Rinus:
In dit geval met je naar de ring in de nek kijken. Die is bij een Wilde mooi dun en regelmatig van vorm. Zodra die ring onderbroken wordt, ontbreekt, of heel breed is, is er sprake van invloed van domesticatie.
Vaak zie je dan ook nog verschillen in snavelkleur en -vorm, afwijkende groentinten op de kop en deels witte veerpartijen.
Van die dingen.
Ik meen ook dat die mooie krulveren van woerden bij de staart bij Soepeenden vaak niet helemaal goed uit de verf komen (maar hang me daar niet aan op)
gr
G _________________ Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Sat 08 Jun 2013, 18:31 Post subject:
Dat laatste moet je niet te veel aan vasthouden Gerard. Bij volledig witte eenden is het verschil tussen vrouw en man vaak toch het snelst te zien aan de gekrulde staartveren.
Groeten, Leo
Ik formuleerde ook al voorzichtigjes.....
Toch...ook bij deze zie je bij die Soepeend slechts één krulletje, bij die Wilde een stel.
Kan het zijn dat ze er wel altijd zijn, bij woerden, maar bij Soepeenden niet altijd geheel organiek? Ik meen zoiets wel eens gelezen te hebben.
gr
G _________________ Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Gender: Male Age: 37 Joined: 03 Mar 2012 Posts: 51 Location: Amsterdam
Posted: Sat 08 Jun 2013, 18:46 Post subject:
Dit vroeg ik me ook af, bedankt voor het antwoord. Het zou handig zijn op een rijtje met kenmerken te maken en als sticky bovenaan te plaatsen, zodat het makkelijk terug te vinden is. Zijn er eigenlijk nog andere vogelsoorten waarbij dit probleem speelt? _________________ Nikon D3100
Nikkor 80-400mm AF-S.
Posted: Sat 08 Jun 2013, 19:54 Post subject:
Quote:
Zijn er eigenlijk nog andere vogelsoorten waarbij dit probleem speelt?
Jazeker, bij bijvoorbeeld ganzen en duiven kom je ook veel dubieuze
exemplaren tegen. _________________ Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Posted: Sun 09 Jun 2013, 9:04 Post subject:
Quote:
Hoe is het verschil te zien bij een vrouwtje?
Vooral door een "foute" kleur (te bleek) en of door witte plekken in het verenkleed. Als de eend er niet echt wildkleurig uitziet, noemen we het een soepeend.
En ja, je kunt het ook parkeenden noemen, maar in het park kom je ook Wilde Eenden tegen.
Groeten, Leo
Gender: Male Age: 37 Joined: 03 Mar 2012 Posts: 51 Location: Amsterdam
Posted: Mon 10 Jun 2013, 17:37 Post subject:
Granzen en duiven... Logisch natuurlijk.
Weet iemand van jullie trouwens wat er met deze mandarijneend aan de hand is?
http://waarneming.nl/waarneming/view/76734246 _________________ Nikon D3100
Nikkor 80-400mm AF-S.
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Tue 11 Jun 2013, 8:21 Post subject:
@Ian: Dat is een mandarijnensoepeend......die bestaan ook in de gekste kweekvormen. Je hebt ook totaal witte mandarijneenden.....dit is volgens mij zo'n kruising tussen een witte en een gewone en misschien ook nog een onvolwassen exemplaar ofzo..ziet er niet uit in ieder geval _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Posted: Tue 11 Jun 2013, 8:29 Post subject:
Soepmandarijn? Nooit eerder van gehoord. Soeptomaat kom je vaker tegen (maar dan weer niet in stadsparken)
Mandarijneenden kunnen er trouwens ook gewoon heel vreemd uitzien als de rui begint. Hoe meer showveren, hoe lelijker in de rui (denk bijvoorbeeld aan een Kemphaan met mottige kraag).
Gender: Male Age: 56 Joined: 27 Feb 2012 Posts: 27 Location: hoorn
Posted: Thu 13 Jun 2013, 19:31 Post subject: soepeend
ik fotografeer van af dat ik twaalf ben,en opgegroeid met dieren om me heen,mijn vader had een volliere in de tuin en ik ben dat gaan over nemen,in mijn beroep wilde ik wat met dieren doen,en ik heb dan bijn 18 jaar in artis gewerkt bij de vogels,ben nu afgekeurd wel heb ik thuis nog vogels in vollieres, ik heb bijeneters,nachtegalen,kardinalen,in gevangenschap wordt vaak op afwijkende kleuren gekweekt,zo zijn er bruine putters,witte putters,gele putters,en dit is al bij veel vogels zo,neem bijvoorbeeld kanaries in alle kleuren en verschillende soorten,in gevangen schap is dit makkelijk door kruissen,in het natuur gaat dit niet zo snel,maar iedereen ziet wel eens een witte kauw,merel of mus,of gedeeltelijk!!!zo is er ook een wit nijlpaard geweest,witte giraf,en vergeet de witte tijgers niet,als je een van de weinige bent die een vogel heeft met een speciale kleur,en je kan die kweken leveren deze aparte kleurn in het begin veel geld op vrg ron entius!!!! _________________ sonybody minolta lenzen sigma 500mm apo 4,5
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum