Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM september: Boudewijn Schreiner

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 31 Aug 2012, 23:00    Post subject: FvdM september: Boudewijn Schreiner
Korte bio

Naam: Boudewijn Schreiner

Leeftijd: 63 jaar
Woonplaats: Den Haag
Beroep: vrijwilligerswerk in de natuur, IVN-gids, vogel- en vlinderinventarisatie en beheerder vogelrustgebied.
Andere hobbies? Natuurfotografie, vogels kijken en natuurbeheer.
Gebruikte apparatuur: Canon EOS 20D/40D; Canon EF 100mm f/2.8 Macro; Canon EF 300mm en 500mm f/4.0 IS; Canon Extender EF 1.4xll en 2.0xll
Foto’s op Birdpix en foto’s op Nederpix.

Interview
Waarom vogelfotografie?
Mijn belangstelling voor vogels begon al vroeg in mijn jeugd. Met vriendjes struinde ik door de duinen en klom ik in bomen om in de vogelnestjes te kijken. We richtten zelfs ons eigen vogelclubje op. Met deze Vogelclub Pica maakten ik lange fietstochten naar o.m. Texel, de Biesbosch en natuurlijk Vogeleiland De Beer. We probeerden zoveel mogelijk vogelsoorten te zien en op naam te brengen, zodat we ze konden aantekenen in onze vogelboekjes.
Vogels zijn niet alleen prachtig om te zien, zij stralen door hun gedrag en het vermogen om te kunnen vliegen een sterk gevoel van vrijheid uit die mij op de een of andere manier bijzonder aanspreekt. Door ze te fotograferen geniet ik op een intense manier van hun schoonheid en fascinerend gedrag en ervaar ik een deel van die vrijheid.


kleine burgermeester

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Ik vind het leuk dat ik daarmee twee van mijn favoriete hobby’s kan combineren.
Als vogelaar vind ik het fijn om in het veld te zijn, het liefs op plekken waar geen mens komt, alleen tussen de vogels.
Als fotograaf probeer ik de vogel zo mooi en natuurlijk mogelijk vast te leggen. Soms op een projectmatige manier waarbij ik vooraf de situatie verken om een strategie uit te stippelen, waarbij ik hoop dat de vogel een beetje meewerkt, zodat je dat ene (wow)moment kan vast leggen waarop de vogel doet wat jij bedacht had. Maar ik ben ook een opportunist en laat mij graag verrassen door wat zich onderweg aandient.


bosruiter

Wat zijn de minder leuke kanten?
Die zijn er gelukkig weinig. Ik probeer lange files en drukbezochte locaties zoveel mogelijk te vermijden.


buizerd

Wat is je specialiteit?
Misschien vogels? Ik heb een nogal brede interesse voor onderwerpen die fotografisch de moeite waard zijn. Vogels staan daarbij wel bovenaan.


rosse woelmuis

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik hecht veel waarde aan een mooie setting en scherpte en ben nogal kritisch ten opzichte van mijzelf, maar ik weet niet of dat mijn foto’s kenmerkt.


roodborst

Hoe werk je meestal?
Ik werk vaak vanuit een vaste schuilhut, met als voordeel dat ik het decor zelf kan bepalen en van te voren ongeveer weet welke vogels ik kan verwachten. Soms, als ik ergens een gunstig plekje heb ontdekt kruip ik in een groen verplaatsbaar schuiltentje van een kubieke meter, overdekt met een camouflagenet. De eerste keer toen ik in dat tentje zat wist ik niet wat me overkwam. Zo'n intense natuurgewaarwording had ik niet verwacht. Het viel mij op hoe snel sommige vogels het 'vreemde element' accepteren en weer gewoon hun gang gaan en zó dichtbij komen dat je geen foto meer kan maken en alleen maar kan kijken, luisteren en genieten van wat zich om je heen afspeelt. Fantastisch! Een aanrader voor iedere vogelfotograaf om dat minstens één keer mee te maken.


zwarte ruiter

Bovenstaande zwarte ruiter bleef gelukkig slechts enkele meters van mijn tentje vandaan. De laatste tijd ga ik alleen op pad als de lichtomstandigheden goed zijn voor datgene wat ik wil fotograferen. Met mijn zware set werk ik het liefste vanuit de auto. Als het niet anders kan zoals bij de sperwers hieronder heb ik er graag een wandelingetje door het bos voor over.


sperwers

Doordat ik al heel lang naar vogels kijk heb ik ook veel geleerd over hun gedrag en hoe ik ze het beste kan benaderen. Wanneer ik merk dat een vogel zich door mijn aanwezigheid onrustig begint te gedragen haak ik af.


Kleinst waterhoen

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ik denk dat ik een jaar of twaalf was toen ik mijn eerste cameraatje kreeg. Dit boxje werd meteen ingezet om vogels te fotograferen.
Met een lang stuk ijzergaren, vastgemaakt aan het ontspanhendeltje probeerde ik, met wisselend succes, op afstand een vogel op een voedertafel vast te leggen. Pas met de aanschaf van een spiegelreflex met telelens enkele jaren later begon het ergens op te lijken.
Nadat mijn kasten vol met dia’s en zwart-wit foto’s begonnen
uit te puilen, deed gelukkig de digitale fotografie zijn intrede en kocht ik mijn eerste digitale spiegelreflex. Het gemak en de mogelijkheden om daarmee te experimenteren zorgden er wel voor dat ik het fotograferen van vogels en andere dieren nog leuker ben gaan vinden en het 'vogeltjes kijken' enigszins op de achtergrond is geraakt.


steenuil

Wat zijn je favoriete plekjes?
Dichtbij: Westduinpark: sprinkhaanrietzangers in het voorjaar. Het strand: drieteentjes en andere lopertjes, het Zuiderhavenhoofd in Scheveningen voor de verassingen, met name in de trektijd.
Iets verder weg: De Rietputten bij Vlaardingen voor de baardmannen en de Zeeuwse- en Zuid-Hollandse eilanden met veel mogelijkheden om steltlopers te fotograferen.
Van de buitenlandse locaties staat het onvolprezen Griekse eiland Lesbos bovenaan vanwege de uitgebreide mogelijkheden om bijzondere Europese vogelsoorten te zien en te fotograferen. En niet te vergeten de Franse Dordogne met haar hoppen, meestal in de buurt van vee.


grote barmsijs

Wat is je droomsoort/gebied?
Één van de Noord-Europese uilensoorten zou ik wel graag een keer voor de lens willen hebben. De ongerepte gebieden waar deze uilen voorkomen trekt mij enorm aan.

Wat zou je nog graag doen op fotografie gebied?
Ik zou mij best wel eens toe willen leggen op een bepaalde soort waarvan de levenswijze mij intrigeert, zoals bijvoorbeeld een houtsnip die bij dreigend gevaar haar jongen in de bek neemt om ze naar een veilige plek te brengen.


steenuil met duizendpoot

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik heb bewondering voor diverse fotografen, voor de manier waarop ze werken en de fantastische resultaten die ze bereiken. Hun werkwijze bevat veel leerzame elementen. Ik word daar wel door geïnspireerd, zonder dat ik de behoefte voel om hun unieke stijl te imiteren.


hop

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Jazeker, macrofotografie, afhankelijk van de omstandigheden kan ik met net zoveel passie vlinders, libellen, paddenstoelen en zoogdieren fotograferen. Landschapsfotografie, als de kans zich voordoet.


koperen beekjuffer

Wat vind je van Birdpix?
Het is een prachtig platform om je foto’s aan een breed publiek te laten zien. Ik heb er in de beginjaren erg veel geleerd. Daarnaast is Birdpix ook een leuke en vaak gezellige ontmoetingsplaats waar je op de foto’s van mensen die je in het veld hebt ontmoet kan reageren.
Ik vind het wel jammer dat er geen modus kan worden gevonden waarmee de foto’s objectief kunnen worden beoordeeld. Nu is de naam van de fotograaf te veel bepalend voor het aantal reacties en nominaties. In de afgelopen zes jaar dat ik actief ben op Birdpix heb ik veel goede fotografen zien vertrekken.


vuurgoudhaan

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Zorg er voortdurend voor als je in het veld bent, dat je weet hoe je camera staat ingesteld, zodat je bij een onverwachte situatie snel kunt handelen.

Beste foto

kuifmees

Waarom is dit je beste foto?
Omdat het sierlijke kuifje zo mooi terugkomt in het afhangende mos. Hij heeft ook wel iets brutaals dat goed bij hem past.

Hoe heb je hem genomen?
Tijdens ons verblijf in een van de vakantiehuisjes op Coldenhoven lag er een dik pak sneeuw. Veel huisjes waren verlaten, want overal hingen er restanten van vetbollen en lege pindaslierten. Hierdoor werd er snel gereageerd op mijn, buiten het zicht van de camera opgehangen, verse bol. Het was wel even zoeken naar een mooi takje.

Wat kan er beter aan?
Niet veel denk ik. Misschien zou de streperige achtergrond aan de linkerkant een beetje verzacht kunnen worden.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Een koekoek met een grote harige rups in zijn bek.
Maar dan wel met adembenemend mooi licht, vrij zittend, of vliegend tegen een droom van een achtergrond.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik heb Hans Overduin gevraagd om fotograaf van de maand september te worden. Hans is nog niet zo lang actief op Birdpix maar zeker geen onbekende. Hij is een enorm gedreven fotograaf en ben dan ook erg benieuwd naar zijn manier van werken.


Last edited by Arjen Drost on Sat 01 Sep 2012, 18:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Digibird




Joined: 10 Aug 2003
Posts: 415

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 6:28    Post subject:
Leuk verhaal om te lezen, Boudewijn, en met mooie foto's omkleed.

Af en toe komen we elkaar tegen in het veld, altijd een prettige ontmoeting. Het feit en belang dat je vooral jarenlange ervaring hebt met vogels kijken, is duidelijk; helaas ontbreekt dat bij een hoop "vogel-fotografen"...

Groet en tot ziens!
Phil
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Albert Allema


Gender: Male
Age: 27
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 186
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 8:40    Post subject:
Hallo Boudewijn,

mooi verhaal, mooi dat u al zo lang met vogels bezig bent en nog steeds mooi doelen heeft, mooie opnames ook.

Mvgr Albert.
_________________
Nikon D3100
Nikon D300
Nikkor 300mm f4 + 1.4 converter II Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Philo melos


Gender: Male

Joined: 29 Feb 2012
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 9:45    Post subject:
Van een jaloersmakende schoonheid, je foto's. Diepe buiging.
Back to top
Reply with quote
 
Rolf


Gender: Male

Joined: 06 Nov 2011
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 12:49    Post subject:
Erg leuk interview en ook erg mooie platen zeg.

Wat betreft de nomi's ben ik ook met je eens, vindt het ook wel eens tegen het zielige aan zitten.

Is het niet een idee dat een foto bijvoorbeeld 48 uur genomineerd kan worden en dan pas de naam erbij verschijnt?
Excuus als dit idee al tig keer voorbij is gekomen.

Gr. Rolf
_________________
Kijk ook eens op mijn site: https://picasaweb.google.com/109286163748163401856
Back to top
Reply with quote
 
dick renes


Gender: Male
Age: 57
Joined: 25 May 2008
Posts: 31
Location: lopik
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 02 Sep 2012, 9:47    Post subject:
hoi Boudewijn.
leuk en interessant om je verhaal te lezen en de bijbehorende foto`s te zien.
wat betreft het nominatie gedrag ben ik het met je eens.

groet dick.
_________________
canon camera.
Back to top
Reply with quote
 
Peter van Eijk


Gender: Male
Age: 76
Joined: 10 Apr 2009
Posts: 16
Location: Dordogne-Frankrijk / Asturias-Spanje
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Sep 2012, 11:46    Post subject:
Boudewijn, een leuk interview en een geweldige overzichtserie! Je loopbaan heeft wel wat weg van die van mij. Je hebt in dezelfde periode als ik op "de Beer" gelopen. Morinellen en franjepoten alsof het niets was! Groeten uit de Dordogne. Peter
_________________
Canon 7D met EF500mm f/4L IS USM en TC 1.4 ll alsmede TC 2.0 lll.
Jobu Design Gimbal Head Pro op Benro.
Sony DSC-RX100M7
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Sep 2012, 14:32    Post subject:
ha Boudewijn, ben je niet zelf een beetje als de vogels?
fijne bio
van harte
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Sep 2012, 16:09    Post subject:
Boudewijn,
ik wist het al langer, maar nu ik je overzicht zo bij elkaar zie, zie ik eens temeer dat jouw stijl van fotograferen mij enorm aanspreekt.
Wellicht haal ik dat niveau ook ooit!
Proficiat!
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Sep 2012, 6:50    Post subject:
Ha Boudewijn,

Mooi illustratief achtergrondverhaal en vanzelfsprekend schitterende foto's - ik kijk er altijd met veel respect en plezier naar, klasse !

Uiteraard was ik ook positief verrast dat je mij vroeg om volgende maand 'fotograaf' van de maand te zijn, dank daarvoor !

Groet & hopelijk tot snel ziens in het veld,

Hans
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Sep 2012, 19:17    Post subject:
Hoi Boudewijn,
Dat je mooie foto's maakte wist ik natuurlijk al en dat wordt door deze mooie serie nog eens onderstreept.
Heb het genoegen gehad je een keer te ontmoeten wat bijzonder fijn was. Je bent iemand die van de natuur houdt en dat wordt hier nog eens bevestigt mede door het vrijwilligerswerk ook.
Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Renée en George


Gender: Female
Age: 72
Joined: 07 May 2006
Posts: 62
Location: Voorburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Sep 2012, 21:24    Post subject:
Hallo lieve Boudewijn,

Genoten hebben we van jou intervieuw en natuurlijk ook van je prachtige mooie foto's.

Die foto's van jou Hoppen zijn natuurlijk voortreffelijk en wij zouden ook maar eens naar de Dordogne moeten gaan daarvoor.

Boudewijn, we hopen je gauw weer tegen te komen, wie weet wellicht op het Zuider en Noorderhavenhoofd.

Lieve groetjes van Renée en George
_________________
Canon 550D
Canon 300mm F4L IS. USM.Canon 300mm F/2.8 IS. USM Canon Eos 7D Mk II per 1-11-'15 Canon 650D. Extender EF 1.4x II en EF 2x III, Canon 100 mm F/2.8 L IS USM.
Manfrotto éénpoot en 3-poot.
Schommelkop Manfrotto 393.
Back to top
Reply with quote
 
Nol Baarschers


Gender: Male
Age: 76
Joined: 29 Sep 2006
Posts: 9
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 16 Sep 2012, 21:54    Post subject:
Hallo Boudewijn,

Hoewel we elkaar soms treffen, heb ik toch genoten van je interview. Dat je kan fotograferen weet ik, maar niet dat je zo dichtbij de natuur staat. Dank voor al jouw steun en ik hoop je nog veel te mogen ontmoeten in het veld.

Gr Nol
_________________
Nikon D500
Nikkor AF-S 500mm F/4.0 II IF-ED
TC-14E II
Nikkor AF-S 300mm F/4.0 IF ED
Nikkor Af-S Zoom 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 29 Sep 2012, 9:52    Post subject:
Hallo Boudewijn,

Mooie foto's en verhaal.
Wellicht zullen we elkaar nog eens tegen komen.

Gr,
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum