Gender: Male Age: 28 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 186 Location: Drachten
Posted: Tue 12 Jun 2012, 18:45 Post subject: Camera mee op zeilkamp
Hallo Allemaal,
ik ga met mijn klas volgende week op zeilkamp met een groot zeilschip, op de waddenzee, lekker met al die gronigers naar Friesland .
Maar nu even naar het onderwerp, ik mocht mijn camera niet mee van mijn ouders alleen als ik goede argumenten heb.
Ik zou hem nooit onder het zeilen en niet bij storm of regen buiten hebben, alleen als het rustig is en als we op een waddeneiland komen.
Maar is het interssant op de waddenzee (gezien vogels en uitzicht)? Ik weet niet welke waddeneilanden we gaan treffen (licht aan de wind), maar waarnschijnlijk Vlieland of Terschelling we gaan vanuit Harlingen. En heeft iemand hier ervaring mee is het verstanding een 300mm lens + body mee te nemen op zee?
Als het niet duidelijk is hoor ik het graag (ik draai soms wat om het onderwerp heen).
Leuk dat je gaat zielen! Ik zeil zelf ook, maar dan op een boot van laten we zeggen 11,5 meter (dacht ik).
Zelf neem ik regelmatig mijn camera mee, ook op de Waddenzee en Noordzee. Je gaat vooral aalscholvers, visdiefjes en meeuwen zien. Op de Noordzee heb je nog kans op een jan-van-gent, maar dan moet je geluk hebben. En zeehonden natuurlijk! Die zijn er in overvloed op de Waddenzee.
Aan bescherming doe ik eigenlijk niks aan de camera. Ja, de zonnekap voor eventuele spetters, meer niet. Meestal ligt de tas in de hut (slaapkamer op een boot) en pak ik mn camera wanneer ik wil. Als ik klaar ben stop ik hem gewoon terug in de tas. Zorg wel dat ie stevig ligt. Als je schuin gaat wil je niet dat alles door de boot rolt.
M'n oom heeft ook vaak foto's gemaakt, en filmpjes met zijn 5D mk2.
Hier een filmpje van de 5D mk2. Let niet op de kwaliteit, die is @#@$#$.
Gender: Male Age: 66 Joined: 01 May 2011 Posts: 15 Location: Groningen
Posted: Tue 12 Jun 2012, 22:56 Post subject:
Ik heb 2 argumenten die je in de strijd kunt gooien:
1. Op een grotere boot met hutten zou ik rustig de camera meenemen. Bij slecht weer kan de camera veilig in de hut blijven. Het lijkt me dat je verstandig genoeg bent om niet met storm en opspattend zout water die camera over het dek mee te slepen.
2. Dit is natuurlijk een prachtige gelegenheid, zowel op het wad als op de eilanden. Als je graag fotografeert kun je zo'n buitenkans niet laten lopen.
Ik hoop dat je het hiermee red en ben benieuwd naar de resultaten. _________________ Canon 60D met 100-400 mm
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Wed 13 Jun 2012, 7:53 Post subject:
Zolang je dat ding niet open en bloot op het dek neerlegt,is er niks aan het handje toch. Vanaf zo'n zeilboot heb je toch erg mooie kansen om de zeehonden op de zandbanken te fotograferen,dat zijn toch foto's die je op geen andere manier kunt maken dan vanaf zo'n zeilboot (beetje overdreven,maar je snapt het wel). Zo'n kajuit is even veilig dan wanneer je camera in de auto ligt tijdens een regenbui. _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Wed 13 Jun 2012, 9:55 Post subject:
Ik schat zelf in dat je tijdens het varen de meeste kans hebt op mooie vogelfoto's, zoals de genoemde visdiefjes en andere stern soorten. Als je met een groep over het Wad loopt, schat ik in dat de aanwezige Wadvogels snel het hazenpad kiezen als ze op grote afstand een groep mensen zien naderen (uitzonderingen daargelaten). Dus tijdens het Wadlopen zou ik de camera niet meenemen, of alleen met een standaardlens voor de groepsfoto's en landschapfoto's.
Nog even 1 aandachtspuntje; ook in de hut op de boot kán het misgaan; een vriend van me heeft onlangs mijn 40D meegenomen naar een Atlantische zeevogelboottocht (na een bezoek aan Antarctica vandaar uit door de Atlantische oceaan naar Schotland varend) als back-up camera. Tijdens die reis is de watervoorziening van de boot gaan lekken waarbij water in zijn hut terecht kwam en ook de cameratas met mijn erin 40D nat werd. Gelukkig bleek er geen schade te zijn aan mijn 40D, maar zijn eigen camera had helaas de geest gegeven. Gelukkig is dit allemaal goed opgepakt door de verzekering.
Daarmee wil ik maar zeggen dat je ook aan boord je spullen veilig en liefs waterdicht moet opbergen, ook al vaar je op een rustige Waddenzee of binnenwater. Je weet maar nooit...
Verder zou ik zeggen veel plezier en succes op het Wad!
Groet, Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Gender: Male Age: 84 Joined: 10 Oct 2011 Posts: 62 Location: Landgraaf
Posted: Fri 15 Jun 2012, 21:49 Post subject:
Wat je so wie so kunt doen is een hoes maken. Neem een strook transparant plastic iets groter dan de omtrek ( en lengte) v d lens met uitloop voor de camera ( klinkt moeilijker dan het is, even proberen met papier ) ,plak met dubbelkleef de strook aan elkaar. Trek dat over lens en camera ( kun je ook kant en klaar kopen, maar zelf maken kost bijna niks ). Jouw lens en camera zijn dan beschermd tegen spatwater en zoute wind, je ziet alles en kunt overal bij. Maar ja, als er twijfel is niet doen, je bent nog zo jong er komen nog kansen genoeg.
Veel wijsheid maar vooral zorgeloos plezier.
Gr. Arnold _________________ Fujifilm camera en lenzen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum