Posted: Mon 12 Mar 2012, 18:53 Post subject: Canon 400mm
Goedenavond.
Ik heb pas een forum geopend over wie er een Canon 300mm f/4 te koop heeft staan. Maar omdat ik het echt nog niet weet of ik nu een 300mm of een 400mm moet kopen vraag ik. Wie heeft er een Canon 400mm f/5.6 tekoop staan? Graag in onbeschadigde staat. Gewoon goed glas en niet teveel lak schade. Prijs ongeveer €8 a 900,-
Nog tips. ( Ik ga echt alleen voor vogels fotograferen. Dus toch beter de 400mm doen?)
Gender: Male Age: 29 Joined: 22 Oct 2008 Posts: 606 Location: Lunteren
Posted: Mon 12 Mar 2012, 20:06 Post subject:
Nou ja, ik heb een 7D. En als ik van 18mp naar 10mp ga blijft er sowieso qua scherpte genoeg details over in de foto. Dus dat verschil valt weg in mijn mening. Daarnaast heb ik een schuilhut waar f/4 een must is. Net een stop winst. Als je dan die flexibiliteit hebt is dat prettig. Je hebt geen schuifzoom wat ik achteraf minder prettig vond in de hut en beeldstabilisatie wat de Canon 400/5.6L USM toch een moeilijker hanteerbare lens maakt.
Het is wat wikke en wegen en de lenzen liggen onwijs dicht bij elkaar. Maar toch zijn de 300/4L IS en 100-400 veel flexibiler waarbij je bij de 300/4 een stop winst hebt. Want helemaal open op f/4 is het een mooi scherp ding. Met converter moet ik het nog een beetje ondervinden.
Posted: Mon 12 Mar 2012, 20:32 Post subject:
[quote="jvh11"]Nou ja, ik heb een 7D. En als ik van 18mp naar 10mp ga blijft er sowieso qua scherpte genoeg details over in de foto. Dus dat verschil valt weg in mijn mening. Daarnaast heb ik een schuilhut waar f/4 een must is. Net een stop winst. Als je dan die flexibiliteit hebt is dat prettig. Je hebt geen schuifzoom wat ik achteraf minder prettig vond in de hut en beeldstabilisatie wat de Canon 400/5.6L USM toch een moeilijker hanteerbare lens maakt.
Het is wat wikke en wegen en de lenzen liggen onwijs dicht bij elkaar. Maar toch zijn de 300/4L IS en 100-400 veel flexibiler waarbij je bij de 300/4 een stop winst hebt. Want helemaal open op f/4 is het een mooi scherp ding. Met converter moet ik het nog een beetje ondervinden.
Succes![/quote]
Dankjewel. Het is helder. Ik dacht al wel dat ik voor de Canon 300mm f/4 ging maar ik fotografeer nog niet heel erg lang. Dus tips zijn altijd handig. Maar de 300mm wel met converter doen of niet?
Ik loop namelijk ook wel vaak door natuurgebieden. Ook wel eens dan in een vogelkijkhut die gewoon in een natuurgebied staat.
Maar ik heb vaak dat ik dan door een natuurgebied loop en dat er dan wat vlak over komt vliegen (sternen, meeuwen) waar ik dan de snelheid van de lens nu nog voor mis. Ook al is sternen en meeuwen sowieso moeilijk fotograferen.
Posted: Mon 12 Mar 2012, 20:44 Post subject:
Zou ik er absoluut bij kopen. Het geeft je een stuk meer bereik en je kan hem er gemakkelijk tussen uit halen. Mooi ding. Echt L-glas. Zonder converter is hij ook het snelst van de 3, vind ik dan.
Posted: Mon 12 Mar 2012, 21:21 Post subject:
[quote="jvh11"]Zou ik er absoluut bij kopen. Het geeft je een stuk meer bereik en je kan hem er gemakkelijk tussen uit halen. Mooi ding. Echt L-glas. Zonder converter is hij ook het snelst van de 3, vind ik dan.
Gr Jeffrey![/quote]
Dan ga ik maar wel voor de Canon 300mm f/4.
Ik dacht het al wel maar iets extra informatie is altijd handig.
hoi,
ik heb nu de 100-400 van canon, en eerst de 300 f/4 (met extender 420mm).
vanwege de flexibiliteit zou ik de 100-400 aanraden.
enige voordeel van de 300 t.o.v. de 100-400 is de f/4, als je hem tenminste zonder extender gebruikt.
als ik in m'n hut zit en er komt een gaai of duif, of een ree of eekhoorn, dan heb ik aan 300mm (of 420) simpelweg te veel.
gebruikte 100-400 is er voor ongeveer 900 euro wel te krijgen.
GJ _________________ www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Posted: Fri 16 Mar 2012, 20:32 Post subject:
ringen moeten soepel gaan, binnenkant van de zonnekap moet schoon zijn, de statiefgrondel moet 90 graden zijn, geen grote beschadigingen, en al helemaal geen deuken. Je moet (als het met daglicht) is beide doppen eraf halen zodat je er doorheen kan kijken en dan op een wit vlak houden, dan moet er een mooi rond wit cirkeltje ontstaan. Zijn er wazige vlekken of is het geen mooi strak rondje is het glas niet goed of beschadigd. Van beide kan er in kijken.
Als dat in orde is, heb je een goed exemplaar. Wellicht even kijken naar de Date Code op de vatting. UW is bijvoorbeeld 2008 en UM 1998. Die kan je op www.the-digital-picture.com vinden.
Posted: Fri 16 Mar 2012, 20:36 Post subject:
[quote="jvh11"]ringen moeten soepel gaan, binnenkant van de zonnekap moet schoon zijn, de statiefgrondel moet 90 graden zijn, geen grote beschadigingen, en al helemaal geen deuken. Je moet (als het met daglicht) is beide doppen eraf halen zodat je er doorheen kan kijken en dan op een wit vlak houden, dan moet er een mooi rond wit cirkeltje ontstaan. Zijn er wazige vlekken of is het geen mooi strak rondje is het glas niet goed of beschadigd. Van beide kan er in kijken.
Als dat in orde is, heb je een goed exemplaar. Wellicht even kijken naar de Date Code op de vatting. UW is bijvoorbeeld 2008 en UM 1998. Die kan je op www.the-digital-picture.com vinden.
Succes![/quote]
Ik ga sowieso kijken als ik hem 2e hands koop.
Mijn zwager heeft ook veel verstand van lenzen dus ik ga altijd met hem.
Misschien koop ik wel helemaal nieuw.
Ik vind die converters wel duur(misschien kan dat wel later)?
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum