Posted: Thu 08 Mar 2012, 19:12 Post subject: Lichtere apparatuur
Sinds de introductie van het spiegelloze met verwisselbare lensen systeem volg ik dit met volle aandacht. Als ik kijk naar recensies, testen ed kom ik tot de conclusie dat het nieuwe OM-D systeem wel eens interessant zou kunnen worden voor de pro en/of de gevorderde amateur. Het heeft bijna alles wat een dure digitale reflex ook heeft. Alleen in een veel kleiner jasje. De weerbestendigheid is ook vele malen beter dan we gewend zijn n vergelijkbare camera's in dit systeem. Verder is de IS in de body revolutinair te noemen. Concurrenten zijn de Sony Nex en de Panasonic GX1. Ik denk zelf dat de Olympus veel beter is maar dat is persoonlijk.Dynamischbereik problemen die met dit systeem er zijn lijken met deze body aardig opgelost. Probleem met Olympus is natuurlijk: Blijven ze wel bestaan als camerafabrikant?
Het objectievenverhaal is afwachten. Er is nog niet zoveel daarvoor. De meeste lenzen zijn voor de consument die niet teveel kwaliteit verwacht (dat klinkt misschien rottig) dus echt een hele goeie lens hiervoor is er nog niet. Waarvoor mijn aandacht?
Reizen met zware apparatuur is geen pretje, je blijft sjouwen en ik wordt er als iedereen niet jonger op. Luchtvaartmaatschappijen maken je het ook niet makkelijker, er wordt beknibbeld op gewicht bv een 500 f4.0 mee als handbagage wordt steeds lastiger. Je zou een Pelican kunnen kopen en daar alles indoen, die Pelican houdt het heel en een extra koffer kost vaak bij een lijnvlucht maar 45 euro extra en met een goeie verzekering ben je er wel.
Maar stel je voor: een 100-400 van hele goeie kwaliteit die je op zo'n OM-D body je de evenknie van een 200-800 geeft? Je gaat dan op reis met twee OM-D's en een standaardzoom en een telezoom. Je totale gewicht is bijna niks, je statief is minder zwaar.
Je kan wandeltochten maken naar interessante gebieden en dat achterland in en niet allemaal op delzelfde plek opgelijnd staan.
Je wordt veel flexibeler, met je apparatuur sjouwen wordt minder belastend kortom vele voordelen.
Er zullen mensen zijn die denken dat dit onzin is maar ik denk dat de techniek nu zo snel gaat dat de beeldkwaliteit van bodies zoals de OM-D net zo goed gaat worden als het referentiemodel de Canon 5DmkII die in veel testen daar tegenover wordt gesteld.
Binnen 5 jaar gaan we het meemaken!! Uiteraard zal de vogelfotografie nog toegangelijker worden voor degenen die nu niet met dat zware spul willen en kunnen rondlopen.
Eindvraag is natuurlijk: hoe denkt iedereen hier over?
Ben benieuwd naar de reacties.
Interessante ontwikkeling. Blijf ik zeker volgen.
Ben zelf 2,5 jaar bezig met Nikon. Als je ziet wat in 5 jaar kan en zal veranderen...... we will see. Vooralsnog voldoen mijn Nikon spullen m้้r dan 100%
Gender: Male Age: 51 Joined: 29 Oct 2008 Posts: 352 Location: Deventer
Posted: Fri 09 Mar 2012, 9:20 Post subject:
Vorig jaar op de PiXperience werd hier al naar vooruit gewezen door Eduard de Kam. Ik kan niet wachten! Wat moet dat heerlijk zijn. Nu heb ik de allerlichtste 300mm tot mijn beschikking. Een verademing tov de 600mm. Maar nog steeds zwaar. En zo'n 1D body voel ik ook wel na een tijdje.
Het enige: het geluid van de sluiter. Dat zal missen worden...
Gender: Male Age: 51 Joined: 29 Oct 2008 Posts: 352 Location: Deventer
Posted: Fri 09 Mar 2012, 12:12 Post subject:
trouwens, veel lichter dan die lelijke gebroken-witte canontoeters kan bijna niet toch?
Bij nikon is nog een hele slag te maken. Donkergrijs bijvoorbeeld. _________________ canon
http://www.arnotenhoeve.nl
Gender: Male Age: 57 Joined: 23 Aug 2008 Posts: 49 Location: West-Terschelling
Posted: Fri 09 Mar 2012, 16:10 Post subject:
Probleem nog steeds met die spiegelloze dingen, is het gemis van een optische zoeker, de electronische zoeker heeft nog steeds een hoop nadelen (vooral voor natuurfotografen), er zit vertraging in, het juiste licht is moeilijk in te schatten en het vreet stroom.
Dan die cameras die werken met zo'n (opklapbaar) schermpje: Nutteloos lijkt me.
(toch zal die spiegel wel eens gaan verdwijnen)
Het grootste gedeelte van kwaliteitswinst, blijft hem altijd zitten in 2 elementen: de lens en de sensor. Vwb de lens, deze is gerelateerd aan de natuurkundige eigenschappen (en beperkingen) van glas. Hierbij zit je op een gegeven moment gewoon aan een limiet . Veel winst in het gewicht/kwaliteits segment lijkt me hier dan ook niet meer te behalen.(wil het ook nog enigzins te betalen blijven)
Ik denk dan ook dat de grootste toekomstige winst, te boeken zal zijn vanuit nieuwste sensor ontwikkeling.
Gr,
Sebas. _________________ Canon Mark 3,1dx
Canon 100-400 L IS,EF500mmF4L IS USM
Canon 1.4x,o ja sinds kort 100mmf2.8L.
Posted: Fri 09 Mar 2012, 17:08 Post subject: Lichtere apparatuur
Als de spiegelloze camera's wel met een sluiter uitgerust worden dan kunnen zij net zo snel (en misschein wel sneller) dan een speigelreflex zijn.
Misschien komt de industrie ook nog wel eens met hoogwaardige optische elementen van kunststof. Dat zou een heel stuk schelen in het gewicht van lenzen. Ik denk wel dat er wat problemen met de aanvaarding van kuststof objectiven te overwinnen zijn.
Maar bij de opticien worden volgens mij al meer brillen met kunststof glazen verkocht dam met glas.
Posted: Wed 06 Jun 2012, 17:32 Post subject:
Ik ben benieuwd of er al mensen zijn die de Nikon V1 gebruiken in combinatie met hun telelens?
Ben zelf aan het ori๋nteren naar opties om meer bereik te krijgen dan mijn huidige 300mm F4. De V1 samen met de FT1 adapter is een zeer interessante optie omdat je geen verlies hebt in zowel licht als beeldkwaliteit. Daarnaast kost het veel minder dan een 300mm F2.8 of 500 F4.
Graag zou ik wat ervaringen van mensen horen die met de V1 hebben gewerkt.
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Wed 06 Jun 2012, 18:01 Post subject:
Hoi Thijs,
Ik gebruik de V1 met 200-400 regelmatig, hier op BP staan een paar plaatjes gemaakt met deze combi. Hij is mooi licht maar trilling gevoelig en werkt alleen met AFS stand vandaar voor vliegende vogels minder. Maakt ook leuke video's.
Groet, Martijn. _________________ Fotograaf en publicist
Gender: Male Age: 55 Joined: 28 Oct 2010 Posts: 70 Location: Eindhoven
Posted: Wed 06 Jun 2012, 18:02 Post subject:
Ik heb een dagje dierentuin gedaan met een J1 i.c.m. de 300 f/2.8 en 70-300 mm zoom.
In het kort: de 300 2.8 voldeed niet omdat dit dankzij de lens een zware combinatie is en de J1 heeft geen optische zoeker. Met zou het zeker werken, dus ga altijd voor de V1 ook al is de toch veel duurder.
Met de 70-300 mm lens heb je tot 810 mm (EFL) zoombereik. Met deze combinatie is het lekker werken, zoveel lichter dan waar ik normaal mee rondzeul! En de kwaliteit is heel behoorlijk. Maar dit is natuurlijk geen topobjectief. En de kleine sensor van de Nikon1 bevat slechts 10 MP, dat is niet veel tegenwoordig.
De ontwikkeling valt inderdaad te verwachten in de sensoren. Met het glas zitten we wel aan de grens van wat optisch mogelijk is. En kunststoffen zijn niet minder goed dus is geen vervanging. Bij brillen e.d. is dit minder kritisch. Wat kun je dan op het gebied van sensoren verwachten? Steeds hogere resolutie en tegelijk steeds betere prestatie bij hoge ISO waarden. De Nikon D800 is daarvoor een goede leidraad. Het kan twee kanten op: of kleinere sensoren (met bijbehorende cropfactor) of grotere sensoren met nog veel meer pixels. Als er een betaalbare Full Frame body op de markt komt met 100 of 200 megapixel, dan ben je er ook. En met het oog op de ontwikkelingen in de semiconducterindustrie zal het die kant wel opgaan. Maar nog even geduld!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum