Posted: Tue 02 Oct 2012, 19:19 Post subject: Lauwersmeer.
Goedenavond mensen.
Komende herfstvakantie wordt het toch het Lauwersmeer.
Wat zijn hier de mooie plekken voor vogelfotografie?
Zijn er nog plekken waar je dicht bij de vogels komt.
Heb namelijk maar 300mm ter beschikking.
Posted: Tue 02 Oct 2012, 19:53 Post subject:
@ Rinus: Waarneming heb ik al doorgespit. Ezumakeeg is natturlijk mooi en de Bantpolder. Maar zijn dit ook gebieden om foto's te maken?
Of zijn er nog andere stukken om foto's te maken?
Afhankelijk van de waterstand kan je bij Ezumakeeg wel het één en ander verwachten aan vogels. Aan de zuidkant is een leuk wandelpad, kom je wel eens verrassingen tegen. Loopt geen hond
Jaap Deensgat: veel te ver weg van water. Wel mooi overzicht over het gebied, maar fotograferen......
Haven en omgeving van de haven moet je ook gewoon gaan bekijken. Zit zeker met de trek ook nog wel leuk spul.
Succes.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Tue 02 Oct 2012, 22:10 Post subject:
Ezumakeeg vind ik zelf de laatste jaren geen drol meer aan,zodra je stopt met de auto staan er binnen 1 minuut nog 5 auto's om je heen Ben voor de grap wel eens met mn camera uit het raam bezig geweest een rietstengel te fotograferen, dr heb gewoon iemand serieus 5 minuten vanuit een andere auto naar datzelfde stukje zitten staren, waarschijnlijk balend dat ie dat vogeltje niet zag zitten Qua vogels is het best leuk, qua natuurbeleving soms net de hoge veluwe.
Als je in het Lauwersmeer bent is het misschien ook wel de moeite om meteen de pier van Holwerd eens mee te pakken. Even afhankelijk van het tijdstip van hoogwater kan het daar best erg mooi zijn qua vogels. _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Dat doen ze alleen bij jou Marcel.
Een normale fotograaf laten ze wel met rust.
------
Carlo,
op de keeg moet je net mazzel hebben dat er niet zoveel wind is en de baardmannetjes tevoorschijn komen.
Verder is de 300mm echt wat aan de korte kant.
Naar het jaap deensgat (hut toelopen) heb je ook kans op rietvogels die met de 300 mm te doen zijn.
Een buizerd of tvtje moet ook wel lukken.
Posted: Wed 03 Oct 2012, 11:38 Post subject:
Leuk Carlo, Milihili en ik gaan in november dus ik lees gelijk mee.
Bij Emuzakeeg heb je een uirkijkpunt en een vogelkijkhut. De weg tussen deze 2 plekken loopt langs het water. Dat is ook een leuk stukje.
De vogelkijkhut bij het Jaap Deensgat is inderdaad wat ver van het water. Toch ga ik hier graag naartoe omdat er op het pad ernaar toe altijd wel wat te zien is.
Een aantal vogels heb ik daar voor het eerst gezien en dat vergeet je niet meer Deze zomer de zeearend een vliegende roerdomp en de casarca.
Het is ook altijd leuk om een daagje naar Ameland of Schiermonnikoog te gaan.
Voor landschapsfoto's zijn de Wadden ook erg geschikt.
De pier van Moddergat loopt 2 km de Waddenzee in. Ik kan me niet herinneren welke vogels ik heb gezien maar wel dat ik heb genoten van het uitzicht.
http://www.wadlopen-moddergat.nl/gebied/vogels.html
Veel plezier!
Groeten van Nelleke
Gender: Male Age: 28 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 186 Location: Drachten
Posted: Thu 04 Oct 2012, 20:26 Post subject:
Hoi Carlo,
de haven bevat op de pier veel steenlopers,
als je veel machines en stenen ziet moet je even wachten, er kunne veel tapuiten en kneutjes zitten. Mischien heb je geluk op de pier met sneeuwgorzen, maar ik weet niet of die er nu al zijn. De baardmannetjes zijn op de 'groningse kant' volgens mij zitten de baardmannetjes bij Jaap Deensgat. Je moet over het pad lopen en dan zie je ze wel.
Ik zou met laag water bij holwerd zijn, dan zijn er erg veel stellopers, wulpen, kanoeten, pleviertjes, bosruiter, heel veel, ook veel bergeenden.
Posted: Fri 05 Oct 2012, 8:17 Post subject:
Niet bij laag water naar holwerd Albert,dan zit alles halverwege de waddenzee. Eigenlijk is de beste tijd 2 uur voordat het hoogste waterpunt bereikt is, je kan kijken op www.getij.nl en dan locatie NES aanhouden, die komt het dichtst in de buurt bij Holwerd qua tijd. _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Posted: Fri 05 Oct 2012, 14:45 Post subject:
@Albert: je ziet inderdaad wel veel, het mooiste komt juist als het van laag water naar hoog water gaat want dan komen de beestjes steeds dichter naar de kant om hun laatste maaltje bijmekaar te schrapen _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Gender: Male Age: 26 Joined: 07 Jan 2012 Posts: 435 Location: Groningen / Wageningen
Posted: Tue 09 Oct 2012, 17:00 Post subject:
Ik heb de baardmannen al naar voren zien komen!!
Maar ik heb ze heel mooi bij het Jaap Deensgat gezien!
Je hebt daar een houten wal ( vlak bij de hut ), als je daar een poosje staat zie je binnen enkele minuten al de baardmannen, rietgorzen etc
Het gunstigste weer is bij rustige wind.
Wat zeker de moeite waard is om de weg af te rijden naar de telpost langs de dijk vanaf Lauwersoog. Op het lage hek kan van alles zitten en in het struweel komt ook van alles.
Ook een goede tip is de haven van Lauwersoog, achter de restaurants en wat verder naar achteren tot aan het hek.
En altijd even kijken op http://waarneming.nl/gebied/view/5224
Gr. Frits _________________ Nikon
Posted: Tue 09 Oct 2012, 18:35 Post subject:
Ik snap wel hoe die dijk in elkaar zit. Net even op google maps gekeken. Maar daar is naast de dam alleen water. Is dit weg met laag water en kan je er dan foto's maken?
Ik moet nog even zoeken hoe je bij je het Jaap Deensgat komt.
Gender: Male Age: 43 Joined: 13 Dec 2009 Posts: 103 Location: Hallum
Posted: Wed 10 Oct 2012, 7:02 Post subject:
Dag Carlo,
Wat betreft Holwerd: als je bij googlemaps even met de streetview kijkt zie je precies hoe het zit
Als je voordat het water opkomt tijdig een plek inneemt op de basaltblokken komen ze met hoog water mooi dichtbij.
Ook is er vaak aan de rechterzijde van het parkeerdek veel te zien.
Veel plezier!
Groet, Johannes _________________ Canon eos 7D, 50D, Canon EF 300mm f/4.0 L IS
Posted: Sun 14 Oct 2012, 12:05 Post subject:
@marcel van kammen: Voor wat het waard is, het exacte getij van Holwerd (en veel andere kustplaatsen in de hele wereld!) is terug te vinden op http://www.windguru.cz/int/. Hier staan, zij het nogal omslachtig en verborgen de exacte getijdentijden (is dat een goed woord?)
Kies tabblad "tides" , vervolgens "windguru spots", en "Nederlands -Lauwersoog" en selcteer de knop "search". Het lijstje dat dan verschijnt bevat ook "Holwerd", naast vele andere, in de buurt van Lauwersoog liggende locaties. Kies dan als laatste "show tides" en voilá, een hele reeks getijdentabellen.
Dit combineren met wat ervaring en kennis van het terrein en je komt een heel eind. De eerste Zeekraalplantjes groeien b.v. gemiddeld op 110 cm NAP. _________________ Nikon, Gitzo
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum