Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Kwaliteitsverlies bij verkleining

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Apr 2006, 19:40    Post subject: Kwaliteitsverlies bij verkleining
Beste mensen,

Ik werk met Canon Eos 20D en Sigma 50-500. Het valt mij op dat mijn foto's erg veel aan kwaliteit verliezen bij verkleining tot 800x600 pixels. De grootte van de bestanden zit vaak rond de 60 Kb, terwijl 150 Kb nog is toegestaan. Ik werk met Irfanview om de bestanden te verkleinen voor Birdpix. Ik verbeeld me dat de foto's van anderen een betere kwaliteit behouden. Kan iemand mij een tip geven?

Groeten,

Kees Kugel
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Apr 2006, 19:51    Post subject:
Na verkleinen nog een keer verscherpen helpt vaak heel goed. Probeer (in PS Elements) eens met de instellingen 50 of 100% en straal 0,3.

Groeten Michel
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Apr 2006, 19:59    Post subject:
Ik verklein de foto's in PS met de functie opslaan voor Web. Daarin onderaan eerst de afmetingen van de foto aanpassen (apply) en daarna met de kwaliteitsschuif spelen tot er een bestand net kleiner dan 150 kB uitrolt. Meestal ligt dit tussen de 80 en 95%. Als het goed is moet dit een redelijk getrouw plaatje opleveren.
Reply with quote

Jocrisse

PostPosted: Thu 06 Apr 2006, 19:17    Post subject:
Aangezien je met IrfanView werkt, zal ik daarvoor de tip geven:
- na het verkleinen even Shift-S indrukken. Of via Image -> Sharpen verscherpen. Dat zou moeten helpen.
Verscherpen na het verkleinen is een must.

Met programma's als Photoshop heb je 'wat' meer mogelijkheden om te verscherpen.

Succes ermee en laat even weten of het lukt.

Kees de Jager

PostPosted: Thu 06 Apr 2006, 21:38    Post subject:
Dat je het beste nog even kunt verscherpen na verkleinen zal je nu wel duidelijk zijn (hoeft m.i. trouwens niet altijd ...).

Een verklaring voor je kleine bestanden is bijna zeker de jpeg-kwaliteit die je gebruikt (te veel compressie). Deze kun je instellen met het schuifbalkje bij de jpg-opties in IrfanView (versie 3.85 tenminste). 100% betekend geen compressie (en dus grotere foto / betere kwaliteit), maar levert vaak een (voor BP) te grote foto op.
Mijn ervaring is dat met een compressiefactor van +/- 20 (dus waarde 80% in Irfan) je weinig zichtbaar kwaliteitsverlies hebt, maar de foto wel onder de 150 Kb krijgt.

Veel succes.

Groet,
Kees

p.s. net even gespeeld met IrfanView en gezien dat die wel erg sterk lijkt te comprimeren (kan ook de foto zijn geweest). Wees dus voorzichtig met je compressiefactor. Gewoon veel testen moet je een goede waarde opleveren.
Back to top
Reply with quote

raoulschaaf

PostPosted: Mon 10 Apr 2006, 14:07    Post subject:
Als je een foto verkleind (bij meer dan 80%) is het altijd verstandig om daarna iets te verscherpen bijv. in photoshop. Doordat je een foto verkleind worden er pixels bij elkaar gevoegd waardoor je een kleiner beeld krijgt. Deze nieuwe pixels ontstaan van een gemiddelde van de pixels die er omheen lagen. Hierdoor wordt bijv. een zwarte lijn op een wit vlak aan de rand grijzer en daardoor minder scherp.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum