Gender: Male Age: 42 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 76 Location: Katwijk
Posted: Wed 02 Nov 2005, 17:04 Post subject: Onscherpte, het nadeel van converteren naar JPEG?
Een scherpe foto maar die toch onscherpte toont?
Er was al veel over getwitst bij verschillende foto's. Is die nou scherp of niet. Meestal waren de foto's van goede kwaliteit en was de kwaliteit van de gebruikte apparatuur ook optimaal. En toch waren er delen van de vogel onscherp op de foto terwijl de rest wel scherp was. Hoe kan dat?
Bij dia's had en misschien heb je nog de beste kwaliteit. Een professioneel gescande dia staat gelijk aan 18 miljoen pixels en de meeste gebruikte digitale toestellen zitten rondom de 10 miljoen pixels (kwestie van tijd). Om deze kwaliteit zo goed mogelijk te benaderen schiet je daarom je foto's op de hoogst mogelijke kwaliteit, RAW dus (rond de 5-8 MB). Wanneer je je foto's op internet wilt plaatsen zoals op Birdpix wordt de foto omgezet naar JPEG. Alleen al met het omzetten van RAW naar JPEG gaat er een hoop informatie verloren. Je foto gaat van bijv. 7 MB naar 1,5 MB.
JPEG gooit dus veel van je foto weg. Op het eerste gezicht lijkt er dan niks te veranderen, maar soms zie je duidelijk het resultaat hiervan. JPEG maakt van lichte en donkere delen een geheel vlak. Hierdoor verlies je dus de doortekening op de foto en lijkt deze onscherp. Enkele voorbeelden:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=36526&recent=1
let bij deze foto op de donkere schouderveren en de tekening op de borst. Hierbij zie je wat JPEG dan doet met het weghalen van de doortekening. Terwijl je dus bij andere veren de haartjes kan tellen waar de veer uit bestaat zo zie je bij de egale delen vlakvorming ontstaan.
(*Deze foto's dienen als voorbeeld, en zijn niet specifiek gekozen als commentaar op de fotograaf ofwel zijn werk.)
Wat mij ook opvalt is dat dit effect ook meestal voorkomt bij foto's die met bewolkte of donkere omstandigheden zijn genomen. Bij foto's die zijn gemaakt met een zonnetje lijkt dit effect minder op te treden. Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken want dit kan zeker een discussie zijn die leerzaam kan zijn.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 02 Nov 2005, 20:36 Post subject:
hi menno,
ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Dat het bij zonnig licht minder snel dichtslaat dan bij zacht licht lijkt me logisch: jpeg zoekt waar gegevens kunnen worden samengevat. Dat zal vrijwel altijd zijn in fotodelen waar weinig contrast in zit. dus een zacht wit veertje verdwijnt in het witte verenpak. een oog zonder lichtje verdwijnt in een zwarte kop.
het zou fijn zijn als we het konden vergelijken met ongecomprimeerde uitsneden uit de fotos van jan en arie. Meten is weten.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum