Gender: Male Age: 46 Joined: 06 Mar 2006 Posts: 1 Location: Beemte-Broekland
Posted: Mon 06 Mar 2006, 11:46 Post subject: Digiscopen met een Swarovski ATS 65 HD?
Hallo iedereen,
Heb sinds een tijd een ATS 65 HD, en zou evt. willen gaan digiscopen. Kan iemand mij vertellen wat eventuele ervaringen zijn? Gaat dit uberhaupt goed met deze compact scoop? Weet van de swarovski adapters af, maar zijn er ook nog andere mogelijkheden? Welke camera's zijn geschikt, die ook nog wel voor andere fotografie te gebruiken zijn? Deze telescoop heeft een close-focus van 3,5 meter, zou dus evt ook nog geschikt kunnen zijn voor het fotograferen van amfibieen en insecten???
Hoop dat iemand mij een stap verder in de goede richting kan helpen.
Alvast bedankt...
Vriendelijke groeten van Roel
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Mon 06 Mar 2006, 20:56 Post subject:
Dag Roel,
Ik weet toevallig dat een zekere Rob Bouwman deze scoop gebruikt i.c.m de coolpix 995 en 4500. Hij zit niet op dit forum, maar z'n platen kun je hierop vinden:
(ga dan naar "multimedia", daar vindt je de foto's met de naam van de fotograaf vermeld)
Over de adapters kan Foto Rooijmans uit Budel (Noord Brabant) je alles vertellen en je kunt deze testen in z'n zaak (toevallig heef hij nu een leuke adapter in de aanbieding!):
Over de close-focus afstand weet ik niks af, misschien anderen op dit forum. Ik ben echter bang dat je libellen niet met een scoop kunt platen, als je nagaat dat vliegende vogels al vrijwel niet zijn te platen met digiscoping (op enkele 'scherpschutters' na ). Dit komt door de trage werking van de autofocus van de compactcamera wegens het gebrek aan lichtsterkte van de scoop (ook bij 80mm versies). Digiscoping is daarmee vooral bruikbaar bij de zittende of langzaam bewegende vogels. Veel succes met de verdere keuze en ik zie je resultaten graag verschijnen hier! _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Wed 08 Mar 2006, 13:09 Post subject:
@Tjappie: Nicky Hulsbosch (lid van dit forum) gebruikt deze i.c.m de Leica Televid 62 APO en de coolpix 4500. Naar mijn idee bevalt hem deze prima, maar je kunt hem altijd mailen - pb'en. _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Ik kan je een adres geven van een man die adapters maakt voor digiscoping. Ik heb hem daar ook laten maken en ben erg tevreden. Mijn adapter past op een leica apo televid en nikon cp 4500 Zijn adres is
herman.ten.haaf@planet.nl.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum