Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welke gimbal?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 19 Jun 2012, 5:50    Post subject: Welke gimbal?
Mijn budget gimbal doet het heel pover met een zware lens erop en dus ben ik in de laatste stap om mijn uitrusting te vervolledigen.
In mijn zoektoch op het net kom je uiteraard Wimberley tegen, ook door velen hier op het forum tot plezier gebruikt.
http://www.fotokonijnenberg.be/product/12996/wimberley-wh-200-kop-versie-ii.html

Dan kwam ik ook nog een gimbal tegen van Custom Brackets, deze heeft nagenoeg hetzelfde prijskaartje als bovenstaande en las ook heel goede kritieken.
http://www.fotokonijnenberg.be/product/1350293/custom-brackets-gimbal-.html

En dan is er nog de vreemde (lees: dure) eend in de bijt. Ook RRS maakt een gimbal voor de zware telelenzen. Het is echter ongelooflijk hoe duur deze is en of er hoegenaamd wel iets is wat deze hoge prijs kan verantwoorden/
http://www.cameranu.nl/nl/statieven-en-toebehoren/really-right-stuff/panorama/really-right-stuff-pg-02-full-gimbal-head/h5774_24644_201524/

De Wimberley is genoegzaam bekend maar iemand ervaring met de andere 2 gimbals?

Bedankt voor jullie bijdrage.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 Jun 2012, 7:53    Post subject:
Kijk eens naar de Jobu schommelkoppen.
Zijn goed, degelijk en goedkoper als de Wimberley. In een aantal Amerikaanse testen waren de Jobu koppen zker net zo goed als de Wimberley`s.

http://www.jobu-design.nl/schommelkoppen.php

groet,
Ruud

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Tue 19 Jun 2012, 11:54    Post subject:
Voor het snelle werk: de Wimberley is dan onovertroffen.

Maar 2 knoppen aan één kant en is dus héél snel verstelbaar.
De Jobu heeft dat niet!

De andere zijn duurder en hebben veel meer mogelijkheden...lijkt het.
M.i. té veel opzichtige instellinkjes: kost allemaal tijd. Voor vogelfotografie, met snelle aanpassingen aan statief/kop/camera, moet je het simpel houden.

Succes met je keuze.

Rinus
Back to top
Reply with quote

Rene de Heer

PostPosted: Tue 19 Jun 2012, 12:50    Post subject:
Kijk eens op de volgende website:

http://www.lensmaster.co.uk/

Dit zijn prima schommelkoppen. Ik heb er 2 gekocht voor 2 fotografen in Nederland en die zijn er zeer over te spreken.
Niet duur, prima kwaliteit!

Rene de heer
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
Back to top
Reply with quote

DeBob

PostPosted: Tue 19 Jun 2012, 13:42    Post subject:
Ik heb recent de Benro GH2 gekocht. Zeer degelijk en geen speling. Vast is vast en los is los.

Alleen bij zeer langzaam volgen kan het een beetje schokkerig gaan. Ik weet niet hoe dit bij de andere koppen is want daar heb ik geen ervaring mee.

Gr, Bob

Han Bouwmeester

PostPosted: Tue 19 Jun 2012, 14:39    Post subject:
Die Lensmaster heb ik onlangs in mijn handen gehad en schrok me kapot van de kwaliteit die niet best was. Door plaatstaal kan er eigenlijk ook geen homogeen en stabiel systeem ontstaan.
Reply with quote

marcorolleman

PostPosted: Tue 19 Jun 2012, 14:59    Post subject:
Ik gebruik de Jobu bwg Pro en die bevalt mij uitstekend, handig van de jobu pro is dat je de swingarm met een aparte knop direct kunt vergrendelen wat ik erg handig vind als ik met de hele boel aan de wandel ben. Succes

Gr, marco

------------------------------

www.natuurafbeeldingen.nl
Back to top
Reply with quote

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Tue 19 Jun 2012, 16:04    Post subject:
http://www.lensmaster.co.uk/rh1-gold.htm

...deze voor goudvinken... Question Razz Razz
Back to top
Reply with quote

Rene de Heer

PostPosted: Tue 19 Jun 2012, 20:05    Post subject:
De nederlandse humor heb ik al sinds mijn vertrek uit Nederland niet meer gemist. Er wordt een vraag gesteldt en daar geef ik mijn input op.

De Lensmaster is GEEN slechte schommelkop. Zonder meer zal een Wimberley of Induro beter zijn, maar dan betaal je natuurlijk veel meer.

Calumet maakt overigens ook goede schommelkoppen. Ik weet niet of er in Nederland winkels van Calumet zijn.

Overigens Han: Als je info geeft moet je dat wel goed doen! Er wordt geen plaatstaal gebruikt....ze zijn van aluminium gemaakt.

Tot zover, veel succes met de keuze.
Rene de Heer
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
Back to top
Reply with quote

marcorolleman

PostPosted: Tue 19 Jun 2012, 20:26    Post subject:
Net even op de site van Lensmaster gekeken naar de afbeeldingen van deze schommelkoppen, deze zijn gemaakt van een massief materiaal, al dan niet van alu of plaatstaal. De jobu's en de wimberly's zijn getrokken (geextrudeerd) of gegoten (legering) en dus een ronde (hol) vorm wat een veel betere stijfheid tot gevolg heeft. Doe hier je voordeel mee

Gr, marco

------------------------------

www.natuurafbeeldingen.nl
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Jun 2012, 10:09    Post subject:
Volg dit topic met interesse en heb aan de hand van de reacties nog een vraagje..
Zelf heb ik ook al verschillende keren gekeken naar welke schommelkop het meest geschikt zou zijn. Aangezien de knoppen aan dezelfde kant zitten,
kwam ik bij de Benro GH2 en de Wimberley WH-200. De twee schommelkoppen lijken veel op elkaar,
alleen heeft de Wimberley een maximale belasting van 35 kg tegen 23 kg van de Benro.
Verder kan ik (naast de prijs) niet echt verschillen vinden tussen beide schommelkoppen.

Mijn vraag: is de Wimberley de meerprijs (ongeveer 140 euro) t.o.v. de Benro waard?

Groeten,
Robbert
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 26 Jun 2012, 11:00    Post subject:
Los van je vraag...

Fijn dit forumitem.

Ik heb interesse in dat ding van Custom Brackets.

Ik gebruik nu een Markins balhoofd met een Wimberley sidekick. Dat is handig op reis, je kunt je statief toch zowel voor vogels als voor andere zaken gebruiken, zonder een extra balhoofd mee te hoeven sjouwen (gewicht).
Het werkt prima. Nadeel is dat de de lens met de statiefaansluiting opzij in de sidekick hangt. Dit betekent dat de correctie van de horizon wat moeizamer gaat dan wanneer de lens er recht boven staat zoals bij een normaal zwenkrek.

De kracht van die CB lijkt te zijn dat je een deel er van af kunt nemen en in je balhoofd steken: voor het draaien om de vertikaal gebruik je dan het balhoofd (suboptimaal), maar verder is het een optimaal zwenkrek.

Lijkt me.

Nadeel is dat het hele systeem zo'n 1,5 kg weegt, ik neem aan 1 kg voor het deel dat op het balhoofd gaat. De sidekick weegt 'slechts' 0,6 kg.
Het balhoofd Markins Q-ball M20 weegt ook 0,6 kg. Het scheelt dus weer 0,3 kg in de bagage.

...jouw vraag blijft of de Benro voor jou goed genoeg is, of dat je 140 euro extra Wimberley waard bent. Dan wel of de Wimberley dat waard is.
Reply with quote

Peter van Rij

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Jun 2012, 18:42    Post subject:
Misschien is deze ook de moeite waard, niet een echte gimbal.
Zie ook het instructie filmpje met kale man.

http://www.kamera-express.nl/product/acratech-long-lens-head/

Frankw

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Jun 2012, 19:55    Post subject:
Misschien een idee om eens 2e hands rond te snuffelen. Heb ik ook gedaan en viel echt met mijn neus in de foto-boter.

De man van wie ik mijn Canon 300mm/f2.8 kocht ging zelf over op een 600mmf/4 en moest daarvoor het zwaarste van het zwaarste hebben.

Nu bleek hij al ontzettend mooi en bijna hagelnieuw spul te hebben en bood mij dat ook te koop aan. Nieuw zou ik zelf dit allemaal NOOIT gekocht hebben maar zo'n aanbod kon ik niet voorbij laten gaan.

Gitzo carbon GT3541XL met daarop een Really Right Stuff BH55 balhoofd en daaraan weer een Wimberley side kick. Deze combi draagt met gemak een 500mmf4 en staat werkelijk al een rots. Zonder de sidekick is het een super balhoofd. Alles werkt zo mooi dat ik mijzelf iedere keer moet knijpen of dit inderdaad nu van mij is.

Dat het met minder ook prima gaat is ongetwijgeld een feit, maar als je een advertentie ziet van iemand die een 600mm/f4 zoekt....heeft ie mms wel een mooi statief in de aanbieding!

groeten en hopelijk val je ook met je neus in de botor.

Frank van Waterschoot

Robbert de Smet

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 25 Aug 2012, 12:44    Post subject:
Dit topic even uit het oog verloren..

Een tijd terug zag ik een goede tweedehands Wimberley WH-200 te koop aangeboden bij Cameraland. Aangezien de prijs (incl. snelkoppelingsplaat) onder die van een nieuwe Benro GH2 lag, heb ik de schommelkop besteld.
Nu alweer verschillende keren mee gefotografeerd en ik moet zeggen dat het echt super werkt!
Daarnaast heb ik van een bevriende fotograaf de Benro GH2 nog eens kunnen testen. Ze werken beide erg goed, maar toch vind ik de Wimberley net iets beter met het instellen van de weerstand bij vooral de horizontale beweging.
Bij de Benro vond ik deze zelf óf veel te los óf weer te vast.

Misschien dat ik hier iemand mee kan helpen die ook voor de keuze komt te staan Smile
Ik ben in ieder geval heel erg tevreden met de Wimberley en uiteindelijk ook nog voor een goede prijs

Groeten,
Robbert
Reply with quote

Misja

PostPosted: Wed 29 Aug 2012, 18:01    Post subject:
jobu pro kop, bevalt super. Ik heb wimberlies gezien waar wel ruimte op zit.
De pro versie is zwaar uitgerust en degelijk. Twee knoppen aan 1 kant vind ik juist niet makkelijk, ik verstel beide knoppen graag in samenhang, dus de ene met links en de ander met rechts. Dat gaat vrijwel niet als de knoppen aan dezelfde kant zitten.

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum