Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Thu 04 Oct 2012, 10:30 Post subject: Nikon 70-300 f.45-5.6 snelheid autofocus?
Luitjes,
mijn 300 F4 lens van Nikon is naar zn mallemiesjes, reparatiekosten komen op 775,- euro uit. Dat is me iets teveel van het goeie voor een lens die ik niet zo verschrikkelijk vaak gebruik.
Aangezien ik de 300 over het algemeen alleen maar voor sportfotografie gebruik, vroeg ik mij af hoe het zit met de kwaliteit van die 70-300mm en dan vooral de snelheid van de autofocus. Iemand die deze lens heeft en er iets over kan zeggen?
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Thu 04 Oct 2012, 11:19 Post subject:
70-300 is een zoom met externe tube, die schuift naar voren naarmate j ehet brandpunt vergroot. Dat houdt vertraging binnen het AF-systeem in en een kleiner diafragma bij 300mm. Daarbij scoren zooms optisch vaak minder dan vast brandpunt lenzen, zeker bij volle opening. Sommigen stellen dat dat komt doordat er bij zooms veel meer glas is waar het licht door heen moet dan bij een vast brandpunt, anderen stellen dat het gewoon aan de gecomliceerde optische conrstructie ligt. Jammer van die 300mm, is een erg goede lens die erg dichtbij scherpstelt!
Groet, Martijn. _________________ Fotograaf en publicist
Posted: Thu 04 Oct 2012, 12:17 Post subject:
Dank voor de reacties.
Zo'n external tube ding wil ik niet, ziet er niet uit en vind het ook niet handig werken. Dan schrappen we de 70-300.
Ik weet dat een zoom iets minder kwaliteit heeft dan vast brandpunt,voordeel is wel dat je bij sportfotografie iets meer mogelijkheden hebt als je een zoomlens hebt t.o.v. een vast brandpunt. Ik zit nou vaak bij voetbalwedstrijden dat ik denk: verdomd,had ik maar zoom.
70-200mm vind ik dan net weer iets te weinig tele,hoewel het best een pima lens kan zijn.
Ik zal es zoeken naar zo'n sigma ding....ik dacht eigenlijk altijd dat sigma crap kwaliteit was,maar dat valt dus mee? _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Gender: Male Age: 55 Joined: 09 Nov 2010 Posts: 185 Location: Den Haag
Posted: Thu 04 Oct 2012, 12:52 Post subject:
ha Marcel,
Ik werk op reis vaak met de 70-200 2,8 in combinatie met een converter. Zelf met de 2,0x converter nog vrij snel en goed, al mijn vogelfotos in Marokko zijn er bijvoorbeeld meegemaakt (om ze te zien, kijk eventueel op mijn site bij de Gallery Morocco) - kwaliteit is goed.
Of de combinaties snel genoeg zijn voor sportfotografie weet ik niet, geen ervaring mee.
Groet
Hans
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 04 Oct 2012, 12:57 Post subject:
Marcel van Kammen wrote:
... ik dacht eigenlijk altijd dat sigma crap kwaliteit was,maar dat valt dus mee?
er hangt nu een liedje van Herman van Veen in mijn hoofd:
... er zaten mooie kinderen bij...
(waaronder bijvoorbeeld alle macrolenzen, de 50 en 85 F1,4, maar ook die 100-300 F4 zoom mag er wezen. als je hem nog ergens vindt.) _________________ hi lui
mooi licht
Posted: Thu 04 Oct 2012, 13:47 Post subject:
Ik heb een 100-300mm gevonden...zo'n sigma ding. Kosten zijn ook 800 eurie.
Afweging: gewoon de vaste 300 laten repareren,wat betekent: alles wat ook maar enigzins met de autofocus te maken heeft moet vervangen worden en de lens wordt opnieuw afgesteld.
Of gewoon die nieuwe zoom kopen.
Hmmz...ben dr nog niet helemaal uit.
p.s: iemand ervaring met die sigma 120-400? _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 04 Oct 2012, 14:56 Post subject:
een 'nieuwe' 2e hands 300 F4 kost ook rond de 800 euri.
heb je ook een 80-200 F2,8 AF-S Nikkor overwogen? Een stuk goedkoper dan de 70-200 VR versies. Wat extra lichtsterkte is nooit weg bij sport - afhankelijk van de sport -, en een beetje croppen is zelden een probleem?
Die 120-400 is dat een 'EX' lens? nee.
(jij wilde toch niet dat een lens langer wordt bij zoomen?) _________________ hi lui
mooi licht
Posted: Thu 04 Oct 2012, 15:05 Post subject:
h...die afkortingen ben ik nog niet zo goed in Peter
80-200 2.8 is wel een fijne lens inderdaad. ik had ooit begrepen dat die niet bruikbaar is op D700,maar dan heb ik me daar vast in vergist. Dat is wel een fijn lensje,die ga ik opzoeken .Fok die VR,heb het nog nooit gemist
Ik wil wel graag een nieuwe lens,kan ik het ten 1e mooi met BTW en al op de zaak zetten en ten 2e heb je dan weer zekerheid over de houdbaarheisdatum. Voor hetzelfde geldt dondert weer die hele autofocus motor inmekaar. Ik had er met deze 300mm niks van gemerkt,gewoon van het 1 op het andere moment deed ie gek dus dan heb je dat risico bij een 2e handsje ook. _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Ik heb ervaring met de 120-400. Veel van mijn foto's zijn er mee gemaakt. Moet je maar even kijken. Het staat er ook altijd wel bij vermeld met welke lens de foto is gemaakt.
Posted: Fri 05 Oct 2012, 8:14 Post subject:
Nou Gert-Jan,dat ziet er ook prima uit.
Ik ga dr eens even goed over nadenken en kijken wat de beste optie zal zijn. Tnx voor de input allen! _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum