Gender: Male Age: 39 Joined: 18 Feb 2006 Posts: 15 Location: Arnhem
Posted: Thu 23 Mar 2006, 12:57 Post subject: Verschillen digiscoopadapter
Beste allen,
Ik heb een vraag omtrent 2 digiscoopadapters, die vrijwel identiek zijn, maar in prijs erg van elkaar verschillen.
De eerste is van het merk Spidertech uit Finland, te verkrijgen bij www.cursorius.com voor een prijs van € 154,-.
De andere is te verkrijgen bij www.combigroningen.nl voor € 119,- en afkomstig uit Engeland.
De prijs is dus een groot verschil en op het oog lijken ze vrijwel identiek.
Kan iemand mij misschien vertellen wat het verschil in kwaliteit tussen beide adapters is? Of heeft het verschil een andere oorzaak?
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Thu 23 Mar 2006, 13:43 Post subject:
Zover ik weet zijn de finse adapters gemaakt voor camera's met filterschroefdraad van 28 mm (de nikon coolpix en de contax u4r). Je hebt dan een verloopringetje nodig om de schroefdraad die jouw camera te bieden heeft te koppelen aan de adapter. De meeste camera's hebben géén eigen schroefdraad en daarvoor moet je een cameraspecifieke telefoto of lensfilter adapter aanschaffen. Bij de Sony W15 en W17 is dat de vad-wa adapter met 30 mm schroefdraad, maar er is ook een universele adapter met 37 mm schroefdraad te krijgen. Voor beide adapters heb je dus een verloopringetje nodig om de telefotoadapter van de camera aan de 28 mm finse digiscoopadapter vast te kunnen maken. Dat kan o.a. bij een wideoculair betekenen dat je met tussenringetje toch vignettering krijgt, terwijl het voordeel van een wideoculair juist zou moeten zijn dat je minder last hebt van vignettering als je de camera niet ver inzoomt. Hoe minder ver ingezoomd, hoe beter het resultaat.
Hoe het tegenwoordig precies zit met de schroefdraad van de Finse adapters moet je bij cursorius zelf vragen.
Voordeel van de Finse adapter is de snelle bevestiging zonder gedoe met shroefjes die zoekraken.
Van de andere adapter die je beschrijft weet ik de specificaties niet. Ik kan alleen maar adviseren om als je een wideoculair gebruikt, als het kan, géén systeem met een tussenringetje te nemen.
Zelf werk ik met 37 mm filteradapter voor de sony en een digiscoopadapter (37mm) met schroefjes ongeveer in de prijsklasse die jij opgeeft. Ik geloof niet dat ik veel hinder van het ongemak van de schroefjes ondervind.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Gender: Male Age: 39 Joined: 18 Feb 2006 Posts: 15 Location: Arnhem
Posted: Fri 24 Mar 2006, 11:55 Post subject:
Hallo Marcel,
Bedankt voor je reactie! De telesoopadapter van combigroningen werkt volgens hetzelfde principe en is ook te verkrijgen in 37mm opening. Het enigste wat ik dan dus nog nodig heb is de universele cameraadapter (ipv de vad-wa) van 37mm. Dan heb ik dus ook geen speciaal ringetje meer nodig. Begrijp ik het zo goed? En waar kan ik deze universele adapter krijgen? (Wat is het merk/type?)
Posted: Fri 24 Mar 2006, 12:38 Post subject:
Ik heb hem via een veiling op ebay gevonden. Zoek via ebay.nl naar
Sony adapter tube
verkoper zit in uk. Heeft regelmatig veilingen van dit product. Spotgoedkoop vergeleken bij de sony VAD-WA adapter. Levering vond plaats zonder problemen.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Posted: Thu 30 Mar 2006, 13:17 Post subject:
De schroefdraad op de camera waar de adapter op geschroefd wordt, dus aan de kant van de camera, is 36 mm. het gedeelte waar de digiscoopadapter, of de bijgeleverde uv-filter op gaat is 37 mm.
Dan is de adapter direkt op maat, Geert.
In andere gevallen moet je verloopringen gaan gebruiken.
Zoals ik bijvoorbeeld. Zie ook:http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1426
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum