Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Kowa en CP 4500

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Michael


Gender: Male
Age: 56
Joined: 12 May 2004
Posts: 51

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 May 2004, 17:29    Post subject: Kowa en CP 4500
Hallo,


Ik ben net begonnen met digiscoping. Ik heb een Kowa TSN821 / CP 4500 en heb een aantal vragen over de camerasettings.
Ik hoop dat iemand mij (opweg) kan helpen om deze problemen te verhelpen.

1) bij foto's met zwart en wit is er een blauw waas rond het witte vlak. Veel mensen zeggen dat het aan de telescoop ligt, maar bij anderen met dezelfde telescoop/camera combinatie, is deze waas/gloed niet te zien. Ligt het inderdaad aan de telescoop? Question

2) ik gebruik op dit moment de meest gebruikte camerasettings met het grootst mogelijk diafragma. Maar de meeste foto's worden dan genomen met een sluitertijd van 1/15 - 1/60 sec. waardoor de foto's niet echt scherp zijn. Ik gebruik wel een draadontspanner. Heeft iemand soms een tip om dit te voorkomen. Question

Groeten,

Michael
_________________
canon


www.pbase.com/michaelkars
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 51
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 May 2004, 9:56    Post subject: Re: Kowa en CP 4500
Michael wrote:
1) bij foto's met zwart en wit is er een blauw waas rond het witte vlak. Veel mensen zeggen dat het aan de telescoop ligt, maar bij anderen met dezelfde telescoop/camera combinatie, is deze waas/gloed niet te zien. Ligt het inderdaad aan de telescoop? Question Michael


Ja, dat ligt idd aan de telescoop en volgens mij hebben de niet kleurgecorrigeerde KOWA telescopen hier het meest last van. Ik loop er in elk geval gerelmatig van te balen (we hebben trouwens dezelfde combinatie). Dit blauw-paarse (en groene) effect wordt chromatische abberatie genoemd. Het treedt het sterkts op bij sterkte contrasten (dus bij zwart-wit vogels, en scherpe luchten het meest)
I.p. kun je hier dus niets aan doen, behalve achteraf bewerken met een fotobewerkingsprogramma.
Er zijn verschillende programma's waar je wat mee kunt, maar ik maak gebruik van Photoshop, waarmee je heel redelijk het effect kunt verminderen.
Ik doe dit als volgt: je gaat naar het menu 'image', vervolgens 'adjustments', 'Hue/saturation'. Je krijgt dan een menuutje en selecteert bij edit: magentas. Dan schuif je de saturatie naar bijv. -80 en ook de lightness naar -80 (maar dit hangt sterk af van de foto).
Ik zal in mijn persoonlijk album 2 foto's plaatsen van een Kuifeend, waarvan de ene wel is bewerkt en de ander niet, dan zie je het verschil.

Naast photoshop zijn er ook andere programma's, maar ik krijg de beste resultaten met PS. Als je in google zoekt op "chromatic abberation" of "chromatische abberatie", zie je oneindig veel info hierover.

Michael wrote:
2) ik gebruik op dit moment de meest gebruikte camerasettings met het grootst mogelijk diafragma. Maar de meeste foto's worden dan genomen met een sluitertijd van 1/15 - 1/60 sec. waardoor de foto's niet echt scherp zijn. Ik gebruik wel een draadontspanner. Heeft iemand soms een tip om dit te voorkomen. Question


Ik streef altijd naar een zo kort mogelijke sluitertijd (omdat dit vaak lastig genoeg is). Het diafragma is per definitie klein en of het klein is of nog iets kleiner maakt ook niet uit.... Onder de 1/125 is het lastig om een scherpe foto te krijgen. Dus daar streef ik altijd naar, bijv. door naar 200 Iso te gaan (met elke iso-stap verdubbelt de sluitertijd).
Ik fotografeer meestal in P (laat dus de camera beslissen inzake sluitertijd/diafragma) en probeer dan rond 1/125e uit te komen. Waar ik regelmatig in wissel is in 'metering', ook daardoor kun je de sluitertijd beinvloeden. Meestal staat ie bij mij op center-weighted, maar gebruik ook Matrix en Spot.
'Vroeger' zette ik de camere op macro-stand en liet de camera scherp-stellen, nadat ik de scope scherp had gesteld, maar nu kies ik er meer voor om de camera op oneindig te zetten en handmatig met de scope scherp te stellen. Beide kan goede resultaten geven.

Suc6 ermee!
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 51
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 21 May 2004, 12:09    Post subject: Re: Kowa en CP 4500
Bobolink wrote:
Ik heb een CP 4500 en een Kowa 823 (dus met fluorietlens!) plus natuurlijk de afstandsbediening en toch krijg ik niet zulke scherpe foto's als bijv. Daan zonder fluorietlens!!?? (Ruilen, Daan? Wink )


Graag Rolling Eyes

Bobolink wrote:
Het gekke is dat ik vaker met een sluitertijd van 1/60 een scherpere foto heb dan met 1/125 of zelfs 1/250!!??
De lichtomstandigheden waren toch best wel goed de laatste weken >> veel zon, weinig wind, maar het komt natuurlijk maar zelden voor dat een vogel helemaal stil zit......(BSS proberen dan maar?)
Nou moet ik wel zeggen dat ik me nog niet bezig heb gehouden met het achteraf bewerken van de foto's. Maar het moet toch ook mogelijk zijn om onbewerkt een scherpe foto te krijgen of niet?
Er is nog een aantal instellingen dat ik nog niet geprobeerd heb, zoals bijv. het veranderen van de metering (en focus area?) op centerweighted.
Verder vraag ik me af of het nog een goede tactiek is om zo min mogelijk in te zoomen (optisch zo inzoomen dat je net geen vignettering hebt) of maakt dat niks uit??


Idee: ga eens aan de slag met een dummy. Zet een teddybeer op een paaltje ofzo en probeer dan allerlei instellingen uit. Uiteindelijk moet je zelf ontdekken wat voor jou het beste werkt.
Je kunt idd ook eens wat proberen met focus area, maar als je zorgt dat de vogel in het centrum zit, dan moet dat ip geen probleem zijn.
BSS heb ik nog nooit geprobeerd, lijkt mij ook helemaal niets.

W.b. fotobewerkingsprogramma's: uiteindelijk is het beperkt wat je er mee kunt, een slechte foto blijft een slechte foto.

W.b. inzoomen: ja, soms worden mijn resultaten beter als ik minder inzoom, maar meestal staat ie echter wel op maximale optische zoom.

Laat je niet gek maken, de resultaten komen wel, maar uiteindelijk blijft het compromis-fotografie.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum