Gender: Male Age: 74 Joined: 15 May 2011 Posts: 15 Location: hoofddorp
Posted: Fri 16 Mar 2012, 17:37 Post subject: fotobewerking
Ik krijg nogal eens een foto niet geplaats met als argument "uitgebeten wit" of "dichtgelopen zwart". Die kritiek is dan wel terecht en ik probeer er achetr te komen hoe ik dat kan voorkomen door camerainstelling of kan verhelpen door fotobewerking.
Ik beschik over photoshop elements 6.0 en probeer me daarin te verdiepen.
Wie heeft er tips voor mij
alvast bedankt
Peter van de Beek _________________ Nikon D7000 met vaste 300mm nikkor lens plus nikkor converters ( 1.4 en 2)
Nikon 18-200 3.5-5.6 DX VR, Sigma 120-300 mm 2.8 OS HSM plus 1.4 en 2.0 converters
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Wed 11 Apr 2012, 13:06 Post subject:
Ik zie dat je met Nikon fotografeert. Doe dat in RAW ( NEF bij Nikon ) en gebruik VieuwNX. Deze software heb je bij je camera gekregen, en anders kun je hem gratis downloaden.
VieuwNX is een prima programma voor alle basis bewerkingen, incl het ophalen van schaduwen, en het restaureren van uitgeweten hoge lichten. _________________ NIKON
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Wed 11 Apr 2012, 13:23 Post subject:
Natuurlijk in RAW fotograferen. Voor fotobewerking van JPEG bestanden kan je hier misschien wat aan hebben.
Quote:
http://www.digiscooppix.nl/viewforum.php?f=3
kies jpeg workflow 1/5
Verder kan het zijn dat jouw monitor niet goed staat afgesteld.
Ook komt het gewoon voor dat het licht zo ongunstig is (veel fel licht en veel contrast) dat het maken van een foto eigenlijk beter nagelaten kan worden. Van belang is dat je die situaties leert herkennen.
Bij witte vogels kan onderbelichten helpen, maar veel overwegend witte vogels hebben de nare eigenschap dat ze vaak ook zwart in het kleed hebben en dan lopen de donkere delen weer dicht. Andersom komt ook voor. _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum