Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Spreiding kwaliteit telelenzen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 22 Nov 2012, 11:52    Post subject: Spreiding kwaliteit telelenzen
Het is bekend dat er vaak spreiding is in optische eigenschappen bij telelenzen , zeker bij de goedkopere merken. Hoe kun je voorkomen dat je een slechte lens treft. In de winkel hebben ze vaak maar 1 of soms 2 exemplaren. Je kunt ze natuurlijk niet allemaal uitgebreid testen in de winkel. Zijn er tips of trucs om daar toch enigszins een vinger achter te krijgen op het moment dat je dus in de winkel staat en je kunt kiezen tussen uit bv. 2 exemplaren , ergo er is maar 1 exemplaar aanwezig.

mvg

Herman van der Klis
Back to top
Reply with quote

h.reulen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 Nov 2012, 22:37    Post subject:
Na ook ervaring te hebben opgedaan met een slechte lens ben ik met camera naar Konijnenburg in Turnhout gereden waarbij ik een lens had gereserveerd. Na de lens aldaar op het industrieterrein te hebben uitgeprobeerd, ben ik teruggereden naar huis en heb daar de foto's beoordeeld op de computer. Toen deze goed bleken te zijn, ben ik 2 dagen later terug gereden en heb de geteste lens aangeschaft. Al met al omslachtig maar zo voorkom je dat je veel geld uitgeeft voor een hoop ergernis.
Back to top
Reply with quote

Herman van der Klis

PostPosted: Sat 24 Nov 2012, 12:54    Post subject:
Okay , dat is dus ook een methode. Maar zijn de meeste cameraboeren zoals, Kameraexpres, Cameranu , Konijn en noem ze maar op , daar altijd van gediend ? Mag je ze soms ook op proef een keer gebruiken ?
Wat zijn jullie ervaringen ?

mvg

Herman van der Klis
Back to top
Reply with quote

temmie

PostPosted: Sat 24 Nov 2012, 13:33    Post subject:
In principe mag je koopwaar binnen 7 dagen terugsturen (ik heb het dus over aankopen via internet, van op afstand), mits geen gebruikssporen e.d.

Lijkt me een handige manier (ik ken mensen die 2-3 lenzen tegelijk kopen, en de beste houden, de rest terugsturen).
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Sat 24 Nov 2012, 13:51    Post subject:
Een hele goede vraag in ieder geval.

Een vrij complexe kwestie dit.

Je kan natuurlijk reserveren, waardoor het geteste exemplaar ook hetgeen is welke je eventueel naar huis neemt. Ze hebben dan je adres enz. en je kan dan ook zonder probleem buiten de apparatuur uittesten. Misschien een idee om dan een laptop mee te nemen en te vragen of je de foto's direct mag bekijken. Dit bekijken zou allemaal in de winkel moeten kunnen. Bij Konijn hebben ze tafels waar je je kunt situeren.
Vaak kost het ook tijd om het maximale uit een lens te halen, dus ja, in hoeverre heb je wat aan de eerste resultaten. Kwestie van inschatten dus. Misschien heb je wat aan foto's die gemaakt zijn met dezelfde soort lens welke als voorbeeld dienen qua scherpte?

Je kan sowieso de lens ruilen of je geld terugkrijgen binnen een bepaalde tijdsperiode, wanneer deze niet aan je eisen voldoet.
Geen concreet antwoord op je vraag, maar misschien heb je er wat aan. Wink
Back to top
Reply with quote

h.reulen

PostPosted: Sun 25 Nov 2012, 11:28    Post subject:
ik mocht bij konijnenburg (turnhout) de lens gewoon uittesten op het industrieterrein waar ze zijn gevestigd. Ben zeker een uur weggeweest en mijn vrouw zat binnen lekker aan de koffie. Was dus geen enkel probleem.
Back to top
Reply with quote

Herman van der Klis

PostPosted: Mon 26 Nov 2012, 8:05    Post subject:
Bedankt voor een aantal bruikbare tips.

mvg

Herman
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic