Na jaren met mijn oude Sigma 400 5.6 APO te hebben gefotografeerd, komt er dan nu een vervanger.
Ik ben mij aan het focussen op diverse lenzen, en ken inmiddels alle ins & outs van ieder stuk glaswerk.
De 3 smaken die over zijn gebleven betreft de 300 F4 + TC, de 400 5.6 en de Sigma 120-300 2.8 NON OS.
De 100-400 van Canon valt af, omdat ik geen lens wil die extern zoomt, en dus een stofzuigerfunctie heeft. Vandaar dat ook de Sigma 50-500 en de 150-500 afvallen.
300 F4: lekker licht, maar de IS heb ik niet nodig. Fotografeer of vanuit de auto, of vanaf statief.
400 5.6: zelfde range als ik bezit, alleen scherper en snellere AF. met TC geen AF.
120-300: met TC nog AF en op F8 loeischerp. voor registratiefoto's zelfs met 2x TC te gebruiken.
En dan is er altijd weer die lat, die in hoogte verstelbaar is.Deze lag 6 jaar geleden nog op de grond, maar inmiddels heb ik een aardige aanloop nodig om daarbij te kunnen.
De foto's op mijn website worden vaak door niet fotografen bekenen, en daarover niets dan goeds.
Uiteraard beoordelen zij de foto's op kijkwaarde en niet op tekortkomingen.
Op het internet is veel (erg veel) te lezen over diverse lenzen, en veelal lovende woorden met af en toe een minpuntje.
Op Birdpix heb ik in de grote hoeveeldheid foto's gezocht op techniek/exif en omschrijving, om te achterhalen wat waarmee gemaakt is. Helaas is dit voor veel fotografen teveelmoeite, dus veel wijzer wordet je daar niet van.
Kun je Birdpix überhaupt gebruiken als maatstaf voor kwaliteit van een objectief?
Voorbeeld: In het Tijdelijke album staat een foto, die scherpte mist, te donker is, en ruis bevat.
Apparatuur: Canon 7D met 500 F4 met 1.4 TC vanaf rijstzak uit auto.
In de database een foto die ragscherp is, prachtig bokeh en diverse nominaties ontvangt.Gemaakt met een 20D met Sigma 50-500.
Conclusie: allemaal een Sigma 50-500 aanschaffen? en de vaste prime lenzen opdoeken? Of is het ook de fotograaf en de bewerking die een foto kunnen maken en breken?
De voorbeelden op het internet die je kunt vinden over bijvoorbeeld een Sigma 120-300 2.8 dateren allemaal van het moment dat deze lens net op de markt verscheen. Foto's gemaakt met een Canon 10D en bewerkt in PS1 zijn niet meer te vergelijken met de huidige geavanceerde body'd en bewerkingssoftware. Daaruit kun je dus geen conclusies meer trekken.
Toch trekt die Sigma 120-300 mij wel. Op Birdpix zijn er maar een paar gebruikers die foto's hebben gepost, die gemaakt zijn met deze lens. Rien van Zuijlen heeft er een tijdje mee gewerkt en een aantal foto's geplaatst, maar deze dateren alweer van een aantal jaren geleden.
Wie kan mij overtuigen dat ik geen Sigma moet aanschaffen!
Groet, Aad Verkuijl