Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 1D Mark III

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 16:27    Post subject: Canon 1D Mark III
Hallo allemaal,

Sinds kort fotografeer ik ook af en toe sport in een sporthal, hier is erg weinig licht aanwezig waardoor je al snel met je ISO waarde naar boven zult moeten.
Om een beetje fatsoenlijke sluitertijden te krijgen fotografeer ik nu op ISO 3200, met mijn Canon 40D. Dit geeft zoals ook wel te verwachten is, erg veel ruis.

Ik ben daarom nu aan het kijken voor een nieuwe camera die dus beter om moet kunnen gaan met hogere ISO waarden. Ook zou het wel mooi zijn dat de camera minsten even snel,
maar liever sneller (autofocus en beelden per seconden) is dan mijn huidige 40D. Dit aangezien ik de camera ook voor vogelfotografie zal gaan gebruiken.

Heb mijn oog laten vallen op een tweede hands Canon 1D Mark III. Aangezien er hier verschillende mensen met een 1D Mark III fotograferen,
vroeg ik mij af of hiermee goede (niet te veel ruis) foto's te maken zijn rond de ISO 3200 ?

Een Canon 1D Mark IV is natuurlijk erg mooi en zal hoogst waarschijnlijk zeker voldoen aan mijn eisen. Echter vind ik deze toch net iets te duur,
tenzij iemand natuurlijk een goed aanbod heeft! Smile

Met vriendelijke groet,
Robbert de Smet
Reply with quote

Laurens

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 16:57    Post subject:
Robbert welke lens gebruik je hiervoor, is hier niet ook winst in te behalen? Wellicht ook niet goedkoop, maar in mijn ogen vaak een interessantere aanschaf dan een nieuwe body Wink
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 17:10    Post subject:
Ik zou eerst eens naar een 2.8 lens gaan kijken (als je die al niet hebt). 3200ISO met een 1DMKIII kan je rustig vergeten. Voor nood 1600ISO en dan is de koek echt op. De nieuwere camera`s gaan veel beter om met ruis en hoge ISO waardes. Waarom geen 7D of 5D MKII? Te lage snelheid misschien??
Binnen sport fotograferen is gewoon een ramp. Heb jaren judowedstrijden gefotografeerd van mijn zoon. Je zit altijd te ver weg, geen licht genoeg etc.

Groet,
Ruud

Robbert de Smet

PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 17:22    Post subject:
Allereerst beide bedankt voor jullie reacties!

@ Ruud, heb ook (even) aan de 7D gedacht, maar had begrepen dat deze toch minder presteert met hogere ISO waarden.
Misschien dat mensen met ervaring hierover meer kunnen zeggen? 5D Mark II is inderdaad qua ruisprestaties weer erg goed,
maar inderdaad te langzaam (voor mij). Dan vind ik het ook zonde van mijn geld..

Qua lenzen is er niet meer veel te halen. Was het hierboven vergeten te vermelden, maar fotografeer al met f/2.8.
Dit met ISO 3200 levert dan een sluitertijd op van (maar) 1/500 tot maximaal 1/640 sec. Vandaar dat ik denk ik toch beter voor een andere camera kan kijken.

Groeten,
Robbert
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 17:50    Post subject:
Waarschijnlijk beter als de 1DMKIII Very Happy
Vergeet het....
Wat voor een binnensporten fotografeer je?
Het enige wat je nog zou kunnen proberen is investeren in een goede flitser. Of in een 200mm f2.0 lens (maar dan ben je ook minimaal 5000 Euro armer). Een Canon 580 EXII flitser bijvoorbeeld. Wat ik al zei: binnen in sporthallen fotograferen is een complete ramp. Ik fotografeer pas 34 jaar dus ik heb alles al wel eens gedaan, en sporthallen......
Een andere camera is naar mijn bescheiden mening echt geen optie (of een 1DX, maar dan nog).

Groet,
Ruud

Robbert de Smet

PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 18:25    Post subject:
Tot nu toe heb ik alleen nog volleybal gefotografeerd in de sporthal, maar misschien dat ik in de toekomst ook nog andere sporten ga fotograferen.
Flitsen is voor zover ik weet niet toegestaan tijdens de wedstrijden, maar dit zou ik nog eens na kunnen vragen.
Dat fotograferen in een sporthal een ramp is, ben ik al na de eerste foto's achter gekomen. De hoeveelheid licht in de sporthal komt ongeveer overeen met het begin van de schemer buiten..

In ieder geval nogmaals bedankt voor je reacties! Misschien dat ik dan maar over moet stappen op sporten die buiten worden uitgeoefend. Wink

Een Canon 1D Mark IV of X zou toch wel voldoende moeten zijn om fatsoenlijke foto's te kunnen maken in een sporthal ( met f/2.8 )? Niet dat deze camera's binnen mijn budget liggen, maar gewoon benieuwd.

Groeten,
Robbert
Reply with quote

Martijn Horsten

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 10:59    Post subject:
Hoi Robbert,

Buiten sporten zijn ook leuker. Krijg je mooiere foto's door en is dus ook nog eens goedkoper Very Happy

Gr
Martijn
Back to top
Reply with quote

Milihili

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 11:34    Post subject:
Zelf heb ik een 40D en sinds twee maanden een 1D-IV. Op gevoel is mijn conclusie dat het lichtverschil 1,33stops is. De camera heb ik onlangs uitgeleend aan een 7D eigenaar die hem bij een optreden wilde gebruiken. Zijn conclusie was dat er op de 1D-IV een tikkeltje minder ruis is op 6400ISO dan bij de 7D op 3200ISO. Hoe de 1D-III het doet weet ik niet, maar op internet sites zijn zat vergelijkingen te vinden. Bijvoorbeeld op Flickr te zoeken naar eigenaars van een 1D-III. Dan kan je snel door hun portfolio bladeren op zoek naar hogere ISO's.
http://www.flickr.com/search/?q=1d3%20indoor

De keuze voor een nieuwe body is verrekte lastig. Want sommige zweren bij de 7D, andere zweren bij een 1D body. Van beide groepen heb ik prachtige indoor foto's gezien. Voor elke eigenaar die klaagt over high-ISO ruis op z'n 7D is er ook eentje die op 6400ISO geweldige shots maakt Smile.

Als je cleanere beelden wilt, dan is verder kijken naar een andere camera geen gek idee. Een grotere zoeker, meer focuspunten die een gunstigere ligging hebben, zijn zaken die erg fijn werken.

@Martijn Horsten: welke camera zou jij gebruiken voor indoor sports, jouw 1D-IIN of de 40D? Merk je verschillen in de hogere ISO's?

Groeten Michiel

Robbert de Smet

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 13:00    Post subject:
Weer bedankt voor de reacties!

@ Martijn, buiten sport fotograferen zal inderdaad een stuk goedkoper zijn. Moet ik alleen voor mijzelf nog even kijken welke sporten (en waar) ik wil gaan fotograferen..

@ Michiel, ik hoor wel dat ik er nog eens goed over moet nadenken welke body het uiteindelijk zal worden. In ieder geval bedankt voor de tip om flickr.com en andere sites
te zoeken om de foto's van verschillende body's naast elkaar te kunnen bekijken.

Als er verder nog mensen zijn met een mogelijk oplossing of ervaring met hoge ISO waarden met een 7D, 1D Mark III (of 1D Mark IV), dan hoor ik het graag!

Groeten,
Robbert
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 13:17    Post subject:
@Robbert: zoek maar naar mijn foto`s...
Ik heb een 1DMKIIN, 1DSMKII en een 1DMKIII.
1DMKIIN hoef je echt niet hoger te gaan als 400 ISO. De 1DMKIII kan tot 1600 ISO goede resultaten opleveren, maar moet je je camera heel goed kennen. Daar boven 1 partij ruis. 1DSMKII weet ik nog niet. Vermoed niet veel hoger als 400 ISO, maar nog niet uitgeprobeerd.
Zoek eens op bekende sportfotografen en kijk wat zij gebruiken.
Daar kan je misschien wat mee doen. Wat ik wel weet is dat ze heel licht sterke objectieven gebruiken voor binnensporten. Zoals de 200mm f/2.0.

Groet,
Ruud

Robbert de Smet

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 13:31    Post subject:
Ruud weer bedankt voor je reactie.
Ik zal het allemaal eens op het gemak bekijken en uitzoeken, in ieder geval bedankt voor de tip!

Groeten,
Robbert
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 18:57    Post subject:
De combi 7D en de 70-200 type II IS USM van Canon bevalt mij prima, ook voor dit soort doeleinden.

Grt Phil

Peter Overbosch

PostPosted: Tue 01 Jan 2013, 10:07    Post subject:
Een 5D Mk III is waarschijnlijk de beste oplossing op dit moment. Die doet het op dit gebied toch nog iets beter dan een 1D Mk IV (ik heb ze allebei), en geeft verder ook een heel mooi beeld.

Groet, Peter

Robbert de Smet

PostPosted: Wed 02 Jan 2013, 14:14    Post subject:
Phil en Peter ook bedankt voor het meedenken!
@ Phil: zo'n Canon 70-200mm f/2.8 IS USM (II) is inderdaad een schitterende lens en voor sport erg veel gebruikt. Voorlopig valt deze echter nog niet binnen mijn budget.
Een camera is op dit moment voor mij denk ik toch "belangrijker". Ook zal ik hier ( naast het gunstige zoombereik ) minder op voorruit gaan aangezien ik al met f/2.8 lenzen fotografeer.
Misschien iets voor later Smile

@ Peter: de 5D Mark III is inderdaad ook een prachtige camera. Bedankt voor het delen van je ervaring betreft de ruis van deze camera vergeleken met de 1D Mark IV!
Met de autofocus zit het bij de 5D Mark III ook wel goed ( zelfde als Canon 1D X ). Enige minpuntje wat ik me bij deze camera kan bedenken is ( naast de prijs) dat het een full frame camera is.
Voor sport wel beter, maar aangezien ik de camera ook voor vogelfotografie wil gaan gebruiken misschien toch minder geschikt. Daarnaast ga ik er qua beelden per seconden niet op voorruit,
wat geen probleem is maar wat wel mooi zou zijn gezien de prijs van de 5D Mark III. Blijft een lastige keuze..

In ieder geval nogmaals bedankt voor de reacties!
Als er verder nog mensen zijn met ervaring of een mogelijke oplossing dan hoor ik het graag! Smile

Met vriendelijke groet,
Robbert
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 02 Jan 2013, 15:19    Post subject:
40D voor vogels en 5DIII voor al het andere?

Voordeel van die 5DIII is dat ie nog wel even mee gaat.
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Wed 02 Jan 2013, 16:42    Post subject:
Denk niet dat je nog veel met de 40D gaat doen wanneer je een 5D III hebt of zoiets. Maar is dat zo erg? Als back-up of tweede camera nog prima te gebruiken.

Full frame en je 300/2.8 gaan denk ik best goed samen (je hebt toch ook een 70-200/2.8?). Wanneer je je converter er tussen zet heb je toch nog een aardig goede set. Voor de vogels die niet dichtbij genoeg zitten zou je anders toch nog problemen hebben of minder goede foto's kunnen maken. Maar het zal wel een nadeel zijn, wat echter volgens mij de overweging nog wel waard is.

Gr
Martijn
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Wed 02 Jan 2013, 16:59    Post subject:
Peter en Martijn ook bedankt voor jullie reacties!
@ Peter: dit zou inderdaad ook zeker een oplossing zijn, maar zoals Martijn ook zegt denk ik dat als ik de 5D Mark III koop,
ik de 40D toch een stuk minder zal gaan gebruiken (ook voor vogelfotografie).

@ Martijn: een Canon 70-200mm f/2.8 heb ik ( helaas Smile ) nog niet. Wel staat deze voor later nog op mijn verlanglijstje.
Denk dat het met het verlies aan bereik ook wel mee zou vallen. Daarnaast heeft de 5D Mark III ook nog eens veel meer MP
( 22,3 i.p.v. de 10,1 MP die ik nu heb ) waardoor je weer wat meer kunt croppen. Hiermee zou je het verlies door cropfactor misschien weer terug kunnen croppen?
Iemand die hier misschien meer over kan zeggen?

Straks eens een kijkje nemen in de fotozaak hier in het dorp of ze hem toevallig in de winkel hebben liggen..

Groeten,
Robbert
Reply with quote

Peter Overbosch

PostPosted: Wed 02 Jan 2013, 18:06    Post subject:
Quote:
Daarnaast heeft de 5D Mark III ook nog eens veel meer MP
( 22,3 i.p.v. de 10,1 MP die ik nu heb ) waardoor je weer wat meer kunt croppen. Hiermee zou je het verlies door cropfactor misschien weer terug kunnen croppen?
Iemand die hier misschien meer over kan zeggen?

De 5D3 heeft een sensor oppervlak van 864mm2, de 7D (als voorbeeld van een 1.6 cropfactor sensor) heeft 332mm2, dat is 38%. Als je de 5D3 cropt met die 1.6 factor, tot 332 mm2, hou je 8.5 Megapxels over. Dat is minder dan de ruim 10 die je nu hebt, maar wel met een hele mooie kwaliteit. Bovendien heb je natuurlijk een hoop extra ruimte die je niet altijd weg wilt croppen.

Groet, Peter

Gertjan...

PostPosted: Wed 02 Jan 2013, 19:27    Post subject:
Als je je 40D thuis laat omdat je een 5DIII zou hebben, dan is er toch geen probleem? Dat is dan je eigen keuze Wink
Back to top
Reply with quote

Milihili

PostPosted: Wed 02 Jan 2013, 22:34    Post subject:
Toen ik m'n keuze maakte voor de 40D te vervangen, toen heb ik allerlei berekeningen gemaakt die voor vogelfotografie gunstig zijn. Uiteindelijk heb ik heel die theorie aan de kant gezet, nog los van de uitkomst. Voor mij telt de grootte van het onderwerp door de zoeker. Dat is voor mij een belangrijkere maatstaf voor de eindkwaliteit dan de hoeveelheid pixels.
Ik zeg niet dat meer mm's beter is, wel heb ik meer het belang ingezien van foto's zo min mogelijk croppen. Alle megapixels ten spijt, door de zoeker wil ik de ogen zo goed mogelijk kunnen volgen.

Robbert de Smet

PostPosted: Thu 03 Jan 2013, 18:23    Post subject:
Weer bedankt voor jullie reacties!

@ Peter: bedankt voor de berekening, die ik achteraf ook zelf had kunnen bedenken Embarassed

Gisteren ben ik zoals gezegd nog even in de fotozaak hier in het dorp geweest om te kijken of ze de camera in de winkel hadden liggen. Tot mijn verbazing (is niet zo'n hele grote fotozaak)
hadden ze de camera in de winkel, maar was de accu die in de doos zat leeg.

Vandaag daarom even terug gegaan om de camera (met een opgeladen accu) uit te proberen naast mijn huidige Canon 40D.
Ik heb vanaf statief met dezelfde lens, het zelfde onderwerp (zwart vel papier) en constant licht met beide camera's met alle ISO waarden foto's kunnen maken.
Thuis op mijn computer zag ik al snel dat de foto's eigenlijk niet met elkaar te vergelijken zijn betreft ruis. De 5D Mark III is gewoon stukken beter.
Als ik het zo even snel bekijk presteert de 5D Mark III op ISO 25600 zelfs beter dan de 40D op ISO 3200. Ik wist wel dat de 5D Mark III veel beter zou presteren, maar dit had ik toch niet verwacht!
Waar ik echter wel een beetje van schrok was het toch wel grote verschil in full frame // 1,6 cropfactor. Aangezien ik toch het meeste vogels fotografeer en ik sportfotografie er "maar bij doe",
denk ik niet dat het een full frame camera gaat worden.. Ik zal er nog eens goed over na moeten denken.

Groeten,
Robbert
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum