Gender: Male Age: 74 Joined: 15 May 2011 Posts: 15 Location: hoofddorp
Posted: Mon 30 Jul 2012, 21:44 Post subject: sigma 120 300 of sigma 500 f4,5
Ik heb een nikon D7000 met een Nikkor 300mm f4 en 1,4 en 2.0 nikon converter.
Met de 2.0 TC op de 300mm vind ik het moeilijk om goede en scherpe fotos te maken.
Ik zou willen upgraden maar een 300mm 2.8 van Nikin is mij te duur. Ik aarzel tussen eem Sigma 120 - 300mm 2.8 die goede tesetm heeft en met 2.0 converter goed schijnt te scoren.
een ander optie is een sigma 500mm f4,5 maar die si minder met converters heb ik gelezen.
wie van jullie heeft een advies
peter van de beek _________________ Nikon D7000 met vaste 300mm nikkor lens plus nikkor converters ( 1.4 en 2)
Nikon 18-200 3.5-5.6 DX VR, Sigma 120-300 mm 2.8 OS HSM plus 1.4 en 2.0 converters
Heb ook D7000 in combinatie met de sigma 50-500 OS en dat valt niet tegen.Wil straks wel iets lichtsterker en heb een paar keer die 120-300 OS in handen gehad.Is een dijk van een lens,maar wel aan de zware kant maar dat is je wel bekend denk ik.Dat dit toch kan leiden tot enige problemen met uit de hand schieten is een beetje een risico want ik struin graag in de polder,maar het kan wel natuurlijk. .Volgens mij doe jij dat ook en ik struikel niet graag over een monopod.Met die 50-500 luikt me dat prima maar met die 120-300heb ik twijfels.De 120-300 os is wel een prachtlens,staat er een op marktplaats nu met alle converters erbij .
Een 500 is natuurlijk mooi als je vanuit een hut of uit een autoraam schiet dus die valt(voor mij dan) af.
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Tue 31 Jul 2012, 7:33 Post subject:
De Sigma 500mm is een goede lens. Maximaal met 1,4 x extender gebruiken, en diafragmeren naar f8.0, dan moeten er goede resultaten mee te behalen zijn. Vergeet de 2 x extender. Ik weet trouwens niet of de Nikon extenders werken op de Sigma lenzen.
Mijn ervaringen met Sigma zijn echter dermate bedroevend dat ik al mijn Sigma glas opgeruimd heb en alles vervangen heb door Canon L glas. Een wereld van verschil. Hoe dat met Nikon zit...
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Ik bezit de Sigma 120-300 f/2.8 OS, tot nu toe enkel met de 1.4 teleconverter, maar ik ben er erg tevreden over. Hier zie je mijn foto's: http://www.flickr.com/photos/laurentstaes/.
Gender: Male Age: 34 Joined: 07 May 2005 Posts: 55 Location: Sliedrecht
Posted: Wed 15 Aug 2012, 14:21 Post subject:
Beste Peter,
Ondertussen al een keuze gemaakt?
Ik heb zelf de 120-300 OS met 2x converter.
600mm 5.6 is wat je dus over houd, ik sta werkelijk versteld van de scherpte icm teleconverter, voor een prijs die toch een heel stuk aantrekkelijker is dan L apparatuur
Scherpstelling met converter nog goed snel (sneller als mijn vorige 50-500 zonder os), scherpte vele malen beter, stabilisatie werkt netjes.
Aanrader, veel voor "weinig".
Moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat ik eerst een exemplaar had met een gigantische backfocus, dus in de winkel evt even goed op letten _________________ Blogs en meer plaatjes op:
www.eenfotoWaard.nl
Beste Laurence,
ik heb de 120-300 ook een keer in de hand gehad en het voelde zeker goed aan.
Dus die zit nog wel in mn achter hoofd als ik geld teveel heb.
Maar gebruik je dan de canon of sigma converters, ben daar wel benieuwd naar.
gr Bouke _________________ CANON
www.boukeatema.com
Last edited by Bouke Atema on Thu 16 Aug 2012, 14:18; edited 1 time in total
Heb zelf vroeger 50-500 gehad van Sigma en daarna 150-500. Alletwee van de hand gedaan wegens niet genoeg scherp zelfs zonder extender en onder de 500mm. Daarna 300mm 2.8 L gekocht (Canon) werkt perfect met 1.4 ertussen. Kost wel wat en weegt ook wat maar vroeg of laat koop je ze toch als je met een Sigma op de limiet zit. Met 2x ertussen heb ik iets minder detail maar met goed licht en een statief of rijstzak lukt het nog aardig.
De mooiste gedetailleerde foto's worden nog altijd gemaakt als je zo kort mogelijk bij kan komen.
gr,
Danny _________________ Canon EOS40D met macro 150mm f2.8.
Canon EOS50D met 28-300mm L.
Canon Eos1DmarkIV met 300mm L f2.8.
De Sigma 50-500 OS werkt voor mij echt heel prima, maar moet erbij zeggen dat deze beter is dan mijn vorige 50-500 zonder OS.
Ik hoor ook me enige regelmaat dat Sigma met Nikon een gelukkiger huwelijk is dan Sigma met Canon.
Maar als die Sigma 120-300 2.8 inderdaad zo'n dijk van een lens is, is het ook voor mij een optie voor de toekomst, maar dan wel met een 2x converter: 600mm 5.6 klinkt goed.
En dan ben ik net als Bouke wel benieuwd of die converter van Laurens een Sigma-converter betreft.
gr
G _________________ Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Gender: Male Age: 34 Joined: 07 May 2005 Posts: 55 Location: Sliedrecht
Posted: Fri 17 Aug 2012, 16:26 Post subject:
Zelf heb ik er sigma converters tussen hangen,
kwamen (erg) goed uit de test, in het midden even scherp, volgs sommige reviews op internet scherper dan de canon converters, de prijs was gunstiger, en... het oog wil ook wat: ze zijn even mooi zwart als de lens.
Al met al, ik ben erg tevreden met deze combi.
Natuurlijk, het is geen L spul, maar het is bij verre na de prijs van L-glas. En kwalitatief dik in orde.
Zelf in t verleden ook wat mindere ervaringen met sigma gehad, was voor mij dan ook een grote gok dit toch weer te doen en niet voor bijvoorbeeld een alom geprezen 400 5.6 te gaan, maar hier écht geen seconde spijt van. Zal binnenkort weer eens wat posten op birdpix, mijn laatste foto's stammen volgens mij nog uit de tijd dat ik net begon met fotografie (evenals mijn site die flink achterloopt ) _________________ Blogs en meer plaatjes op:
www.eenfotoWaard.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum