Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 1Ds mark III houden of 5D mark III kopen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Dec 2012, 22:22    Post subject: Canon 1Ds mark III houden of 5D mark III kopen?
Hallo,

Ik ben op dit moment in het bezit van de Canon 1Ds. Ik heb net de nieuwe Canon 300mm II gekocht. Ik wil graag de 2.0 extender gebruiken echter merk dat de camera hier niet goed op reageert.
Nu lees ik dat de Canon 5D Mark III lichtgevoeliger is en beter reageert op de 300mm lens.
Is er iemand die ervaring heeft met de Canon 1Ds in vergelijking met de Canon 5D mark III? En evt.met converters?

Mvg.
Pascal
Back to top
Reply with quote

Edward van Altena

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Dec 2012, 22:43    Post subject:
Jazeker.

De AF is sneller en nauwkeuriger op de 5D Mark III.
Een wereld van verschil was mijn ervaring.

Met vriendelijke groet,

Edward.

www.wildlife-photos.net
Back to top
Reply with quote

H.van Emden

PostPosted: Wed 12 Dec 2012, 19:24    Post subject:
De 1Ds Mark III presteert gelijk aan de 1D qua AF
Het front-focus probleem doet zich vooral voor met zeer lange brandpunten, in combinatie met AI Servo AF. De camera blijft ook meer focussen dan nodig is. De AF op de Mark III met de 300 f 2.8 en 2x ext. is toch wel snel, alleen iets minder snel dan de 5D mk III. E.e.a. hangt ook af van de instellingen.

De EOS 5D Mark III gebruikt hetzelfde 61-punts wide-area autofocus systeem als het vlaggenschip, de Canon 1D X. Dit autofocus systeem zorgt voor een zeer hoge gevoeligheid, precisie en snelheid. De sensor beschikt over 41 cross-type punten en vijf dubbele cross-type punten. Volgens Canon levert het hiermee een ongeëvenaarde nauwkeurigheid over het gehele beeld.
Gitzo
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Wed 12 Dec 2012, 19:34    Post subject:
Dat klinkt heel leuk van Canon, maar ik zie het als typische marketingtaal. Ik geloof best dat die punten heel goed werken, maar uiteindelijk gebruiken de meeste (vogel)fotografen toch maar één scherpstelpunt om precies daar de focus te hebben en niet een millimeter ervoor of erachter. Toch? Wat dat betreft lijkt me dat je meer hebt aan die 5 dubbele cross-type focuspunten want die zijn het nauwkeurigste. Als ze er daar nou meer van maken, dan mogen ze die andere tot aan de 61 houden.

Groeten,

Michiel

peter wijn

PostPosted: Thu 13 Dec 2012, 11:51    Post subject:
michiel,
Camera's als de 5D en 1D(s) zitten bijna geen toeters en bellen op. Alleen maar dingen die verschrikkelijk handig kunnen zijn voor fotografen onder heel diverse omstandigheden. Het vergt wel wat kennis/ervaring van de fotograaf om op het juiste moment de juiste instelling te kiezen. Maar eens je weet wat er mogelijk is, dan heb je het bijzonder snel ingesteld met de topmodellen.
Er zijn absoluut momenten dat je wel gebruik kunt maken van andere scherpstelpunten dan alleen het centrale. En dan met name bij de topmodellen dus.

Je zou kunnen zeggen dat de filmfunctie hierop nog enigszins een uitzondering vormt en zich nog enigszins in het toeters en bellen stadium bevindt. (Geldt ook voor de concurrent).
Reply with quote

Milihili

PostPosted: Thu 13 Dec 2012, 12:32    Post subject:
Als ik het goed lees, spreekt Michiel de wens uit om bij wijze van spreken liever 20 dual-crosspoints te hebben, dan 200 enkele cross-points.
Zelf stond ik laatst op het punt om een 5DmkIII te kopen. Toch heb ik gekozen voor een 1D-IV, mede vanwege de lichte crop. In Pascals geval zou het kunnen betekenen dat een 1.4x converter zou volstaan. Wellicht zou een converter-wissel met de 1D-IV autofocus een groter voordeel op kunnen leveren dan de nieuwste generatie AF. Tevens verlies je niet het fijne model body.
Sorry voor promoten van mijn eigen type camera, maar in dit geval was dit het eerste waaraan ik dacht.

Groeten, een andere Michiel

Michiel Janssen

PostPosted: Thu 13 Dec 2012, 13:15    Post subject:
Helemaal goed, Michiel. Naast een aantal dubbele cross-focuspunten is ook een mooi aantal enkelvoudige cross-focuspunten wenselijk. Mijn 40D heeft in totaal 9 autofocuspunten en dat hadden er van mij best wat meer mogen zijn (ergo, >9 is beter). Maar 61 lijkt me onnodig veel voor een vogelfotograaf. Voordat ik het juiste punt zou hebben geselecteerd (uit 61), is de vogel vast al weer gevlogen. Wink

Groeten,

Michiel

Edits: mijn geloofwaardigheid gooi ik volledig ten grabbel als ik doe overkomen dat ik mijn 40D prefereer boven een 5D MkIII. Echt niet! Embarassed

Last edited by Michiel Janssen on Thu 13 Dec 2012, 21:01; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 13 Dec 2012, 20:10    Post subject:
Om de een of andere reden denk ik dat een 5D mk iii een betere 40D is dan de 40D zelf.
Het punt van andere Michiel snap ik.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum