meest toegepast voor vergrotingen. Levert voor verkleiningen relatief veel scherpteverlies op.

Mvg, Kirsten Wink

Ruud Scherpenisse
PixPas (Basic)

PostPosted: Tue 18 Sep 2012, 20:05    Post subject:
@Peter Wijn over Capture NX2:

- klik nogmaals op opslaan als, beweeg met de muis over het beeld en controleer of je binnen de toegestane kb blijft
- zo niet de jpeg compressie aanpassen bij het opnieuw opslaan.

In vrijwel alle gevallen kom ik na het verkleinen nog (ruim) boven de 300KB uit.
Je zegt JPEG compressie aanpassen bij het opnieuw opslaan, kan je dit nog toelichten? Liefst stapsgewijs? Hier loop ik vast namelijk.

Groeten,

Ruud

peter wijn

PostPosted: Thu 20 Sep 2012, 15:16    Post subject:
Qua Capture NX en 300KB. na wat pb-tjes blijkt het wat verwarrend dat je bij "opslaan als" eerst het schermpje krijgt om de map, bestandsnaam en type file te kiezen (jpeg tiff of nef), en daarna pas een schermpje krijgt waarin je de kwaliteit van de jpeg kan instellen en kan kiezen of je het icc-profiel wilt insluiten.

Fijn dat dat is opgelost Ruud.
Reply with quote

Louis56
PixPas Pro

PostPosted: Wed 30 Oct 2013, 21:45    Post subject: softwarekeuze
Geweldige hulpmiddelen. Bedankt voor jullie bijdragen.
Wel vraag ik me af waarom programma's als Arcsoft Photostudio en Digital Photo Professional niet worden besproken. Zijn die programma's soms minder goed? Embarassed Rolling Eyes

peter wijn

PostPosted: Wed 30 Oct 2013, 22:38    Post subject: Re: softwarekeuze
Louis56 wrote:
...
Wel vraag ik me af waarom programma's als Arcsoft Photostudio en Digital Photo Professional niet worden besproken.

omdat niemand ze besproken heeft.

misschien kan het worden aangevuld hoor.

gewoon iemand vinden die dat voor je wil doen, jijzelf?

en iemand vinden die het hier bij mikt.
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Wed 30 Oct 2013, 23:05    Post subject: Re: softwarekeuze
Louis56 wrote:
Zijn die programma's soms minder goed?

DPP is niet slecht voor de mogelijkheden die het biedt, maar het pakket aan mogelijkheden is erg beperkt. Het dekt alleen de basisbewerkingen. Wanneer je DPP vergelijkt met professionele fotobewerkingsprogramma's zoals bijv. Lightroom dan merk je een enorme wereld van verschil. Ik noem alleen Lightroom omdat dat het enige programma is waar ik ervaring mee heb. Ik ga niets zeggen over programma's die ik niet ken maar ongetwijfeld zitten daar ook uitstekende programma's bij. DPP heb ik ook maar gebruik ik sindsdien niet meer. Waar ik me bij DPP vanaf het begin aan heb geërgerd (ik heb het ongeveer een jaar gebruikt voordat ik Lightroon kocht) is het verkleinen. Je kunt wel de afmetingen instellen maar niet de bestandsgrootte van de verkleinde foto. Dat moet je doen met "Image quality" dat je in kunt stellen van 1-10. Voor een foto van 800 pixels breed en 200-300 kB wil je elke 10 kB benutten en dat lukt niet als je moet kiezen tussen, zeg Image quality 5 of 6. Alleen al het psychologische effect van de keuze voor Image quality 5 vind ik niet slim van Canon. Wie wil nou een Image quality van 5 uit 10? Shocked

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum