Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Hoe kan ik mijn sluitertijd omlaag krijgen?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 13:37    Post subject: Hoe kan ik mijn sluitertijd omlaag krijgen?
Ik heb een nieuwe lens gekocht. Een Canon 300mm F4. Als ik het diafragma op bijv.6.3 zet krijg ik een erg hoge sluitertijd, hoe krijg ik die omlaag. Heeft het voordelen zo'n hoge sluitertijd en wat zijn de nadelen.

Groetjes John
Extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 13:50    Post subject:
Diafragma omhoog of ISO omlaag bijvoorbeeld. Ik zou zeker op f/8.0 gaan zitten. Hoge sluitertijden is alleen maar prettig Very Happy
Of je moet specifiek bewegingen onscherp willen leggen.

Groet,
Ruud

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 14:11    Post subject:
Bij diafragma omhoog werkt vanaf f8 bij de meeste camera's van Canon, de automatische scherpstelling niet meer. ISO omlaag is het beste. Ik heb eerlijk gezegd nooit zo'n last van te hoge sluitersnelheden. Eerder andersom.

Last edited by Marcel van der Tol on Mon 08 Apr 2013, 16:38; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 14:44    Post subject:
Quote:
Bij diafragma omhoog werkt vanaf f8 bij de meeste camera's van Canon, de automatische scherpstelling niet meer

Dit is dus niet waar!
Dit gaat op zodra je met een extender + lens boven de f8.0 als laagste waarde komt met de meeste goedkopere camera`s. De 1D serie heeft daar geen last van. Kan je met extender + f8.0 als laagste waarde nog steeds automatisch scherpstellen!!
Zou een mooie boel zijn met landschappen. F16 gebruiken en niet automatisch kunnen scherpstellen, of bij macro bijvoorbeeld.

Tekst aangepast!!

Groet,
Ruud

Last edited by Ruud van Veenschoten on Tue 09 Apr 2013, 10:49; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote

Brasil

PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 15:14    Post subject:
John, je zou blij moeten zijn met hoge sluiterstijden want dan voorkom je onscherpte en kun je zelfs de IS uitzetten waardoor autofocus sneller werkt. Als je een speciale reden hebt om met lage snelheden te werken, b.v. een wazige vleugelbeweging of iets dergelijks dan schroef je de diafragma wat op of je iso wat lager. Om dezelfde scherpte - diepte te behouden zou je de iso moeten aanpassen. Deze lens is al vanaf f4 behoorlijk scherp maar op f6.3 - 8.0 helemaal top. Daarboven krijg je te maken met diffractie en neemt de scherpte weer wat af.

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

cor

PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 15:23    Post subject:
sluitertijd omhoog is dat van 1/1000 naar 1/200 dus een langzamere sluitertijd?
Iso omhoog is dat van iso 200 naar Iso 400
diafragma omhoog is dat van F4 naar F8 dus een kleiner gat?

volgens mij wordt er langs elkaar gepraat

ik neem aan dat je van F4 naar F6,3 gaat je sluitertijd groter wordt, dus je sluiter langer open staat, en dat je die sneller wilt hebben?
als dat zo is moet je je iso omhoog doen dus van bv 200 naar 640
Je kunt ook nog onderbelichten.
meer kun je niet doen als je F6,3 insteld.

groet
cor
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 15:52    Post subject:
Je zou de camera natuurlijk ook nog op de volledig handmatige stand kunnen zetten... (M)

En inderdaad heb je bij de meeste canon camera's met converter vanaf f8.0 geen autofocus meer. Dit geld alleen niet voor de 1-D en 1-Ds modellen.

Gr
Martijn
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 16:45    Post subject:
@Cor of een basiscursus fotografie voor topicstarter. Het ligt er maar aan hoe je de vraag interpreteert Wink

Groet,
Ruud

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 16:46    Post subject:
Ruud van Veenschoten wrote:
Quote:
Bij diafragma omhoog werkt vanaf f8 bij de meeste camera's van Canon, de automatische scherpstelling niet meer

Dit is dus niet waar!
Dit gaat op voor zodra je met een extender + lens boven de f8.0 komt met de meeste goedkopere camera`s. De 1D serie heeft daar geen last van. Kan je met f8.0 en hoger nog steeds automatisch scherpstellen!!
Zou een mooie boel zijn met landschappen. F16 gebruiken en niet automatisch kunnen scherpstellen, of bij macro bijvoorbeeld.

Groet,
Ruud

Dat klopt ik gebruik mijn 300 F4 standaard met converter. Maar voor veel mensen is een camera van rond de €500,-- niet goedkoop en die worden wel veel gebruikt.
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 16:48    Post subject:
@Marcel: snap ik. Maar als je info geeft wel de juiste info. Anders krijg je weer van die rare verhalen Very Happy

Groet,
Ruud

Lesley van Loo

PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 18:29    Post subject:
ik vind persoonlijk dat het er nu nog niet echt duidelijk staat.

met de canon 300mm F4 L IS zonder of met 1.4x converter heb je op welke canon dslr camera dan ook en welk diafragma je ook gebruikt dus ook boven F8 gewoon autofocus (of je moet het knopje op mf hebben staan Very Happy )

de vraag van de topicstarter is me niet helemaal duidelijk, een kleine uitleg wat nu precies de bedoeling is lijkt me handig.

john1965

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 9:31    Post subject:
Mijn vraag is eigenlijk, Hoe ik mijn sluitertijd omlaag krijg bij een opname op gebied van vogelfotografie. Wat is het voordeel van een lage sluitertijd, of heeft het alleen maar nadelen?

Groetjes John

bedankt al voor de antwoorden.
Extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote

Pascal Gielen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 9:42    Post subject:
Dag John

Hoe hoger de sluitertijd hoeveel te meer kans je hebt dat de foto's scherp gaan zijn. Bijvoorbeeld, een vogel komt door gevlogen, wanneer je deze fotografeert met hoge sluitertijd is hij waarschijnlijk scherp.

Bij lange sluitertijden zijn je foto's minder snel scherp, je hebt dan sneller een statief of rijstzak nodig. Maar wanneer je nu een vogel in de vlucht expresse onscherp wil hebben is dit wel handig!

Camera op TV zetten, dan kan je de sluitertijd veranderen.

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 10:12    Post subject:
De vraag blijft verwarrend. De sluitertijd is wat anders dan de sluitersnelheid. Bij een sluitertijd van de duur van 1/1000 s, is de sluitersnelheid 1000 keer per seconde. Deze waarde (1000) zien we op het display van de zoeker staan.

Wil je de sluitertijd halveren dan dan wordt de duur 1/2000 s. De snelheid wordt dan 2000. Wil je de sluitertijd verdubbelen, dus langer belichten dan wordt de sluitertijd 1/500 s en de snelheid 500.

Dus wat moet er nu verlaagd worden? De sluitertijd of de sluitersnelheid?

Lesley heeft gelijk dat een 300 mm met 1.4 converter, diafragmawaarde bij volledige lensopening is dan f5.6, ook bij grotere ingestelde diafragmawaarden dan f8 kan scherpstellen. De diafragmawaarde bij volledige lensopening bepaalt, of de automatische scherpstelling van Canon kan werken.
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 11:03    Post subject:
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.wilmakarels.nl/cursus-digitale-fotografie/

Groet,
Ruud

josephine

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 11:17    Post subject:
Een hoge sluitertijd kun je instellen als je je knopje naar de S draait. En hoog is een sluitertijd als die heel kort is - 1/1000 seconde is kort, 1/2000 seconde twee keer zo kort. Dat noem je een hoge sluitertijd.
Een lage sluitertijd is een lange sluitertijd, zoals (wat je lang noemt) 1/15 seconde of 1/60 seconde.
Voordeel van een lage sluitertijd is alleen bij weinig licht, omdat je als je langer belicht meer licht vangt en bij weinig zon is dat wel eens nodig, of je moet bewust kiezen om foto's te maken die wat bewogen zijn.
voordeel van een hoge sluitertijd is het feit dat je daarmee alle beweging bevriest, zelfs snel bewegende vleugels bijvoorbeeld komen er dan scherp op.
Om de juiste hoeveelheid licht op je sensor te krijgen moet is het ook nodig dat de lensopening (diafragma) daarop wordt aangepast, groter naarmate de sluitertijd kort is, en het diafragmagetal wordt daarmee lager (4 of 2,8 is behoorlijk laag, grote opening - 16 is behoorlijk hoog, kleine opening.
Ook de gevoeligheid (ISO) is belangrijk - hoge ISO, meer lichtgevoelig, lage ISO, minder gevoelig. Maar bij een hoge ISO krijg je dan weer veel last van ruis, dus dat is meestal een wat lastige kwestie.
Zolang je automatisch belicht hoef je alleen maar te kiezen voor diafragmavoorkeuze (A) en kun je door draaien aan de knop bij je duim de waarde veranderen, of voor sluitertijdvoorkeuze (S) waarbij het andere wieltje bij je duim gedraaid moet worden.
Om scherpe foto's te krijgen zul je meestal kiezen voor een sluitertijd van 1/1250 of hoger (korter).
Om een zo groot mogelijk gebied scherp te krijgen (alles tussen 3 en 5 meter bijvoorbeeld) ga je kiezen voor een zo hoog mogelijk diafragmagetal (kleine opening).
Handmatig belichten kan heel aardig zijn, een losse lichtmeter ook, en al die andere mogelijkheden die een camera heeft kunnen ook heel handig zijn.
Als je begint lijkt me dit hierboven al een aardige kluif om mee te beginnen.
grtz, en succes, josephine

edit: het stukje over iso gecorrigeerd naar aanleiding van de terechte opmerking van Leon

Last edited by josephine on Wed 10 Apr 2013, 10:10; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 11:57    Post subject:
josephine wrote:

Ook de gevoeligheid (ISO) is belangrijk - lage ISO, meer lichtgevoelig, hoge ISO, minder gevoelig. Maar bij een hoge ISO krijg je dan weer veel last van ruis, dus dat is meestal een wat lastige kwestie.
grtz, en succes, josephine

Ehm Dit lijkt me niet helemaal te kloppen Wink
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 16:49    Post subject:
Uit Wikipedia:
Een verdubbeling van de ISO waarde betekent dat de film/sensor half zoveel licht nodig heeft om een vergelijkbaar bruikbaar beeld te geven.
Ergo: hoe hoger de ISO, hoe gevoeliger. Maar wel meer kans op ruis. Bij de nieuwere lichting is dit steeds minder een issue.

Groet,
Ruud

cor

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 17:16    Post subject:
john, je wilt vogels fotograferen die bewegen en vliegen soms heel snel voorbij
de beste instelling lijkt me Av zodat je altijd kunt fotograferen met een zo groot mogelijk gat dus een zo laag mogelijke F waarde, je scherpte diepte is dan klein en je zit tegen de grens van je lensprestatie aan.
is er voldoende licht schroef dan je diafragma een beetje dicht, F groter, je hebt dan een kleiner gat dus minder licht , hierdoor gaat de sluitertijd groter worden, je sluiter staat langer open. maar je lens geeft een betere kwaliteit.
stel je camera ook op alservo, zodat de focus een bewegend beeld blijft scherpstellen.
ik zou zeggen aan de gang
groet
cor
Back to top
Reply with quote

Jan van der Linden

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 18:12    Post subject:
Ik fotografeer altijd met TAv, je kunt dan zowel de sluitertijd als de lensopening zelf bepalen. De camera kiest dan de ISO. Ik moet er wel bij zeggen dat de camera dan soms hogere ISO-waarden kiest, maar daar heeft de Pentax K5 IIs best een goed antwoord op.
Succes

Groet
Jan

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 18:26    Post subject:
Quote:
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.wilmakarels.nl/cursus-digitale-fotografie/

Groet,
Ruud

Leuke cursus. "Sluitersnelheid van 1/100 s. "
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 18:47    Post subject:
@Marcel: misschien vertaald uit het Engels = shutterspeed?

Maar blijft overeind staan: wat is nu exact de vraag van de topicstarter. Voorbeeld van een foto met exif zou de boel misschien verhelderen.

Groet,
Ruud

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 19:27    Post subject:
Er moet toch nog wat duidelijk worden. Er wordt gesproken over een lage sluitertijd. Wat bedoel je daarmee? Graag een getal noemen. Ik ken alleen korte sluitertijden (denk aan: 1/1000sec tot 1/8000sec) of lange sluitertijden (denk aan 1/30sec tot 1/100sec).

Pas als deze vraag beantwoord is kunnen we op alle andere vragen antwoord geven. Allen hangt namelijk samen; sluitertijd, diafragma en iso zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Lesley van Loo

PostPosted: Tue 09 Apr 2013, 19:46    Post subject:
en dan de vraag: waarom wil je een zoals jij noemt lage sluitertijd?
misschien dat dat een en ander opheldert.

john1965

PostPosted: Wed 10 Apr 2013, 8:32    Post subject:
Mijn vraag is eigenlijk: Wat is het voordeel van een lange sluitertijd? En wat is het voordeel van een korte sluitertijd? Hoe kan ik dit bereiken op mijn camera? Als ik bijv. F8.0 instel, dan is mijn sluiterijd soms erg kort. (1/1000) Is het voordelig als de sluitertijd dan minder wordt? En hoe kan ik dit dan doen?

Groetjes John
Extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum