Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws / News

Editor team gaat aan het werk.
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Oct 2012, 18:22    Post subject:
Super dat jullie dit monnikenwerk doen om deze gave site naar een nog hoger plan te tillen.

Groeten Michiel

Last edited by Milihili on Tue 30 Oct 2012, 21:52; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Peter Vercruijsse
Editor

PostPosted: Tue 30 Oct 2012, 18:47    Post subject:
Quote:
En wie is Peter of in dit geval BP om er een "eigen" nomenclatuur op na te houden?

Hallo Rudi,

Peter en BP houden er geen eigen nomenclatuur op na, dat laten we graag over aan de mensen die er voor gestudeerd hebben! Maar
hier kun je lezen hoe de lijst tot stand is gekomen en welke nomenclatuur gebruikt wordt.

Ik hoop dat dat een en ander verduidelijkt?

Groet,
Peter

Kees de Jager
PixPas (Basic)

PostPosted: Tue 30 Oct 2012, 19:51    Post subject:
Dame, Heren, zeer veel succes met dit monnikenwerk !
Ik juich het van harte toe, eindelijk uniformiteit bij (met name) de buitenlandse vogels.
Direct de uitdaging om het allemaal actueel te houden met al die veranderingen op het gebied van taxonomie.

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

Bert Ooms
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Oct 2012, 22:19    Post subject:
Hulde en respect voor deze fenomenale klus!
Gaat ongetwijfeld bijdragen aan de reputatie van BP als top site voor vogelfotografie.

En scheelt mij zoekwerk voor m'n buitenlandse bijdragen Very Happy

Groet,
Bert

JMKimstra

PostPosted: Fri 02 Nov 2012, 11:04    Post subject:
Aan de dame en heren editors. Heel veel hulde en succes. Het wordt alsmaar proffesioneler! Goed hoor!

Janneke
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 06 Nov 2012, 12:59    Post subject:
in de commentaren zie je dat de editoranten hard aan het werk zijn.

fijn

minder fijn, is dat je straks niet meer een grote mantelmeeuw kan vinden die een zeearend aanvalt, tenminste, wel als je op 'zeearend' zoekt, maar niet meer via 'grote mantelmeeuw'.

Nou ga ik bijna iets vragen wat een haast onmogelijke hoeveelheid werk zou kunnen zijn... maar misschien ook niet - qua onmogelijke hoeveelheid werk bedoel ik.

Nee, ik durf het niet te vragen. Ik heb daar hier helemaal geen behoefte aan...

(maar thuis is dit prima te doen met de database: groene specht + klapekster tovert een slechte, maar fijne foto op mijn scherm).
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 06 Nov 2012, 15:22    Post subject:
Tja Peter,
je vraagt het niet, dus ik kan er ook niet op antwoorden, maar er zijn natuurlijk een heleboel meer dingen, die niet meer kunnen. Vroeger kon je door te zoeken op "eik" alle vogels te zien krijgen van vogels, die in een eik zaten (als de gebruiker tenminste "winterkoninkje in eik" had ingetikt). Dat je het vogeltje ondertussen niet ging vinden als je selecteerde op Winterkoning was misschien bijzaak voor de maker, maar niet voor de persoon, die graag wilde weten in welke bomen een Winterkoning kon worden aangetroffen.
Ik denk dat standaardisatie wel handig is en de meest spectaculaire foto, die ik ooit heb gezien van een Zeearend met een meeuw staat niet op Birdpix, maar is een keer middenpagina van "Vogels" geweest. Waarschijnlijk zijn er wel mensen, die zich de foto herinneren. De Stormmeeuw landt op de rug van de Zeearend in de vlucht.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 06 Nov 2012, 15:45    Post subject:
winterkoninkje in eik vind ik een beetje een rare vergelijking.
blauwborst in Grienekan is sinds Jan-Willem de mogelijkheden heeft uitgebreid - wanneer was het ? - een heel normale zoekopdracht.
Ook koolmees en warschau levert een fijn resultaat.

Ik zou die foto ook kunnen proberen te zoeken door in te voeren koolmees en *kamil* in het beschrijvingsveld, maar misschien had je de naam van je kind niet ingevoerd, en misschien was het een boomklever, en misschien was het niet kamil maar uh, dinges.

het is alleen maar constructief bedoeld hè.

(EDIT: alleen Hania bleek te moeilijk voor mijn geheugen, excuses aan haar)
Reply with quote

Inge van der Wulp

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Nov 2012, 17:52    Post subject:
Het blijft goed te vinden hoor Peter. Alleen niet meer in het namenveld maar in het beschrijvingsveld. Dat is heel makkelijk te vinden in de mooie zoeken functie van JW die wel al erg lang hebben. Zo ziet dat er dan uit.

Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Tue 06 Nov 2012, 20:19    Post subject:
Zo vond ik gisteren ook de foto's van een blauwe reiger met een paling. Heel handig zo'n gecombineerde zoekopdracht. Maar dan moeten de fotografen natuurlijk wel een goede beschrijving geven. Dus niet zoiets van: "Ik vond dit wel een leuke foto om te delen." Dat snappen wij ook wel, anders stond die foto hier niet.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 06 Nov 2012, 20:32    Post subject:
hummm
da's mooi Inge.
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 06 Nov 2012, 21:04    Post subject:
Quote:
Maar dan moeten de fotografen natuurlijk wel een goede beschrijving geven. Dus niet zoiets van: "Ik vond dit wel een leuke foto om te delen." Dat snappen wij ook wel, anders stond die foto hier niet.

Nog zo-een: "De gebruikelijke bewerkingen voor Birdpix"

Een goede beschrijving kan bijvoorbeeld heel handig zijn als je foto's wilt zoeken die met een bepaalde lens zijn gemaakt. Hoe vaak is en niet een topic met een lensvraag.

jan Luit
PixPas Pro

PostPosted: Tue 06 Nov 2012, 21:11    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Quote:
Maar dan moeten de fotografen natuurlijk wel een goede beschrijving geven. Dus niet zoiets van: "Ik vond dit wel een leuke foto om te delen." Dat snappen wij ook wel, anders stond die foto hier niet.

Nog zo-een: "De gebruikelijke bewerkingen voor Birdpix"

Een goede beschrijving kan bijvoorbeeld heel handig zijn als je foto's wilt zoeken die met een bepaalde lens zijn gemaakt. Hoe vaak is en niet een topic met een lensvraag.

En wat zijn dat die gebruikelijke bewerkingen voor Birdpix?

Think outside the box.
Back to top
Reply with quote

Edward van Altena

PostPosted: Tue 06 Nov 2012, 21:47    Post subject:
Of gewoon werken met keywords om dit op te lossen.. Wink

Maar hierbij geldt ook dat ze wel ingevuld moeten worden.

Mvg,

Edward

www.wildlife-photos.net
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 07 Nov 2012, 9:27    Post subject:
Edward van Altena wrote:
Of gewoon werken met keywords om dit op te lossen.. Wink
Maar hierbij geldt ook dat ze wel ingevuld moeten worden...

en correct gespeld. Hoe weet ik hoe jouw keywords in elkaar steken? De meeste mensen die niet voor een stockbureau werken bedenken zelf wat.
Wat dat betreft is de standaardlijst vogelnamen een uitstekende basiskeuze. Het handige van de vaste vogelnamen velden is dat de spelling juist moet zijn (die vaste lijst zou je nog (ooit) kunnen koppelen aan de zoekfunctie Wink ).

(jullie lezen toch wel goed dat ik 'ooit' zeg, niet? het is in principe wel handig om aan te geven wat jullie wijzigen, hetgeen jullie ook doen in de commentaarvelden, dan kun je een eventuele verfijning later alsnog aanbrengen. waarbij de vraag altijd zal zijn of nut en noodzaak opwegen tegen het werk.)
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 07 Nov 2012, 9:52    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
... Een goede beschrijving kan bijvoorbeeld heel handig zijn als je foto's wilt zoeken die met een bepaalde lens zijn gemaakt. Hoe vaak is en niet een topic met een lensvraag.

Zou het niet voldoende zijn daarvoor de EXIF te hanteren?
Ik heb eigenlijk nooit op EXIF-informatie gezocht, kan dat? bv 20D zou een leuke zijn, hoeveel foto's zijn in 2012 nog genomen met een 20D (best veel denk ik, goede camera is dat).

Als iedereen het op eigen manier invult in de beschrijving - in het veldje techniek bedoel je toch Wink , dan heb je er in eerste instantie weinig aan:
Quote:

bigma
50-500
50-500 sigma
sigma 50-500
50 - 500
50-500 mm
50-500 HSM
50-500 HSM EX
50-500 HSM EX DG
(of was het DC?)
Quote:
50-500 F4,5-6,3
50-500 F4,5-F6,3
50~500 F4,5~6,3
50-500 F4.5-6.3
50-500 F4,5/F6,3
50-500/F4,5-F6,3
50-500 F/4,5-6,3
50-500 F4,5/F6,3

en niet te vergeten:
Quote:
50-500 F4,5-6,2
50-50 F4,5-6,3

En natuurlijk alle combinatie-variaties...
... dan heb ik het nog niet over de verschillende versies van deze lens. We zijn nu bij een OS versie aangeland.

Nu ja, een "slimme" zoekvraag zou dan *50* AND *500* moeten zijn, en als je specifieker wilt weten dan *50* AND *500* AND *OS*. Neem ik aan. Misschien is het handig daar een uitleg over te geven in een sticky: hoe haal je meer uit Birdpix?

Misschien iets voor een apart draadje? Ik meen dat Inge het druk heeft, Leo vast ook?

(Je zou dat idee van Edward om met keywords te werken er ook in uit kunnen werken. Natuurlijk wel op basis van vrijwilligheid. Kan heel instructief zijn. Met name waar het plaatsnamen betreft zou ik een toegenomen eenduidigheid fijn vinden. Daar is ook van alles in automatisering mogelijk zonder dat het ingewikkeld programmeerwerk hoeft te worden.)
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 20 Nov 2012, 23:43    Post subject:
Even een tussenstandje vanuit het editor team:
De eerste "bulk" zit er vrijwel op. Tijdens deze fase van het werk zijn alle wetenschappelijke namen vertaald in de nu gangbare wetenschappelijke namen, waarbij gelijk alle foute schrijfwijzen uit de wetenschappelijke namen zijn gefilterd.
Sommigen van jullie noemden het monnikenwerk, maar de monniken hadden het zwaarder, omdat ze geen Jan Willem hadden, die met enkele fantastische hulpmiddelen de klus een stuk eenvoudiger heeft gemaakt, waarbij hij gebruik heeft gemaakt van het echte monnikenwerk dat al door Peter Vercruijsse achter de schermen was verricht.
Peter heeft dus gezorgd voor een lijst met de namen (wetenschappelijk, Nederlands en Engels) van alle vogelsoorten ter wereld, gebaseerd op de lijst van het IOC, maar met afwijkingen van die lijst die Dutch Birding aanhoudt.
Jan Willem heeft een lijst gemaakt van alle wetenschappelijke namen, die op Birdpix gebruikt waren. Dat zijn dus ook alle wetenschappelijke taalfouten.
De Blauwe Reiger (Ardea cinerea) stond in de lijst onder andere onder de volgende namen in de lijst:
Aardea cinerea
Ardea ardea
Ardea Cinarea
Ardea cincerea
Ardea Cinera
Ardea cinerea
Ardea cinerea Linaeus
Ardea cinerea spp
Ardea cinerea)
en ik heb er vast nog wat over het hoofd gezien.
Door de hulpmiddelen van Jan Willem hoefden we elk van die namen maar een keer in Ardea cinerea te veranderen en alles stond op de goede naam in de lijst. Ook de juiste wetenschappelijke naam is veranderd in zichzelf, omdat er ook in de Nederlandse en Engelse namen de nodige fouten te vinden waren. Die fouten werden er dan ook gelijk uit gehaald.
Ik kan je wel vertellen dat ik het een heerlijk gevoel vond om af en toe meer dan 1000 fouten uit de lijst te halen met een enkele klik op de muis.
Nu staat er in de lijst van wetenschappelijke namen die nog niet is aangepast weinig meer. Nog wat hybriden, die het nodige uitzoekwerk vergen en wat soorten, waar we nog niet helemaal uit zijn.
Nu zijn we bezig met fase twee.
Dat is eigenlijk al veel leuker. Kijken naar de foto's en controleren of de namen kloppen. Dat niet kloppen kan vanwege een foute determinatie. In dat geval krijgt de fotograaf bericht dat we hebben besloten om de naam aan te passen.
Ook is het mogelijk dat de naam niet meer klopt, omdat de naam is veranderd.
Zo zijn onder andere de Koereiger (westelijke en oostelijke soort), de Grote Stern (Amerikaanse Grote Stern) en de Blauwe Ekster gesplitst in twee soorten. Bijna alle Blauwe Eksters op de site hebben daardoor een andere achternaam gekregen (Cyanopica cooki in plaats van Cyanopica cyanus). Die laatste naam bestaat nog wel, maar is nu voorbehouden aan de Aziatische versie van de Blauwe Ekster. Bij dergelijke splitsingen is er geen sprake van determinatiefouten en hebben we de namen gewoon aangepast vanwege gewijzigde inzichten. Het is dus mogelijk dat jullie tot de conclusie komen dat je meer vogelsoorten hebt gefotografeerd dan je je tot nu toe realiseerde.
Deze tweede fase gaat waarschijnlijk flink wat langer duren, want vrijwel alle foto's moeten daarvoor bekeken worden. Bij sommige vogelsoorten (Scholeksters in Nederland bijvoorbeeld) kun je het vanaf de thumbnail bekijken, maar bij lastiger soorten gaat het meer energie vergen. Kortom, voorlopig nog werk genoeg.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Wed 21 Nov 2012, 0:07    Post subject:
Bravo!

Iets wat ik me al tijden afvraag, is waarom mensen vogelnamen met hoofdletters schrijven middenin een zin? Als je het bijvoorbeeld hebt over een blauwe ekster of een merel schrijven ze over een Blauwe Ekster of een Merel. Maar we hebben het ook niet over een Paard of een Leeuw of een Beuk. Nou ja, iedereen mag natuurlijk vogels met een hoofdletter schrijven van mij, maar ik wilde het effe kwijt.

Groeten,

Michiel #Sleep

Arjen Drost
Megavip

PostPosted: Wed 21 Nov 2012, 0:19    Post subject:
Volgens de officiële Nederlandse taalregels horen soortnamen met een kleine letter geschreven te worden. Ik schrijf ze zelf eigenlijk altijd met een hoofdletter (dus ook Paard, Beuk of Leeuw) om onderscheid te kunnen maken tussen een blauwe Ekster (een Pica pica die er nogal blauw uitziet en een Blauwe Ekster (Cyanopica cooki).
Of tussen een Grote Lijster (Turdus viscivorus) en een grote lijster (een vogel van het geslacht Turdus die toevallig nogal groot is).

Oh, en natuurlijk complimenten voor het editor-team!!

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Peter Vercruijsse
Editor

PostPosted: Wed 21 Nov 2012, 14:22    Post subject:
Quote:
Ik schrijf ze zelf eigenlijk altijd met een hoofdletter
Arjen, je hebt gelijk dat de officiele spelling met een kleine letter is, maar je geeft ook direct de reden waarom we de namen toch met hoofdletters schrijven! Ook in het Engels horen ze officieel met kleine letters geschreven te worden, maar o.a. het IOC (International Ornithologists' Union) wijkt er ook van af. Ze geven als verklaring:

An important rule adopted at the outset was that the words of an official birds name begin with capital letters. While this is contrary to the general rules of spelling for mammals, birds, insects, fish, and other life forms (i.e., use lowercase letters), the committee believed the initial capital to be preferable for the name of a bird species in an ornithological context, for two reasons.
1.It has been the customary spelling in bird books for some years;
2.Because it distinguishes a taxonomic species from a general description of a bird. Several species of sparrows could be described as “white-throated sparrows,” but a “White-throated Sparrow” is a particular taxonomic species
.

En de volgende zin geeft ook aan waarom het handig is de soortnamen met een hoofdletter te schrijven:
"ik zag een zwemmende grote mantelmeeuw maar ik kon niet zien of het een kleine grote mantelmeeuw was of een grote kleine mantelmeeuw". Very Happy

Groet,
Peter

Michiel Janssen

PostPosted: Wed 21 Nov 2012, 18:36    Post subject:
Duidelijke antwoorden, bedankt voor het toelichten!

Groeten,

Michiel

Arno van Berge Henegouwen
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 22 Nov 2012, 1:10    Post subject:
Marcel schreef:
"Het komt inderdaad voor dat een taxon vernoemd wordt naar een onderzoeker, of naar een ander persoon maar dat is niet noodzakelijkerwijs diegene die het taxon het eerste heeft beschreven. Ik dacht dat het in sommige takken van de biologie zelfs "not done" is om een soort naar jezelf te vernoemen."

Het is nergens verboden om een soort naar jezelf te noemen. Het is meermalen gebeurd. Maar je maakt je er wel belachelijk mee. Wie met de regels van de naamgeving bezig wil zijn, doet er goed aan de laatste druk van de International Code of Zoological Nomenclature aan te schaffen. In mijn systematische werk heb ik dat heel vaak geraadpleegd. Je kunt ook naar de website gaan:
http://www.nhm.ac.uk/hosted-sites/iczn/code/

Enne Marcel, ondanks Utrecht heb je het heel goed onthouden. Groeten uit Leiden....

Digiscoopapparatuur:
Olympus E-PL6 14-42mm op Swarovski ATS80HD + 30xSW;
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum