Quote: |
Niet lullig bedoeld, maar een 'normale' vogel doet me wat minder |
leo snellink wrote: | ||
En denk je dat het misschien niet handig is om eerst eens te oefenen op een "normale" vogel, zodat de kans dat je een acceptabele foto maakt als je de kans krijgt om een roofvogel te fotograferen zich voordoet? Het min of meer automatisch weten wat te doen als je je droomonderwerp voor je lens krijgt is namelijk niet echt vanzelfsprekend. Ik denk dat ik mijn eerste kans op een Reuzenzwartkopmeeuw in zomerkleed niet zou verprutsen, omdat ik al heel wat foto's van andere meeuwen heb gemaakt. Als ik met fotograferen zou wachten totdat de droomsoort voor mijn lens kwam.... Oei, zou wel eens een teleurstelling kunnen worden. |
René D. wrote: |
Even inhaken hierop:
Ik fotografeer al heel wat jaartjes en mijn advies is: Geduld, geduld, geduld. (en een beetje geluk) Ik had afgelopen vrijdag geluk: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=303844 Tja soms heb je van die momenten ................... Gr. René Nogmaals: geduld |
Je kunt absoluut stellen dat er sprake is van een ethisch vraagstuk. Voor mijzelf ben ik er nog niet uit of ik het zelf zou willen doen. Liever niet, maar waarom wil ik het eigenlijk niet? Waarschijnlijk omdat ik het niet nodig heb; als er een functie aan die foto's zou zitten zou ik er anders over denken, en dus misschien wel uiteindelijk hetzelfde als jij? Niet alleen de vogels zijn ons lief, en al zeker niet alleen de camera.
Ik zou het een ander in ieder geval niet willen verbieden. Als ik me niet vergis maakt birdpix die keuze ook niet, dat klopt toch? Zolang het niet in beeld is bedoel ik. |
Vogels mogen dus niet gevoerd worden? Dus al die mensen die in het bos een voerplek hebben, zouden hier geen foto's mogen plaatsen? Dan zijn er heel wat mensen die dat toch voor elkaar gekregen hebben. |
Wat is er niet natuurlijk aan de restanten van een aangereden eend of konijn (zoals eerder werden genoemd)? En wat is er niet natuurlijk aan een rat/muis? Allemaal dieren die in Nederland gewoon voorkomen en met regelmaat op het menu van de buizerd komen. |
Ik snap, uit dat oogpunt, het standpunt ook wel. Echter vind ik het jammer dat je er hier dus openlijk voor uitkomt dat je je mede-fotografen niet vertrouwd met dit soort dingen, je bent immers bang dat het de spuigaten uitloopt. |
Dat is inderdaad een 'ethisch vraagstuk' (hoe zwaar wil je eraan tillen zeg? wow!), waar ieder zijn/haar eigen mening over heeft.
En ja, ik zou dieren kweken om ze vervolgens als aas te laten dienen. Waarom niet? Ik heb daar geen problemen mee. Jij eet, vermoedelijk, toch ook dagelijks je stukje vlees? Leg mij het verschil dan eens uit. Het vlees dat wij consumeren is ook afkomstig van dieren die puur om deze redenen gefokt/gekweekt worden, enkel omdat wij zo nodig vlees moeten eten. Vlees is niet noodzakelijk voor de mens, dus ook dit is puur ter bevordering van 'ons eigen geluk'. |
dus: gewoon een plek zoeken waar je een schuiltent goed; en met toestemming, kunt opzetten. Verkeersslachtoffers zijn er genoeg om als aas te dienen. |