Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Feb 2008 Posts: 127 Location: Lommel, Limburg, België
Posted: Sun 02 Dec 2012, 23:50 Post subject: 'Afstand tot object'
Dag allen,
vaak kom ik foto's tegen waarbij de 'afstand tot object' vermeld staat, wat ik interessant vind.
Bij mijn exif (ik gebruik een canon 7D + Sigma 150-500) heb ik het nog nooit bij zien staan (zelfs niet bij een onbewerkte foto).
Nu was ik bij photoshop cs6 'Lens Correction' aan het gebruiken en zag ik onderaan de afstand staan.
Terug naar windows verkenner gegaan, maar daar kan ik nergens iets van afstand vinden. Ook niet als ik rechtermuisknop -> eigenschappen doe.
Vreemd dat ik enkel via photoshop de afstand kan zien en nergens rechtstreeks op mijn computer zelf.
Iemand enig idee of ik dit wel zichtbaar kan maken in mijn windows verkenner? Want blijkbaar bevat de foto toch die info.
Ik ben zelf mac gebruiker en kan het even niet opbrengen om mijn windows machine aan te zwengelen. Ook ik heb het wel onder foto's zien staan, het wordt alleen door bepaalde programma's weer gegeven. Meestal fotogerelateerde software. (Het is ook in bridge te bekijken, zo niet, dan kun je het aan zetten in de voorkeuren.)
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Mon 03 Dec 2012, 9:51 Post subject:
Hallo Pieter,
Ik weet niet of het kan voor alle camera`s. Voor de 1D serie in ieder geval wel. Daar laat CS5 en CS6 de afstand tot het onderwerp zien. Ik zal eens nakijken of het ook mogelijk is bij mijn RAW`s van oudere camera`s.
@Sikko: waar kan je dat dan aanzetten? In de voorkeuren van CS5 en CS6 in ieder geval niet.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
@Ruud: Als je naar de voorkeuren van bridge gaat, kun je onder 'metagegevens' een vinkje zetten bij 'afstand onderwerp'.
Als je vervolgens bij het bekijken van je foto's onder het tabblad 'essentiële elementen' onder metagegevens kijkt bij het kopje 'cameragegevens exif', staat daar afstand onderwerp.
Mogelijk wordt dit bij sommige lenstypes mee opgeslagen, de mijne doet dat niet vanwege zijn leeftijd.
Groet, Sikko _________________ "Hebt U uw wit wel onder controle?"
Gender: Male Age: 50 Joined: 03 Feb 2009 Posts: 672 Location: Zevenhuizen
Posted: Mon 03 Dec 2012, 13:21 Post subject:
Ik heb het in de door mij gebruikte fotobewerkingsprogramma's (LR3, Canon DPP, BD Sizer) ook nooit gezien (wat niet wil zeggen dat het dus niet kan). Maar als je mijn jpeg foto's bekijkt op mijn SmugMug website en je klikt op Photo Information en dan op het Tabblad "Detailed" dan zie je daar de afstand staan. Het wordt dus bewaard bij alle bewerkingen die ik uitvoer.
Edit: BD Sizer geeft ook de afstand aan, zie "SubjectDistance" bij de exif info.
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Mon 03 Dec 2012, 17:56 Post subject:
@Sikko: het gaat dus niet op voor alle camera`s van Canon.
Van de 300D, 20D, 30D, 1DMKIIN, 1DSMKII laten CS5 en CS6 het niet zien. Wel bij bij de 550D en de 1DMKIII. En dat bij alle lenzen.
Ik vermoed dat de nieuwe camera`s het ook wel zullen laten zien.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Feb 2008 Posts: 127 Location: Lommel, Limburg, België
Posted: Mon 03 Dec 2012, 20:33 Post subject:
Bedankt iedereen voor de reacties.
Helaas krijg ik de 'Afstand naar object' (of Subject distance) nog steeds niet te zien.
Enkel via mijn photoshop is het zichtbaar, maar buiten dit programma kan ik het nergens vinden. (maar de info is blijkbaar wel in mijn foto aanwezig)
Ook heb ik KUSO EXIF viewer gedownload, maar ook via dit programma is de afstand niet zichtbaar.
Ik zoek nog even verder...
Groeten en nog een fijne avond.
Pieter. _________________ Canon 7DII + Sigma 120-300mm f/2.8 Dg OS 'S' HSM + Sigma 1.4x converter (voordien Canon 450D, Canon 7D en sigma 150-500mm)
Posted: Sun 16 Dec 2012, 12:07 Post subject:
@ Jan: Inderdaad met Google Earth gaat ook Maar als de vogel in de lucht vliegt, zit je wel met een probleem. En dat vond ik niet interessant (bv. kijken hoe hoog vogels overtrekken...).
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum