Gender: Male Age: 64 Joined: 06 Mar 2013 Posts: 22 Location: Bergschenhoek
Posted: Wed 06 Mar 2013, 14:26 Post subject: D7100 of 70-200mm?
Na een vakantie in Panama met een paar vogelexcursies met mijn Nikon D90+18-200mm VR lens stel ik vast dat ik meestal het midden van het beeld uitvergroot, en dan uiteraard scherpte verlies.
Ik ben nog een rookie, dus heb nog veel te leren. Maar mooiere spullen is ook leuk. Wat zou voor vogels de betere investering zijn: een nieuwe D7100 (ik denk dan: snellere autofocus, meer pixels, gevoeliger), of een 70-200mm (scherper, snellere focus)?
Een D90 is een prima semi-professionele camera, die zou ik niet snel vervangen. Zeker als je nog beginnend bent, kun je er een hele tijd mee uit de voeten.
Peter heeft gelijk, de 300mm f4 is de beste betaalbare optie, als je echt scherpe foto's wilt. Maar ook wel prijzig, groot en zwaar.
Zelf werk ik met de D90, 300mm f4 en een converter 1.4.
Als je minder te spenderen hebt, is de 70-300mm en fijn alternatief: een stuk makkelijker mee te nemen (licht), flexibel (zoom), redelijk scherp en vooral niet duur (2e hands rond de 300 euro). Ook heb je net wat meer bereik dan de 200 waar je nu op mikt. Dat is echt heel weinig. Met de 70-300 heb ik lang gewerkt en ik gebruik hem nog steeds regelmatig.
Als je eisen hoger worden of je hebt meer geld, ga dan voor de 300mm f4 of kies nog iets mooiers voor je geld. Maar je camera kan nog wel een tijdje mee, denk ik.
Succes met je keuze
Monika _________________ Nikon D7200, 300mm+1.4 en nog het een en ander...
Posted: Wed 06 Mar 2013, 17:21 Post subject:
Goedemiddag Gilberth.
Ik zelf ben ook nog niet erg lang met vogelfotografie bezig.
Maar had ook al snel een 'bout' lens gekocht. Absoluut geen scherpte en u kent het wel.
Nu heb ik voor de zomer een 300mm f4 gekocht en ben blij dat ik het gedaan heb. Heb nog niet de 'dijk' van een foto's die ander wel hebben maar toch ' zie ik zelf' wel verbetering.
Gender: Male Age: 64 Joined: 06 Mar 2013 Posts: 22 Location: Bergschenhoek
Posted: Thu 07 Mar 2013, 22:49 Post subject:
Dank voor de reacties. De 300mm heeft geen VR, is dat niet lastig? Ik gebruik zelden een statief, meestal is het toch uit de losse hand snel richten en hopen dat je op tijd scherp stelt. _________________ http://www.houtekamer.com/vogels/orden.html
Nikon D7100
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum