Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Weidevogels Friesland ?

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 08 Apr 2012, 15:43    Post subject: Weidevogels Friesland ?
Waar kan ik weidevogels in wat grotere aantallen vinden in Friesland ? De laatste jaren zocht ik regelmatig in een gebied tussen Akkrum en De Veenhoop (Sodumerdyk), maar daar is het aantal enorm teruggelopen ! Ze zijn helaas op 1 hand te tellen.

Zijn er gebieden in Friesland of kop van Drenthe/Overijssel waar ik meer kan aantreffen ?

Folkert Veenstra

PostPosted: Sun 08 Apr 2012, 19:10    Post subject:
Ik vrees ook het ergste, vond het vorig jaar in sommige delen van Friesland al wel heel erg stil. Ben in De Deelen geweest maar ook daar erg stil. Enkele jaren geleden zat er op bijna elk hek wel een tureluur of grutto, maar nu.....

ik zou je zo geen plek kunnen geven, wellicht omgeving Skrok (Wommels).

Groeten,
Folkert

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Apr 2012, 19:16    Post subject:
Ik kan het verhaal van Folkert alleen maar bevestigen. Nog een paar jaar en we moeten het doen met de foto's die we er nog van hebben.

Ik herinner mij nog dat ik in de jaren tachtig van de vorige eeuw, op mijn racefiets werd belaagd door hele groepen alarmerende en duikende Grutto's.

Marten de Vries

PostPosted: Sun 08 Apr 2012, 19:53    Post subject:
Het gaat natuurlijk bar slecht met de weidevogels hier in Friesland.
Maar het is nog vroeg en de meeste vogels zijn nog niet eens aan het broeden.
Als er straks jonge vogels zijn zijn zeook veel actiever.
Back to top
Reply with quote

P.Teune

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 08 Apr 2012, 21:29    Post subject:
ik denk dat het alles te maken heeft met het 'soort' weiland wat er beschikbaar is? ...het valt me altijd weer op hoeveel grutto's er in de Arkemheen op bepaalde ...vooral wat ruigere weilanden rond scharrelen...even buiten de Arkemheen zie je vrijwel geen grutto
Reply with quote

c.dekker

PostPosted: Sun 08 Apr 2012, 23:04    Post subject:
En vorig jaar natuurlijk een heel erg droog voorjaar waardoor de weilanden te hard waren om genoeg voedsel te vinden waardoor er velen weer vroeg vertrokken naar betere plaatsen.

Canon 1Dx met 5D mark3 600mm 4.0, 100/400 tele, 100mm makro.

"In the night, the stormy night, away she fly's" (Coldplay)

http://firstsnakeman.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 0:17    Post subject:
P.Teune wrote:
ik denk dat het alles te maken heeft met het 'soort' weiland wat er beschikbaar is? ...het valt me altijd weer op hoeveel grutto's er in de Arkemheen op bepaalde ...vooral wat ruigere weilanden rond scharrelen...even buiten de Arkemheen zie je vrijwel geen grutto

Je hebt weilanden en grasakkers. Op grasakkers leven bijna geen weidevogels. Want die produceren alleen maar zoveel mogelijk gras (lees veevoer) in zo weinig mogelijk tijd. Van beweiding is nauwelijks meer sprake. Hooguit worden de geschoren grasvelden nabeweid, maar zelfs dat komt al niet meer voor. Grote delen van ons land zijn zo letterlijk ontruimd door weidevogels, want in een grasakker kunnen ze niet overleven, en dan heb ik het niet over uitmaaien, maar vooral ook over gebrek aan biodiversiteit in de grasakkers zelf. Dat heeftmet de grassoorten te maken, maar ik vermoed ook met de vermesting. Nu zijn de laatste bolwerken aan de beurt, waaronder dus ook Friesland.

Alleen op echte weilanden wanneer deze beheerd worden zoals dat 40-60 jaar geleden gebruikelijk was is er nog overlevingskans voor weidevogels. Geen diepe ontwatering, geen mestinjecties. Niet drie tot vier keer maaien per jaar. Maar zelfs gebieden die de status van natuurgebied hebben, gaan hard achteruit omdat daar ook compromissen gesloten worden. Aan het begin van de jaren 80 broedden er nog Kemphanen en volop Watersnippen in Arkemheen. Die laatste zie je daar ook bijna niet meer. Net zo goed als in de streek waar ik opgegroeid ben, de toen tamelijk gewone Watersnip niet meer als broedvogel voorkomt. Als ik tegen jongere collega's (vogelaars)vertel dat ik vroeger op weg naar school regelmatig Watersnippen zag zitten en baltsen, dan kijken ze mij vol ongeloof aan. In een periode van 10-15 jaar is deze soort nagenoeg uit het collectieve vogelaarsgeheugen verdwenen. De Grutto zal ook uit beeld gaan verdwijnen en ik denk dat op termijn de Kievit ook gemarginaliseerd zal worden.
Reply with quote

Wouter Knap

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 8:49    Post subject:
In aanvulling op Marcels reactie kan ik de volgende weidevogelfilm aanbevelen: http://www.vogelbescherming.nl/vogels_beschermen/landelijk_gebied/weidevogels/weidevogelfilm. Ik denk dat hierin een uitstekend beeld geschetst wordt van de problemen waar de weidevogels voor staan. Ard Schenk doet een dappere poging om enigszins positief af te sluiten maar de onderliggende boodschap is helaas somber...

Mvg, Wouter
Back to top
Reply with quote

Marten de Vries

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 8:55    Post subject:
Vogeltellers van het Sovon voorspellen dat over 15 jaa de weidevogels verdwenen zijn.
Wil nog toevoegen aan het uitstekende verhaal van Marcel dat de injectie van mest ook funest is. In Denemarken bijvoorbeeld is dit verboden.
De manier van boeren van tegenwoordig levert op de lange duur alleen maar zieke koeien op en vergiftigde melk.
Ik wil de mensen dan ook waarschuwen deze rams melk niet te drinken.
Back to top
Reply with quote

gavisser

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 9:44    Post subject:
Als je nog weidevogels wild fotograferen in Friesland , kun je nog terecht op de Workummerwaard, dat is nog een gebied waar nog behoorlijk wat weidevogels voorkomen, en op dit moment zijn er nog veel kemphanen en goudplevieren. En het natuur gebied it skrok nabij Wommels, de rest in zw friesland is slecht. wat het bemesten betreft wordt er weer onderzoek gedaan met vaste mest, om er achter te komen hoeveel grond leven dit scheelt, met injecteren gaat er veel grondleven verloren.

gr. Gerke.
Reply with quote

P.Teune

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 10:31    Post subject:
tjonge..wat een somber item wordt dit...wel erg verhelderend, waarvoor dank!
Reply with quote

Albert Allema

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 11:10    Post subject:
Hallo premiumblue,

je had het over de veenhoop ik kom er best wel vaak, ik zag er vorig jaar nog twee grutto's, dit jaar nog maar een. Het is niet echt denderent wel veel scholeksters. Wel een purperreiger gezien en lepelaar vanuit schuil hok. Op de duik ook een bruine kiekendief. Maar weidevogel niet echt veel.

Mvg Albert.
Back to top
Reply with quote

Bram Quist

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 11:37    Post subject: Weideogels
Dit is natuurlijk niet alleen in Friesland. In Zeeland sprak ik op Tholen pas een vogelteller. Die gaf aan dat daar de Scholekster sterk achteruit gaat.

De Grutto viel daar nog wel mee, maar het is daar wel zo dat er de afgelopen jaren veel nieuwe natuurontwikkeling is bij gekomen. Ik denk dat we deze nieuwe natuurontwikkeling hard nodig hebben om onze weidevogels te behouden.
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 11:48    Post subject:
Juni 2004, relaas Danny Ellinger:

De Grutto gemolken en de verdwenen miljoenen

Relaas van een gruttofotograaf

Ik zie mijzelf slechts als een toevallige voorbijganger met een camera. Sinds jaar en dag heb ik een onbedwingbare nieuwsgierigheid voor (weide)vogels en hun gedrag.
Het is feitelijk niet van belang wat ik doe of wie ik ben maar ik zal mijzelf toch even kort voorstellen.
In het dagelijkse leven ben ik directeur/eigenaar van het natuurfoto-agentschap Foto Natura en als zodanig verantwoordelijk voor veel publicaties in magazines, overheidsrapporten en dergelijke, maar ook voor commerciële uitingen zoals KLM zwanen of voor de Nationale Postcodeloterij. Hoewel het natuurlijk onderdeel van mijn werk is, beschouw ik mijzelf in mijn vrije tijd als een vogelfotograaf in hart en nieren. Verder ben ik mede-auteur van de Atlas van de Nederlandse Weidevogels.

Al enige jaren ben ik bezig om het leven van de grutto vast te leggen. Met vastleggen bedoel ik minutieus elke gedraging die ik ooit gezien heb te fotograferen en tevens alle aspecten in relatie tot zijn leefomgeving.
Mijn motto daarbij is om vooral goed te kijken en veel voorbereidingen te treffen voor ik ga fotograferen. De meeste tijd gaat dan ook ‘verloren’ in het bestuderen en observeren van weidevogels en hun omgeving. Als vogelfotograaf heb je nu eenmaal een handicap en dat is dat alles wat verder dan 15 meter van je camera gebeurt al gauw te ver is en dat er veel energie zit in het benaderen van vogels zonder hun natuurlijke gedragingen te verstoren.

Doordat ik er zo dicht op zit en het feit dat ik hier nu meer dan twintig jaar mee bezig ben, heeft dit een schat aan kennis opgeleverd.

In de afgelopen jaren heb ik - min of meer bewust - afstand gehouden van de hele discussie over weidevogelbeheer en alle problematiek. De fotografie was dusdanig intensief en lastig dat er geen tijd voor andere gruttozaken was.

Na dit voorjaar kan ik mijn kop niet langer in het zand stoppen. Mijn pogingen om door middel van mooie fotografie aandacht voor de grutto te krijgen, blijkt niet genoeg te zijn. Ik zie het fout gaan en goed ook. Mijn motief is dat wij een verantwoording hebben naar onze kinderen en dat ik hoop dat zij ook zo kunnen genieten van onze weidevogels zoals ik dat ook kan (kon).

KERN VAN DE ZAAK

Kern van mijn verhaal is dat wij op dit moment tussen de 150 miljoen en 200 miljoen euro (p.j.) uitgeven voor Agrarisch Natuurbeheer en dat we nu na 10 jaar onze populatie weidevogels wederom hebben zien halveren.
Bijkomend verhaal is dat deze enorme pot subsidie uitgegeven wordt zonder dat er afdoende controle is op de deelnemers en op de resultaten ervan.

Vooraf:

Uitdrukkelijk wil ik aangeven dat het mij hier niet gaat om een individueel geval maar om het grote geheel. Het is geenszins mijn intentie om iemand of een bepaalde groep te stigmatiseren of te veroordelen. Ik tracht zoveel mogelijk als objectief waarnemer iets aan de kaak te stellen dat naar mijn mening niet deugt,
en hiermee wellicht een bijdrage te leveren aan de oplossing voor een complex probleem.

DE AANLEIDING

Aanleiding voor het hele verhaal is dat ik dit jaar gefotografeerd heb op een stuk land waarbij de dichtheid zo groot was dat je bijna je nek brak over de nesten. Ik heb zelden een dergelijke dichtheid gezien. Het was een gebied beheerd door een agrariër wiens bedrijf alleen door SAN (Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer) subsidie overeind kan blijven en dat tegen (in) een reservaat van Staatsbosbeheer ligt.
Een gebied als bovengenoemd is bij uitstek geschikt om groepsgedrag en broedbiologie te fotograferen.

Van begin april tot 7 mei heb ik het gebied zeer frequent bezocht en had daardoor een gedetailleerde kennis van nesten en patronen van gedrag.
Op 7 mei was mijn missie min of meer geslaagd; het uitkomen van de grutto stond op de plaat.
De meeste nesten waren gemarkeerd met stokken. Dit is nodig omdat de Agrarische Natuurvereniging per nest uitkeert en elk nest dus euro’s betekent. Na controle (begin – midden mei) krijgt de agrariër een vergoeding.

Op 18 mei werd tot mijn verbazing, het land gemaaid. De stokken waren inmiddels allemaal verwijderd (ook de latere legsels waar ik zelf nog een stok bij had gezet). Van sloot tot sloot, van buiten naar binnen, is het veld als een golfbaan gemaaid.

Gezien de dichtheid aan vogels moeten daar op dat moment zeker een 600 (maar wellicht veel meer) pullen gelopen hebben. Door de werkwijze is ontsnappen nagenoeg onmogelijk geweest en is het een bloedbad geworden, dat vakkundig binnen een uur wordt opgeruimd door predatoren zoals hermelijn, kraai, reiger en meeuw.

Na het maaien wordt het gras geschud om te kunnen drogen en blijft enkele dagen liggen. De paradox is dat dit weer een aantal soorten weidevogels aantrekt. Immers het voedsel ligt voor het grijpen. Vervolgens wordt de hele handel in een plastic pakket gerold.

Dit is de wereld op zijn kop. Je vangt een bak subsidie voor behoud van weidevogels. De regels gaan echter niet verder dan het moment van eieren tellen dus na het tellen zijn de uitgekomen legsels vogelvrij. De subsidie is binnen, dus maaien die handel!
Wel de compensatie vangen maar niet bereid zijn de consequenties te dragen!

Ik had gedacht nog het opgroeien van een grutto in een mooi hooiland te kunnen fotograferen, maar kwam bedrogen uit. Dat was nog het minst erg. Een bak subsidie door de gootsteen. Ook dat overleven we wel, maar erger: weer geen weidevogelreproductie.
Mijn verdere tochten door de weilanden leerde mij dat dit niet meer op zich stond; eind mei waren de meeste velden welke niet in een natuurreservaat liggen al een keer gemaaid. Het voorgaande geval dient dan ook als illustratie. Ook in andere terreinen waar ik frequent kom (van Texel tot Zuid-Holland) was hetzelfde aan de hand.

Duizenden grutto’s stonden in mei al wezenloos in de gemaaide velden. Het teken dat het broedseizoen is afgelopen. Een grutto die zijn jongen verliest begint nimmer een tweede legsel, simpelweg omdat hij dan te laat is om voldoende sterk de trektocht naar Afrika te kunnen maken.

Zo vroeg had ik het nog niet meegemaakt. Weer een verloren jaar, en weer achteruitgang, en weer miljoenen euro’s verdwenen.
Voor mij reden om dit eens uit te zoeken.
De beerput is groter dan ik ooit had kunnen vermoeden.

De SAN (subsidieregeling agrarisch natuurbeheer)

Eind tachtiger, begin negentiger jaren is het idee opgevat om agrariërs te betrekken in natuurbeheer. Zij bezitten en pachten immers de meeste grond. Een nobel en logisch streven.
O.a. hiervoor is de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer in het leven geroepen.
Dit besluit regelt de subsidiehoogtes voor bepaalde vormen van natuurbeheer op agrarisch land. De regeling dient twee doelen: landschapsverbetering (of instandhouding) en het creëren van betere voorwaarden voor het scheppen van natuur en diversiteit.
De subsidie wordt uitgekeerd op basis van het aantal hectares dat iemand beheert.
In de regeling is een groot scala aan beheerspakketten opgenomen. Een agrariër kan door een beheerscontract met DLG (Dienst Landelijk Gebied) af te sluiten subsidie krijgen indien hij het beheer van zijn land aanpast zodat de natuur meer kans krijgt. Hiervoor bestaan weer twee werkwijzen: individueel of collectief.

Voor 2004 is een bedrag van ca. 110 miljoen vrijgemaakt. Het aantal aanvragen (4538 individueel en 7500 via 70 Agrarische Natuurverenigingen) en het daarmee gemoeide bedrag overschrijd het budget ruimschoots (bron: LNV). Het zou gaan om een bedrag van circa 40-60 miljoen meer. Dus een totaal van ongeveer 160 miljoen voor de SAN. Definitieve cijfers volgen in juli.
Het tekort wordt ontrokken uit het budget voor grondverwerving (dus natuuraankoop!). Hierover zijn in april Kamervragen gesteld. De regeringspartijen hebben echter het voorstel van Minister Veerman, om te schuiven met het budget, gesteund.

Dit jaar is voor 10.000 hectare meer weidevogelsubsidie gevraagd dan in 2003 en zijn er voor 6000 hectare meer aanvragen ingediend voor botanisch beheer.
Een agrariër kan alleen in aanmerking komen indien zijn land is opgenomen in een gebiedsplan van de provincie. Contracten worden voor zes jaar aangegaan en er wordt betaald op voorschotbasis. Betalingen geschieden door LASER; een administratief orgaan van LNV.

De regeling bestaat nu een kleine 10 jaar en is, hoewel er een breed scala (60) aan beheerspakketten bestaat, vooral gericht op behoud van Grutto en soortverwanten.
Door het aangaan van een beheersovereenkomst beperkt een agrariër het gebruik van zijn eigen grond en verplicht hij zichzelf tot actief beleid bijv. door weidevogels actief te beschermen en maatregelen te nemen. In 10 jaar is de gruttopopulatie echter drastisch afgenomen. (100.000 in 1990, 45.000 in 2000 en dit jaar wellicht niet meer dan 25.000)

Hoewel een snelle conclusie tot falend beleid en weggegooid subsidiegeld leidt, heb ik deze conclusie niet willen trekken en heb ik getracht e.e.a. helder in beeld te krijgen. Grootste probleem hierbij is dat, hoewel er sprake is van subsidie, het zeer ondoorgrondelijk is waar het geld blijft en hoe het verdeeld wordt.

Verreweg het grootste deel van de subsidie wordt middels de collectieve regeling via de agrarische natuurverenigingen betaald. Dit zijn lokale verenigingen waarbij agrariërs collectief een subsidie aanvragen en dit vervolgens, min of meer, naar eigen inzicht onder elkaar herverdelen.
Dit jaar is de regeling aangepast en worden agrariërs rechtstreeks betaald (voorheen werd de subsidie aan de vereniging overgemaakt). De meeste verenigingen sluiten nu een overeenkomst met hun leden om de subsidie terug te storten waarna een herverdeling plaats vindt (op het aantal gevonden legsels).

Het zoeken van de legsels vindt plaats door vrijwilligers van de Agrarische Natuur Vereniging, stichting landschapsbeheer of de agrariër zelf. In het vroege voorjaar zoeken zij nesten en markeren zij deze met een stok. Vervolgens vindt een controle door een medewerker van de agrarische vereniging plaats waarna op basis van legsels wordt uitgekeerd.

En hier komen we op de essentie van het verhaal. Zoals gezegd zijn er vele beheerspakketten maar het meest populair is het zogenaamde pakket nestbescherming. Dit pakket houdt niet meer in dan dat je nesten met rust laat maar zegt niets over nazorg of data van maaien nadat de nesten zijn uitgekomen. Het is alleen gericht op nestbescherming maar niet op het resultaat.
Dit is eigenlijk niet anders dan zonder subsidie. De meeste agrariërs maaiden in het verleden toch al na het uitkomen van de legsels. Bovendien is het zo dat na een verstoord legsel er in de regel weer een tweede poging volgt. Bij het verlies van de jongen volgt in de regel geen tweede poging (een grutto überhaupt niet)
Dan kun je jezelf cynisch afvragen wat beter is een uitgemaaid legsel in de hoop dat de vogel in een reservaat opnieuw een poging waagt of de huidige situatie.

De legsels, zolang er nog weidevogels zijn, komen er wel. Kortom naar mijn mening is subsidie voor dit beheer een farce. Immers het garandeert niet dat de er jongen groot komen en er uiteindelijk de populatie weidevogels in stand gehouden, om van uitbreiding niet te spreken.
Een pakket zonder dat je daar het beoogde resultaat (het groot komen van jongen) in opneemt of beschermd, zal nooit werken.

Verder zijn er wel pakketten met daarin opgenomen een uitgestelde maaidatum (de zogenaamde zwaardere beheerspakketten) maar naar mijn idee is 15 juni de vroegste datum die je zou mogen hanteren. 1 juli en nog later is beter.
Bovendien moet je ernstige twijfel hebben bij vaste data en zeker de vroege data. Ieder voorjaar en seizoen is anders. Droog, nat, koud, warm hebben veel invloed. Een paar weken verschil is van grote invloed Overigens vraag ik me af of de datum ter zake doet. Als men zich houdt aan de strekking van de regels en zich daar aan houdt dan zou het eigenlijk niet van belang moeten zijn.

Het vroege maaien is m.i. het grote probleem. Natuurlijk zijn er ook andere gevaren maar vanaf het moment dat een weidevogel begint met broeden is maaien het directe of indirecte gevaar (kom ik op terug).

Vraag rest dan of laat maaien haalbaar is als je veehouder bent. Ik weet het niet. Hoe vroeger gemaaid, hoe voedselrijker het gras en dus melk met een hoger vetgehalte en dus meer waard. Dan rest alleen de vraag welk prijskaartje hangt aan later maaien en is dat betaalbaar? (Geeft de SAN voldoende compensatie?)
Zo niet, dan moet agrarisch natuurbeheer in deze vorm afgeschaft worden en moet je tot de conclusie komen dat melkveehouderij en weidevogels niet meer samen gaan.
Zo ja, dan moet er aan het nestbeschermingspakket een nazorgverplichting en per definitie een maaidatum gehangen worden. Ook de controle moet beter en professioneler.

Op dit moment hebben de agrarische natuurverenigingen - overdreven gesteld - de wetgevende, controlerende en uitvoerende macht.
De SAN regeling is duidelijk. Ook de geest van deze regeling. De AGN’s hebben echter de vrijheid gekregen om eigen afspraken met de individueel aangesloten leden te maken. Opvallend is dat daarbij nauwelijks afspraken met rustperiodes zitten. Kortom alleen de legsels tellen, daarna is het over. Er is nauwelijks controle en aangezien de AGN zijn eigen leden controleert (af en toe een steekproef DLG), en geen verplichting heeft tot het publiceren van gegevens en jaarrekeningen, is controle onmogelijk. Agrariërs vangen gemiddeld 75 euro per grutto- of tureluurlegsel. Als ik de totale subsidiestroom zie en de populatie weidevogels op agrarische grond neem, dan begrijp ik er weinig van.
In ieder geval kan niemand antwoord geven op de vraag voor hoeveel legsels totaal betaald is. Men schermt dan met het privaatrechtelijke karakter van de AGN’s.
Ik wil niet oordelen maar als je een groep ondernemers zichzelf laat controleren bind je de kat op het spek….

DE VELE ARGUMENTEN

Er worden vele argumenten aangedragen, ik benoem er een paar:

Predatoren

Is het alleen het maaien? Nee, natuurlijk niet. Grondwaterstand, mest, ruilverkaveling, bomen, predatie, het weer en noem maar op hebben hun invloed.
Maar de grootste predator van weidevogels op dit moment is de maaimachine. Zowel direct als indirect.
Direct worden vele pullen plat gemaaid. Veel agrariërs komen met verhalen van blauwe reigers, kraai en vos. Dit ontken ik niet en dit zie ik zelf ook. Maar veel van deze predatie is weer direct gevolg van maaien. Zelfs indien je laat maait. De natuur is effectief en meedogenloos en in staat om te leren. Reigers, kraaien, buizerds en meeuwen zijn (individueel de een beter dan de ander) zeer goed in staat om onrust te meten. Je hoeft geen geleerde te zijn om dit te zien. Ga maar eens kijken wanneer er gemaaid wordt. Kraaien, buizerds en meeuwen ruimen direct achter de maaimachine. Blauwe reigers weten als geen ander te profiteren van chaos en paniek die volgt.

Kortom, het predatorargument klopt als een bus, en inderdaad zij ruimen de laatste vogels op, maar een gezond gebied met voldoende kritieke massa aan weidevogels, een voldoende dichte dekking en goed voedselaanbod kan deze predatoren aan. Wellicht dat je op lokaal niveau eens zal moeten ingrijpen omdat er soms gespecialiseerde individuele predatoren zijn die erg hard hakken in een populatie. Een vos is in sommige opzichten een probleem maar een goed gesloten terrein (ik bedoel een groot aantal hectares land met hoog gras) maakt het voor een vos lastig en hij zal nooit in staat zijn om alles (weg) te vangen. In dit op zicht geld ook weer dat voldoende rust belangrijk is. Een vos die in staat is om het geurspoor van een vrijwilliger, die stokken voor boeren zet, te volgen wordt het wel erg makkelijk gemaakt.
Maar ook de paniek veroorzaakt door te lang en te veel menselijke aanwezigheid is voor veel predatoren een prachtkans. Immers een te lang en aanhoudende paniek van weidevogels is voor veel predatoren het signaal dat iets te halen valt.

Na het maaien wordt het voor de overgebleven vogels lastig om zich te verdedigen. De kritieke massa is verdwenen en de groep is te klein om nog een goed schild tegen predatoren te vormen.
Het predatorargument is legitiem alleen wat men vaak vergeet is de vraag op welke wijze een predator de kans wordt geboden. Ik wil opmerken dat ik geen groot voorstander ben van jacht op vos maar geen principieel tegenstander. Gebieden in Nederland zijn vaak te klein en dat maakt een evenwicht moeilijk dat je dan soms ingrijpt is legitiem. Dit moet lokaal beoordeeld worden.

Ander niet te verwaarlozen aspect is dat het soms, en zeker in goede gebieden, het moeilijk uitwijken is. Zeker direct na het uitkomen verdedigen grutto’s in de naastliggende percelen hun territorium. Dit maakt het voor ‘vluchtende grutto’s uit percelen die gemaaid worden vaak lastig om doorgang te krijgen en ook hierdoor krijgen predatoren weer meer kans.

‘Er zijn voldoende legsels op mijn grond, dus doe ik het goed’

Weidevogels (grutto’s) zijn zeer plaatstrouw. Uit onderzoek is gebleken dat zij terugkeren naar de plek waar zij de laatste keer een legsel hebben gehad dat uitkomt. Daarnaast hebben zij de neiging om bij elkaar te zitten. Dit betekent dat je een grutto blijft houden zolang je zorgt dat het legsel kan uitkomen. Dus als je het direct na het uitkomen, maait zal hij toch terugkomen. Je mag dan alleen hopen dat de grutto in staat zal zijn om zo snel mogelijk te verplaatsen naar een veilig stuk land in een reservaat.

De plaatstrouwheid van grutto’s houdt ook in dat zij terugkeren naar de plaats waar zij geboren zijn. Dit betekent dat agrariërs die percelen hebben aan de rand van, of in, reservaat gebieden hier van profiteren. Als de dichtheid in een goed beheerd gebied hoog is zal er uitgeweken moeten worden. Een hoge dichtheid is belangrijk als schild tegen predatoren. Dus is de kans groot dat er uitgeweken wordt naar het belendende perceel. En zo ziet een beheerder die een goed weidevogelklimaat creëert, de bij hem groot gebrachte grutto’s verdwijnen bij de buren omdat het teveel wordt bij hem. Deze buur heeft wellicht een goed beheerd perceel, maar maait wellicht te vroeg zodat het effect uiteindelijk nihil is.

Dit verklaart waarom ondanks de vroege maaitijd het toch zo kan zijn dat er voor jaren grutto’s zijn. En grutto kan 20 jaar worden dus kan het even duren.

Het is 10 juni 2004 dat ik dit schrijf. De Rijperweg bij Zuiderwoude is van oudsher een bolwerk. Gisteravond reed ik daar. Slechts een grutto op een paal (indicator voor rondlopende jongen). In de jaren hiervoor waren er hekken en palen tekort. Ook heb ik hier in mei weer vele (subsidie)stokken geteld maar gisteravond leek het wel een mooie augustusavond: kale landen, het gemaaide gras ruikt lekker en doodstil maar het is 9 juni en dan moeten de alarmerende grutto’s om je oren vliegen………

Positie agrariër

Ik blijf benadrukken dat ik geen hetze wil creëren. Een boer is geen natuurbeheerder en een natuurbeheerder geen boer. Maar ze hebben elkaar wel nodig. Als ondernemer kan ik begrip opbrengen voor een boer die zijn broek moet ophouden en wiens water wellicht aan de lippen staat. Of dat zo is weet ik niet. Maar veel kleinere boeren hebben het moeilijk. Dat mag niet in stand gehouden worden met gelden die voor iets anders bedoeld zijn en zelfs contraproductief zijn. Naast het begrip is het voor mij als belastingbetaler niet te verkopen dat de een subsidie krijgt en de ander niet.
De subsidie dient beter aangewend te worden en ieder geval dienen voorwaarden en controles te worden verbeterd.

Verhouding agraiër-natuurbescherming

De controverse is vaak groot. Vaak zie je agrariërs en beheerders lijnrecht tegenover elkaar staan terwijl ze vaak ook gewoon pachtovereenkomsten hebben. Uiteraard zijn er ook voldoende goede voorbeelden. Al met al kun je naar mijn idee wel stellen dat deze situatie niet ten goede komt van de weidevogels. Ook de onderlinge verdeeldheid en inzichten en bijkomende emotie maken het lastig. Daarnaast moet je ook eerlijk zijn en stellen dat er bij natuurbeheerders op lokaal niveau, vaak achteraf, ook behoorlijke steken gevallen zijn. Ik zou zeggen kijk naar voren en alleen naar achteren om er van te leren….

Resumé

Bewust heb ik deze discussie beperkt tot de situatie na het uitkomen van de eieren. Ik doe dit om dat het geen vijf voor twaalf is maar half één. Dus waar weidevogels nu bereid zijn om te broeden moeten we ze vooral de kans geven om hun jongen groot te brengen.
Uiteraard moet je gelijktijdig ook aan verbetering van biotoop en terrein werken. Ik ben niet in staat om haalbaarheid en kosten te toetsen maar om een voldoende kritieke massa te houden, zou mijn devies zijn om grote aaneengesloten gebieden aan elkaar te koppelen en dit goed te beheren. Daarbij is samenwerking en consensus in aanpak essentieel.
Back to top
Reply with quote

henkdikkers

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 12:08    Post subject:
Heel goed om dit nog eens onder de aandacht te brengen Jan!!

P.Teune

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 16:26    Post subject:
toch is dit een ander verhaal dan wat Marcel hierboven schetst...voor mij helder, in beide gevallen dat er een schone taak voor natuurbeschermers ligt om voldoende 'echte' weidegrond te bewerkstelligen in de toekomst...dat moet je m.i niet van de boeren af laten hangen, (die raken veel te veel in spagaat) ...als dat ook maar half haalbaar is...of is dat kortzichtig gedacht?
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 18:32    Post subject:
Mijn verhaal is denk ik niet veel anders.

Maar niet alleen het te vroeg maaien is een probleem. Waarom gaat het dan ook in natuurgebieden zo hard achteruit? Ik bedoel dan mijn voorbeeld van Arkemheen.

De grootste blunder die natuurbeschermers hebben gemaakt is te denken dat door nestbescherming het probleem voor de weidevogels ten gevolge van uitmaaien opgelost zou kunnen worden. Daarmee was het probleem politiek opgelost en kon de modernisering van de landbouw de echte boosdoener, waar vroeg maaien slechts één aspect van is, gewoon doorgaan. Dat het land zelf feitelijk ongeschikt is geworden als habitat voor weidevogels is volgens mij de hoofdoorzaak. En nogmaals te vroeg maaien is een onderdeel van die ongeschiktheid net zo goed als de grassoorten, de waterstand en de vervuiling van de bodem met een overmaat aan voedingsstoffen wat vermoedelijk het bodemleven, het voedsel van weidevogels, kapotmaakt. Ik denk ook dat de mestinjectie een zwaar onderschat effect heeft op het bodemleven. Het cynische is bovendien dat weilanden hiermee getransformeerd zijn naar een paradijs voor grasetende diersoorten met name ganzen. En de oplossing daarvoor is ook al weer bedacht. Afschieten! En wie krijgen de schuld? Jawel de natuurbeschermingsorganisaties die de ganzen ongehinderd laten broeden en natuurlijk die stomme consumenten die niet een dubbeltje meer voor een liter melk zouden willen betalen. Dat bijvoorbeeld de tussenhandel minder grote marges zou kunnen claimen daar heeft niemand het over.

Tenslotte ik ben er helemaal niet van overtuigd dat al die goedbedoelde inspanningen om nestjes van weidevogels te beschermen tot een wezenlijke verbetering voor de weidevogels heeft geleid.
Wat daarmee wel bereikt lijkt te zijn, is dat de illegale vervolging van roofvogels en roofdieren weer is toegenomen en dat het nota bene bespreekbaar is om over legale bestrijding van roofvogels en roofdieren ten gunste van weidevogels te spreken.

Stel nu eens dat wanneer al die nutteloze (maar goedbedoelde) uren van vrijwilligers uitbetaald werden en samen met de subsidies en een bijdrage van de tussenhandel ingezet waren om een evenwichtige verdeling tussen profit en planet te realiseren, dan had het nu niet zo erg hoeven zijn. Maar dergelijke idealistische denkbeelden zijn niet aan onze samenleving besteed.
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 19:54    Post subject:
Als je door het boerenland van Polen loopt, zie je gelijk de verschillen. Daar kan het in het voorjaar voorkomen dat hele weilanden geel zijn van de paardenbloemen, heb ik nog akkerlanden gezien, die blauw en rood zijn van korenbloem en klaproos en zie je sommige vogelsoorten dus veel vaker. Niet de Grutto overigens, want die broedt daar niet in het weiland, maar meer in natuurgebieden.
Toen ik voor mijn werk in Polen wel eens te maken had met collega's van het ministerie van landbouw, werd er flink gemopperd op hobbyboertjes, die geen bestaansrecht hebben. Dat zou door de EU wel snel worden omgevormd naar efficiënte bedrijven die meer produceren om grotere meer eenvormige bedrijven. En ja, je begint de vooruitgang plaatselijk al te zien. Er wordt meer zorg besteed aan het verlagen van de grondwaterstand en paard en wagen worden zeldzamere verschijnselen. Van plaatselijke boeren heb ik gehoord dat de stallen dicht gemaakt moeten worden, zodat je geen Boerenzwaluwen meer in de stallen kunt vinden, want die hebben toch wel een erg negatieve invloed op de voedselveiligheid.
Gelukkig zijn er nog stukken waar het niet zo snel gaat en waar je in het kleinschalige boerenland naar de Ortolanen luistert terwijl een Grauwe Kiekendief boven het koren jaagt.
Als je dat ziet, besef je dat het inderdaad vooral aan de moderne productie ligt. En hoop je dat vooruitgang niet altijd alleen maar voor de economie zou hoeven te gelden.
Te vaak besef ik me dat wetten en regels vooral gemaakt worden door mensen achter een bureau. En een deel daarvan komt nooit buiten, anders dan voor woon-werkverkeer.
Back to top
Reply with quote

Hans Tamminga

PostPosted: Mon 09 Apr 2012, 23:35    Post subject:
De start was waar vind ik weidevogels in Friesland.
Veel reacties uit de rest van het land.
Als het om weidevogels gaat heeft ineens iedereen wat met Friesland.
Net als met de Elf Steden Tocht.
Ik zal de vraagsteller binnenkort mijn antwoord toesturen.
Een aantal zaken heeft grote invloed op de weidevogelstand.
Eerst een misverstand.
Het kievitseieren zoeken in Friesland. Zowel in Friesland als in delen van Nederland waar geen eieren gezocht worden gaat de stand van de kievit net zo snel (soms nog sneller) achteruit.
Het is dus een fabeltje dat dit invloed heeft op het aantal kieviten .
De Fransen en andere zuidelijke landen schieten duizenden kieviten af voor de consumptie. Het gaat om vele (250)duizenden weidevogels.
Het aantal kan wat afwijken maar staat niet in verhouding met de paar duizend eieren welke hier worden geraapt. Dit ook nog in de tijd van zware nachtvorsten. Dit is de reden dat het veelal geen resultaat geeft.
Voorts wordt er teveel uit Den Haag geregeld. Mensen met goede bedoelingen en opleidingen maar totaal geen binding met het boerenland nemen de beslissingen. Bijvoorbeeld een bijdrage voor ieder nest op een perceel weiland. Na de telling als de centen verzekerd zijn vliegen vele boeren met hun machines door de weilanden zodat het eind resultaat 0,0 is. Zonder van de bijdrage en een schande dat de betreffende landbouwers zo met de weidevogels omgaan.
1. Diepte ontwatering vaak met gevolg dat de bovenlaag niet te
doorboren is door de weidevogels.
2. Zode bemesting ipv ruwe stront.
3. Ruwe stront te vroeg aanbrengen waardoor tegen die tijd dat de weidevogels jongen hebben er alleen nog wat stro op het land ligt.
Laatste week MAART ruwe stront en gieren. Dan help je de weidevogels.
4. Drainage ipv greppels. Greppels moeten onder water staan rond deze tijd.
5. Doordat de koeien veelal in de stal blijven wordt er te vroeg gemaaid voor vers gras.
Nu al is bekend dat in weilanden met hoogwater sloten er veel meer weidevogels aanwezig zijn. Jongen moeten de rand van de sloot hun voedsel kunnen vinden en geen duikeling van een meter maken. Jongen zullen dan verdrinken.
De beste weide vogelplekken zijn op dit moment de plekken met een vochtig weiland met in de buurt een waterplas met een waterstand van 2 tot 8 cm.
Aan kievitseieren zoeken heb ik nog nooit meegedaan.
Mvrgr. uit Friesland
Hans
Minolta 600mm 4.0
Sony zoom 70-400
Back to top
Reply with quote

Bouke Atema

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Apr 2012, 10:11    Post subject:
he is vreselijk om allemaal te horen. Ik weet nog dat ik elk jaar eieren ging zoeken het was meer om de kick om z'n nest te vinden dan dat ik het mee moest nemen. Dat was allemaal z'n 17 a 18 jaar geleden. Ik kom nu af en toe nog wel eens in Friesland( vorige week nog) in vergelijking is het dramatisch kwa aantal geworden.
De redenen die hier allemaal worden gegeven lijken me logisch dat dit moest gaan gebeuren.

Kan dit niet doorgegeven worden aan die kl.......n die denken dat dit door de roofvogels ( buizerds, haviken vossen enz) komt. Ik heb niets gehoord dat die lui hier mee gestopt waren.

Dus uiteindelijk komt het erop neer, dat we geen weidevogels en roofvogels over houden door mensen als minister Bleeker en zn vriendjes.
Reply with quote

josephine

PostPosted: Tue 10 Apr 2012, 10:57    Post subject:
Quote:
minister Bleeker

Je bedoelt dan ook de mensen die daarop gestemd hebben neem ik aan? Of daar indirect op gestemd hebben? Dat schijnen er best veel te zijn.

Democratisch gekozen, weten we nog?

Misschien zijn echte natuurliefhebbers wel in de minderheid ....

Sad

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Bouke Atema

PostPosted: Tue 10 Apr 2012, 12:09    Post subject:
Democratisch gekozen, weten we nog?

Misschien zijn echte natuurliefhebbers wel in de minderheid ....

Ik weet dat Bleeker veel in het voordeel van de boeren kiest en dat die keuze veel in het nadeel van de natuur is. Met vriendjes bedoel ik de mensen die daar achter staan achter die keuzes.

Democratisch is jammer genoeg niet altijd de beste keus.

Zag via birdpix ook een filmpje over jagers. Waar ze mee begonnen was ook dat ze de natuur geweldig vonden en dat ze het liefst daar waren. Het eindigde dat ze het geweldig dat er nu 5 meer dieren op de lijst staan die afgeschoten werden(daar stond Bleeker ook voor)
Dus zulke natuurliefhebbers heb je ook.
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Tue 10 Apr 2012, 13:20    Post subject:
Eigenlijk is alles hierboven al goed uitgelegd door iedereen.
Gelukkig begint het er op te lijken dat het subsidiesyteem zoals ie nu is toch echt afgeschaft/aangepast gaat worden.
Afschaffen is nog beter dan behouden. Grutto's kijken altijd naar het uitkomen van de eieren. Als de eieren vorig jaar zijn uitgekomen,gaan ze daar dit jaar weer zitten. Dat de jongen vervolgens doodgemaaid worden nadat de subsidie binnen is, is helaas nog niet tot de koppies van die vogels doorgedrongen. Beter worden in 1 jaar alle eieren kapot gemaaid vroeg in het seizoen,zodat ze een ander gebied zoeken en dan hopelijk wel op de, weinig aanwezige, geschikte locaties uitkomen voor een 2e legsel en daar vervolgens volgend jaar en het jaar daarna weer gaan broeden.

Mocht het blijven zoals het nu is,dan is de Grutto over 10 jaar verdwenen uit Nederland. In Friesland kan het nog wel eens sneller afgelopen zijn, het is 1 groot drama met de populatie Grutto's in Friesland. Zelfs op de natte SBB terreinen in mijn naaste omgeving is het slechte (alhoewel het beter gaat dan een jaar of 5 geleden).
Ooit eens een boer gezien die alle nest stokjes uit zn land haalde. Toen ik hem vervolgens vroeg waarom ie dat deed, zei ie dat die stokken van ijzer zijn waardoor zijn maaimachine beschadigt raakt. Tsja....dan ben ik zelfs uitgeluld....terwijl ik toch over het algemeen mn woordje wel klaar heb.

Geniet er maar van nu het nog kan,laat ze nog eens aan je kinderen zien zodat ze over 15 jaar toch kunnen zeggen dat zei ooit nog Grutto's hebben gezien.

1 positief iets is deze boer uit Kollumerpomp:
http://www.lc.nl/friesland/ecoregio/article12377171.ece

De hoogste melkgift per koe van heel friesland,nummer 5 van heel nederland, en ondertussen miegelt het in zijn weilanden van de weidevogels. Ik heb serieus nog nooit zoveel jonge grutto's,tureluurs en andere weidevogels bijelkaar gezien.
Het kan dus wel,als de boer maar mee wil werken. Ik snap dat die mensen hun brood moeten verdienen,maar dat kan ook op een weidevogelvriendelijkere manier.

Semi-maatregelen als vossen bestrijden,kraaien doden en al het struikgewas weghalen zijn gewoon afleiding voor het enige,echte probleem:de moderne manier van bedrijfsvoering op het boerenbedrijf.

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

premiumblue

PostPosted: Wed 11 Apr 2012, 21:56    Post subject:
Vandaag de regio Bolsward/Wommels bezocht, maar een teleurstellende middag. Alleen bij de vogelhut van Skrins waren een hoop Grutto's in een plas. Maar die vogelhut staat zo ver van de plas af dat je met een lens van 100.000 euro nog geen redelijke foto kunt maken, behalve overzichtfotos. Degene die de opstelling van deze hut heeft bedacht ging waarschijnlijk alleen uit van verrekijker-gebruikers.

Het bijzondere geval wil nu dat ik eingelijk helemaal niet zo ver van huis had gehoeven. In een vogelbroedgebied hier nog geen 3km vandaan zitten weer tientallen grutto's en tureluurs.
Dus dit weekend dus maar eens met de schuiltent proberen de lang gekoesterde wens te realiseren om eens echt nette closups van deze vogels vast te kunnen leggen.

Marcel van Kammen

PostPosted: Wed 11 Apr 2012, 22:00    Post subject:
@Premiumblue: terwijl die regio toch tot een paar jaar terug HET Grutto bolwerk van Friesland was. Het kan verkeren Sad

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum