Gender: Male Age: 60 Joined: 28 Jan 2006 Posts: 121 Location: Tilburg
Posted: Thu 23 Mar 2006, 21:56 Post subject: Camera voor spottingscope
Ik ben op zoek naar een camera voor digiscoping, het liefst een nieuw type met veel Megapixels.
Nu heb ik al veel forums etc. afgestruind om te kijken wat anderen zoal gebruiken.
Uitkomst is dat vrijwel iedereen de coolpix 4500 (of voorgangers 990,995) gebruikt.
Vraag : Is er een goede opvolger op de markt te verkrijgen of ben ik gedwongen om een gebruikte (in mijn ogen een verouderde met weinig megapixels) coolpix 4500 aan te schaffen omdat er niets beter is ?
Wie heeft hier een goed antwoord voor en kan mij verder helpen.
Mijn doel is (ultiem, ik weet het) om zulke foto's te maken dat ze in het jaarboek terecht komen.
Posted: Thu 23 Mar 2006, 21:58 Post subject:
Volgens mij moet je daarvoor eerder een Dslr kopen met serieus scherpe optiek denk ik... _________________ Digiscopie: Nikon Coolpix 4500 + Leica Televid 77 met 20-60x zoomoculair. Digiscopieadaptie...
DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Fri 24 Mar 2006, 11:30 Post subject:
Voor wat het waard is; Foto Rooijmans beveelt de Olympus SP-350Z aan (8 mp) als digiscoopcamera. Kijk maar even op z'n site voor meer info:
www.fotorooijmans.nl.
Had je trouwens deze vraag al niet eerder gesteld in je topic "welke camera is geschikt voor digiscoping"? Zijn daar geen goede tips uit voortgekomen? _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Posted: Fri 24 Mar 2006, 15:26 Post subject:
De antwoorden die ik op mijn vorige vraag had gekregen hebben mij zeker vooruit geholpen.
Ik ben destijds met mijn Scope, statief, camera enz. naar een fotozaak geweest en heb daar (heel vriendelijk) diverse camera's uit kunnen proberen.
Wat ik toen mistte was dat ik nog niet precies wist wat ik echt nodig had : Ik had met mijn huidige camera (FUJI S7000) last van vignettering en was vooral daarop gefocussed met het zoeken naar een vervanger.
Toen ik daar in de winkel mee bezig was besefte ik dat ik informatie mistte zoals de noodzakelijkheid van handmatig instellen van sluitertijd, diafragma, belichting, ISO waarde enz.(ik had daar domweg niet aan gedacht).
Wat mij toen wel direct opviel was dat veel huidige toestellen die het probleem vignettering de baas waren weinig of geen mogelijheden hadden om handmatig in te stellen of heel beperkt bereik hadden met ISO.
Ik besloot om dit eerst maar eens uit zoeken en thuis te proberen op huidige set (scope camera)
Na het lezen van het artikel van Marcel van der Tol over de Scherpte met digiscopen kwam ik tot de conclusie dat het handig/belangrijk is om het volgende te kunnen met een camera :
* Mogelijkheid om draadontspanner te gebruiken
* Inzoomen tot vignettering weg is (liefst ruim weg is)
* Handmatig in kunnen stellen Sluitertijd.
* Handmatig in kunnen stellen Diafragma.
* Instellen belichtingscorrectie
* Mogelijkheid voor om AF op spot te zetten
* Mogelijkheid om AF op single te zetten
* Mogelijkheid voor serie opnamen (continu transport)
* Handig als er standaard batterijen in kunnen (bv AA)
* Mogelijkheid om vaste adaptor (schroefdraad bij de lens) te gebruiken.
* Instellen ISO waarde (100-800 of meer)
* Veel Megapixel om te kunnen croppen
Dus het toestel moet aan bovenstaande voldoen.
Je ziet dat er dan veel afvallen.
Ik hoop dat het nu duidelijker is wat ik zoek en dat jullie mij gerichter hiermee kunnen helpen.
Ik ben benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met een "nieuw" toestel.
Groet, John _________________ Digiscoping : Fuji E900, Pentax 80-ED .
Posted: Thu 06 Apr 2006, 22:32 Post subject: Digiscopingcamera
Als je een Leica scope hebt..... Leica heeft net een week geleden een camera uitgebracht (6megapixel) welke past op hun scopes.
Hier wat achtergrond info:
The LEICA C-LUX 1 also offers a simple solution for digiscoping (photography through a scope) in the form of the Leica digital adapter. Instead of the extensive and expensive equipment that is often necessary for such applications, this solution requires only the compact digital camera connected to the eyepiece of a LEICA TELEVID scope with the adapter. The LEICA C-LUX 1 then becomes a camera with an extremely large focal length range for ambitious bird and nature watchers, producing frame-filling digital pictures of impressive, unvignetted quality. The large 2.5“ display of the LEICA C-LUX 1 is superb for assessing the picture area and composition when digiscoping. The optical image stabilization facility ensures shake-free nature photos even in poor light and extreme conditions.
The LEICA C-LUX 1 will be on sale from the end of May 2006 at Leica stockists‘. Customers will be able to choose between a black and a silver chrome finish.
-----------------------------------------------------------------------------------
De prijs ? Geen idee.... Maar het blijft een Leica.
Ron _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Posted: Thu 06 Apr 2006, 22:53 Post subject:
Afgelopen week besluit genomen om een FUJI E900 aan te schaffen om ermee te digiscopen.
Eerste indruk is dat het nogal een "plastic fantastic" toestelletje is, het voelt allemaal wat simpel en goedkoop aan. Waar het echter omgaat, digiscoping, is voor mijn combinatie goed. Ik kan met een klein beetje inzoomen de vignettering kwijt raken. Zelfs kan ik de zoomlens volledig benutten zonder vignettering.
De eerste foto's heb inmiddels gemaakt en het resultaat is redelijk.
Ik mis op dit moment nog een goede verbinding tussen toestel en de scope, (De adaptorringen zijn reeds besteld) hierdoor kan ik nu alleen foto's maken met de camera in de hand voor de scope/lens.Dus echt stil houden is er nog niet bij.
Wat ik verder mis is een mogelijkheid voor een draadontspanner (er is geen aansluiting en FUJI heeft geen electronische ontspanners voor dit toestel). Dit wordt zelf iets in elkaar zetten. Misschien hebben jullie ideen?
Verder zijn alle opties die ik belangrijk vond aanwezig en moet er nu veel geoefend worden om er goede foto's uit te halen.
Bedankt voor jullie hulp tot nog toe.
John _________________ Digiscoping : Fuji E900, Pentax 80-ED .
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum