Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Runde, Noorwegen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 18 May 2012, 10:57    Post subject: Runde, Noorwegen
Beste Birdpix-gebruikers,

graag zou ik hier een aantal vragen stellen over het vogeleiland Runde in Noorwegen. Na twee jaar Helgoland heb ik besloten volgend jaar meer naar het noorden te gaan, vooral omwille van de soorten die niet of niet veel voorkomen op Helgoland: Alk, Papegaaiduiker, Kuifaalscholver, Grote Jager etc.
Aangezien ik student ben kan ik jammer genoeg niet in de maand juni gaan welke de beste periode lijkt te zijn. Ik heb dan de keuze tussen twee periodes: de Paasvakantie (volgend jaar 1-14 april) en de maand juli (waarschijnlijk midden tot eind juli). Uit andere posts op dit forum weet ik dat er midden-eind juli wel minder vogels zijn maar dat ze toch nog steeds aanwezig zijn. Mijn vraag was dan ook of er iemand ervaring heeft met begin april? Is deze periode beter dan eind juli of juist niet?
Mijn tweede vraag heeft betrekking op de camping: er zijn hutten, maar men kan er ook in tenten overnachten. Is er iemand die het overnachten in tenten al gedaan heeft? Eventuele ervaringen?
De derde vraag gaat over de veerboot Denemarken-Noorwegen. Het is mijn eerste keer in de noordelijke Scandinavische landen en ik vroeg mij af welke ferry maatschappij het beste is om deze overtocht te kunnen maken...

Alvast bedankt, Niels Geelen
Sigma 50-500mm;
Nikkor 16-35mm
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 18 May 2012, 11:16    Post subject:
Hallo Niels,

Vorige zomer ben ik samen met mijn ouders naar Zuidwest Noorwegen geweest. We zijn ook verschillende dagen op het eiland Runde geweest. Vanwege schoolvakantie en het werk van mijn ouders waren we er ook pas laat (eind juli, begin augustus).

De Papegaaiduikers hebben we niet meer gezien op het eiland. De Jan-van-Genten zaten wel nog volop op de kliffen. Grote Jagers zijn er in deze periode nog wel volop en zijn ook goed te fotograferen. Verder kan ik (als het weer een beetje mee zit) het boottochtje rond het eiland zeker aanraden. Vanaf dit bootje hebben we nog wel verschillende groepjes Papegaaiduikers gezien. Verder ook nog (Kuif)Aalscholvers, een Zeekoet en heel veel (vliegende) Jan-van-Genten. Verder zitten er op het eiland ook nog Drieteenmeeuwen, deze waren in de periode dat wij er waren echter ook al weg.
Verder hebben we ook nog best veel Zeearenden gezien, die met wat geduld ook goed zijn te fotograferen.

1) Om terug te komen op je vraag: ik heb geen ervaring met het eiland in de periode van begin tot half april, maar ik denk dat je dan wel meer kans maakt om de Papegaaiduikers te fotograferen. Misschien dat iemand anders hier wel antwoord op kan geven.

2) Op het eiland is er plaats voor campers/caravans en tenten. Verder is er de mogelijkheid om kleine hutjes te huren. Het zijn er niet heel erg veel dus op tijd reserveren is denk ik wel belangrijk.

3) Wij zijn met de boot (volgens mij Fjordline) van Hirtshals (Denemarken) naar Kristiansand (Noorwegen) gegaan. Er zullen waarschijnlijk nog wel meer boten varen, hier heb ik echter geen ervaring mee.

In ieder geval heel veel succes met het uitzoeken van de reis. Als je verder nog vragen hebt, mag je ze natuurlijk altijd stellen.

Groeten,
Robbert
Reply with quote

Niels Geelen

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 18 Jun 2012, 15:46    Post subject:
Oei, deze thread uit het oog verloren...
Bedankt voor de info! Jammer genoeg zal Runde er waarschijnlijk niet inzitten volgend jaar, maar dan heb ik deze info toch al wanneer ik wel ga.

Groeten, Niels
Sigma 50-500mm;
Nikkor 16-35mm
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum