Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Waarvoor dient een specifieke Lens plate.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 14 Dec 2012, 15:17    Post subject: Waarvoor dient een specifieke Lens plate.
Ik vroeg mij af hoe het zit met die lensplates.
Ik heb een balhoofd aangeschaft en er zit zo'n plaatje bij is dit nu een lens plate? Want ik plaats hem onder mijn lens om hem dan in de balhoofd te schuiven. Ik weet dat je ook losse lensplaatjes kunt aanschaffen van verschillende merken en voor verschillende lenzen, bijv: Een Wimberley Arca-Swiss Style Lens Plates voor de canon 400mm f4 DO. Klingt erg indrukwekkend maar???
Ik weet dat Wimberley het merk is die ze maakt, Ik denk dan dat Arca-Swiss een standaard mount is, maar past deze dan alleen op de Canon 400mm...... .

Stel het is zo betekend het dat de standaard lens plate van een balhoofd niet goed genoeg is of is het zo dat als je een bepaalde mount hebt dat je meerder plates kunt kopen voor de verschillende lenzen, dan hoef je het niet te verwijderen.
En ook de verschillende merken het varieerd nogal in prijs, waar is dan het kwaliteitsverschil hiervan of is het gewoon het merk.

Ik weet niet of het domme vragen zijn, lijkt er wel op want ik heb deze vragen nooit voorbij zien komen.
Maar isschien kan iemand mij daarmee helpen.

met vriendelijke groet Bouke
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 14 Dec 2012, 15:36    Post subject:
Hoi Bouke, domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.
Allereerst er bestaan een aantal verschillende snelwisselsystemen zoals die van Manfrotto, Gitzo en Arca Swiss. Die laatste wordt door vele leveranciers van balhoofden en schommelkoppen gebruikt en is universeel uitwisselbaar. Een lensplate voor je telelens moet allereerst passen op je balhoofd. Vaak gebruikt men een plaat die ongeveer net zo lang is als de voet van de lens en men kan voor diverse lenzen een vervangende lensvoet kopen. Hierin zit het snelwisselsysteem ingefreesd en hoef je niet nog een extra plaat onder de voet te zetten. Bij de Nikon lensvoeten heeft dit als voordeel dat de voet ook minder 'hoog' is en dus stabieler als het origineel.

Gr. Michel
Reply with quote

Bouke Atema

PostPosted: Sun 16 Dec 2012, 9:56    Post subject:
Dank je wel Mies,
Had eerder willen reageren maar kwam iets tussen.
Dan had ik toch nog een vraag want ik begrijp nu dat die arca swiss een universele mount is.
Maar is er een verschil tussen merken die de Arca Swiss lens plates maken, bijv Wimberley. Ik zie namelijk veel prijs verschil van 20 tot 50 dollar tussen de merken.

En uiteindelijk is het gewoon dat het makkelijker is omdat je meerdere plaatjes kan kopen of is de kwaliteit gewoon ook beter.
Want dan moet je ook een snelwisselkoppelng kopen en ik zag de prijzen rond de 150 euro zitten.

gr Bouke
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 16 Dec 2012, 13:04    Post subject:
Misschien wat verschil in gewicht en of afglijbeveiliging maar verder zal het wel meevallen. Er zit natuurlijk wel verschil tussen een lensplaat en een vervangende lensvoet....
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum