ja dat heb ik natuurlijk al geprobeerd en dat is me niet gelukt, misschien dat anderen weten hoe het wel moet? _________________ www.oosterhuis-suriname.nl
Wat is DPP (ik heb de camera 2e hands zonder verdere spullen of software erbij)
het probleem is niet dat ik ze niet kan openen, maar ik kan ze niet bewerken. Ik kan ze ook openen met picasa, maar dat vind ik een vreselijk programma. _________________ www.oosterhuis-suriname.nl
Gender: Male Age: 34 Joined: 21 Oct 2010 Posts: 5 Location: Rumpt
Posted: Tue 03 Apr 2012, 18:42 Post subject:
UFRaw gebruik ik om RAW te bewerken. UFRaw is weer gekoppeld aan Gimp. Gemakkelijk programma om mee te werken en gratis. _________________ Canon 60D met een Canon lens 300mm f4 IS en een 1,4x Extender.
Gender: Male Age: 34 Joined: 21 Oct 2010 Posts: 5 Location: Rumpt
Posted: Tue 03 Apr 2012, 19:10 Post subject:
Uiteraad kan ik dat. UFRaw is een programma voor het lezen en bewerken van RAW bestanden. Als je afbeelding zo is bewerkt dat je er tevreden mee bent kan je hem met 1 druk op de knop automatisch laten openen in GIMP. In Gimp kan je dan de foto verder bewerken als jpg.
UFRAW is er in twee versies
- als een plugin voor Gimp
- of als stand-alone versie en dus te gebruiken zonder Gimp. _________________ Canon 60D met een Canon lens 300mm f4 IS en een 1,4x Extender.
Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Tue 03 Apr 2012, 19:37 Post subject:
Quote:
En nog even een noob vraag, wat voor bewerkingen voor je vooral uit in RAW?
Kleurbalans, contrast, saturatie, helderheid enz. enz.
Eigenlijk alles omtrent het beeld zelf, totdat je het zelf een acceptabele foto vindt.
Het bijsnijden en verkleinen, en eventueel naverscherpen doe je als het een JPEG bestand is in gimp. _________________ Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 04 Apr 2012, 7:20 Post subject:
oosterhuis wrote:
En nog even een noob vraag, wat voor bewerkingen voor je vooral uit in RAW? Ik kom zelf tot de volgende:
ontruisen
kleur aanpassen
1) kleurtemperatuur instellen.
2) belichting corrigeren (zo dat het roodkanaal zo min mogelijk klipt)
3) toonprofiel optimaliseren (verzadiging, helderheid, schaduwen, hoge lichten, contrast)
(kleur aanpassen hoeft dan zelden)
(ontruisen hoeft ook zelden, als je niet te veel cropt en geen al te dolle iso-waarden kiest. Het verlies aan kleurtonen is bij hoge isowaarden vervelender dan ruis.)
(misschien een smaak kwestie)
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum