Posted: Wed 06 Jun 2012, 20:49 Post subject: statief vraag
hallo
ik zit permanent in de rolstoel en moet een statief hebben zeer binnenkort omdat ik ook een 135-400 mm in bezit krijg binnenkort dan is dat aanbevolen. maar voor iemand in de rolstoel zou ik nu niet weten wat een geschikte is om goed mee te werken. ik dacht zelf de 1 poot statieven maar weet het niet. daarom vraag ik u wat u er van denkt.
gr.william _________________ groetjes william stegink de rollende vogelaar
Hallo William,
ik zou niet weten wat het practische is in dit geval.
Maar het eerste wat in me op komt is toch voor een monopod te gaan. Ik denk dat een statief erg lastig is uit te klappen vanuit een zittende positie. Ik heb er zelfs nog wel eens moeite mee. Maar ook het gewicht wat met zich meebrengt is ook niet erg prachtisch. Vooral als je de camera erop wilt houden is het vrij zwaar.
Misschien kun je een monopod nemen en dan voorop je rostoel een klem creeeren. Dat als je het zeulen even zat bent van de camera en eenbeen of als je gewoon ff je handen vrij wilt hebben dat je die voor je vast kunt klemmen. Dan gebruik je je rolstoel als statief.
Dus dat die ook op ooghoogte zit.
ik ben benieuwd wat je gaat doen houw ons op de hoogte,
gr Bouke _________________ CANON
www.boukeatema.com
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 07 Jun 2012, 8:23 Post subject:
wat je zou kunnen overwegen - afhankelijk hoe je rolstoel in elkaar zit - om een technicus uit de rolstoelbranche - daar zit nogal wat technisch vernuft - een beugel te laten maken aan je stoel waar je een manfrotto gimbal rek aan hangt. (636 939 363 ben effe kwijt hoe die heette).
Misschien iets voor Han om een handeltje in te beginnen _________________ hi lui
mooi licht
Gender: Male Age: 73 Joined: 02 Nov 2006 Posts: 124 Location: Maasbracht
Posted: Thu 07 Jun 2012, 22:28 Post subject:
William, als ervaringsdeskundige (ik zit ook in een rolstoel) wil ik eerst het volgende kwijt. Vogelfotografie vanuit een rolstoel is heel lastig omdat je dan vogels moeilijk ongemerkt kunt benaderen. Tenminste dat is mijn ervaring. Dat is de reden waarom ik eigenljk alleen vanuit de auto fotografeer. Hiervoor heb ik zelf een raamconstructie gemaakt waarop ik een wimberley heb gemonteerd. Omdat ik ook maar met een hand kan werken heb ik op de wimberley een ligger gemaakt waarop ik mijn 600 mm lens mooi in balans kan leggen zonder dat het toestel verschuift. Ik kan zelfs met de auto rijden en hij blijft liggen. (wel voor de zekerheid het riempje om de nek). Dit werkt voor mij perfect. Bijna alle foto's van mij op birdpix maak ik zo.
Om op je directe vraag te komen het volgende.
Voor de enkele keer dat ik niet vanuit de auto werk heb ik een gitzo serie 3 statief gekocht (hiervoor wel diep in de buidel moeten tasten). De poten worden niet door een bepaalde constructie met elkaar verbonden, waardoor je als je de poten ver van elkaar zet er iets onder kunt rijden. Het statief is degelijk genoeg om op die manier een 600 mm lens te dragen. Op de gitzo monteer ik dan de wimberley en leg het fototoestel erop (zie boven). Als je wilt kan ik het een en ander in mijn pa met foto's verduidelijken.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Vg Loek _________________ canon 5d mark IV, Eos R, 500 mm, 150-600 mm en 1.4 extender, Wimberley op zelfgemaakt raamstatief
ik zal deze adviezen/ideeen eens overwegen en nagaan aan goede mogelijkheden voor mij. ik laat weten wat het is geworden _________________ groetjes william stegink de rollende vogelaar
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum