Posted: Fri 21 Apr 2006, 21:09 Post subject: dieptescherpte
hallo mensen,
Ik heb de camera Canon Powershot S2 IS, en daar ben ik tevreden over. Maar... ik zie veel foto's waarbij het onderwerp vaak scherp is, de achtergrond mooi wazig, bijv. deze link, http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=11290
het gaat hier niet om de persoon die de foto heeft gemaakt, maar de foto dient als voorbeeld.
Hoe komt het dat de achtergrond op deze foto zo mooi wazig groen is? Volgens mij is het gewoon gras, bij mij hadden de grassprietjes er duidelijk, een klein beetje wazig op gestaan.
Wie kan hier duidelijkheid over geven? _________________ Canon EOS 400D,
18-55mm f4.5-f5.6,
Canon 100mm f2.8 macro.
Sigma 50-500 F4-6.3
Posted: Fri 21 Apr 2006, 21:37 Post subject:
Hoi Adric,
Dat komt omdat degene dan een groot diafragma (= klein getal) heeft ingesteld op zijn camera, bv. F4, volgens mij kan je dat bij de Powershot ook wel instellen, als je hem zet op programmakeuze: diafragmavoorkeur of waarschijnlijk Av. als je de camera hebt staan op automatisch, zal de camera zelf een diafragma kiezen.
Posted: Fri 21 Apr 2006, 21:38 Post subject:
Een mooie onscherpe achtergrond bereik je natuurlijk het best met een zo groot mogelijk diafragma (Klein getal). Ook de afstand is van belang, hoe verder de achtergrond weg is van het onderwerp, hoe beter. Compactcamera´s hebben een grotere scherptediepte dan spiegelreflex-camera´s, ik meen dat dit komt door de kleinere sensor, maar de exacte reden ken ik niet. Bij macrowerk en landschappen is dit gunstig, bij telewerk vaak niet, maar daar is weinig aan te doen.
Bart.
Ik zie dat ik alweer te langzaam getypt heb.
p.s. Het is scherptediepte. _________________ Canon eos 20D/40D, 300/4.0Lis, 500/4.0Lis, 1.4x en 2.0x extender II.
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb het zojuist uitgeprobeert met f 2.7 en f8.0, het resultaat was zeer boven verwachting, Niet helemaal 'strak' wazig, maar voor mijn doen genoeg.
Bedankt! _________________ Canon EOS 400D,
18-55mm f4.5-f5.6,
Canon 100mm f2.8 macro.
Sigma 50-500 F4-6.3
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum