Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


In het regenwoud fotograferen met een 400 mm F5.6

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Michiel



Age: 37
Joined: 20 Mar 2005
Posts: 26
Location: Marke (kortrijk-België)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Aug 2012, 15:24    Post subject: In het regenwoud fotograferen met een 400 mm F5.6
Beste allen,

eind augustus moet ik voor het werk naar iguazu,
Daarnaast ga ik er wat vogels kijken en fotograferen.

Ik heb enkele een 40D en 400 F5.6 (canon).

Is het een optie om op donkere plaasten in het woud een flash te gebruiken? bv Canon 430 EXII

Iemand ervaring met deze combo of gelijkaardig?

bedankt
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Aug 2012, 16:34    Post subject:
Ik denk dat het geen goede optie is een flash , Als je een flash gebruikt heb je juist een kans en dan gaat alles op de wieken.
Je zult altijd met hogere iso moeten werken , en soms lukt het helemaal niet omdat het te donker is.
grt
charly
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Kees de Jager
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 47
Joined: 14 Jun 2005
Posts: 209

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Aug 2012, 17:49    Post subject:
Ik heb in het verleden diverse malen met een Canon 100-400 gefotografeerd in het regenwoud. Belangrijkste nadeel daarbij bleek de f5.6 te zijn, vandaar ik nu (na wat sparen) ben overgestapt op de 300/2.8.

Met mijn oude combi ook diverse malen gebruik gemaakt van een externe flitser (550EX). Van schrikreactie bij vogels geen last gehad. Wel had ik problemen met de automatische lichtmeting. Als ik met flits werkte ging ik altijd over op manual instelling van mijn camera.
Hierbij stelde ik de snelheid zo in dat ik nog (net) uit de hand kon fotograferen met diafragma 5.6. ISO waarde zo laag mogelijk houden ivm ruis.
De camera geeft vaak aan dat er te weinig licht is, maar een flits in een donker woud lijkt al snel een felle lichtbron. Bij mij vaak wel voldoende om daarna het nodige uit mijn RAW foto te halen.

Ga er niet van uit dat je zo super platen krijgt, maar de vogel is meestal goed herkenbaar. Houdt er ook rekening mee dat de kleuren bij sommige vogels (met name kolibries) sterk vertekenen bij flitsen.

Voor nachtvogels (uilen, etc.) gebruik ik dan weer geen flits. Foto's daarvan worden een stuk mooier als je bijgelicht wordt met een goede zaklamp / schijnwerper.

Veel plezier !

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote
 
walter


Gender: Male
Age: 53
Joined: 17 Aug 2005
Posts: 24
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Aug 2012, 20:41    Post subject:
Dag Michiel,

Vanavond las ik je vraag over de combo 40D+ 400/5.6L.
Zelf ben ik pas naar Bonaire geweest en ik heb veel met deze combo gewerkt. Een flits gebruik ik nooit. Zeker niet bij vogels. Ik probeer ze altijd bij natuurlijk licht te platen. Zelfs in een regenwoud zijn m.i. plekken zat waar je met het aanwezige licht mooie platen kunt maken. Zelf heb ik m'n statief ( gitzo 2220) meegehad ( i.v.m. wind/ slecht licht in de ochtend). Zou ik zeker doen als je die qua gewicht nog mee kunt nemen.
Kolibri's scherp in vlucht zonder flitser is echt een uitdaging. Daarvoor moet je of je iso flink kunnen verhogen ( 40D gebruik ik tot 500iso), of flitsen . Bovendien zul je ook tijd moeten steken in het observeren van deze kleine snelle rakkers.
Met een tussenring kun je evt. nog dichterbij komen wanneer dat nodig is. Maar zelf werk ik met de 400/5.6L bijna altijd met volle opening. Volgens mij zijn er op internet genoeg filmpjes met info te vinden over de canon 400/5.6L. Voor vliegbeelden is deze combi ook prima ( dan wel sluitertijdvoorkeuze of M). Een 300/2.8II is natuurlijk helemaal top ( alles uit de hand, lage iso, etc..) maar ook meer gewicht en een gesloopte bankrekening Wink


Veel succes en plezier,

Walter

o, ja enkele beelden kun je zien op mijn webstek ( Bonaire).
_________________
Canon 40D
Canon 400/5.6L USM
Canon 70-200/4L USM
Canon 17-40/4L USM
Tamron 90/2.8 SP
Gitzo statief en zwaar balhoofd en
Han Bouwmeester Fotocape
schuiltent
etc.....


Last edited by walter on Thu 02 Aug 2012, 20:58; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Aug 2012, 20:57    Post subject:
Goede info!
Mag ik vragen waarom je dus beter niet met Diafragma-voorkeuze kunt werken met vliegbeelden? Wat mij betreft gaat dat prima...
Back to top
Reply with quote
 
walter


Gender: Male
Age: 53
Joined: 17 Aug 2005
Posts: 24
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Aug 2012, 21:26    Post subject:
Dag Leon,

Met diafragma voorkeuze kan wel, maar dan wel met genoeg licht en minimaal f7.1. Je iso onder de 400 proberen te houden i.v.m. detail/ ruis ( zelfs op de 7D).
Als je de sluitertijd op bijv. 1/1250e of 1/1600e zet dan weet je dat je een vliegende vogel meetrekkend scherp kunt platen. Met de nadruk op kunt. Dit blijft altijd lastig en je moet heel veel oefenen. Alles valt of staat met de hoeveelheid licht en dat is in ons landje ( en ook in een regenwoud met veel bomen) soms sterk wisselend. Je zou er dan voor kunnen kiezen om i.i.g. je sluitertijd vast te zetten. Bij een diafragma van bijv. 7.1 ( wat je m.i. bij de 400/5.6L minimaal nodig hebt voor vliegbeelden) wil de sluitertijd nog wel eens onder de 1/1000e zakken en dan wordt het erg lastig.
Maar er zijn natuurlijk altijd meer wegen die naar Rome leiden.

gegroed,

Walter
_________________
Canon 40D
Canon 400/5.6L USM
Canon 70-200/4L USM
Canon 17-40/4L USM
Tamron 90/2.8 SP
Gitzo statief en zwaar balhoofd en
Han Bouwmeester Fotocape
schuiltent
etc.....
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Aug 2012, 9:56    Post subject:
Oke, dankje voor je antwoord!
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum