Posted: Tue 07 Mar 2006, 16:03 Post subject: Vraag over 300mm f2.8
Hallo,
Wij hebben de Sigma 300 f2.8 in bestelling.
Na een tijd wachten toch maar naar Sigma gebeld over de duur van de levering. Dit zou nog wel maanden kunnen gaan duren. We gaan in september op vakantie en willen de lens dan graag gebruiken. Nu dachten we aan de Tamron 300 f2.8, als deze lens sneller geleverd kan worden.
Zijn er mensen die iets over de Tamron kunnen zeggen?
Ik heb wel het een en ander op internet gelezen, maar alle info is welkom.
Posted: Tue 07 Mar 2006, 19:17 Post subject:
Ik kan je hiermee helaas niet helpen. Ergens in mijn achterhoofd zegt een stemmetje dat je beter niet voor de Tamron kunt gaan, maar ik weet niet meer waarom.
Wellicht kun je ergens een 2de hands Canon 300/2.8 vinden op internet?
Posted: Tue 07 Mar 2006, 19:19 Post subject:
Mijn fotograaf heeft me ooit gezegd dat je beter voor Tamron gaat, als je een Nikon hebt. Dit omdat Tamron van Nikon technologie gebruik maakt. Een tweede keus Nikon dus. Dus een aanrader als je Nikon gebruikt, maar voor Canon denk ik dat je beter bij Sigma blijft. _________________ Digiscopie: Nikon Coolpix 4500 + Leica Televid 77 met 20-60x zoomoculair. Digiscopieadaptie...
DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6
Alvast bedankt voor de reacties.
We hebben zelf een camera van Minolta.
De nieuwprijs van een Minolta 300 f2.8 is over de €5000...wordt voor ons wat te kostbaar....vandaar geen orginele lens.
Gender: Male Age: 64 Joined: 06 Jun 2004 Posts: 89 Location: Amsterdam
Posted: Tue 07 Mar 2006, 20:09 Post subject:
De keuze is denk ik meer complex dan je denkt. Konica Minolta stopt met de productie en verkoop van digitale camera's. Sony neemt de activiteit over volgens het persbericht. Zelf heb ik daardoor al het advies gekregen geen nieuwe lenzen meer te kopen voor mijn Minolta camera. Ik wilde of een Sigma 800 of een KM 600 / 4.0 aanschaffen. Bovendien werd er door Foto Konijnenberg getwijfeld of ze nog wel aan lenzen kunnen komen voor de Konica Minolta. Dit verklaart waarschijnlijk de leveringsproblemen.
Heb overigens wel de Minolta (300 / 2. lens, hetgeen mij zeer bevalt. Indertijd werd mij verteld dat de Sigma lens het niet haalt bij de Konica Minolta, maar dat die wel beter is dan de Tamron (scherper). Uiteraard heb ik eea nooit echt getest. _________________ Canon 1 DX Mark III, Canon 90 D en Canon 500 MM 4.0 Type II, 100-400 mm, 70 - 200 MM, 16 - 35 MM.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 07 Mar 2006, 21:16 Post subject:
Ik ben ooit ergens een vergelijking van een aantal 300 F2,8 tegen gekomen. Nikon Minolta Tokina en Sigma.
De Minolta en de Nikon bovenaan en de andere 2 ook goed, zeker voor de prijs. Geen idee meer waar het stond. Tamron stond er niet tussen.
Sigma heeft ook een zoomlens 120-300 F2.8. Die al overwogen? Maar ik neem aan dat er een convertor op moet? Dan is een vaste lens iha beter. (Maar ik heb me al eerder verbaasd over de kwaliteit van moderne zoomlenzen.)
(Het verhaal van etii0 hoor ik voor het eerst. en het andere verhaal: een minolta 300 F2,8 vinden voor maar 750 euro? dat is een reden om een minolta body te kopen: dan ben je heel lang gelukkig)
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Wed 08 Mar 2006, 10:54 Post subject:
Naar het schijnt is de Tokina een prima alternatief, maar dat heb ik nooit zelf ondervonden. Wat de Sigma's betreft vind ik het alternatief van Peter Wijn ook een goeie. De 120-300 wordt op diverse sites zelfs scherper bevonden dan de 300 prime!
Btw, mocht je vakantie een safari zijn, dan raad ik je zeker de 120-300 aan, zo'n snelle zoom is daarvoor ideaal. Ik heb zelf de Canon 300/2,8 met converters gebruikt en ik had eerder teveel bereik dan te weinig...
Gebruik met converters zal zeker je scherpte en contrast beïnvloeden, maar het is zoals met alle aankopen in het leven de vraag wat je met je spullen gaat doen. Is het voor plaatsing op internet (zoals hier) dan zou ik je de 120-300 aanraden met een 1,4x of zelfs een 2x. Het is een bijna toplens (veel sportfotografen zweren erbij) en op internetformaat is het verschil moeilijk of zelfs niet te zien. Moet je er van leven of wil je afdrukken om je huis mee te behangen, neem dan een 500/4 en een 1ds mkII. Wellicht gechargeerd, maar tis om mijn punt duidelijk te maken.
Nog even een reactie van mijn kant.....
We fotograferen allebei en wilde er een 2de body bij kopen.
De twijfel was toen een Canon 20D of nog een Minolta 7D.
De prijzen van de Minolta daalde zo, dat we besloten er een 2de Minolta bij te kopen. Ook een reden dat we deze kochten, omdat we nog meerdere lenzen van Minolta hebben.
Nu willen we dus een telelens en dat wordt een moeilijke keus.
Ik denk dat Sigma afvalt en niet om de kwaliteit, maar om de levertijd.
Dit kan echt wel maanden gaan duren. Canon en Nikon gaan eerst voor en dan de andere merken...zo werd mij gezegd door een medewerker bij Sigma.
Een 2de hands Minolta 300mm voor 750 euro zou te mooi zijn voor woorden, maar het kan natuurlijk altijd.
Ik heb nu een 2de hands Minolta 300mm 2.8 gezien voor 2995 euro met 1 jaar garantie.
Is nogal een verschil.
Er is bij ons even een hoop verwarring....weten het gewoon even niet.
Denk je een keuze gemaakt te hebben, gaat dat niet door.
Tja, dan begin je weer van voor af aan.
Zit nu ook te denken aan de Minolta 200mm 2.8 met een 2x converter.
Ik zal ook eens meer lezen over Tokina....ben helemaal niet bekend met dit merk.
Posted: Wed 08 Mar 2006, 14:43 Post subject:
Heb je al in Duitsland gekeken?
B.v. AC foto in Aken (acfoto.de). Die hebben altijd veel op voorraad en hebben een goede prijs. Ik heb (toen het prijsverschil tussen Ned en Dui nog groot was) dingen bij hun besteld zonder enige klachten.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Wed 08 Mar 2006, 16:36 Post subject:
@Peter
Goeie suggestie, hoewel de prijzen daar tegenwoordig vaak hoger zijn dan in Nederland bij de bekende internetzaken.
De 200/2,8 met converters is niet eens zo'n gekke oplossing. De kwaliteit zal minder zijn dan met een volwaardige telelens, maar zie je het verschil bij jouw toepassing? Ik heb 3 jaar lang met een Canon 200/2,8 en een 2x converter gewerkt en de resulaten zijn verrassend goed. Dichtdraaien naar 7,1 of 8 helpt al een heleboel!
Check wel ALTIJD de profielen van de verkopers voor ervaringen van eerdere kopers met verkoper en kijk vooral naar verzendkosten + evt. verzekering tijdens versturen...
Ik heb zelf de Minolta AF 400 mm APO G. Deze kostte mij nieuw € 1950,-.
Ben erg te spreken over deze lens. Check mijn foto's hier op birdpix voor de resultaten. Soms kom je er een tegen op de duitse Ebay voor rond de € 1400,-.
Posted: Thu 09 Mar 2006, 8:13 Post subject:
Het gaat hier om een 300/2.8 , niet om de F4 versie. Het is een wereld van verschil tussen die twee lenzen.
Ik heb nog over die overname zitten denken, en ik zou idd ook geen dure lenzen meer kopen en ik zou eigenlijk al mijn spul verkopen nu het nog geld oplevert. Natuurlijk helpt jou dit niets op dit moment, maar wellicht het overwegen waard als je niet al je investeringen in rook wilt zien opgaan....
Posted: Thu 09 Mar 2006, 17:54 Post subject:
Hoi Peter,
Ik heb het over de 4,5/400m APO G van Minolta. Een G series lens met pretenties. Is niks mis mee. Als je een 200mm 2,8 neemt met 2x converter kom je uit op 400/5,6. Dus een mooie 400mm 4,5 lijkt me altijd beter....
Tis maar een voorstel en het spaart Colinda nog de nodige poen ook.
Jammer dat je gaat overstappen, maar als jij graag betaalt voor AS/IS per lens dan is dat jouw keuze.
Ron _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Posted: Thu 09 Mar 2006, 18:31 Post subject: 300mm
Hi,
Ik schiet al een tijdje met een Sigma 300mm F2.8 EX APO HSM, en de lens bevalt me uitstekend!
Ik heb deze lens besteld bij een jongen die deze lenzen direct uit Hong Kong haalt, en dat scheelt je een hoop geld, en hij levert behoorlijk snel (meestal binnen 2 weken). Als je zijn e-mail adres wilt hebben moet je me maar even een PB sturen!
Bedankt voor alle reactie tips en het meedenken.
Na de tips die ik kreeg over lenzen, heb ik wat navraag gedaan en het een en ander daarover gelezen op internet.
De Minolta 400mm F4.5 is niet meer verkrijgbaar. Misschien wel 2de hands, maar we gaan liever voor een nieuwe lens.
Mij werd verteld dat nu alle lenzen met het "Minolta label"worden verkocht tot de voorraad op is en dan gaat Sony verder met de productie van de lenzen met het "Sony label".
Wat betreft Sigma.....ik had al eens eerder gekeken naar de 120-300mm, maar ging er gevoelsmatig toch vanuit dat een vast brandpunt beter zou zijn. Er worden over deze lens inderdaad lovende woorden gegeven.
Ga ik verder kijken...blijkt dat deze lens er niet is voor Minolta...alleen Canon, Sigma en Nikon.
Nog iets dat me doet twijfelen....Minolta heeft inderdaad als pluspunt een ingebouwde stabilasor, maar met een telelens fotografeer ik vanaf een statief en zet deze dan uit.
Nog een punt...onze lens keus viel op de Sigma 300mm f 2.8.
Nadeel bij Sigma lenzen voor Minotla is, dat deze geen HSM heeft.
Heb bij Sigma toen de tijd nagevraagd waarom de prijzen dan gelijk zijn met de andere lenzen die wel HSM hebben.
Kreeg toen een vaag antwoord dat ze 1 prijs aan hielden voor het gemak.
Je betaald dus voor iets wat er niet op zit.
Tja...hoe het eruit ziet als Sony lenzen op de markt gaat brengen zal de tijd leren en of ook alle lenzen die Minolta heeft, weer uitgebracht worden.
We kijken het de komende maanden maar aan en laten alles even bezinken.
Ik denk toch dat mijn gevoel zegt, ondanks dat we zo tevreden zijn over de Minolta, dat we tzt toch overstappen op Canon.
Maar ja....volgende maand kan de wind weer anders staan...hihihi....
Voorlopig doen we het nog maar even met de spullen die we nu hebben.
We zien wel wat de tijd brengt...kan nu gewoon nog geen keuze maken.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 16 Mar 2006, 9:19 Post subject:
hi vogel festival
*en ik maar denken dat je uit oost-europa kwam*
er zijn wisselende ervaringen met de tc 2x. Zowel nikkorders als canonners zijn in zijn algemeen niet tevreden over de beeldkwaliteit. Toch heeft arie ouwerkerk mooie foto's met de tc2x gemaakt en ook beroepsfotografen bereiken soms goede resultaten.
het verhaal van jankees hoor je het meest: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1367
Mijn idee: je koopt zo'n dure fantastische 300 F2.8 niet om hem als een magere 600 F11 te gebruiken (verlies tc stops -F5.6-, vervolgens pas enigszins goed beeld bij 2 stops dichtdraaien -F11-).
Klopt Peter.....heb de resultaten gezien met een 2x converter maar was niet gelukkig...De lens is klasse. Erg snel en mooie scherpe foto's maar de converter was, icm met de 20D, minder succesvol.
Heb inmiddels de 500mm f/4 besteld.....weer een rib uit mijn lijf maar dan heb je ook wat.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum