Gender: Male Age: 32 Joined: 06 Mar 2009 Posts: 59 Location: Stramproy
Posted: Tue 18 Sep 2012, 13:41 Post subject: Batterijen of accu?
Al een paar jaar fotografeer ik met veel plezier en dit heb ik altijd gedaan met een battery grip met daarbij 6 batterijen ipv een accu. Bij aanschaf was me namelijk verteld dat dit handig en gemakkelijk was.
Dit is altijd goed gegaan tot een aantal weken geleden. Afgelopen drie keer dat ik erop uit ben geweest kreeg ik problemen met de batterijen. Het zijn oplaadbare AA-batterijen en ik de nacht voor ik ga fotograferen steek ik deze dus altijd in de oplader. Nu was het afgelopen zondagmorgen, toen ik ging fotograferen en ik duwde de batterijen in de battery-grip. Automatisch geeft m'n camera dan een rood knipperlichtje dat er verbinding is en ook m'n scherm gaf aan dat de batterij vol was. Ik dus met volle moed op weg en aangekomen op locatie bij prachtige ochtendmist, licht en knobbelzwanen, gaf mijn camera na 8 foto's aan dat de batterijen op waren. Boos naar huis gereden (waar ik onderweg nog een reiger zag in een idyllisch landschap) en zonder resultaat, maar met een aantal vragen hoe dit opgelost en voorkomen kan worden.
Na wat onderzoek op internet, las ik namelijk dat accu's veel beter zijn dan batterijen. Daarom zou ik graag wat tips willen of ervaringen over hoe dit nou precies zit. Ik heb uiteraard wel een bijbehorende accu, maar inclusief de batterygrip kunnen ook 2 accu's hierin geplaatst worden. Wat is de beste optie? Batterijen, 1 accu of toch 2? En zoja 2 accu's, kunnen dit ook imitaties zijn?
Het zijn misschien een aantal vragen, maar ik hoop dat hier iemand zou willen reageren om me een aantal tips te geven. Alvast bedankt.
Groet,
Stefan _________________ Canon 350d , Canon 70-200mm, Tamron AF 70-300mm, Sigma 150-500mm
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 18 Sep 2012, 14:45 Post subject:
als 't koud is zijn standaard AA's lager van spanning. Als het vochtig is zijn de contacten vaak minder goed. Allebei nog niet echt van toepassing bij dit weer lijkt me.
Wat ook kan zijn is dat er eentje niet meer goed is, daar heb je dan bij allemaal last van. Misschien een keertje wat langer opladen, en wisselen van 'oplaadbroertje' om er achter te komen om welke het gaat.
anderzijds, nieuw setje en daar gaat ie weer. _________________ hi lui
mooi licht
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Tue 18 Sep 2012, 15:25 Post subject:
Oplaadbare batterijen zijn altijd lager van spanning. Nl. 1,2 Volt, terwijl gewone AA 1,5 Volt zijn. Ik zou voor 2 accu`s in je handgreep gaan. Kan je over het algemeen ook langer door fotograferen.
Imitatie of origineel.... ik gebruik beide door elkaar heen. Ze gaan even lang mee. Bij sommige camera`s kan je met imitatie niet zien hoe vol ze nog zijn....
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Gender: Male Age: 32 Joined: 06 Mar 2009 Posts: 59 Location: Stramproy
Posted: Thu 20 Sep 2012, 18:14 Post subject:
Maken 2 accu's echt een verschil t.o.v. een accu?
En zoja, stel een imitatie, waar moet ik dan op letten? Zijn er betere merken imitaties of gewoon van een extra canon gaan?
Meer reacties en tips zijn welkom!! _________________ Canon 350d , Canon 70-200mm, Tamron AF 70-300mm, Sigma 150-500mm
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Fri 21 Sep 2012, 14:06 Post subject:
Afhankelijk van de kwaliteit en de soort die je gebruikt.
Je camera accu is meestal van het type Li-ion.
Dat is een hele goede accu techniek, zo niet de beste. (wat verkrijgbaar is voor dit doeleinde)
Het heeft weinig zin om i.p.v. deze accu oplaadbare AA batterijen van het type NiCd te gebruiken. Dit is zwaar verouderde accu technologie.
Oplaadbare batterijen van het type NiMH zijn al een stuk beter, maar kennen ook een aantal nadelen. De capaciteit is groter, maar door de geringe interne weerstand kennen deze een grotere zelfontlading. Vooral bij een hoge luchtvochtigheid. Ook kunnen deze batterijen niet zo goed tegen extreme temperaturen. Afhankelijk van de kwaliteit beginnen de meeste bij -5 echt te stressen, aan de bovengrens heb je meer speling, ik neem aan dat je geen foto's maakt bij +40.
Er zijn tegenwoordig goede imitaties te vinden van de originele accu voor een fractie van de prijs. Verdiep je wel even in welk type, of deze batterij status indicatie ondersteunt en of ze een beetje goed zijn.
In het buitenland kunnen AA batterijen trouwens soms wel eens de enige oplossing zijn. _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum