Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

keuze voor meer mm

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Apr 2013, 7:37    Post subject: keuze voor meer mm
Besten,

Ik fotografeer met de Canon 7D met de 300 mm f4 incl. converter 1,4x.
Steeds vaker, en u zult dat begrijpen, kom ik mm te kort.
Nu heb ik wat opties bedacht om meer mm te krijgen waarbij ik de 500 mm f4 even buiten beschouwing laat omdat de aanschaf (voorlopig) te duur is.
Mogelijkheden (cropfactor camera laat ik buiten beschouwing):
1. 300mm met 1,4x = 420mm (is wat ik nu heb)
2. 300mm met 1,7x = 510mm (is aanschaf 1,7x)
3. 300mm met 2,0x = 600mm (is aanschaf 2,0x)
4. 400mm f5,6 met 1,4x = 560mm (is aanschaf 400mm)

Misschien zijn er die willen adviseren op bovenstaande mogelijkheden?
Ik denk aan gewicht, lichtsterkte enz.

Alvast dank voor uw reacties.

Groet,
Kees
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Mon 29 Apr 2013, 8:08    Post subject:
Kees, bij alle drie de alternatieven verlies je volgens mij de mogelijkheid op AF.
Wat je hebt is prima.

Wil je meer, dan kun je beter sparen voor een 500mm/f4 van Canon.
Er worden regelmatig gebruikte lenzen van dit type aangeboden.

Succes.
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Apr 2013, 9:03    Post subject:
Ik snap/herken je "knelpunt" maar ik ben het eens met Jan; de combi die je hebt is een topset waar je heel veel mee kunt. Verder als aanvulling:

Via Live View heb je weer wél AF met genoemde combi's, hetzij een stuk trager als bij "gewone" AF.

Bij de 7D & EF 400 mm f5.6 L USM werk ik regelmatig met de Canon EF 1,4x extender II. Wel diafragmeer ik dan altijd naar f10 of liever f11. Dit zal ook opgaan voor de combi 300 mm f4 L IS met 2,0x extender. Deze combi's werken alleen vanaf een stabiele basis (statief of rijstzak) omdat het scherpstellen heel precies moet gebeuren. Verder heb je dan vanzelfsprekend voldoende licht nodig en een vogel die niet al te snel beweegt. Liefst ook draadontspanner gebruiken daarbij. Het is dus een combi die beperkt kan worden ingezet. In mijn Persoonlijk Album staat een testfoto van een Roodkeelduiker met dezelfde combi op de 40D op volle opening (f8 ), geeft in ieder geval de scherpte weer (wordt een stuk beter op f10 - f11). Hier nog 2 foto's gemaakt met deze combi op de 7D:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=312494
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=312452

Je kunt eventueel nog denken aan de Sigma 500 mm f4.5 APO DG HSM (eventueel tweedehands, wordt echter zelden aangeboden...), je kunt er dan alleen geen 1.4x converter tussen zetten want dan verlies je de AF op de 7D (wel dus via Live View). Persoonlijk ben ik niet helemaal overtuigd van de scherpte van deze Sigma, maar dat kan aan mijn oordeel liggen. Wel is deze lens een stuk compacter en lichter als de Canon 500 mm f4 IS, maar je hebt geen IS (heet OS bij Sigma).

Kortom: als je echt "succesvol" meer mm's wil dan wordt het inderdaad sparen... Sad

Groet en succes,

Joep

BertvanO

PostPosted: Mon 29 Apr 2013, 12:03    Post subject:
Kees,

Wat ook nog een optie is, is de aanschaf vaan een 300mm/f2.8. Deze lens is met een 2x extender op de 7D een zeer prettige combinatie. Zelfs uit de hand fotograferen is goed mogelijk! De minimum instelafstand is 2 meter, dan kun je hem ook gebruiken als macrolens!

Deze lens is nieuw een stuk goed koper als de 500/f4, dus eerder te bereiken. Daarnaast worden ze ook nog wel 2e hands aangeboden.
Eventueel verkoop je je 300/f4

De combinatie die je nu hebt is goed, waarschijnlijk de meest gebruikte Canon combinatie in de vogelfotografie, te meer omdat de prijs/kwaliteitsverhouding zeer hoog is.

Meer mm is niet altijd zaligmakend omdat er vaak extra kosten bijkomen in de vorm van zware stabiele statieven, transporttassen, verzekering van de lens etc. Denk daar ook aan.
Een grote lens is lastiger te transporteren en kwetsbaarder dus beperkt je in je mogelijkheden.

Groeten en succes,

Bert

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Mon 29 Apr 2013, 13:38    Post subject:
Als je een goede telescoop hebt dan kan je ook overwegen om te gaan digiscopen voor het lange afstandwerk. Ik heb ook een Canon 300 mm F4 met 1.4 converter en daarnaast digiscoop ik (Eigenlijk is het andersom omdat ik digiscopen leuker vind om te doen). Netto ben je met een goede digiscoopset goedkoper uit dan met een prime-lens (300 mm F2.5 met 2 keer extender of 500 mm met extender) van Canon en heb je meer millimeters tot je beschikking.
Reply with quote

danny willekens

PostPosted: Mon 29 Apr 2013, 20:03    Post subject:
Ik fotografeerde altijd met een 40d, 50d in combinatie met een 300mmL2.8 en een 1.4x ertussen. Loeischerp zou je zeggen ondanks de ruis van de 50d. Onlangs twijfelde ik om toch naar een 400mmL2.8 of een 500mmL4.0 te gaan maar heb het niet gedaan. In plaats daarvan heb ik een 1DmarkIV gekocht. Met de 1.3 crop factor ging ik er qua mm's op achteruit maar m'n foto's zijn sindsdien een stuk beter. Prachtige machine die 1DmarkIV.
Van 2x converters ben ik niet zo'n favoriet omdat je hierdoor heel veel detail verliest zelfs op mijn 300mmL2.8 moet je naar >f10 gaan om toch scherpe foto's te houden en dan heb je aardig licht nodig anders is de foto toch niet wat je ervan verwacht.
Ik denk dat je met de 1.4 tussen jouw lens al aardig verlies hebt. Al eens geprobeerd zonder extender te fotograferen ??
Verder denk ik dat de 7D niet zo'n goeie keuze was om te kopen. Prima toestel met goeie performantie maar wat een ruisbak door teveel pixels op een 1.6 crop sensor.

Samengevat: de lens die je hebt moet normaal zeer scherp zijn is echt wel een goeie lens. Probeer eens zonder extender en probeer alsnog wat dichterbij te geraken. En tenslotte laat (soms) ook nog wat habitat in de juiste proporties rond de vogel zien.

Mijn foto's kan je zien op www.dannywillekens.be en die zijn allemaal met een 300mm + 1.4 gemaakt.

Hoop dat je er wat aan hebt,
groeten,

Danny Willekens
Back to top
Reply with quote

Brasil

PostPosted: Tue 30 Apr 2013, 2:12    Post subject:
Kees, ik denk dat je een combinatie hebt die in verhouding tot de prijs ijzersterk is. Mijn ervaring is dat de 300 F4 met de 1.4 TC prima foto's oplevert en zeer mobiel is. Je hebt geen enorme statieven e.d. nodig en door de IS kun je lekker rondstruinen, daarbij is de lens niet al te zwaar. De prijs / kwaliteitsverhouding is moeilijk te verslaan.

Wil je meer mm dan gaat de prijs exponentieel omhoog, voor elke winst betaal je al gauw 3 maal zo veel. Meer mm met een ander merk lens betekend vaak wat mindere kwaliteit. Als je beter wilt dan wat je nu hebt moet op een grote uitgave rekenen. Dat geldt m.i. ook voor camera's, een betere sensor betekend een 1.3 cropfactor of fullframe maar meteen een verlies aan pixteldichtheid waardoor je nog dichter op de vogel moet kruipen of een erg dure prime moet aanschaffen. Het is maar wat je er voor over hebt maar als je mobiliteit en prijs / kwaliteit in ogenschouw neemt is je combinatie moeilijk te verslaan.
Dan loont het misschien om meer in je techniek, benaderen van vogels te steken en goed licht te zoeken want met goed licht maakt zelfs een crop sensor een erg goede foto. Zo maar wat ideeën, wellicht heb je er iets aan..

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Tue 30 Apr 2013, 12:29    Post subject:
Ben het eens met Brasil; de 300 mm f4 IS met 1.4x converter is gewoon goed voor vogelfotografie. Een maat van me gebruikt deze ook (op 60D) en de foto's zijn gewoon perfect, snelheid van de AF is ook gewoon goed. Of zijn we inmiddels deze foto vergeten (gemaakt met een 7D...)?:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=316543

In de birdpix boeken staan ook voldoende topfoto's gemaakt met deze combi (met 30D, 40D, 50D en 7D erop). In dit soort drukwerk zie je trouwens ook geen verschil t.o.v. de 1D foto's... En ook Jan Uilhoorn maakt geweldige foto's met de 300 mm f4 IS met 1.4x (ook ná aanschaf van 500 mm f4 IS) op een 20D, kijk maar in zijn collectie....

Groet, Joep

Kees van de Wege

PostPosted: Tue 30 Apr 2013, 17:10    Post subject:
Allen hartelijk dank voor de feedback!
Veel reacties die eigenlijk, voor mij, neerkomen op of doorgaan met deze combinatie of toch, op termijn, overgaan tot aankoop van de 500mm.
Verder natuurlijk de techniek om dichter bij het onderwerp te komen (hoewel dit natuurlijk niet altijd mogelijk is).
Met de andere suggesties hoop ik mijn voordeel mee te doen, nu of later.
Dus nogmaals bedankt.

Groet,
Kees
Reply with quote

ReneP

PostPosted: Wed 01 May 2013, 20:17    Post subject:
Kees,

Een bekend dilemma!
Vorige jaar rond deze tijd stond ik ook voor een soort gelijke keus.
De 500mm van nikon was voor mij ook te duur, dus heb ik mijn vizier gericht op een 300mm. Via fotobeurs kwam ik een 300 2.8 af-s VRI op het spoor, het was nog een flink bedrag maar toch de stap gewaagd.

Nu na ongeveer een jaar kan ik maar één ding zeggen: Het is een superlens!!!!. Goed draagbaar met strap en goed mee te werken vanuit
de hand.
Ik gebruik hem veel in combinatie met een 1.7 converter, alhoewel ik de laatste tijd regelmatig heb gehad dat ik de converter er van tussenuit moest halen. En dan pas valt op dat de kwaliteit met converter toch wel minder is.

Ik denk dat je gewoon een goeie combi heb gezien je foto's.
En wat betreft dichterbij komen, gewoon blijven proberen, veel uren maken (citaat van Marco Simonis), en genieten van wat je tegenkomt.
Vergeet niet, wij wonen in één van de mooiste vogelprovincie's van Nederland hé!!!

Trouwens, heeft Canon een 1.7 converter?

Gr ReneP

Kees van de Wege

PostPosted: Wed 01 May 2013, 20:26    Post subject:
Rene,

Zeker blijven proberen, dan komen we elkaar nog eens tegen Wink
Overigens heeft Canon (natuurlijk) een 1.7

Groet,
Kees
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Wed 01 May 2013, 20:32    Post subject:
Quote:
Overigens heeft Canon (natuurlijk) een 1.7

Ik kom niet verder dan een 1.4 en 2.0 bij Canon.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd Embarassed
Back to top
Reply with quote

Kees van de Wege

PostPosted: Wed 01 May 2013, 20:56    Post subject:
Pfffff, lekker slim van mij.
Sad
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1