Gender: Male Age: 44 Joined: 25 Nov 2012 Posts: 85 Location: Zierikzee
Posted: Mon 06 May 2013, 20:57 Post subject: Weer een lens-vraag
Hallo allemaal,
Voor in de nabije toekomst wil ik graag een wat betere kwaliteit lens kopen. Ik zit te denken aan een nikon 300mm F4 o.i.d.
Nu is mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen, Kun je hiermee, al dan niet icm een TC, fatsoenlijk uit de hand fotograferen? Ik wil me op termijn wat meer op vliegbeelden gaan toeleggen, maar twijfel eraan of ik dan beter voor een objectief kan gaan met VR. Uiteraard zal dit de voorkeur genieten, alleen wordt dat financieel meteen een heel andere categorie. Lukt dit ook met een 300/F4 of is dit niet aan te raden?
Gr. Eelco _________________ Olympus OM-D E-M1 Mark II,
Zuiko 12-44mm f2.8 pro, Zuiko 60mm f2.8 macro, Zuiko 40-150mm f2.8 pro.
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Mon 06 May 2013, 21:33 Post subject:
Hallo,
Ik werk zelf niet met Nikon, maar met een 400 mm f5.6 zonder IS (IS = VR). Met de converter op de 300 mm f4 zit je ook op 420 mm f5.6. Ook zonder IS kan ik prima vluchtfoto's maken. Ik dacht ook meerdere malen te hebben gelezen dat VR dan wel IS bij sluitertijden boven de 1/500 (essentieel voor scherpe vluchtfoto's) IS dan wel VR geen nut heeft en de AF snelheid alleen vertraagd wordt hierdoor.
In ieder geval is het prima mogelijk om met de genoemde combi scherpe vluchtfoto's te maken, kijk anders even in de foto's van o.a. Bendiks Westerink:
Gender: Male Age: 44 Joined: 25 Nov 2012 Posts: 85 Location: Zierikzee
Posted: Mon 06 May 2013, 21:41 Post subject:
Dank u wel! Dat zijn inderdaad haarscherpe vliegbeelden... Uiteraard speelt de fotograaf ook een heeeele grote rol, maar het is altijd fijn om te weten dat je materiaal in orde is.
Gr. Eelco _________________ Olympus OM-D E-M1 Mark II,
Zuiko 12-44mm f2.8 pro, Zuiko 60mm f2.8 macro, Zuiko 40-150mm f2.8 pro.
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Mon 06 May 2013, 21:43 Post subject:
Ik heb erg veel uit de hand gefotografeerd met een Nikon 300 f/4 al dan niet in combinatie met een convertor (1,4 of 1,7).
Voor mij geen enkel probleem, maar het hangt natuurlijk toch gedeeltelijk van jezelf af. Niet iedereen heeft een even vaste hand.
Bijna al mijn foto's uit Polen zijn met deze combinatie gemaakt en ook een flink deel van mijn Nederlandse foto's. Aangezien ik graag fotograferen combineer met lopen of fietsen, is het relatief lage gewicht ideaal.
Groeten, Leo
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum