Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nadeel enorme keuze telescopen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 10:24    Post subject: Nadeel enorme keuze telescopen
Gisteren was ik op de Praambult in de OVP om naar de hertenbronst te kijken. Een medekijker boodt alle mogelijkheid om door zijn telescoop te kijken.

Wat een belevenis. Moet toegeven het was een Swarovski HD telescoop. Vraag me niet naar de specs, want die weet ik niet. Zag wel ergens iets van 35 en 60 staan maar meer weet ik niet.

Kom ik aan met mijn Binolyt kijkertje 8x32 of zoiets.

Een wereld van verschil. Logischerwijs. Ik ben al een poosje aan het lezen over telescopen maar ik had nooit de ervaring gehad om er door te kijken.

Maar ik ben wel verkocht aan het kijken door een telescoop.

Nou en dan komt hier mijn vraag.

Ik zou dus graag een telescoop aanschaffen, voor erbij. Want het liefst ga ik op pad met mijn camera.
Vogels kijken in de uiterwaarden en de grienden ( en wie weet nog eens naar de bevers met Bas Wink )

Ik heb dus niet de behoefte om 2000-3000 euro uit te geven. Dus niet richting Leica of Kowa.

Mijn camera is een Canon 60 D en ik wil wellicht wel eens een keer de telescoop i.p.v. mijn telelens gebruiken. Zal niet zo vaak voorkomen maar het moet dus wel mogelijk zijn om een adapter te gebruiken.

Ik heb dus verder nauwelijks verstand van telescopen en weet ook niet zo goed waar ik op moet letten. Welke vergroting etc.

Ja...... en ik snap ook dat er een wereld van verschil zit tussen een kijker van 150 euro en een van 1500 euro.

Toch is advies welkom, dus kom maar op.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 10:39    Post subject:
mocht het hier niet optimaal verlopen met je antwoord: digiscopix oid is een volle dochter van birdpix

plezier en succes bij het zoeken.
Reply with quote

Frits Stoekenbroek

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 11:21    Post subject:
Het is al vaker vermeld, zonder de sponsoren van BP te kort te doen, ga eens kijken bij de Vogelbescherming. Heel veel soorten in alle prijsklasse.
Gr. Frits

Herman van der Klis

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 11:30    Post subject:
Je kunt heel wat info halen bij www.waarneming.nl onder 'Forum' en 'Verrekijkers en telescopen'. Daar vind je revieuws en testen (Jan Meijerink), ook voor zacht geprijsde telescopen , zoals optolyth. Bij digiscooppix vind je juist alleen de de veel duurdere merken.

mvg

Herman van der Klis
Back to top
Reply with quote

temmie

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 13:42    Post subject:
als je het goedkoop wil houden en kwalitatief bevredigend, ga dan voor een Nikon ED50 of (nog goedkoper en een aanrader voor alle fotografen die niet aan een volle telescoop willen) een lens2scope.
Back to top
Reply with quote

manxfan
Guest

PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 14:20    Post subject:
Het is niet zo dat ik het perse goedkoop wil houden alleen vindt ik 2-3000 euro voor bv een Swarovski teveel geld. Niet voor het product maar voor hetgeen ik er mee wil doen.

De telescopen van de VBN vindt ik ook te prijzig.

Eigenlijk heb ik gevraagd waar ik precies op moet letten bij mijn vergelijk.

En dan tot zeg iets van 1000 euro.

Overigens de Havik 82ED 20x60 die VBN aanbiedt kost 1349.10 terwijl dezelfde kijker bij de Verrekijkerwinkel 710.74 kost. Plaatje van beide komt niet geheel overeen maar als je naar de specs kijkt is het volgens mij dezelfde.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 14:46    Post subject:
coating doet heel veel aan de kwaliteit, en helaas ook aan de kosten van een lens. is die ook hetzelfde volgens de spex?
Reply with quote

Carlo

PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 14:49    Post subject:
Ik zie bij de verrekijkerwinkel niet de havik die vogelbescherming ook heeft. De havik is echt een geweldige telescoop. Mede vogelaar van me heeft hem ook. Als je iets goeds wilt hebben zal ik die doen.(Ik zeg niet dat iets anders niet goed is)

Groeten,

Carlo
Back to top
Reply with quote

manxfan
Guest

PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 14:53    Post subject:
Carlo wrote:
Ik zie bij de verrekijkerwinkel niet de havik die vogelbescherming ook heeft. De havik is echt een geweldige telescoop. Mede vogelaar van me heeft hem ook. Als je iets goeds wilt hebben zal ik die doen.(Ik zeg niet dat iets anders niet goed is)

Groeten,

Carlo

http://www.verrekijkerwinkel.nl/swift-nighthawk-82mm-ed-met-2060x-oculair-p-673.html
Back to top
Reply with quote

Carlo

PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 14:57    Post subject:
Met dat ik een antwoord gestuurd had zag ik ineens welke je bedoelde. Het is echt een andere. Ik kan je de havik alleen aanraden.
Ga eens kijken bij VBN.

Groeten,

Carlo
Back to top
Reply with quote

temmie

PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 15:33    Post subject:
manxfan wrote:
Het is niet zo dat ik het perse goedkoop wil houden alleen vindt ik 2-3000 euro voor bv een Swarovski teveel geld. Niet voor het product maar voor hetgeen ik er mee wil doen.

De telescopen van de VBN vindt ik ook te prijzig.

Eigenlijk heb ik gevraagd waar ik precies op moet letten bij mijn vergelijk.

En dan tot zeg iets van 1000 euro.

kijk naar coatings, lensdiameter, gewicht, prijs van bijpassend statief (net zo belangrijk om een goed statief onder een goeie scope te hebben), garantie, gebruikerservaringen. Kijk ook eens naar 2dehands Swaro/Leica/Zeiss/kowa, zoals bvb: http://link.marktplaats.nl/596051443 (maar enkele 'nieuwkomers' de laatste jaren schijnen ook goede scopes te maken die wellicht beter kunnen bevallen dan een oudere swaro/zeiss/leica/kowa, zoals bvb swift, en nikon is ook niet mis).
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 16:07    Post subject:
Maar hoe dan ook altijd voor kleurgecorrigeerde lenzen gaan. Ga je last van hebben als je dat niet hebt... Die tip wil ik je nog even meegeven Wink
Back to top
Reply with quote

manxfan
Guest

PostPosted: Thu 11 Oct 2012, 9:16    Post subject:
Fijn die tips.

@ Temmie. Bedankt voor de link. Grappig is dat de advertentie is van Rooijmans. Die stond al op mijn lijstje om te benaderen omdat ik van iemand de tip had gehad. Hun hebben blijkbaar regelmatig leuke aanbiedingen, 2e hands of uitlopende modellen.

Statief is geen probleem. Ik heb een Manfrotto 055 dus die is goed stevig.

@ Leon. Kijk dat is ook zo'n goede tip. Weet wel niet precies wat het inhoudt maar Google zal wel raad weten Smile
Back to top
Reply with quote

manxfan
Guest

PostPosted: Thu 11 Oct 2012, 10:19    Post subject:
Ik had gemaild naar Rooijmans. Mail terug wat ik zoek. Eenbeetje hetzelfde verhaal neergezet als hier.
Krijg zojuiste een aanbieding van hun voor de Leica Televid 77 voor 750 euro.

Met de opmerking erbij dat mijn ogen wel meteen verwend zijn door het kijken door de Swarovski.
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Thu 11 Oct 2012, 11:15    Post subject:
Ik zag gisteren in het forum hier onder marktplaats volgens mij een Bynolyt telescoop aangeboden worden voor iets van 300 euries. Loont de moeite om dat nog ff op te zoeken. Zie 'm er nu zo gauw niet meer tussen staan helaas.

Succes met zoeken.
Back to top
Reply with quote

manxfan
Guest

PostPosted: Thu 11 Oct 2012, 12:15    Post subject:
Ene Huub in Heerlen heeft er een te koop als je die bedoeld soms.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum