Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Dichtbij versus Ver weg van huis

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Jun 2012, 14:04    Post subject: Dichtbij versus Ver weg van huis
Ken je dat niet? Je rijdt 200 km of meer naar een leuk vogelgebied, maar je komt thuis met een vrijwel lege geheugenkaart of foto's die het nét niet zijn. Het volgende verhaal zit ook deels verweven in het nieuwe Praktijkboek Vogelfotografie (Birdpix deel 8 ), maar het verhaal zit al voor het boek al lang in mijn hoofd...

Ik heb uiteraard vaak genoeg meegemaakt dat een lange dagtrip ver buiten eigen provincie tegenvalt. Het blijft natuurlijk een dilemma dat keer op keer als je een (weekend)planning voor jezelf maakt; dichtbij huis blijven, of kilometers maken voor een leuke soort? Maar de eerste keer dat ik echt ging nadenken wat ik anders had kunnen doen was vorig jaar augustus (2011). In die maand en daarvoor kwamen hier op Birdpix een serie schitterende foto's voorbij van een jonge Zeearend die pal voor de hut in De Lepaarsplassen jacht maakte op passerende Aalscholvers. Normaal gesproken ben ik erg terughoudend met het ver weg rijden vanuit het Limburgse, maar vooral deze foto Gerwin van Houwelingen - http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=273888 en ook deze van Hans Tamminga - http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=274363 - maakte me laaiend enthousiast. Immers, voor Nederlandse begrippen was dit een unieke situatie, om met grote kans Zeearend beeldvullend voor de lens te krijgen!!! Ik besloot een week daarna op een maandag te gaan, hopende op een rustige hut en vrijwel geen verstoring van recreanten of ander volk. Helaas trof ik dat niet die dag; 2 medewerkers van het Waterschap moesten nét die maandag per kano de plas voor de hut op varen om watermonsters te verzamelen . Ja tuurlijk, heel nuttig en belangrijk onderzoekswerk, maar mijn kans op Zeearend was mooi verkeken. Ik besloot daarom maar naar de Oostvaardersplassen te rijden, maar ook daar wilde het maar niet lukken en was het middaglicht intussen akelig fel geworden. Laat in de middag maar weer teruggekeerd naar de Lepelaarplassen, maar de zeearend liet die dag zich niet meer zien in mijn bijzijn.

Na die dag realiseerde ik hoeveel "lokale rondjes" ik met die tank benzine had kunnen maken in plaats van die ene mislukte dagtrip naar Flevoland. De afgelopen maanden ben ik vooral lokaal bezig geweest, en heb heel wat Gigabites kunnen volschieten. O.a. van een paartje patrijzen, een voorbijvliegende wespendief en....ik heb een nu een fotografeerbare steenuil ontdekt die nog heel veel avondjes plezier gaan opleveren.

Kortom: ik heb uit dit alles voor mezelf de volgende conclusie getrekt:
Quote:
Je kunt beter tijd investeren in vogels en vogelgebieden in je eigen regio, want hoe vaker je op een bepaalde plek komt, hoe groter de kans op succes

Dit is grotendeels ook gewoon basale statistiek.
Je bent immers dichtbij huis sneller ter plaatse (ook bijvoorbeeld na het avondeten) én ook weer thuis. Dus per saldo kun je vaker naar een bepaalde plek gaan en meer kans op succes creëren. Daarnaast leer je de plekken én vogels door en door kennen en....je bespaart jezelf een hoop brandstof op jaarbasis (ook wel zo milieubewust). En last but not least; je maakt daarmee ook grotere kans zelf een keer een leuke soort of zeldzaamheid tegen het lijf te lopen.
Je hebt natuurlijk hier op birdpix tal van voorbeelden van vogelfotografen die ook daadwerkelijk zo te werk gaan. Mijn favorieten hierin zijn o.a. Michel Geven en Hendrik van Kampen:
http://www.birdpix.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=1808
http://www.birdpix.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=917
Buiten Birdpix is Rein Hofman (voormalig bp-moderator) denk ik nog een van de beste voorbeelden van deze manier van fotograferen:
www.birdfocus.nl
Vrijwel alle foto's van Rein zijn in zijn eigen provincie Groningen gefotografeerd, recent wel een prachtige serie van een Boommarter buiten de provinciegrens (slecht voorbeeld in dit topic....Wink , maar wel schitterende foto's!).
Alle drie de fotografen verlaten dus zelden hun eigen provincie, maar komen met foto's hier op birdpix op de proppen waar bij mij regelmatig de mond openvalt.

Just my piece of mind, aanvullingen of commentaar zijn welkom.

Groet, Joep

PS: ik hoop dat ik met dit verhaal niet een poging lijk te doen de inhoud van het nieuwe boek vooraf (teveel) bloot te geven... Cool

ErikV

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Jun 2012, 14:37    Post subject:
Ik herken het verhaal wel. Aangezien ik voor mijn werk door heel Europa reis heb ik thuis vaak geen zin om lang in de auto te gaan zitten om plaatjes te schieten. Vandaar dat ik vaak in een straal van 10 a 15 km blijf. Daardoor weet ik steeds beter waar ik zijn moet en op welk tijdstip om platen te schieten waar ik blij mee ben.

Voor mij gaat het er ook niet om om zoveel mogelijk soorten te verzamelen, maar om mooie platen te schieten. Dat kan ook met een merel of een spreeuw, daarvoor heb je geen zeearend nodig, alhoewel dat wel leuk is natuurlijk als waarneming.

Twizter

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Jun 2012, 14:52    Post subject:
Het maakt perfecte logica maar voor mij is het dan net iets anders.
Ik ben amper 3 maand per jaar thuis in Vlaanderen, de rest roam ik over de wereldbol en probeer ik mijn materiaal mee te nemen op reis.
Als ik thuis ben is er nog weinig tijd over om veel op stap te gaan Sad.

Feit is wel dat het perfect logisch is dicht bij huis te blijven om de bekende plaatsen aan te doen, de beste foto's maak je als je de regio begint te kennen.
Back to top
Reply with quote

nelappelmelk

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 03 Jun 2012, 18:02    Post subject:
Joep ik ben het helemaal met je eens. De beste opnames maak ik dicht bij huis. Gelukkig woon ik in een zeer mooie en wisselende omgeving.
Op vakantie zie je nieuwe gebieden. Je bent vaak te gehaast en je wilt te snel een mooi resultaat.
groeten Nel
Back to top
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Sun 03 Jun 2012, 19:39    Post subject:
Opzich een goed betoog maar je legt wel een bom onder al de fotoreizen die hier worden aangeboden en waar mensen mee gaan. Ik had wat vragen over de Extramadura en kreeg ik veel respons op. Mensen gaan dus veel op pad. Kan me ook voorstellen als je op Texel woont dat je een keer naar de Veluwe wil en omgekeerd. Niks mis mee om wat je horizon te verbreden toch? Een goede voorbereiding is wel belangrijk. Als Ik bv naar het Hallerbos wil oet ik wel zeker weten dat in de goede periode ga voor de blauwe bloemen en zo is het met alles.
Back to top
Reply with quote

deek el bacher

PostPosted: Sun 03 Jun 2012, 19:45    Post subject:
Prima artikel/onderwerp waar ik het van harte mee eens ben. Misschien ben ik bevoorrecht dat ik op Texel woon (ons huis staat te koop mocht iemand geinteresseerd zijn) maar het rondje in de eigen omgeving is zo mooi en belangrijk. Ik heb al vaker gezegd dat vogelfotografen een slechte reputatie hebben op dit eiland. Dat komt toch mede door de mensen die van ver komen en even snel de hoogtepunten van Texel willen zien en dan geregeld geen of te weing rekening houden met de plaatselijke bevolking. En er hoeven maar een paar slechte tussen te zitten om de hele groep weer een slechte naam te geven
Piet

Arjen Drost

PostPosted: Sun 03 Jun 2012, 19:57    Post subject:
Ik ben het er lekker niet mee eens Smile

Het maakt niet uit of het een gebied dichtbij of ver weg is, zolang je het gebied maar goed kent. Dan ken je de juiste plekken, weet waar de vogels (of andere dieren) zitten, weet wanneer het licht goed is. En door die kennis kun je daar mooiere foto's maken.

Logischerwijs is dat een plek dicht bij huis, aangezien je daar vaak komt. Maar jaar in jaar uit naar dezelfde plek op vakantie gaan (of gebruik maken van een gids die dat doet) loont ook zeker. Je doet dan ook die gebiedskennis op waardoor je weer mooiere foto's gaat maken.

De eerste keer naar een nieuwe plek zal meestal niet de topplaten opleveren.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Robert van Brug

PostPosted: Sun 03 Jun 2012, 20:18    Post subject:
Hallo Joep,

als inwoner van Eindhoven heb ik hier in de omgeving redelijk wat gelegenheid tot het doen van leuke waarnemingen, maar een mooie foto maken is al een stuk lastiger. Een grutto of tureluur zit hier gewoon niet of nauwelijks.

En dat geldt voor heel veel meer soorten. Ik ben of een gegeven moment toch uitgekeken op roodborsten, merels, huismussen, futen en blauwe reigers. Je wilt een keer wat anders. Ik in ieder geval wel, ik blijf geen Pimpelmeesjes en Eksters schieten. Maar wat blijkt? Bijna alle interessante gebieden zijn minstens een uur autorijden, enkele reis.

Toch doe ik dat met enige regelmaat. Ik ga graag een keer naar zee waar ik Drieteenstrandloper, Zeekoet en Grote Zee-eend zie. Of naar de Zouweboezem voor Zwarte Sternen en Purperreigers. Of naar Wissenkerke voor allerhande steltlopers.

Wel heb ik inmiddels zo vaste adresjes die ik vaker bezoek, wat de kans vergroot dat ik er een echt mooie foto ga schieten. Maar het kost wel veel tijd en benzine.

En dan natuurlijk nog het buitenland. Ik kan wachten tot ik een ons weeg, maar mijn achtertuin gaat helaas niet bezocht worden door Poederdonsklauwieren, Vorkstaartscharrelaars, Zadelbekooievaars, Malachietijsvogels en Afrikaanse Zeearenden. En als ik heel eerlijk ben vind ik die met al hun kleurenpracht nog mooier. Pratend over kosten en tijdsbesteding is een reis naar Afrika waanzin. Maar zo moet je er niet tegenaan kijken, het is een ervaring voor het leven, super om mee te maken, al is het maar 1 keer. En ja, dan ben je waarschijnlijk wat te gehaast en zo, maar wat maakt dat uit?

Ik zie het punt dat je wilt maken wel, maar ik kies voor een andere insteek. En dat is persoonlijk. Maar voor mij mag een hobby best wat tijd en geld kosten.

Groetjes,

Robert van Brug

Nikon D750/D600 en wat lenzen.
Back to top
Reply with quote

NellekeSn

PostPosted: Sun 03 Jun 2012, 21:12    Post subject:
Hier nog een Einhovenaar die ook graag eens ergens anders naartoe gaat.
Ik geniet hier volop van de plekjes die ik ken. Het zou dom zijn om steeds te verlangen naar iets wat je niet hebt.

Maar elke maand gaan we op familiebezoek in de Hoekse Waard. Ik vind het heerlijk als we tussendoor even de polder in kunnen gaan.
Als ik meer tijd zou hebben zou het zeker meer kansen geven.

Vooral in de vakantie fotografeer ik veel. Een weekje vakantie op Texel, in Zeeland of het Lauwersmeer levert toch veel beter fotokansen. Zeker als ik meerdere keren naar een gebied terug ga.
De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik in de vakantie vaker op pad ga met mijn camera Wink

Groeten van Nelleke
Back to top
Reply with quote

Ton Döpp

PostPosted: Mon 04 Jun 2012, 11:59    Post subject:
Hallo Joep.
Leuk item wat mij erg aanspreekt. Ik woon in Amsterdam, binnen de ring, en ik fotografeer vrijwel alleen op fietsafstand bij mij in de buurt , niet veel verder dan 15 minuten fietsen.
Kerkhof, parken en rafelrandjes die bij een stad horen.
Mijn ervaring is dat je erg vaak op een plek moet zijn om iets moois te maken. Projectje zoeken , de boel een beetje naar je hand zetten , wachten op leuke aktie bij mooi licht.
Omdat het dicht bij huis is kan je op het goede moment wat doen.

Sinds kort heb ik een website met mijn foto,s.

www.tondopp.nl

Groetjes Ton

peter wijn

PostPosted: Mon 04 Jun 2012, 13:19    Post subject:
juist heb ik op reis veel meer tijd om dat te doen wat anderen thuis doen. Ga ik op pad om bloemen te fotograferen, en kijk ondertussen waar de vogels zitten: of er een projectje in zit.

@Robert
Ik droom er van om nog eens een echt goede eksterfoto te maken... Er staan niet zo heel veel goede eksterfoto's op de site. Laatst hadden we er een.
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 04 Jun 2012, 13:45    Post subject:
Mijn ervaringen komen behoorlijk overeen met die van Arjen. Dicht bij huis of andere plekken, die je goed kent. Voor mij is Warschau zo'n andere plek. Ik kom er vaak en ken er dan ook een aantal gebieden goed. Dat levert over het algemeen meer rendement op dan gewoon een nieuw gebied bezoeken. Dat laatste doe ik natuurlijk ook wel eens, maar de eerste keren is het dan toch vooral om de mogelijkheden te bekijken.
En nog een voordeel van het vasthouden aan de gebieden, die je kent: je staat niet in de file tussen allemaal andere mensen, die dezelfde droomsoort hebben ontdekt op waarneming.nl of die ook een foto willen hebben van een soort waarvan ze een leuke foto op Birdpix hebben gezien. Lekker weinig benzine verbruikend met de wandelschoenen of fiets erop uit.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Hans Tamminga

PostPosted: Mon 04 Jun 2012, 16:22    Post subject:
Waar je de foto's ook maakt, het gaat om het plezier wat je er aan beleefd. Als mensen mens ga ik graag met anderen op stap. Gedeelde kosten zijn dan een voordeel. Nadeel is met meer dan twee personen in de auto dat je maar twee goede plekken hebt. De derde of vierde persoon zitten dan aan de verkeerde kant. Ik zie regelmatig prachtige foto's langs komen uit het verre buitenland. Zelf heb ik nooit gevlogen en het idee staat mij ook wat tegen. Toch met het zien van deze foto's zou je graag zelf eens gaan. Zelf ben ik naar de Oderdelta (Polen) geweest voor de zeearend, naar Helgoland voor oa de Jan van Genten en het pinksterweekend in het oosten van Duitsland de bijeneters, de Oehoe en oa de Rode Wouw kunnen kunnen vastleggen. Voor mij zijn dat al mooie trips welke ook vele prachtige foto's hebben opgeleverd. Bij deze trips was de voorbereiding en de tips zeer goed en de kans op mooie foto's bij helder weer ongeveer 100%.
Er zijn veel collega's welke een speciaal plekje hebben. Delen is vaak moeilijk want voor je het weet sta je achteraan in de rij. Zie een mooie foto voorbijkomen dan kan je contact opnemen met de fotograaf en misschien kan je met hem/haar deze plaats eens bezoeken. Vaak verzoeken ze deze pareltjes allen met overleg te bezoeken. Zo ook het plekje van de bijeneters en Oehoe. Hier zal ik alleen heen gaan in overleg met de locale natuurmensen. Zo blijft het ook een stuk rustiger en dus beter voor de vogels.

Mvrgr. Hans
Minolta 600mm 4.0
Sony zoom 70-400
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Tue 05 Jun 2012, 8:27    Post subject:
Bedankt allemaal voor de waardevolle en leuke aanvullingen! Smile

Voorop gezegd; je hoeft het niet eens met me te zijn (o.a. Arjen en Hans Wink ). Als je liever naar verder weg gelegen gebieden gaat dan is daar natuurlijk niks mis mee. Ieder zijn of haar ding. Mijn doel van dit stukje is enkel inspiratie aan jullie te geven en in het gunstigste geval stof tot nadenken over hoe je zo succesvol mogelijk te werk kan gaan in vogelfotografie.

@ Robert van Brug: ik ken regio Eindhoven erg goed, vooral nu mijn broer er woont. Volgens mij heeft deze regio nog veel meer te bieden dan de soorten die je noemt. Strabrechtse Heide, Leenderbos, Groote Heide en Dommeldal herbergen soorten als Roerdomp, IJsvogel, Nachtzwaluw, Appelvink, Boomvalk, Wespendief, Geelgors etc etc. misschien toch eens wat lokale rondjes erop wagen? Kijk anders eens naar Marijn Heuts (Doodles op birpix - www.destinationanywhere.nl ). Hij ging in het begin ook naar ver weg gelegen gebieden, maar heeft nu een vast werkgebied in regio Eindhoven. Momenteel is hij bezig met een nest jonge vosjes, niet ver van zijn woonplaats, zie zijn blog. Tuurlijk, de weidevogels zijn in deze regio dun bezaaid, geldt ook voor mijn regio, slechts een handje vol grutto's houden het nog net vol langs o.a. een groeiend industrieterrein...
@ Ton Döpp: ik ga zeker een kijkje op je website nemen, en jou werkwijze en werkgebiedje wat je gebruikt kende ik natuurlijk ook al!

Nogmaals, de laatste maanden werk ik zelf vooral lokaal in mijn eigen regio. Dat bevalt me zo goed dat ik mede daarom dit stukje schreef. Gisteren weer een succesvolle avond gehad bij het paartje steenuiltjes op 5 minuten van mijn voordeur, genieten! Maar ik ga zelf ook ieder jaar toch nog wel eens verder weg. Vorige week ben ik nog naar de Hoge Veluwe geweest en heb er toch nog een leuke veldleeuwerik serie aan over gehouden. Daarnaast zijn één van de Waddeneilanden ook jaarlijkse vaste prik voor mij. En in augustus ga ik met een groep mede Limburgers naar het eiland Madeira voor de diverse (pijl)stormvogels daar. Mede door Arjen heb ik daarom mijn eerdere conclusie tot het volgende 'bijgeschaafd':
Quote:
Je kunt beter tijd investeren in vogels en vogelgebieden die je goed kent, want hoe beter je een bepaalde plek kent en de vogels ervan, hoe groter de kans op succes.

En of dat gebiedje je dan 10, 50 of 300 km verderop ligt, of zelfs aan de andere kant van de wereld maakt in dat opzicht inderdaad niets uit. Wel ben je natuurlijk (soms veel) reistijd kwijt met veraf gelegen gebieden, tijd die je ook achter de lens had kunnen zitten....
En zowel dichtbij als veraf geldt nog steeds één ding; ook al lijken alle omstandigheden vooraf gezien juist, dan nog kan je soms uren zonder resultaten in het veld doorbrengen. maar ook dat vind ik niet erg.

Zou zeggen, ga lekker naar buiten, waar dan ook....

Groetjes, Joep

CaboNed

PostPosted: Tue 05 Jun 2012, 10:38    Post subject:
Quote:
Joep ik ben het helemaal met je eens. De beste opnames maak ik dicht bij huis. Gelukkig woon ik in een zeer mooie en wisselende omgeving.

geld ook voor mij!, echter "dicht bij huis" is zo'n 6000km zuidelijk van NL. Dit om de betrekkelijkheid van "dicht bij huis" aan te geven Smile

Vogels kennen gelukkig geen grenzen en het zou zo maar kunnen dat ik hier in de winter een foto maak van een "wintergast", die de voorgaande zomer door een van jullie is vastgelegd in NL.

Als ik een foto wil maken van een appelvink, een roodborsje, een koolmees,.... (wat ik geweldige vogels vind), zal ik eerst 6000 km moeten reizen. Shocked

Het eiland waar ik woon is slechts 20km x 50km groot (of klein) en wat mijn ervaring wel is, is als ik besluit om een bepaalde soort eens goed te gaan vastleggen en daar een dag voor uit te trekken, dit over het algemeen "niets" wordt. Of ik kom met hele andere soorten thuis, of bij het naar huis gaan kom ik de gezochte soort "thuis" tegen! Smile

Vogels kennen gelukkig geen grenzen, "dicht bij huis" is betrekkelijk, een "binnenlandse-vogel" Question is voor mij een "buitenlandse-vogel" en voor velen is dat omgekeerd!

Als "binnenlander" in het "buitenland" zit ik sinds kort op BP en vind het een leuk forum, reeds een hoop geleerd en een aantal leuke contacten opgedaan en vooral een hoop mooie vogelfoto's bekeken.

mvrgr

Etienne.

Last edited by CaboNed on Tue 05 Jun 2012, 10:40; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Bouke Atema

PostPosted: Tue 05 Jun 2012, 19:40    Post subject:
Ik ben het met vele antwoorden eens omdat ik het van 2 kanten erg heb meegemaakt.

Toen ik veel in Utrecht was ben ik daar altijd lekkr op mn fietsje weg geweest. Vaak niet vaker dan een half uur tot 3 kwartier weg. Ik heb een grote bakfiets dus kan lekkr alles er in gooien en naar verschillende plekken gaan.
Van die plekken wist ik ook wat ik kon verwachten, qua soorten vogels, licht spel omgeving enz. omdat ik het gebied kende.
Als ik naar een nieuw gebied ga neem ik vaak alleen een verrekijker mee omdat je anders zoveel mist. Je bent dan veel wendbaarder, je kunt gaan kijken waar je de grootste kans hebt om een bepaald soort te fotograferen, weet waar de nesten zijn enz. En dan hoef je niet al je camera spul mee te zeulen.

Het andere leuke is dat ik voor mn werk veel reis. Kun je voor de tijd op onderzoek wat je kunt verwachten, misscjien een gids regelen of iemand via birdingpals die je het fijne laat zien.
Maar het mooie op reis is dat je totaal nieuwe soorten kunt gaan zien, voor mij is het eerst zien en dan fotograferen.
Maar bijvoorbeeld met de visarend, het is een groot spectacul als die in Nl wordt gezien. Zelf niet gezien, in het noorden van Duitsland elke keer op pad daar heb ik 1 gezien. In Kenia zag ik groepjes in Florida zie je ze op elke dakrand en paal zitten.
Je kunt op andere plekken benaarderbare vogels vinden.

Zelf ga ik dit jaar voor de vierde keer naar Florida dus ik ken het gebied daar erg goed weet wat ik waar kan vinden. En degene die ik nog niet heb kunnen schieten ga ik proberen toch te schieten. Dus voor mij is de visarend daar niet de pre om te schieten.

Dus kom ik uiteindelijk toch weer waar ik begon......,

Ken je gebied.

Maar vooral probeer te genieten, want als je alleen voor de foto gaat kun je vaak teleurgesteld worden.

veel plezier,

gr Bouke
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Wed 06 Jun 2012, 7:40    Post subject:
Quote:
Maar vooral probeer te genieten, want als je alleen voor de foto gaat kun je vaak teleurgesteld worden.

Uit mijn hart gegrepen Bouke, dank voor je leuke aanvulling!

Groet, Joep

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum