Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sigma 150-500

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 13:08    Post subject: Sigma 150-500
Recent heb ik een Sigma APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM aangeschaft en vandaag heb ik aantal testfoto's gemaakt in de achtertuin. Omdat niet alle foto's even zuiver was twijfel ik nu een beetje aan de kwaliteit.

Vandaar de vraag wat voor kwaliteit ik mag verwachten. Ik heb één van de testfoto's hieronder geplaatst en ik ben benieuwd of dit de kwaliteit is die ik mag verwachten van deze lens. Ik weet natuurlijk dat de fotograaf voor een groot deel de kwaliteit bepaald. Daarom heb ik om trillingen te voorkomen deze foto vanaf statief geschoten met zelfontspanner op 2 sec. (OS stond uit)

F6/3
1/500
ISO 200
500mm
Camera: Canon 1000D

Hoor graag jullie mening. alvast bedankt.
Back to top
Reply with quote

PaulvM

PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 13:29    Post subject:
Hallo Kier,

ik moet allereerst zeggen dat ik het op basis van een crop verkleind formaat moeilijk vind om de kwaliteit van de lens te beoordelen, want waardoor wordt de achteruitgang in kwaliteit nu eigenlijk veroorzaakt?
Bovendien heb ik eigenlijk nog een vraag voor je: waar vind je zelf de kwaliteit minder dan jhad verwacht?
Als ik de foto zo bekijk dan zie ik geen beroerde kwaliteit. Wat ik wel zie is dat je het diafragma op 6.3 hebt staan, en als ik me niet vergis is deze lens wat 'soft' op 6.3, misschien is dat wat minder als je op f8 schiet.
Verder heb ik zelf gemerkt dat foto's maken op 500 mm echt iets anders is dan op 300 mm of minder. Het vergt echt wel wat oefening. Trillingen worden zoveel sneller zichtbaar, en scherpstellen komt nog weer nauwkeuriger, zeker naarmate je met een groter diafragma werkt.

Ik zou dus niet meteen teleurgesteld zijn in de kwaliteit, maar voorlopig eerst maar eens flink door blijven gaan op 500mm. Ik ben er wel zeker van dat je zelf ook zult ervaren dat de kwaliteit beter wordt Smile

Hoop dat je er wat mee kunt Wink

Kier

PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 14:31    Post subject:
Hallo Paul,

Dank voor je reactie, ik kan er zeker wat mee.

Zelf had ik misschien wat meer scherpte in het verenkleed verwacht en over het algemeen ook gewoon iets meer scherpte. Zeker omdat de foto's vanaf het statief en met zelfontspanner zijn gemaakt. Dat leek mij de manier om geen (lees zo min mogelijk) trillingen te veroorzaken.

Ik zal zeker eens gaan proberen op F8 en kijken wat dat doet voor de foto's.

Dat ik nog veel moet oefenen is een ding wat zeker is. Is het niet met het maken van foto's dan wel met het benaderen van het onderwerp.

Nogmaals dank.

Kier
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 14:45    Post subject:
Met de zelfontspanner zorgt de klap van de spiegel alsnog voor een bron van trilling. In dat geval kun je beter met de optie mirror lock-up werken. Dan klapt hij de spiegel op en wacht vervolgens een aantal tellen voordat de foto wordt genomen. Dit is vooral handig bij landschappen e.d. Bij vogels is het onderwerp dan meestal al gevlogen....
Reply with quote

kirsten_dl

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 16:52    Post subject: Re: Sigma 150-500
Kier wrote:
Recent heb ik een Sigma APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM aangeschaft

Daarom heb ik om trillingen te voorkomen deze foto vanaf statief geschoten met zelfontspanner op 2 sec. (OS stond uit)

En ik dacht dat de meeste fotografen die deze lens hebben altijd gebruik maken van het OS net omdat ze trillingen willen mijden als de pest?! Wink

H. Cuper

PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 17:02    Post subject: Sigma 150-500
Beste Kier,

Ik fotografeer al een tijdje met de sigma APO 150-500, Mijn ervaring is dat je voor scherpe foto's niet lager moet gaan dan f8.
Bijna al mijn foto's hier op birdpix zijn met zo'n lens gemaakt. Een lens met vast brandpunt afstand maakt wel betere foto's onder slechte lichtomstandigheden, maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan.
Met 1/500 vanaf statief lijkt het mij niet nodig om eerst de spiegel op te klappen. Als je een beetje vaste hand heb kun je met 1/500 en ingeschakelde OS ook uit de hand fotograferen.

Gr. Hennie

Hendrik

PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 18:43    Post subject:
Probeer nog eens op F8.
Of met de OS aan, vanuit de hand en op statief.
Kan ook nog een focus probleem zijn, maar je camera heeft geen micro AF adjustment als ik me niet vergis. In dat geval, check onderstaande.
Misschien heb je hier ook nog wat aan (op eigen risico)
http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.astrosurf.org%2Fbuil%2Fautofocus%2Fadjust.htm&langpair=fr%7Cen&hl=en&ie=UTF8

Niet dat het kopen van een camera MET micro AF adjustment nou wonderen gaat verrichten. Ik zie dat veel mensen "upgraden" naar een 7D met een dergelijke lens. Dat is een verkeerde investering.
Zo'n zoomlens is een leuke allround lens, maar ook niet meer dan dat. Het detail van een A-merk lens haal je er niet mee. Dus als je steevast in de 500mm stand schiet, is een prime de beste investering. Met een 300mm F4 + TC ben je nog wat flexibeler. Of als je ECHT niet zonder zoom kunt, een canon 100-400. Let wel op bij 2e hands exemplaren voor 2006 dat ze ook op 400mm scherp zijn.
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Sun 03 Feb 2013, 10:14    Post subject:
Kijk ook eens of de lens op 400 mm wel scherp is.

Vaak hebben zoomlenzen op de maximale stand verlies van scherpte.

Hendrik

PostPosted: Sun 03 Feb 2013, 20:31    Post subject:
Nog even terugkomend op de bovenstaande link. Hou ook de scherpte van het bovenste en onderste scherpstelpunt in de gaten! Het is niet zo dat je de hele spiegel naar voren of achteren toe haalt. het is voor "mirror alignment" zoals ze dat noemen. Ik spreek niet uit ervaring, maar je zou er wel degelijk winst mee kunnen behalen. Vooral dus als bijvoorbeeld het bovenste punt scherper is als het onderste.
Back to top
Reply with quote

PPepping

PostPosted: Mon 04 Feb 2013, 11:10    Post subject:
Ik heb ook met mijn sigma 150-500mm gemerkt dat ie zoals al aangegeven, het scherpst was op f8. Ook niet vol op 500mm schieten, maar iets eronder, leek aardig verschil te maken. Dus vol inzoomen en tikkie terug.

Kier

PostPosted: Fri 08 Feb 2013, 16:18    Post subject:
Vandaag weer wat testjes gedaan met de Sigma 150-500. Nu op f8 en iets onder de 500mm. Moet zeggen dat ik de kwaliteit dan een stuk beter vind dan op de volle 500mm.

Dank voor jullie tips en tricks!
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Fri 08 Feb 2013, 17:55    Post subject: Re: Sigma 150-500
kirsten_dl wrote:
Kier wrote:
Recent heb ik een Sigma APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM aangeschaft

Daarom heb ik om trillingen te voorkomen deze foto vanaf statief geschoten met zelfontspanner op 2 sec. (OS stond uit)

En ik dacht dat de meeste fotografen die deze lens hebben altijd gebruik maken van het OS net omdat ze trillingen willen mijden als de pest?! Wink

Als je trillingen wilt mijden kan je beter een andere hobby zoeken Mr. Green

Als ik mij het goed herinner van in de tijd dat ik nog een 150-500 had dan stond in de gebruiksaanwijzing dat je als je de lens gebruikt vanaf statief, je dan altijd de os uit moet zetten. Er zou dan schade kunnen ontstaan. Dat wil je zeker niet hebben... Iets om op te letten dus.
Back to top
Reply with quote

Gertjan...

PostPosted: Fri 08 Feb 2013, 19:24    Post subject:
mogen wij die resultaten ook zien? Misschien wel handig voor mensen die de lens overwegen Wink
Back to top
Reply with quote

Sam Dijkstra

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 08 Feb 2013, 19:56    Post subject:
Ik heb de Sigma 50-500 mm gehad, let wel gehad, hij voldeed mij niet, elke keer zag je hem ploffen om zijn scherpte te krijgen op bewegelijk iets, ik kon hem niet verder dan op 420 mm zetten, daar boven hoef ik niet te komen, alles was daar onscherp,

Ik heb besloten om een vastbrandpunt te nemen, ik heb nu de Canon 400mm 5,6 lens en ik kan je zeggen dat deze me perfect voldoed

Gr sam en succes verder

Twizter

PostPosted: Fri 08 Feb 2013, 21:19    Post subject:
Ik heb zelf ook deze lens gehad maar na 2x ermee op stap te zijn geweest die terug verkocht, wat een rommel was me dat.
Deze had een kapotte 50-500mm moeten vervangen maar is er dus nooit in geslaagd. Hierna kwam een Nikon 300mm f4 die enkele jaren mijn trouwe compagnon was en heel erg bruikbaar was/is met een 1.7TC.
Back to top
Reply with quote

AntonT

PostPosted: Fri 08 Feb 2013, 21:40    Post subject: Sigma
Er gaan veel negatieve verhalen over de Sigma's. Heb na het bestuderen van allerlei gebruikersreviews destijds de 50 500 os gekocht en er geen seconde spijt van gehad. Met de Sigma's 150-500 of de 50 500 is goed licht echter bijna een noodzaak en anders is een body die hogere iso aankan ook wel handig.Best fijne lenzen hoor, en vaak zeer acceptabele foto's,ook op 500mm. Kijk maar even naar de foto van de sneeuwgorzen op het strand van Gerard Visser; zo uit de hand genomen! Uit de hand of vanaf monopod de OS op standje 1,vanaf driepoot of rijstzak OS uitzetten.

groet Anton

Sam Dijkstra

PostPosted: Fri 08 Feb 2013, 21:42    Post subject: Sigma 150-500
Hallo Twitzter,

Jammer dat je deze goede 400 mm lens al na twee keer weg moest doen om dat dit in jou ogen rotzooi was,
Ik heb het over een Canon, en bij mijn weten heeft Nikon deze lens in 5.6 nooit gehad, of heb je het nu over de Sigma 50-500,
Gelukkig bevalt je de 300mm van Nikon, dat kunnen we hier goed zien

Gr sam

Sam Dijkstra

PostPosted: Fri 08 Feb 2013, 21:50    Post subject: Sigma 150-500
Ik denk Anton dat ik je wel gelijk kan geven dat dit soort lensen goed licht moeten hebben en anders een camera er bij moeten hebben die een hoge iso kunnen brengen, maar die zijn ook prijzig,

Ik had toen de Canon 1000D met de 50-500, daarna de 40D, maar nog niet goed foto`s kunnen nemen, wel toen ik de 400mm had, ook in een test op Google is de telelens scherper dan de Canon 200-400 zoom

Gr sam

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum