Posted: Sun 12 Dec 2010, 13:57 Post subject: Coto Donana
Hallo allemaal,
Na de kerst ga ik een week op vakantie in Zuid Spanje.
Op 30 minuten rijden van waar wij zitten bevindt zich het prachtige natuurgebied de Coto Donana. Ik ben daar al meerdere keren geweest en heb het bezoekerscentrum en de vogelkijkhutten bezocht (ga dat zeker opnieuw doen). Ook heb ik de excursie door het park met de 4 x 4 bus al enkele keren gedaan. Die trip is echter nauwelijks geschikt om vogelfoto' s te maken.
Wat ik eigenlijk zoek is een contact of informatie over hoe ik het beste het park in kan, eventueel met begeleiding, om de vogels goed te kunnen observeren (natuurlijk zonder de boel te verstoren).
Iemand ervaring of ideeën?
Contacten met lokale natuur- of vogel organisaties?
Hartelijke groet,
Wim _________________ Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
Gender: Male Age: 60 Joined: 01 May 2004 Posts: 86 Location: Zeevang
Posted: Sun 12 Dec 2010, 14:08 Post subject:
Hoi,
Er woont een Engelsman in Portugal (Algarve) die in Spanje en Portugal een hele belangrijke rol in de vogelbescherming heeft gespeeld en alle denkbare vogels weet te zitten. Hij heeft 13 jaar in de Donana area gewoond. Ik ben met hem een paar dagen door Portugal getrokken (hij bracht me naar de grote trappen oa) en ik ben met hem ook naar de Donana geweest. Ook daar heeft hij me alles laten zien (hij bracht me naar een nest van de Keizersarend) en ik heb daar in een 2 uur tijd alle reigerachtigen van Europa gezien en gefotografeerd.
Je zou contact met hem kunnen nemen en je wensen voor kunnen leggen. Het is een toffe gast en weet echt alles te zitten. Hij kostte toen zo'n 100-150 euro per dag (en dan reed hij met zijn auto, die van jou kon je thuis laten). Doe hem de groeten wanneer je contact met hem opneemt...
Gender: Male Age: 50 Joined: 03 Feb 2009 Posts: 672 Location: Zevenhuizen
Posted: Sun 12 Dec 2010, 15:06 Post subject:
Er is ook een boek van Crossbill Guides over Doņana en het gebied daar omheen. Het is een uitgave van de KNNV. ISBN 90-5011-210-2. Het park zelf is voor zover ik weet niet toegankelijk voor toeristen, dus je zult het moeten doen met de bekende plaatsen bij de bezoekerscentra en de wegen daar naar toe. De route naar het observatorio José Antonio Valverde leidt door meerdere biotopen en is vaak zeer productief. Van een aantal gebieden rondom Doņana wordt gezegd dat ze voor vogelliefhebbers vaak productiever zijn dan Doņana zelf. Bijvoorbeeld het gebied Brazo del Este. Het boek "Where to watch birds in Southern & Western Spain" van Ernest Garcia & Andrew Paterson is ook een aanrader. ISBN 978-0-7136-8315-8. Maar de tip van Hans Stel is waarschijnlijk de beste optie, als je bereid bent daarvoor te betalen. Zo'n lokale gids is vaak zeer goed op de hoogte van de seizoensinvloeden
Gender: Male Age: 59 Joined: 11 Aug 2003 Posts: 886 Location: Hof van Twente
Posted: Mon 13 Dec 2010, 11:20 Post subject:
Ik ben er zelf afgelopen voorjaar geweest en moet zeggen dat het me enorm tegen is gevallen. De gebieden die toegankelijk zijn hebben enorme hutten die m.i. wellicht goed zijn om vogels te kijken maar nauwelijks om vogels te fotograferen. De geasfalteerde wegen naar de hutten toe zijn wel leuk voor diverse zangertjes maar zelf hadden we meer succes buiten het gebied zelf. Enorme bussen met toeristen knallen je er om de oren.
Als je dus een gids kunt treffen die wel het gebied in mag zou ik dat wel aanraden. _________________ Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Probeer eens http://www.birdingpal.org/ een wereldwijde online database van vogelaars die bereid zijn je -soms zelfs gratis- in hun 'local patch' op sleeptouw te nemen.
Hartelijk dank voor de reacties en adviezen.
Ik heb contact gezocht met Simon Wates uit Portugal , ga eens naar die boeken zoeken en heb de door jullie geadviseerde websites goed bekeken.
Super!
Ik houd jullie op de hoogte, hopelijk onder andere met mooie foto's in januari.
Hartelijke groet,
Wim _________________ Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
Ik ben net vanmorgen terug uit Spanje.
En naast van het mooie weer en de familie heb ik enorm genoten van het vogelen en het fotograferen.
Eerst 2 dagen in mijn eentje rondgetrokken in de Marismas de Odiel (enkele foto's al geplaatst). Erg veel fraaie watervogels, waaronder de zeldzame (en tot dan toe voor mij onbekende) Knobbelmeerkoet.
Op 2 en 3 januari ben ik op aanraden van Hans (DANK JE WEL !!!) samen met Simon Wates de Coto Donana gaan bekijken. Dat was fantastisch.
Simon praat aan een stuk door over vogels en weet er (gelukkig) ook erg veel van. Het lijkt wel (en waarschijnlijk is dat ook zo) dat hij het geluidje van elke daar voorkomende vogel kent.
Dat leidde regelmatig tot bijvoorbeeld: let op ik hoor een Blauwborst! (die ik overigens niet gezien heb). Maar wat heb ik veel wel gezien!
Bij elkaar wel 10 verschillende roofvogels, waaronder de zeer zeldzame Spaanse Keizersarend en de Kleine Torenvalk.
We zijn voornamelijk aan de noordelijke grens van het park rondgetrokken. Het nationale park zelf kun je eigenlijk niet goed in. Maar dat was helemaal niet erg want er was genoeg te zien. Het landschap daar is vrij vlak met voornamelijk weilanden en af toe wat bomen en wat hekjes (die regelmatig in mijn foto's terug komen). Naast de roofvogels onder andere de volgende wat specialere vogels gezien: Kwak, Ralreiger, Thekla Leeuwerik, Buidelmees en Griel.
Simon wist precies waar je het beste kon stoppen en waar de grootste kans op een bepaald soort vogel was. In mijn eentje zou ik nog niet een kwart van die vogels gezien/herkent hebben. Er is dus nog een hoop te leren en te genieten.
Super bedankt voor jullie hulp en adviezen.
Hartelijke groet,
Waar heb je geslapen?
Ik vertrek nu zondag en heb enkel een vlucht geboekt, ik zoek dus nog een slaapplaats.
Ik heb inmiddels ook al contact opgenomen met de gids.
Leuk!
Doe de hartelijke groeten aan Simon van mij.
Zelf heb ik bij familie geslapen, mijn vrouw komt namelijk uit Sevilla.
Simon weet voor jou zonder problemen wel iets in El Rocio te vinden.
Dat is een plaatsje dat direct aan het park grenst.
Hartelijke groet,
Posted: Tue 15 May 2012, 6:32 Post subject:
Hallo,
Ik ga begin juli naar coto donana, misschien niet de beste
tijd van het jaar maar ik heb alleen zomer en wintervakantie.
Mijn doel is om zoveel mogelijk roofvogels te fotograferen en ook
(eigenlijk hoofddoel) de Iberische lynx.
Kan iemand mij iets vertellen over gebieden/plekken om te bezoeken?
Een gids is misschien nog een optie maar omdat ik door m'n studie
bijna geen tijd heb om te werken is het budget ook niet bijzonder hoog.
Voor zover ik weet, als je ooit al een lynx zou spotten, hebben ze allemaal grote gezenderde halsbanden om. In de bezoekerscentra zijn ze altijd wel zo vriendelijk om je de plekken aan te wijzen waar die beesten nog wel worden waargenomen. Uit mijn hoofd weet ik dat er, aan de noordoostkant van dat stadje een houten bruggetje is waar je overheen moet, en het zandpad volgen door een bosachtig gebied. Ik weet dat ze in dat gebied vorig jaar nog gezien zijn, twee stuks. Dat was in mei.
In dat gebied moeten ook moorse nachtzwaluwen zitten, maar het stikt er, overal trouwens, van de muggen, zandvlooien en andere beesten. Dus wel smeren.
Zwarte wouwen en dwergarenden zul je in het gebied wel tegenkomen maar de spaanse keizerarend en de havikarend staan ook in de boekjes - ik heb ze daar niet gezien.
grtz en succes
josephine
Gender: Male Age: 60 Joined: 01 May 2004 Posts: 86 Location: Zeevang
Posted: Tue 15 May 2012, 9:40 Post subject:
Hoi Thys,
De Coto Donana is altijd mooi. Je zult er veel Slangenarenden zien. De Keizersarend broedt bij een verlaten boerderij en wordt en kan op grote afstand bekeken worden (er staat 24/7 een bewaker van Staatsbosbeheer bij). De Iberische Lynx is een van de zeldzaamste katachtigen ter wereld en de kans dat je die voor je lens krijgt en er ook nog een mooie plaat van kan maken is heel, heel erg klein (maar niet geschoten is altijd mis).
Hoe lang ben je in het gebied? Als je er vrij kort bent (een paar dagen of zo) dan adviseer ik je om toch een gids voor bijvoorbeeld de 1e dag in te huren zodat je wegwijs wordt. Er is een ook een goed boek waar ik veel aan heb gehad (Coto Donana and surrounding coastal lowlands, geschreven door Dirk Hilbers en uitgegeven door Crossbill Guides, ISBN 90-5011-210-2). Een hele goed gids, die je alle topplekken kan laten zien is de in Portugal woonachtige Simon Wates (simonwates@sapo.pt). Hij heeft zo'n beetje in zn eentje de Spaanse en Portugese vogelbescherming opgezet en weet echt elke vogelsoort in beide landen te vinden. Beter is er niet! Je kunt hem je wensen kenbaar maken en een prijsje laten maken. Zijn website is http://algarvebirdman.com/ en zeg ajb dat je via mij komt dan maakt er een nog betere prijs van.
Succes en groetjes,
Hans _________________ CANON
Gender: Male Age: 55 Joined: 28 Oct 2010 Posts: 70 Location: Eindhoven
Posted: Tue 15 May 2012, 11:54 Post subject:
Hoi,
ik ben ook onlangs in de Doņana geweest en ook een ochtend met gids door het park gereden. De gids claimde in zijn hele leven 36 waarnemingen van een Lynx gedaan te hebben. En dan hebben we het over iemand van ca. 45 jaar die daar geboren en getogen is en het hele jaar door het gebied in trekt. Ik wil de verwachtingen alleen maar temmen, de kansen zijn niet heel hoog.
Maar verder is er plenty te zien, vooral vogels. Hoewel we ook edelhert en damhert gezien hebben, net als vos (zorro, in het spaans).
El Rocío bevat veel slaapplaatsen, zoek bijv. via bookings.com. Ikzelf zat er in La Fonda del Rocío en dat was keurig en slecht een paar honderd meter lopen van het moerasgebied naast het dorp. Voor 40 euro inclusief ontbijt niet te duur denk ik.
Veel plezier aldaar en ik kijk uit naar de foto's.
Cor Fikkert (gebruikersnaam hier cor) heeft vorig jaar lynxen in de Doņana gezien, en uit een aantal reisbeschrijvingen (Norbert Willaerts of zo, een belg, maakt nogal eens interessante tripjes) heb ik begrepen dat sommige mensen ze vlak bij de camper op zagen duiken. Vooral toevalstreffers dus, en inclusief de lelijke halsbanden.
Elders in Spanje schijnen ze ook wel te zitten, heb ik begrepen - Monfragüe in Extremadura included. Maar daar heb ik al nooit iets van een waarneming gehoord.
Dus waarom niet?
Die plek die ik heb beschreven hierboven werd mij getipt door een spanjaard in zo'n souvenirwinkeltje.
grtz, josephine
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Tue 15 May 2012, 13:09 Post subject:
De essentie van de Doņana is dat je vooral aan de noordrand moet zijn bij de Dehesa de Abajo en omgeving. In de corredor Verde bijvoorbeeld zitten redelijk wat grijze wouwen terwijl de omgeving door lynx bezocht wordt. Ook aardige omgeving voor scharrelaars. De dehesa de Abajo leverde ons ook marmereenden eenden op naast de duizenden ander watervogels. In de winter kun je groepen van tientallen grielen verwachten, echt spectaculair. El Rocio is leuk vanwege de zwarte ibissen die hier soms op enkele tientallen meters fourageren. Het is er wel vaak erg druk en kom er niet met Pinsteren want dan is er de bedevaart met honderdduizenden bezoekers. Tenzij je daar in geīntersseerd bent natuurlijk. In de omgeving kun je ook makkelijk een huis huren, dat is soms wel handig om zelf te kunnen koken en wat meer ruimte te hebben. Trips langs het strand en door het gebied zijn vooral leuk vanwege het landschap waar je anders niet snel komt.
Bon route, Martijn. _________________ Fotograaf en publicist
Posted: Tue 15 May 2012, 16:33 Post subject:
Heel erg bedankt voor de tips en reacties tot zover.
Een wat andere soort vraag: heeft iemand ervaring met een auto
huren vanaf Sevilla airport? Vind een aantal goedkope verhuurders
maar reviews over die bedrijven lopen nogal uiteen.
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Tue 15 May 2012, 17:31 Post subject:
Belangrijkste is dat je verhuurbedrijf op de luchthaven een kantoor heeft en dat je niet ergens anders naar toe wordt gesleept. Op Sevilla-airport zitten een stuk of 4-5 verhuurders. Bij de verhuur is niet zozeer de prijs belangrijk maar meer de meerprijs voor een extra bestuurder en de hoogte van het eigen risico. Tot nu toe in Europa en Marokko vaak bij Sixt uitgekomen die een 2e chauffeur standaard bij de huurprijs hebben zitten. Voor de steenwegen rond de Doņana kan een fourwheeldrive handig zijn als je even in de berm wilt staan bij een leuke soort. Voordelig is de Citroen Berlingo/Peugeot Partner met heerlijk veel plaats maar geen te openen raam achterin.
Groet, Martijn. _________________ Fotograaf en publicist
Gender: Male Age: 27 Joined: 06 Aug 2011 Posts: 64 Location: velserbroek noord-holland
Posted: Wed 16 May 2012, 16:12 Post subject:
hallo,
ik heb een vriend die zijn geld O.A. met fotograferen en excursies verdiend, hij heet Johan Bos, dit is zijn site: http://www.natura-aragon.nl/nieuw/ en hij organiseert ook reizen naar Coto de Doņana.
en je kan er goed foto's maken en het is redelijk te doen kwa prijs.
het is ook een erg vriendelijke en ervaren excursie leider.
Gr. Dennis _________________ Nikon D70 met batterygrip
Nikon D200 met batterygrip
Sigma 170-500mm
Nikkor 170-300mm
Nikkor 18-75mm
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum