Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welke Iso-waarden gebruiken?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 16:27    Post subject: Welke Iso-waarden gebruiken?
Ik maak zo nu en dan (maar vooral tijdens vakanties) wel eens wat kiekjes van vogels. Ik noem het met name kiekjes omdat ze zelden in de buurt komen van het niveau van de prachtige plaatjes op BP. Ik heb mezelf lang voorgehouden dat dat komt omdat de meeste fanatiekelingen urenlang in de hitte, of in de kou en in het water staan om een paar honderd foto's te maken, zodat er altijd wel een goeie bij zit.
Dat is natuurlijk niet waar, net zoals een duurdere camera en een grotere lens geen garantie biedt.
Ik vroeg me echter wel af of ik het met mijn Canon 60D en 70-300mmm lens toch niet beter zou kunnen. Ben eens wat gaan neuzen en het viel me op dat de meesten vrij hoge iso waarden gebruiken.

Uit de analoge tijd kan ik me herinneren dat dat vaak korrelige foto's opleverde, dus alleen gebruiken bij weinig licht. Je kunt er natuurlijk ook kortere sluitertijden of hogere diafragmawaarden mee gebruiken.
Blijft mijn vraag: welke isowaarden zijn aan te raden? Is er een maximum?

Ben overigens wel van plan om eens een cursus digitale fotografie te gaan volgen.

Groetjes,
Ger

Robbert de Smet

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 16:34    Post subject:
Hallo Ger,

Zelf fotografeer ik meestal op ISO 400. Als het kan (als er voldoende licht is) probeer ik de ISO waarde nog lager te zetten.
Bij donkerder weer wil ik ook nog wel eens wat boven de 400 gaan tot maximaal 800 bij vogelfotografie.
Denk dat je met de 60D toch ook wel tot ISO 800 moet kunnen gaan, hoewel je natuurlijk beter lagere waardes kunt gebruiken vanwege de ruis.

Groeten,
Robbert
Reply with quote

Laurens

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 16:52    Post subject:
Beste Ger,
ISO is inderdaad vaak wat lastig, iets hoger in de ISO kruipen kan je nét dat momentje opleveren hoe je het hebben wil, maar inderdaad: ruis (of: ruisreductie met als gevolg scherpteverslies) komt dan weer op je pad...
Zelf heb ik de 50D en de 5D2, probeer respectivelijk nie boven de 400/800 te komen (liefst zo laag mogelijk!), al zijn er uitzonderingen dat ik er nog een stop bij pak...
Schiet zelf haast altijd op de AV stand van de camera, zodat je het diafragma eenvoudig kan regelen en hier mogelijk ook nog winst in je licht mee kan halen. Let wel op, veel lenzen zijn wijd open niet op hun scherpst. 1 a 2 stops knijpen is in veel gevallen goed, maar erg afhankelijk van je lens...
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 17:16    Post subject:
Hallo Ger,

Meest van de tijd fotografeer ik op 400 ISO (heb je met dat weer hier in Nederland Very Happy ). Met zonnig weer zo laag mogelijk, 200 ISO. Vanuit een schuilhut, bos etc. vaak 800 ISO soms zelfs 1600 ISO.
Hoger niet, trekt mijn camera gewoonweg niet.
Wat Laurens ook zegt: AV voorkeuze en dan diafragma 8 of 9.
De meeste lenzen tekenen het scherpst bij diafragma 8.
Gewoon uitproberen en eventueel opschrijven wat voor jou de beste instellingen zijn.

Groet,
Ruud

kanon

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 16:51    Post subject:
Hoewel ik het met de meeste reacties eens ben doe ik het toch net even anders: een scherpe foto wordt bepaald door: goede lens, (snelle) sluitertijd, voldoende geknepen diafragma en camera.
Daarom fotografeer ik (de laatste tijd) het liefst op de M-stand waarbij de sluitertijd en diafragma in ieder geval bekend zijn. De ISO kan ik op automatisch zetten met begrenzing (niet boven de 1600), maar deze optie is wel afhankelijk van het toestel. Tevens kan de ene camera ook hogere iso's aan dan een andere. Dus kijk naar wat je camera aan kan en experimenteer maar wat.
Veel suc6
Henk-Jan

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote

Milihili

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 17:06    Post subject:
Iedereen heeft zo z'n voorkeur. Door een discussie op dit forum heeft iemand me overgehaald om eens de M te proberen, deze stand gebruik ik nu vaak.

Wat ik heb geleerd is dat het belangrijk is om niet 'bang' te zijn voor hoge ISO-waarden. Door wat aan te kloten om bv ISO800 te vermijden levert zelden resultaten. Vaak werkt het beste om de hoge ISO te accepteren en altijd correct te belichten. Mocht er dan bij de nabewerking alsnog veel ruis zijn, dan accepteer ik dat als een gegeven.

Groeten Michiel

Brasil

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 17:27    Post subject:
Ger, ik werk met een canon 50D en blijf het liefst op maximaal ISO 500 zitten maar soms met kolibries ga ik naar ISO 650, vooral als er goed licht is ga ik wat hoger zitten om zoveel mogelijk snelheid te hebben en omdat je dan minder ruis krijgt met goed licht. Voor mij werkt dat goed maar om echt de beste scherpte te houden is mijn maximum ISO 500. Met de canon 450D werkte ik vrijwel altijd op ISO400 omdat je geen tussenstap had en meteen naar ISO800 ging. Dat gaf me teveel ruis of verlies van detail in de foto.
Hoop dat je er wat aan hebt..

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

Twizter

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 17:51    Post subject:
Gosh, als ik lees wat hier als maximum ISO geldt moet ik toch de wenkbrouwen fronsen.
Op mijn D300 ga ik gemakkelijk tot ISO 1600 en met mijn D800E heb ik vorige week naar ISO3200 gegaan en er is geen ruis waar te nemen.
Het was de eerste keer dat ik deze hoge ISO waarde gebruikte maar het heeft me overtuigd daar in de toekomst geen schrik voor te hebben.
ISO800 mag dan vroeger de maximale norm geweest zijn, anno 2012 (en binnen enkele uurtjes 2013) is dat al lang niet meer zo.
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 18:20    Post subject:
Twizter wrote:
ISO800 mag dan vroeger de maximale norm geweest zijn, anno 2012 (en binnen enkele uurtjes 2013) is dat al lang niet meer zo.

Dit is een geheel verkeerde conclusie. iso 800 is nooit de norm geweest.
De maximale iso is uiteraard gewoon gerelateerd aan de capaciteiten van de camera die je gebruikt en je eigen subjectieve beoordeling van het acceptabele daarvan. Met nieuwe camera's wordt die grens natuurlijk bij hogere waarden bereikt.

Misschien wel interessant om te vermelden is dat ik sommige beroepsfotografen nog wel eens hoor zeggen dat ze die hoge iso toch liever niet gebruiken ( ondanks geavanceerde toestellen ) omdat je dan toch net iets minder details ziet. Een verbetering is het zekers, nu de prijs nog omlaag Very Happy.
Back to top
Reply with quote

ggerretje

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 19:19    Post subject:
Ik had natuurlijk wel een hele discussie verwacht na zo'n vraag.

Ik heb uit de reacties tot dusverre begrepen dat ik best wel wat hoger kan gaan dan de 160 die ik normaal bij goed weer gebruik.
En uiteraard de resultaten van verschillende instellingen vergelijken.
Ik zal de antwoorden met aandacht blijven volgen, maar wil toch alvast iedereen bedanken voor de bijdragen aan het beantwoorden van mijn vraag.

Met de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar, wens ik jullie ook nog veel fotografeer-, en vogeltjes-genot.

Ger

Milihili

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 20:33    Post subject:
In de winter zou ik op een normale dag iso400 als basis nemen. Zoals je kan lezen, is dat geen enkel punt. Uiteindelijk is zelf uitproberen het beste. Een knuffeltje ofzo in de tuin zetten, en kijken wat het effect is. Als je het knuffeltje een beetje uit het licht is, dan zal je merken dat te lage Iso grotere kans heeft op bewogen foto's. Dan kom je vanzelf bij het dilemma: succeskans versus ruis.
Soms kan je de sluitertijd maximaliseren, met hoop op zegen. Een andere keer wil je dat zoveel mogelijk foto's scherp zijn, de ruis is van minder belang.

NellekeSn

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 20:58    Post subject:
Bij mij komt lezende een andere vraag op.
Ik gebruik meestal iso 400 en als het niet anders kan 800.
Toch heb ik bij iso 400 soms meer ruis als bij iso 800.
Ervaring leert me dat donkere vlakken eerder ruis laten zien.
Zijn er meer factoren van belang om zo min mogelijk ruis te krijgen?
Groeten van Nelleke
Back to top
Reply with quote

temmie

PostPosted: Tue 01 Jan 2013, 12:04    Post subject:
Ruis is niet alleen afhankelijk van ISO, maar natuurlijk hoe hoger de ISO, hoe meer kans op ruis.
Ruis hangt ook af van de belichting op het onderwerp. Hoe gelijkmatiger, hoe minder ruis. Bij een onderwerp met hele lichte en hele donkere delen heb je veel meer kans op ruis in de donkere delen dan bij een gelijkmatige belichting.
Je ziet dit goed in het histogram: de informatie wordt al dan niet samengeduwd (en met hoge ISO dus nog meer). Maar je kan perfect een onderwerp bij ISO 3200 goed fotograferen als de contrasten goed zitten, verwacht er dan wel geen billboard van te maken.
Back to top
Reply with quote

Brasil

PostPosted: Tue 01 Jan 2013, 15:08    Post subject:
Wat al aangegeven is, het is ook deels een subjectieve zaak hoeveel ruis of verlies van detail je tolereert. Met een goed ontruis programma kun je veel rechttrekken maar geen detail toevoegen. Zelf gebruik ik Topaz wat heel aardig werkt. Door b.v. alleen de achtergrond te selecteren hou je detail op je onderwerp en de achtergrond wordt ruisvrij. Voor mij is het verlies aan detail bij hogere iso meer een onderwerp van zorg, niet zo zeer de ruis op zich omdat je daar nog wat mee kan.

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 01 Jan 2013, 15:10    Post subject:
persoonlijk vind ik ruis het kleinste probleem van hoge iso.

het dynamisch bereik holt achteruit.

Vogels zijn normaliter kritischer dan andere onderwerpen. Er zit heel subtiele toning in de veren... Nachtopnamen kunnen juist erg mooi zijn door het lage dynamisch bereik en de ruis, die hoge iso opleveren - en door de bewegingsonscherpte en flinterdunne scherptediepte en vignettering die sluitertijd en lens geven. Net zoals je met je ogen ziet.

... maar eerst eens een foto maken, dan een scherpe foto, dan een mooie foto en dan een interessante foto...
is mijn amateuristische benadering.

Dus probeer en zie wat het doet.
Reply with quote

Hans Overduin

PostPosted: Tue 01 Jan 2013, 19:40    Post subject:
Hallo, bovenop het hierboven allemaal reeds uitvoerig beschreven, blijft natuurlijk ook de camera van belang: ik kan met mijn (Nikon) D300 eigenlijk niet fatsoenlijk boven de ISO 400 fotograferen, terwijl mijn D4 geen enkele moeite heeft met ISO 1200 of soms zelfs meer. Wel hangt het van de belichting af en de hoeveelheid licht/donker wat je aan ruis ziet. Ook luistert de belichting nauwer: hoe beter belicht, hoe minder ruis. Ik ken jouw camera niet, maar ik zou gewoon eens experimenteren en kijken tot hoever je kunt gaan.
Wel geldt (zie opmerking over dynamisch bereik van Peter): hoe lager de ISO hoe beter over het algemeen, dus gebruik ik het alleen in die omstandigheden waar ik de snelheid echt nodig heb en er te weinig licht is.
Hopelijk kun je er iets mee,
groet,
Hans
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Tue 01 Jan 2013, 20:14    Post subject:
Wat ik tijdens mijn workshops altijd adviseer is om eens een serie foto's te maken met oplopende iso-waardes. Zet je camera op statief, zorg dat er een egaal donker vlak in beeld is (daar zie je de ruis het eerst namelijk), begin bij iso 100 en ga door zover je camera het toestaat.
Op de computer kun je dan kijken bij welke iso-waarde je de ruis storend gaat vinden.

Op die manier kun je namelijk kijken wat jij bij jouw camera nog acceptabel vindt. De ene fotograaf wil namelijk geen enkele ruis in z'n foto's hebben, terwijl de andere een beetje ruis geen probleem vinden. Verder hebben nieuwe en duurdere camera's minder last van ruis dan oudere en goedkopere camera's.

Blijft natuurlijk wel staan (mede vanwege het grotere dynamisch bereik) dat het verstandig is om een zo laag mogelijke iso-waarde te kiezen.

Succes ermee!

Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Tue 01 Jan 2013, 22:39    Post subject:
@ Nelleke: er zijn idd meer factoren die een rol spelen. Bij donkere stukken zie je het eerder. Verder is het zo dat als je gaat onderbelichten je veel meer last van ruis krijgt. Dus probeer je foto rechts op het histogram te houden (expose to the right). Je kunt altijd in de nabewerking hem nog iets donkerder maken.

Verder ben ik het eens met voorgaande schrijvers. Met mijn Nikon D300 ging ik liefst niet hoger dan iso800. Gisteren met mijn Nikon D800e gewerkt met iso1600 (zie foto van havik van gisteren). No problem at all! Durf zelfs nog wel hoger.

O ja, verder kun je in bijv. Lightroom de ruis nog wat terugdringen.

Bendiks

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum