Gender: Male Age: 66 Joined: 06 Nov 2005 Posts: 141 Location: Drachten
Posted: Mon 27 Aug 2012, 18:15 Post subject: Riet gemaaid bij De Poelruiter OVP?
Weet iemand of het riet bij De Poelruiter is gemaaid / weggehaald?
Dit zou wel gebeuren is mij verteld.
Zie hier de laatste weken weinig ijsvogelfoto's van die plek voorbij komen, heeft dat met eventueel weggehaald riet te maken?
Ben eigenlijk van plan om zaterdag daar (weer) naar toe te gaan, maar als ze de laatste weken niet meer gezien worden, zoek ik een ander plekje....
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Mon 27 Aug 2012, 19:18 Post subject:
Dat er zo weinig ijsvogels bij de Poelruiter zijn heeft waarschijnlijk te maken dat er juist zoveel riet voor de hut staat. Het riet staat bijna 2 meter voor de bekende stok, dus de vogel heeft geen zicht om te jagen. Deden ze voor een paar jaar terug namelijk wel vanaf die plek. Er zou gevraagd worden om het riet weg te halen, of dat gebeurd is???
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Posted: Tue 28 Aug 2012, 16:12 Post subject:
@Frits; dat is bekend, alleen is daar de afstand over het algemeen wat groter.
Geen BP'er is De Poelruiter geweest dus de laatste weken?
SBB had mij toegezegd dat het riet gemaaid zou worden en onder de stok zou worden weggehaald.
Nou Folkert..... Vorige week maandag was mijn vrouw als enige in de hut en zowel links op 3 meter als rechts op 2 meter zat er een ijsvogel in de wilgen, "how close can you get".
Ik dacht dat je met 500 + crop (dus 750 voor Nikon) aardig in de buurt kwam voor de geplaatste stokken, je hebt in ieder geval genoeg licht. Ik zou toch maar eens gaan kijken.
Gr. Frits en Trudy _________________ Nikon
Posted: Tue 28 Aug 2012, 16:32 Post subject:
Ik ga er zeker weer eens kijken,meestal ga ik 's ochtends eerst naar De Poelruiter en daarna naar de Lepelaarsplassen.
Probleem als ze in de wilgen zitten is dat ze vaak niet vrij zitten. _________________ Canon
Gender: Male Age: 59 Joined: 11 Aug 2003 Posts: 886 Location: Hof van Twente
Posted: Tue 28 Aug 2012, 16:40 Post subject:
Ik heb tijdens de BirdFair met twee boswachter van de OVP gesproken en verzocht om er eens naar te kijken. Geen idee of dat inmiddels gebeurd is; ik kom zelf nooit bij die hut namelijk.
Binnen het broedseizoen kunnen/mogen ze er niets gezien de flora en faunawet. _________________ Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Tja, dat verklaard alles. Zelf heb ik nog in een van mijn IJsvogelwanden een broedsel van 4 die vandaag of morgen uitvliegen.
Gr. Frits _________________ Nikon
Posted: Tue 28 Aug 2012, 21:39 Post subject: ijsvogel
8 aug was ik in de OVP in de vogelhut de Poelruiter hopende een ijsvogeltje te zien.
Voor de poelruiter waren de 2 zitstokken haast niet meer te zien door bossen riet.Het water was haast niet meer te zien.
Nog 2 heren en ikzelf begrepen niet dat het riet niet weg gemaaid werd,waarom niet?het is toch een vogelKIJK hut!
Na 1 uur wachten zag ik aan de re.kant ver weg in een boom boven het riet steeds een plonsje in het water,een ijsvogeltje was aan het vissen,wat heerlijk om te zien!
Nog een uurtje gewacht of hij/zij nog dichterbij kwam en ja hoor,het ijsvogeltje ging in een andere boom zitten veel dichter bij de hut,waar ik in ieder geval een foto van kon maken.
Ik zal die straks plaatsen hoop dat ie goed genoeg is,groetjes lidi _________________ canon 7d-lens canon 100-400 en een canon 500mm lens
canon lens 70-200 2.8
canon macro 100
gitzo statief 3poot
swiss balhoofd
zwengelkop
Posted: Wed 29 Aug 2012, 18:18 Post subject:
Dan doen ze dus niet wat ze hebben aangegeven:
Op 5-8 heb ik n.l. een mail gezonden naar SBB met het verzoek het riet te snoeien/maaien en rondom de stok geheel weg te halen zodat er weer een open visplaats ontstaat.
Kreeg daar op 9-8 het volgende antwoord op:
"Naar aanleiding van uw mail van afgelopen zondag, kan ik u meedelen dat ik net bericht heb gekregen van de boswachter in Lelystad Dat dit volgende week gemaaid wordt.
Hartelijke groet,"
(naam en e-mail weggehaald)
Zal een mail gaan sturen waarom dit niet is gedaan. Zou toch jammer zijn dat e niet meer kunnen genieten van die ijsvogeltjes zo vlak bij.
Gender: Male Age: 33 Joined: 25 Dec 2006 Posts: 604 Location: Lutjegast
Posted: Wed 29 Aug 2012, 19:56 Post subject:
Achja, zonder die stok zie je ze ook vliegen althans ik wel zaterdag, en die foto, ach. Die foto is al 50000 x gemaakt. _________________ Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Posted: Wed 29 Aug 2012, 20:22 Post subject:
t' Gaat me niet alleen om mezelf Tjeerd.
Er zijn nog velen die nog nooit een ijsvogeltje van zo dichtbij hebben gezien en in de hut de mogelijkheid daarvoor krijgen en ook nog op een vrij simpele manier een foto daarvan kunnen maken.
Ik blijf het elke keer weer een wonder vinden, zo'n mooi vogeltje, zo dichtbij en zich niks aantrekkend van het geklik van al die camera's.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 30 Aug 2012, 12:40 Post subject:
je zou het uitlokking kunnen noemen: een hut aanleggen omdat je er zo fijn vogels kunt kijken, en het uitzicht belabberd laten... wat is dan een heel natuurlijke neiging van de bezoekers die speciaal daar naar toe gelopen zijn om vogels te zien?
(zeker niet allemaal zullen doen wat ze bedenken.) _________________ hi lui
mooi licht
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Thu 30 Aug 2012, 14:23 Post subject:
Aangezien Camera.nu de hutten sponsort in de OVP lijkt me dat een aardige ingang om een kritisch geluid te laten horen. Heb je net mooie spullen op Urk aangeschafd en dan kun je er niet van genieten . En Camera.nu wil zich, getuige de Birdfair, graag met het gebied identoficeren. After-sales heet zo iets toch?
Groet, Martijn de Jonge _________________ Fotograaf en publicist
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Fri 31 Aug 2012, 7:24 Post subject:
@Peter,
Die avond in bar Alimoche was het wachten op het telefoontje van Dolores. Ze zoud het bezoek aan de finca voor de volgende dag regelen en de pastor vragen naar een Oveja Malo. In Alimoche was de stemming Spaans vrolijk: veel gepraat, gelach en een toenemende laag rommel op de vloer. Binnen roken was nog niet verboden waardoor het zicht slechts enkele meters bedroeg. Met een koud Aquila-biertje had ik me strategisch aan de bar opgesteld, vlak bij de enige telefoon. Terwijl ik daar zit komt er een kleine Spanjaard op me af. Niet geheel nuchter begint hij me aan te spreken: "de foto's, waar zijn de foto's?". Met moeite herken ik de markies op wiens finca ik jaren terug een keizerarend gefotografeerd heb. Daarna stuurde ik een pak foto's naar z'n posbus in Malpartida die na drie maanden retour kwamen aangezien niemand ze ophaalde. Ik probeer het hem uit te leggen waarna hij plotseling wegzwalkt en bijna letterlijk in rook opgaat. Tegen twaalven gaat de telefoon, barman Daniel neemt op. Hij overhandigt mij de hoorn en zegt: "ˇLola, por tu!". _________________ Fotograaf en publicist
Posted: Sun 02 Sep 2012, 18:28 Post subject:
Gisteren bij De Poelruiter geweest. Daar werd je niet vrolijk van. Het riet is allemaal weggemaaid, behalve bij het uiteinde van DE stok.
Een open plek water is er helemaal niet gemaakt. Zo te zien wordt dat ook een hele klus die misschien alleen mogelijk is vanuit een bootje of met een waadpak.
Een optie zou misschien zijn de stok te verlengen of er een nieuwe stok te plaatsen.
Als er niets gebeurt dan zal er denk ik geen foto meer gemaakt kunnen worden van de ijsvogel op de stok en dat zou toch jammer zijn.
Zou het een optie zijn om camera.nu -sponsor van de hut - eens aan te schrijven? Immers er zullen nu veel minder mensen / fotografen in de hut komen, verder is er niet zo veel te zien (toch?) en dan heeft dat reclamebord ook geen functie meer.
Gender: Male Age: 65 Joined: 17 Oct 2010 Posts: 28 Location: Wognum
Posted: Mon 03 Sep 2012, 19:29 Post subject:
Vandaag in de Poelruiter geweest en het riet is inderdaad gemaaid, maar bij het einde is het nu ook platgeslagen! De stok is in ieder geval nu vrij van riet.
Alleen geen IJsvogel vandaag tussen 07.00 - 14.30 uur.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum