Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon EF 300mm f/2.8L USM IS type 2 versus canon 500mm F4
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 10:35    Post subject:
Digihop wrote:
... een D4 en een 600mm f4 en even later kwam er iemand binnen met een OM-D en een 75-300 daarop. Die had dus hetzelfde "bereik" als die met de Nikon alleen heel veel lichter en veel minder duur. Als je allebei de foto's bewerkt en hier neerzet zal je het verschil in kwaliteit niet zien maar ik mag aannemen dat dat er wel is.

ik denk dat die nikon meneer meer kans op een goede foto heeft als er weinig licht is. Scheelt een behoorlijke factor, orde grootte 16 of 32.
daarnaast, die meneer met de Nikon heeft de mogelijkheid om een onscherpte te bereiken die 3 of 4 stops groter is. Hiermee kan hij het onderwerp goed isoleren van de achtergrond. De scherptediepte is F4 op de Nikon tegenover F5,6, F8, F11 op 300mm Olympus.
Het prijsverschil is bijna even fors 15 mille exclusief essentiele ascessoires, tegenover nog geen 1,5 mille.

zo ongeveer. voor de vuist weg.

Geinig is dat met een Olympus 300 F2,8 (8 mille) op een OM-D een zelfde beeld geeft als een 600 F5,6 (300 F2,8 met 2x tc, ca 5,5 mille) op een D4... De kans is zeer reeel dat de Olympus snellere autofocus heeft, en mooiere tekening. Hetgeen de Nikonfotograaf zou kunnen doen besluiten toch weer met de 600 F4 te gaan sjouwen.

Dus, niks ten nadele van Olympus, goed spul.

Gevoelsmatig heb ik het idee dat een 500 f4 op een D4 mooier resultaat geeft dan een 300 f2,8 op een DX camera, bv D300, terwijl dit dezelfde scherptediepte en beeldhoek zou moeten hebben. Maar ik heb hier nooit een test van gezien/gedaan.

Hendrik?
Reply with quote

H.van Emden

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 09 Jul 2013, 18:02    Post subject:
De Nikon 300mm f/2,8G ED VR II, icm de Nikon AF-S TC-20E III, is top en één van de beste combinaties die ik ken. Zowel in combinatie met een camera van FX of DX formaat geeft deze combi zeer goede resultaten. De zelfde combinatie, maar dan van Canon is zeker net zo goed. Ik gebruik deze combi vooral tijdens het wandelen en struinen op moeilijk begaanbare plaatsen. De 600mm F4 VR II gebruik ik als ik niet te ver er mee hoeft te lopen, vanuit de hut (kijkgaten moeten wel groot genoeg zijn) en vanuit de auto. Qua scherpte is ie net iets scherper, maar dat zie je pas bij grote afdrukken. De verschillen tussen de oude 600mm van Nikon en de nieuwe 600 mm VR II zijn best wel groot. Dat zelfde geld ook voor die van Canon, kijk maar naar de foto's van Edward. Voor de rest zit er ook veel scherpte verschil tussen de oren Wink
Back to top
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 15:08    Post subject:
Als ik kijk naar de foto's die een paar jaar geleden zijn gemaakt door oa Arie Ouwerkerk of Han Bouwmeester dan staan die foto's nog als een huis. Sprak laatst iemand die zijn 7D ingeruild heeft tegen een 5DmkIII want dan kon hij nu echt foto's gaan maken Shocked Met een 500 f4.0 eerste model dan weer wel. Het verschil was enorm zei ie.
Het zou kunnen maar ik zag het niet. Heb ook wel het idee dat die 7D een prima camera is en de 500 een hele goeie lens maar ik kan het mis hebben.
Back to top
Reply with quote

Arno ten Hoeve
PixPas Pro

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 17:30    Post subject:
Wach' even hoor! Ik heb echt wel met mijn 40D en 300mm F4 geweldige foto's gemaakt. Zeker. Maar, ook heel veel niet geweldige. En het percentage prullenbak lag anders. (Hoewel ik hier ook heel vaak het woord prullenbak hoor bij een in mijn ogen geweldige foto, maar dat terzijde.) Waar het om gaat: ik loop nu vaker tegen mijn eigen beperkingen aan dan tegen de beperkingen van mijn apparatuur. En we hebben het over procenten. Dat klopt.

En wat ik blijf zeggen: de foto's hier kun je absoluut niet beoordelen. Als je een foto op 100% of 50% bekijkt op je scherm is dat wel even anders dan een 800 pixels breed postzegeltje hier op Birdpix. Dat zegt nagenoeg niets. Soms zegt dat niets meer dan dat de fotograaf erg goed kan photoshoppen. Ik zie heel vaak originelen door mijn werk (grafisch ontwerp). Nou, ik kan je verzekeren dat ik verschillen zie hoor. Maar daarnaast is het ook zo dat ik doordat ik bijna altijd in de exif data kijk van aangeleverd materiaal me soms verbaas over de gebruikte super-apparatuur en het uiteindelijke magere resultaat. En dat heb ik ook vaak bij mijn eigen foto's hoor!

Quote:
Het zou kunnen maar ik zag het niet
Hé, lekker door fotograferen en genieten! En als een ander het wel ziet, ook goed!

groeten
Arno
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Fri 19 Jul 2013, 23:51    Post subject:
Gelukkig is het maar een hobby, je zou er van moeten leven zeg.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum