Posted: Fri 04 Jan 2013, 14:42 Post subject: Fotograferen in Gambia
Hallo BP'ers,
Ik hoop over ruim een week naar Gambia te gaan en daar een hoop vogels te zien en te fotograferen. Ik ben nog nooit zover weg geweest en wil ook zeker mijn camera en 2 lenzen meenemen. Hebben jullie misschien tips voor mij bij het maken van foto's van vogels in Gambia? Hoe kan ik het beste mijn fotoapparatuur (veilig) meenemen? Op welke belangrijke omstandigheden moet ik letten bij het maken van foto's? Hopelijk hebben jullie een aantal goede antwoorden op deze vragen.
Hartelijke groet,
Annemijn de Groot _________________ Nikon D40
nikon lens 18-55
sigma lens 70-300
sigma lens 150-500
Tamron tas
Gender: Male Age: 69 Joined: 07 Jun 2009 Posts: 207 Location: Heers Belgie
Posted: Fri 04 Jan 2013, 15:30 Post subject:
Senegambia hotel is altijd goed voor mooie plaatjes
Kotu Bridge , ijsvogels
De golfbaan , leverd ook mooie soorten op.
Let wel het is nu winter , zeer droog en stofferig voor u materiaal
grt
charly _________________ Canon spul
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Fri 04 Jan 2013, 17:26 Post subject:
Hallo Annemijn,
Expliciete antwoorden over fotograferen in Gambia kan ik je niet geven, maar wel een paar algemene tips.
Ik zou alle lenzen meenemen. Kan je alle kanten op. Let een beetje op met wisselen van de lenzen. Wat Charly al zei: veel stof.. is niet bevorderlijk voor je sensor.
Fotoapparatuur altijd meenemen als handbagage! Nooit in het ruim, of je moet degelijke Pelicases hebben. Er wordt mee gegooid en zo. Is niet bevordelijk voor je apparatuur. Neem genoeg geheugenkaartjes mee, cq. backup medium. Genoeg accu`s. etc. Laders etc. ook niet vergeten
Veel plezier, en we zien je foto`s wel verschijnen op birdpix.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Ik ben rond de kerst in Gambia geweest, en het is mij zeer goed bevallen.
Ik raad je wel aan een gids te nemen omdat je anders nogal bestookt wordt door iedere Gambiaan de natuurlijk ook vogel gids is.
Bij de Kotu bridge zijn altijd gidsen te vinden van de bird guide association.
Ik ben zelf enkele keren met Fansu Bojang op pad geweest, dit is een rustige knul met veel kennis van de natuur en van vogels in het bijzonder . Email: fansu.bojang@yahoo.com tel. (+220)7498571 of(+220)6498571
Voor de kosten hiervan moet je denken aan ongeveer 400
Delassi ( ongeveer € 12) hiervoor koop je veel rust , je helpt de mensen en je komt bij de vogels die je wilt zien.
Maak ook van te voren een lijstje van de vogels die zou willen zien en bespreek dat met je gids ,dat kan je kilometers lopen schelen.
In Kotu loop je zo vanaf de brug het natuurgebied in. Vanaf de brug zie je verschillende ijsvogels. Bilijo National park is ook erg leuk, je kan er verschillende aapjes met baby's zien en er is ook een mooie vogelroute waar ik bijeneters en scharrelaars van dichtbij kon aanschouwen. Het is een kwartiertje rijden vanaf Kotu, laat de taxi door de gids regelen anders betaal je 5 maal zoveel voor een touristentaxi.
Wees er ' smorgens vroeg bij want dan heb je tot ongeveer tot 10:30 hr mooi licht om te fotograferen en 's middags om 16:00 hr is het dan weer feest.
Fijne vakantie.
Posted: Mon 07 Jan 2013, 20:31 Post subject: Fotograferen in Gambia
Bedankt voor de reacties!
De reis is echter al georganiseerd en wordt ook begeleid door een lokale gids. Het is ook niet een doorsnee reis: Het is een studiereis vanuit de opleiding die ik doe, en zeker een bijzondere belevenis!
Maar nog even een vraagje:
Hoe kan ik het beste mijn camera met aanhang vervoeren tijdens het lopen door het veld of het zitten in een auto?
Ben ook regelmatig in Gambia waar het overigens redelijk veilig is.
Senegambia is een goede uitvalsbasis waarin de tuin al 50 soorten aanwezig zijn. Wil je wat meer weten over plekjes kijk even op: www.birdinggambia.com of bel me even, mijn telefoonnummer staat op de website. De beste tijd is Januari/Februari. _________________ All Canon
Gender: Male Age: 79 Joined: 28 Dec 2012 Posts: 85 Location: hilversum
Posted: Thu 10 Jan 2013, 21:53 Post subject: gambia
Annemijn,
je zult versteld staan van de vele vogelsoorten. ik weet niet waar je zit en in welk hotel, maar mijn ervaringen zijn allemaal positief.
Je wordt wel veel aangesproken, maar gelijk op een vriendelijke manier van je afschudden en zeker niets aannemen {kettinkjes e.d.}. Ook niets aantrekken van dat ze zo arm zijn en zeker niet met iemand mee naar huis gaan om wat voor reden dan ook.
I wens je een hele fijne vakantie toe. gr. peter
voor gambia foto's zie mijn site.
www.pabos.nl _________________ OM-1 camera
300mm, f4
40-150mm, 2.8 pro
12-40mm pro
60mm macro
Godox flitser
Gender: Male Age: 59 Joined: 11 Aug 2003 Posts: 886 Location: Hof van Twente
Posted: Thu 10 Jan 2013, 22:25 Post subject:
Op zich moet iedereen dat zelf weten natuurlijk; we komen nogal eens al te bot over als Nederlandse Toubabs. Zo worden wij als rijke blanken goedbedoeld genoemd.
De mensen zijn vrijwel allemaal bijzonder aardig en er is niets mis mee om eens langs je lens heen te kijken hoe ze daar moeten leven. Natuurlijk wel even inschatten met wie je hoe snel te maken hebt maar ik zou het zeker niet op voorhand afwijzen. Heb er zelf erg leuke ervaringen mee opgedaan. Verstandig is om het advies van Peter wel op te volgen daar waar het de hustlers betreft in de regio tussen hotel en strand. Net daarbuiten is er weinig aan de hand en kun je leuke contacten op doen.
Ik heb een aantal jaren terug trouwens eens een informatief boekje over dit bijzondere land geschreven. Wellicht een tip al wordt het voor jou wat te kort dag vrees ik.
http://www.bol.com/nl/p/handen-schudden-in-the-gambia/1001004002378885/
Fijne reis en laat je ervaringen even horen. _________________ Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum