Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Instellingen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Apr 2012, 11:44    Post subject: Instellingen
Hoe kan ik een goede foto maken van een vogel, eend, zodat hij helemaal scherp is. Hoe moet ik de AF-punten instellen, of moet dit er maar een zijn, namelijk die in het midden? Ik be pas begonnen en vind dit moeilijk. Ook heb ik gehoord dat je op het hoofd moet scherpstellen?

Groet John
Extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote

Wim Werrelman

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 12 Apr 2012, 11:54    Post subject:
Hoi John,

Je zult merken dat de meningen over dit onderwerp verschillen.
Scherpte is maar deels afhankelijk van de instellingen op je camera.
Zelf gebruik ik bij niet bewegende vogels 1 AF scherpstelpunt en Single focus instelling (niet continious).
Bij bewegende vogels gebruik ik vele AF 3D scherpstelpunten en continious focus.
Bij Single focus stel ik op het oog van de vogel scherp, houdt die scherpstelling vast (door de ontspanknop deels ingedrukt te houden) en bepaal dan de compositie waarbij ik het oog bijna altijd niet meer in het midden van de foto houdt (behalve als de vogel klein in beeld is en ik weet dat ik de compositie later goed kan krijgen door te croppen).

Om het beeld scherp te krijgen is meer belangrijk.
De kwaliteit van je lens en camera.
De sluitertijd.
Houdt je je camera en lens stil genoeg (bijvoorbeeld met een steun of statief).
De hoeveelheid licht.
De bewerking van de foto op je computer. In principe is niet bewerken geen optie. Zo "moet" je zo goed als altijd je foto opnieuw verscherpen nadat je hem verkleind hebt naar het Birdpix formaat.

Waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat.
Heb je nog vragen of kan ik je helpen dan hoor ik dat graag.

Helder zicht!
Wim

josephine

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Apr 2012, 12:31    Post subject:
Misschien is je vraag hoe je de hele eend kunt scherp krijgen? En niet alleen de snavel of zo?
In dat geval moet je een hoog diafragmagetal gebruiken, zo hoog als mogelijk is in combinatie met de sluitertijd die nog haalbaar is.
Het scherpstelpunt zal je dan een beetje moeten schatten, maar het ligt ergens vóór het midden van het totale gebied dat scherp moet zijn. Je zou een derde kunnen aanhouden. Ergens hier in een topic is al eens beschreven hoe je dat precies kunt uitrekenen en geloof me, dat wil je niet.
Bij af over meer punten zal de camera er toch 1 punt uitzoeken waar hij bij voorkeur op scherp zal stellen. Bijvoorbeeld het onderwerp dat het dichtste bij zit, of het onderwerp dat centraal staat.
Dus in zo'n geval beter 1 punts meting aanhouden, dan kiest de camera dat punt tenminste niet voor jou (dat is ook maar een stom computertje, die kiest vaak niet eens voor die fraaie vogel die vlak voor je lens vliegt maar voor een boom ergens in de achtergrond).
Als dat is wat je bedoelt tenminste ....
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum