Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Lichtmeter D70 stuk of converter?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Oct 2005, 20:32    Post subject: Lichtmeter D70 stuk of converter?
Hallo,

ik heb het volgende probleem:

mijn AF-S 300mm icm TC-14E II converter op de D70 doet het soms niet, wat er gebeurd is dat de lichtmeter lijkt te blijven hangen en de sluitertijd van 60 naar 3000 naar 125 heen en weer schiet en het LCD schermpje soms mee lijkt te flikkeren. De lens doet dan niks en ik kan ook niet afdrukken. Als ik dan de body een beetje beweeg tov de converter dan doet hij het meestal weer, soms moet ik de lens cq converter ontkoppelen om verder te kunnen. Afgelopen zondag kon ik tijdens het fotograferen van de tapuit wel afdrukken maar kreeg ik een schreeuwend over belichte foto.

Denken jullie dat het aan de converter licht, ik lijk geen problemen te hebben zonder, dus waarschijnlijk wel. En zijn dan de contacten stuk (vies zijn ze namelijk niet). Hij is overigens gloednieuw. En is het het normaal dat er een mm of 2 speling zit tussen converter en body? Bedankt voor de eventuele hulp!

hans gebuis

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 18 Oct 2005, 20:39    Post subject:
hallo jacob,
om met het laatste te beginnen: ja,dat schijnt normaal te zijn.dat gedonder met die converter heb ik ook regelmatig, alleen met een ander gevolg.mijn af weigert regelmatig op die manier. heeft vast met de contacten te maken,maar vrees dat je bij inca een standaard-antwoord krijgt. je zit nog binnen de garantie, dus zou ik via m'n leverancier toch aan de bel trekken,want normaal is het natuurlijk niet.

Jacob

PostPosted: Tue 18 Oct 2005, 22:17    Post subject:
Dank voor je antwoord Hans. Een extra lullige bijkomstigheid is dat de lens en converter uit Hong Kong komen en de lens wel een jaar internationale garantie heeft maar de converter niet...Dat wordt dus lastig.

Is het trouwens normaal dat er aan de kant van de conv die de lens in gaat, naast het rijtje zilveren knopjes een schuifje zit dat als het ware los zit en je dus beweegt als je de conv schudt?

hans gebuis

PostPosted: Tue 18 Oct 2005, 22:37    Post subject:
die vraag heb ik mij ook ooit gesteld en ook dit schijnt zo te horen! hong kong is bar ver om even terug te gaan, dus wordt het toch waarschijnlijk inca en dan rekenen ze hoor! jammer, maar succes.

Jacob

PostPosted: Wed 19 Oct 2005, 0:23    Post subject:
O dat klinkt goed. Zo graag willen dat je ff kijkt. Ik heb namelijk een jaar internationale garantie op lens! Als dat het idd is dan breng ik hem asap naar Inca. Ik vond het al vreemd dat het aan de conv zou liggen, is eigenlijk een simpel ding?!

hans gebuis

PostPosted: Wed 19 Oct 2005, 11:09    Post subject:
zo zie je jacob:ben eigenlijk te lui geweest dit probleem adequaat op te lossen en daniel komt nu met een goede suggestie. ik ben er altijd van uit gegaan dat het een converter-probleem was, mede omdat ik het met meerdere lenzen had( buiten de 300 ook met 80-200 b.v.). misschien is het de combinatie van sommige lenzen met de converter die de problemen veroorzaakt. zal de discussie iig blijven volgen en benieuwd naar daniels "oplossing". groet.hans.

Jacob

PostPosted: Wed 19 Oct 2005, 13:53    Post subject:
Hoi Daniel en Hans,

dank voor de hulp ik ga ze bellen. Hou je op de hoogte van de ontwikkeling, die hopelijk dus positief is.

Hans heb je nou precies hetzelfde probleem gehad en dacht je dat dat aan de converter lag of is het bij jou verholpen door het vervangen van de converter? Want als je het bij meerdere lenzen hebt is toch wel vreemd?

Een andere vraag; gaat inca moeilijk doen als blijkt dat ik geen BTW betaald heb over deze HK lens? Ik neem toch aan van niet hè?!

hans gebuis

PostPosted: Wed 19 Oct 2005, 14:05    Post subject:
om met het laatste te beginnen: ik vrees dat ze naar een nederlands garantiebewijs zullen vragen; mocht je dat niet hebben, dan is het waarschijnlijk: kassa!
mijn probleem was vergelijkbaar, in zoverre dus dat bij mij AF niet goed werkte in de combinatie d-70 ( ook d-100 trouwens)+ 1.4x converter+300 en 80-200 lens. kreeg bij mijn vraag bij inca het antwoord, dat mijn ( oude) 1.4x wel niet goed zou matchen met digitaal. beetje onzin natuurlijk,maar omdat, als ik de converter er even tussenuit haalde, AF gebruikte zonder en daarna weer met, het probleem weer voor die sessie verholpen was. om me geld ( geen garantie meer) en de reis naar haarlem te besparen heb ik maar zo gelaten. maar ' t blijft vervelend en zal toch wel een keer er aan moeten geloven. benieuwd naar jouw ervaring.groet.hans.

Jacob

PostPosted: Wed 19 Oct 2005, 14:28    Post subject:
Ben erg benieuwd, zit nu nog op m'n werk maar bel ze zo snel mogelijk, ik ga er toch wel heel erg vanuit dat ze dat internationale garantie bewijs aannemen, heb er zelfs meer voor moeten betalen! Moet niet veel gekker worden dacht ik! Ik laat het weten als ik nieuws heb.'

Jacob

PostPosted: Mon 24 Oct 2005, 12:37    Post subject:
Net met INCA gesproken en die melden dat het nagenoeg zeker, een bekend, probleem is in de lichtmeting van de camera zelf. Vooralsnog dus niet de lens...Ben benieuwd heb iig garantie dus dat loopt wel los denk ik.

Jacob

PostPosted: Mon 24 Oct 2005, 23:06    Post subject:
Klopt maar geloof wel dat ze onzint uitkraamt. Met de kitlens erop gedurende een uur niks van last, met de 300mm binnen 10min wel...Breng morgen beiden weg en merk het wel...Vrees dat ik een tijd stil val (voor de verandering Confused Crying or Very sad ). Ik laat wel van me horen.

Jacob

PostPosted: Wed 26 Oct 2005, 13:17    Post subject:
Ben gister bij INCA geweest. Was toch licht gespannen maar gelukkig is alles ok. De juiste soldering zat al in de lens, de afwerkvaardigheden van de aziatsische Nikon afdeling zijn alleen wat minder, er zat namelijk een draadje klem tussen het afdekplaatjes en de lens zelf. Af en toe maakte die wel contact, als ik de lens tov de converter bewoog dus, en af en toe niet. Volgens de reparateur was dit het door hem verholpen euvel! Blij toe dus kon de lens meteen weer meenemen.

Jacob

PostPosted: Tue 15 Nov 2005, 18:08    Post subject:
Probleem is dus niet verholpen, ga morgen opnieuw naar Inca. Aan de telefoon zeiden ze dat de garantie iig in orde was dus das wel fijn. Nu hopen dat het allemaal een beejte meevalt qua tijd!

Mijn setje weggebracht, duurt iig 2 weken, hoop daarna geen problemen meer. Wordt dus even alleen maar kijken voor mij de komende tijd...

Jacob

PostPosted: Thu 08 Dec 2005, 21:19    Post subject:
Als therapie er maar over posten:

het blijkt toch de converter te zijn hoe dat kan wisten zij eigenlijk ook niet en ze zijn er dus mee bezig. Heb gelukkig wel garantie gekregen ookal komt hij uit HK. Is dus afwachten vooralsnog...

Hou zo een beetje m'n thread in leven. Embarassed

Lesley van Loo

PostPosted: Thu 08 Dec 2005, 21:25    Post subject:
wat een gekl**t zeg, lijkt me erg vervelend, in ieder geval sterkte.

Jacob

PostPosted: Thu 08 Dec 2005, 22:41    Post subject:
Als hij gemaakt is ga ik iig snel weer eens naar IJmuiden, hoop dat er dan nog wat zit. Hoe vaak ga jij daar eigenlijk heen?Ik heb helaas de sneeuwgorsen daar moeten missen dit jaar en helaas voor alsnog ook de barmsijzen. Ter compensatie ga ik wel naar Marokko in Januari Very Happy

Lesley van Loo

PostPosted: Thu 08 Dec 2005, 22:46    Post subject:
hoi,

ben daar pas 2 keer geweest, is wel goed bevallen trouwens. Very Happy
Marokko of IJmuiden? hmm moeilijk ............................not.

Patrick Palmen

PostPosted: Fri 09 Dec 2005, 20:13    Post subject:
Het probleem van Hans komt me wel bekend voor; m'n 1.4 convertor weigert dienst als ik 'm gebruik i.c.m. de 300 afs f4. In dat geval geen AF. Bij de afs 500 geen probleem. Dit moet toch aan de convertor liggen aangezien zonder cv de AF van de 300 altijd wel werkt. Denk deze winter ook eens de cv zal moeten laten repareren hoewel ik 'm niet graag mis.....
Patrick

Jacob

PostPosted: Fri 09 Dec 2005, 22:50    Post subject:
Toch blijft het vreemd, het zou namelijk gewoon allemaal moeten werken. Inca breekt er dus momenteel ook een beetje de kop over geloof ik. Ik wil natuurlijk gewoon zo snel mogelijk dat verdomde ding terug en er weer op uit, daar komt wel een gezonde nieuwsgierigheid bij kijken naar wat het probleem is. Hoop gewoon dat ze me maandag bellen dat alles ok is en dan post ik ook wel even de uitkomst (als is het maar om mijn therapie-thread af te sluiten Confused ).

Han Bouwmeester

PostPosted: Sat 10 Dec 2005, 0:40    Post subject:
Ik heb het zelfde euvel; maar slechts af en toe. Met de converter er tussen wil de af nog wel eens weigeren. verwijderen en weer aanbrengen helpt vaak wel even. Wat mij opvalt is dat ik er bij koude meer last van heb. Ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen maar laat de Inca heren maar vast weten dat er nog een aan zit te komen :(
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Sat 10 Dec 2005, 12:13    Post subject:
Ik had het in principe ook niet de hele tijd maar veel meer dan af en toe, ik kon hem gewoon niet meer vertrouwen/gebruiken. Ik laat ze weten dat ze nog meer kunnen verwzchten!

Jan-Kees Bossenbroek

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 10 Dec 2005, 20:14    Post subject:
Ik ken het probleem ook, echt een groot probleem is het bij mij niet (hoogstens een beetje irritant) en ik kan er mee leven. Ik heb sterk het idee dat het in mn convertor zit. Zonder convertor heb ik er nog nooit last van gehad, ik heb geen nikon-convertor maar een soligor. Verder zit er een klein beetje speling tussen de camera en de convertor. Een beetje heen en weer bewegen met de camera en het probleem is vaak over. Ik weet niet of dat met alleen de lens ook is, dat zal ik eens uitproberen. En ik weet ook niet of het zo hoort, erg netjes vind ik het in ieder geval niet. Bovenstaand probleem heb ik eigenlijk altijd op het conto van de (B-merk)-convertor geschoven, maar dat hoeft blijkbaar niet zo te zijn.

Jacob

PostPosted: Sun 11 Dec 2005, 0:50    Post subject:
Nee is duidelijk niet de schuld van de soligor. Ik kon hem meestal ook weer gebruiken als ik hem bewoog of ontkoppelde maar ik was op een gegeven moment er zeker van dat als ik hem aanzette ik niet kon afdrukken en dan heb je vrij weinig aan je spullen!

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 11 Dec 2005, 19:40    Post subject:
Oh bedoelen jullie dat: lichte speling, en soms krijg je dan een ERROR ----- melding door de camera. Beetje terugdraaien en hij doet het weer. Wel uiterst irritant.
Dat heeft mijn d70 met de lange lenzen: 80-400 en 500 AF-S. Ik meen dat ie het niet had bij de nieuwe vatting van m'n 600 5.6 ais.
Een keer heb ik de camera en de vattingen schoon gemaakt . Toen was het een tijdje weg. Ik denk dat het in de cameracontacten zit en niet in de lens, gelet op hoe het er uit ziet. (misschien is het opgelost als je er een goudcoating over last (geintje)

WEET IEMAND of de D2x dit ook heeft? van de d200 zal nog even duren voor we het weten.
Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Tue 20 Dec 2005, 19:54    Post subject:
Ik weet inmiddels dat het de converter is en dat al meerder mensen bij Inca ernaar hebben gekeken maar vandaag wisten ze me te vertellen dat ze het eigenlijk niet wisten...Omdat hij uit HK komt kunnen ze hem niet omruilen er moet nu ergens uit Europa een nieuw persplaatje komen. Met andere woorden na 5 weken nogsteeds geen werkend setje. Ga morgen wel de camera en lens ophalen, dan maar alleen 300mm. Dit was weer even een stukje therapie.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum