Gender: Male Age: 82 Joined: 01 Mar 2005 Posts: 26 Location: Maria Hoop
Posted: Mon 24 Oct 2005, 6:23 Post subject: Sigmalenzen
Mijn vraag is, wat de ervaringen zijn over het fotograferen met Sigmalenzen ten opzichte van andere merken lenzen. Ik hoor daarover verschillende opvattingen en testen zijn ook niet altijd even duidelijk.
Ik weet dat de Canonlens wel beter is, maar is een Sigmalens voor tele goed te gebruiken?
Reacties graag. Alvast bedankt, Henk _________________ Canon 6D, Canon 7D, en wat Canon glaswerk.
Monopod en Manfrotto driepoot.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 24 Oct 2005, 9:00 Post subject:
hi henk,
de ene lens is de andere niet, er zijn sommige lenzen van sigma zijn beter dan sommige canon of nikon of pentax of minolta. Dit geldt ook voor tamron, tokina en misschien wel elk merk lenzen.
Met name als je de goedkopere lenzen van C, N etc. vergelijkt met de iets minder goedkope lenzen van sigma.
Zelf heb ik een sigma 18-50 F2.8 en ik ben er volstrekt tevreden mee. Mogelijk is de nikkor 17-55 F2.8 een stuk beter, maar die weegt 2x zoveel en is ca 3x zo duur (heb ik dus niet onderzocht). De sigma is beter en ca anderhalf keer duurder dan de (prima) "Kit" lens nikkor 18-80 F4.5-5.6.
Rein schijnt ook tevreden te zijn met zijn 300-800 Sigma.
Snap je een beetje wat ik bedoel? de ene lens is de andere niet.
Afgezien van optische kwaliteit is er dan ook nog robuustheid en het is ook belangrijk dat het lekker aanvoelt als je er mee bezig bent.
kortom: geen eenduidig antwoord! en elke lens heeft zijn fans en zijn tegenstanders.
succes
Volledig eens met het antwoord van Peter Wijn.
Als aanvulling kan ik nog melden dat je met een Sigma lens het risico dat het niet meer werkt op een nieuwere body. Als de lens nog redelijk nieuw is dan kun je nog wel laten rechippen bij Sigma maar een oudere lens weer niet.
Een Canon EF lens zal op elke nieuwe EOS body gewoon werken. _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum